2100 motorrevisie wat wel en wat niet doen
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 29 juni 2014 05:27 PM

Hallo,

De dx2 (2100 carb) motor uit mijn ds is erg ver aan zijn einde.
Bouwt moeilijk oliedruk op bij koude motor , verliest zijn oliedruk bij warme motor al bij 800/900 touren , Ratelt als een bak knikkers bij 3000 omw/min , gebruikt 1 liter olie na 500 km rijden.
Deze motor heb ik een paar jaar geleden ingebouwd om de orginele 2L motor te vervangen , toen was er al sprake van een probleem (oliedrukverlies heeel af en toe bij laag stationair , maar niet consequent aanwezig).
Deze motor was in ieder geval vele male beter dan de wel heel erg luie oliezuipende Dy3 die er in lag.
Deze maakte de ds wel heel erg traag , en ik heb ook wel eens met een 2L van een kennis gereden en die presteerde stukken beter.
Maar zoals ik al zei is de DX2 nu ook aan zijn einde.

Ik heb nu besloten om een revisiemotor klaar te maken en na revisie de Dx2 uit te bouwen en meteen te vervangen door de revisiemotor.
Dit omdat ik niet de mogelijkheid heb om de motor uit te bouwen en de auto dan zo dagen lang te laten staan.

Ik heb nog een DV2 en DY3 onderblok , deze 2 blokken wilde ik gebruiken als basis voor de nieuwe motor.
Het DY3 onderblok heb ik vanmorgen geheel gedemonteerd en wacht nu tot ik hem kan reinigen (incl. oliekanalen).

Maar ik heb toch nog enkele vragen waarbij ik graag advies heb van ervaringsdeskundigen.
Niet zo zeer over het hoe op te bouwen maar over de kwaliteit van de nieuwe onderdelen.
Ik wil het blok voorzien van nieuwe 2100 bussen+zuigers , nieuwe lagerschalen , stoterbussen e.d..
Nu ken ik de reputatie van de imitatie stoterbussen , maar geld dit ook voor de lagerschalen en zuigers+bussen.
Ik heb namelijk geen behoefte om binnen enkele duizende km’s weer een revisie uit te moeten voeren door een slechte kwaliteit onderdelen dat vooraf voorkomen had kunnen worden.


En weet iemand of de krukas van het DV2 blok gelijk is aan die van de DY3?
Het vliegwiel is in ieder geval wel verschillend (veren cq diafragmadrukgroep).
Nu meen ik uit de onderdelenboeken op te maken dat ze uitwisselbaar zijn maar toch wil ik dit balletje hier ook even op gooien.
Mochten deze gelijk zijn dan kan ik kiezen uit de beste van de 2 krukassen.
Het DV2 blok ga ik komende week demonteren , dus verglijken is nu nog niet mogelijk.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juni 2014 05:57 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat je je DX2 niet wil behouden en wil opknappen? Dat is juist de motor die iedereen graag wil Wink

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 29 juni 2014 06:26 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Het enige verschil tussen deze blokken is m.i. alleen de cylinderinhoud.
Je kan raden dat de revisiemotor gewoon een 2100 gaat worden in een ander lichaam om het zo maar te zeggen.
Ik vind de DX2 ook een hele fijne motor en naar mijn mening voldoene sterk.
Er komen dus gewoon 2100 zuigers+bussen in het DY3 onderblok (en naderhand bij het ombouwen de overige delen vanaf het DX2 blok).
Uiteindelijk word het typeplaatje vervangen door die van de DX2 en dan is niet , zoals vaker voor komt het chassis , maar de motor omgekat hahaha

Gr Bjorn

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 juni 2014 06:34 PM
  [ # 3 ]

Vergeet niet om de DX2 carburateur en Dx2 ontsteking op het van 2100 zuigers en bussen voorziene DY3 blok te zetten. Dat zijn namelijk onderdelen die anders zijn. Verder zijn er geen verschillen en kun je de DY3 prima ombouwen naar 2100.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 29 juni 2014 06:45 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

Logisch , die delen zoals ook de cylinderkop , versnellingsbak, dynamo , pomp , cent regelaar e.d. worden pas gemonteerd zodra de DX2 er naast ligt.
De ds moet nog rijdend naar de werkplaats toe kunnen:D
Kort gezegd , alleen het kale onderblok word aan huis opgebouwd.

Maar goed hoe zit het nu met de nieuwe onderdelen voor de revisiemotor , wat kan ik met een gerust hart monteren en wat niet:D

Gr Bjorn

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 juni 2014 06:46 PM
  [ # 5 ]

DY3 en DX2 cilinderkop zijn niet verschillend.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 29 juni 2014 06:52 PM
  [ # 6 ]

Nee dat is duidelijk.
De kop van het DV blok zit nu op een ds motor van een kennis.
De kop van de DY zit nu op het DX2 blok nadat deze (op het tuimelaargebeuren na) gereviseerd is.
Dit is vrij recent gedaan dus deze word ook weer op het nieuwe blok gemonteerd.
En even ter zijde de kop die op het DX2 blok zat ligt achter de voorstoel van mijn andere fransoos , dit was een oud type kop en ik wilde persee het nieuwe type op het dx blok hebben zitten.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 01 juli 2014 09:20 PM
  [ # 7 ]

