1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Heb 1 jaar XM Exclusive 2000cc benzine 147Pk.
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 04 juli 2014 04:04 PM

Hallo, ik kocht een tweedehands Xm benzine,een exclusive full electro en opties.
Een krachtige goed drijvende wagen.
In dat jaar had ik alleen zijn onderhoud hoeven te doen,anders niets buiten een batterij.
Ik heb er geluk mee.
De dame is van 1998 en heeft nu 132000 km.
Deze drinkt ongeveer 10/100 Haar baasje drink ook graag ne goeien.haha.
Ik heb voor de eerste keer de airco laten vullen,deze sloeg aan maar koelde niet meer omdat hij nog 350gram had zitten,nu is hij onderhouden en heeft terug zijn 750 gram,zalig.
Als het buiten rond de 35graden is en ik rij met 4 kinderen en een koffer vol boodschappen en de airco op 15 graden zie ik de motor temp op 110 graden staan. 130 is pas rood maar dat gebeurd niet.
Wat denkt u daar over?
De dame heeft ook een klein lekje op de servopomp, juist aan de moer van het leidingje.Ik kan deze niet verder spannen. Ik denk aan een dichting? Ik durf er niet aankomen,wie weet wat eruitspringt?
Over ongeveer 6 mnd heb ik één liter hlm olie nodig,dus dat gaat nog.
Je kan foto’s zien op http://www.windstein.be.
Groeten.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 04 juli 2014 06:37 PM
  [ # 1 ]

Als het lekt bij die grote moer (17mm) waar de drukleiding ingaat, daar zit een rubber ring onder, die wordt hard en kun je het beste vervangen, door een viton ring. Je kunt het gerust losdraaien, maar kijk uit, er zit een veer in. succes.

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 05 juli 2014 07:38 AM
  [ # 2 ]

Hallo, ja het is deze van 17 mm.
Hola, een kenner blijkbaar die direct weet wat ik bedoel.
Ik zou het graag proberen als ik geen spel heb met die veer en ontluchten en zo?
Dank u,groeten.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 05 juli 2014 11:37 AM
  [ # 3 ]

Het is geen “spel” het systeem even drukloos maken, met de hoogte regelaar, druk leiding los maken, daarna de 17mm rustig eruit draaien, dan blijft de veer op z’n plek zitten en een nieuw rubber ring monteren.
Als je dan alles terug gezet heb, hoef je verder niets te ontluchten. gewoon aan pakken er kan niets gebeuren.
Succes.

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 06 juli 2014 10:28 AM
  [ # 4 ]

hoi,Dank u voor de uitleg.Ik zal het zo doen.
Best dat je dit schreef want ik ging hem niet drukloos gezet hebben.
Omhoog en dan neer op blokken.
Het ging mooi zijn.
Nu lijkt het me iets.
Ik zie het zitten.
MVG Gert.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 juli 2014 12:01 PM
  [ # 5 ]

Drukloos maken doe je niet met een hoogteregelaar, maar door het losdraaien van de ontlastbout op de hogedrukregelaar, die zit vooraan op de motor. De leiding met die lekkende wartel loopt daar heen.
Sleutelmaat 12, één slag los is voldoende, NIET er uit draaien. Als je klaar bent weer aandraaien, anders komt je auto niet meer omhoog.

De O-ring om de wartel op de HD pomp moet je er met het nodige beleid naar binnen begeleiden, want anders loop je het risico dat hij er scheef in gaat. Vooral aan de achterkant, waar je het niet kan zien even goed kijken met een spiegeltje.
Dus: als je een O-ring haalt kan je er beter meteen maar twee nemen, voor als het een keertje mis gaat.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 07 juli 2014 01:47 AM
  [ # 6 ]

Wat die temperatuur betreft… 110 is wel wat aan de hoge kant maar ze kunnen idd behoorlijk warm worden.  Zelf reed ik standaard met de airco aan waardoor de beide ventilatoren iig gingen draaien. Bij einde rit nog even laten draaien. Bij contact af kan de er ook niet meer gekoeld worden.

Controleer gewoon even goed je koelsysteem. Is je expansie vat nog helemaal ok ? en de dop ?

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 04 september 2014 02:26 PM
  [ # 7 ]

Hoi, ja het expantievat is oké.
Ik kwam eens thuis en na 10 min passerde ik langs mijn dame die al op stal stond en ik hoorde gewoon de schroeven draaien zonder de sleutel erin.
Een soort beveiliging is dat denk ik.Die had 110 graden.
Ik liet hem draaien en het was in orde.
Ander lijkt alles normaal…
MvG.

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 17 september 2014 02:32 PM
  [ # 8 ]

Hallo,
Ik heb er eindelijk eens aan begonnen.Jach tegen vrijdag herkeuren.
Ik draaide die kleine moer van 12 met leiding eraf.
Eerst de wagen wielen intrekken alletwee heb ik ondervonden of de olie blijft stromen.
Dan ook de bout van 12 onderaan om te ontlasten op het hoofdcircuit.
En dan die grotere kop van 19 die lekte waar de leiding op zat.
Nergens geen oude dichting te zien.
Wel een witte plestiek ronde op de onderkant ingebouwd van die 19 kop die ik uitvees maar dat is één stuk,iets raars.
Ik heb er een O-ring fiber ofzo opgelegd die rond de veer gaat en tussen de poep van die 19 kop
en het lichaam waar ie inzit.
En oeff.. zucht,hij lekt niet meer.
Nu zal de afstand binnenin door die O-ring een mm wijder zijn.
Hopelijk deed ik goed op die manier?

Groetjes.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 september 2014 09:53 PM
  [ # 9 ]

Poep? huh

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 18 september 2014 11:50 AM
  [ # 10 ]

Ik kom bij de keuring,lampjes van hydro en stop remdruk op de boordcomputer.
Olie op de grond.
Best dat daar een citroengarage ditbij is.
De dichting heeft het niet lang gehouden.
De wagen bleef op hoogte maar het remmen was bangelijk.
Nu afwachten wat dat gaat kosten.
En 9.5 km te voet naar huis.

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 19 september 2014 04:50 PM
  [ # 11 ]

De rekening gekregen en de wagen terug in orde.
205euro zonder Btw.
Voor een dichting,1 liter LHM, werk en een proefrit.
Schandalig.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 september 2014 05:10 PM
  [ # 12 ]

maar het is in ieder geval gefikst!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 september 2014 05:39 PM
  [ # 13 ]

Een reden om een vraagbaak te kopen en je er goed in te verdiepen. Dan kun je het zelf.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 september 2014 12:32 PM
  [ # 14 ]
windstein schreef:

Schandalig.

Vind je?
Het lukte jou in ieder geval niet dus het zal wel lastiger zijn geweest dan we hier nu denken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 25 september 2014 10:23 AM
  [ # 15 ]

Hallo,
Ben er weer eens terug.
Na een paar dagen