Stoterbussen hoef je niet te vervangen,  kan je op slijpen, want zijn door en door gehard. Dan loop je geen risico op slechte kwaliteit.
Lagers van Chyparse of Cta zijn prima.
Mijn 2300 zuigers en bussen van CTA zijn ook prima, weet niet hoe hun 2100 zuigers en bussen zijn

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juli 2014 09:22 PM
  [ # 8 ]

Neen. Bussen zijn echt niet door en door gehard. Voorbeelden genoeg van deze problemen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 01 juli 2014 09:37 PM
  [ # 9 ]

Citrotech slijpt ze gewoon op.
Heb ik zelf ook gedaan met succes.
Ik heb een keer een stoterbus doormidden geslepen en hij was echt door en door gehard.
Als je nwe koopt die geen NOS zijn weet je niet wat je koopt. (Heb ik helaas slechte ervaring mee)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 01 juli 2014 09:37 PM
  [ # 10 ]

Citrotech slijpt ze gewoon op.
Heb ik zelf ook gedaan met succes.
Ik heb een keer een stoterbus doormidden geslepen en hij was echt door en door gehard.
Als je nwe koopt die geen NOS zijn weet je niet wat je koopt. (Heb ik helaas slechte ervaring mee)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 01 juli 2014 09:41 PM
  [ # 11 ]

Hallo,

Ik dacht ook eens ergens gelezen te hebben dat de stoterbussen niet door en door gehard zijn.
Dus na afslijpen heel snel weer versleten.
Nieuwe stoterbussen schijnen ook van slechte kwaliteit te zijn , en ook nog eens de wand waar ze langs bewegen te beschadigen , wat resulteerd in een onderblok dat onbruikbaar raakt.

Vandaag hoorde ik eveneens van een bekende handelaar dat de nieuwe cylinders en bussen ook niet zomaar geplaatst kunnen worden.
Die zouden heel gevoelig zijn als de motor zwaarder belast (warmer) word.
Schijnbaar zou Herman Jansen de zuigers/veren vooraf aanpassen om dit te voorkomen.
Deze handelaar adviseerde me dan ook contact op te nemen met Herman over wat het exacte probleem is.
Jammergenoeg kreeg ik geen gehoor.
Bij het aanschaffen van de bussen bij de firma waar ik de onderdelen normaal gesproken bestel en de gemiddelde prijs elders levert een prijsverschil van dik 200 euro op i.v.m. korting.
Maarja als de cylinders+bussen vastlopen doordat ze af fabriek een fout hebben gaat het uiteindelijk meer kosten dan de 200 euro die ik bespaar in aanschaf.
Als ik weet waar de fout zit kan ik met het revisiebedrijf (waar de krukas momenteel is voor onderzoek en evt slijpen) overleggen wat het kost als hij deze aanpassing doet.

Goede gebruikte stoterbussen kan ik wel aan komen.
Liever dit dan een hopeloze kwaliteit nieuwe imitatie.

En dan nog zo’n punt:

De tuimelaarassen en tuimelaars.
Deze zijn bij alle 3 de motoren (één in de auto en de onderblokken) in meer of mindere mate slecht.
Toen ik de kop heb laten reviseren voor het DX2 blok heb ik gebruikte nokkenassen+tuimelaars gehaald.
Deze zijn stukken beter dan die ik los heb liggen , maar vertonen ook slijtage.
En tja als je zo ver gaat om de motor echt grondig aan te pakken moet dit ook gebeuren.
Het is allemaal te verkrijgen , maar hoe is de kwaliteit….

De meeste ds motoren die ik tot nu toe hoorde waren vrij luid en tikte er vrolijk op los , maar ik hoorde afgelopen jaar 2 ds motoren die zeer rustig liepen en bijna geen geluid maakte.
Door een van die 2 werd ik bijna overreden toen ik me omdraaide op de parkeerplaats bij een oldtimermeeting en hem niet hoorde langsrijden (stapvoets op zn stationair).
Toen wist ik dus zeker : Zo stil moet de motor van mijn ds ook zijn!

Gr Bjorn

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juli 2014 10:47 PM
  [ # 12 ]

In goede staat gebruikt of NOS is altijd het best. Er is een tijd een serie cylinderbussen op de markt geweest die te grof gehoond was en olieverbruik opleverde. ..als je een goede revisieclub hebt kunnen die het wel beoordelen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wimof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-08-2016

Gepost: 04 februari 2018 07:02 PM
  [ # 13 ]

Hallo, ik heb ook een vraag ivm cilinderkoppen.
Blijkbaar heeft een vorige eigenaar op zo een van de tapbouten te diep uitgeboord en in een waterkanaal terecht gekomen.
Ik weet niet wat mijn huidige garage heeft gedaan om dit te herstellen.
Op dit ogenblik start ze s’morgens op 3 cilinders met een waterdamp ontwikkeling de eerste minuten.
Het waterniveau zakt bijna niet, maar hoe dan ook er is iets loos.
Nu zag ik op tweedehands een cilinderkop mat kenmerken DM 112-1 A staan.
Zou deze van toepassing zijn voor mijn DX2 motor?
Alvast vriendelijk bedankt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook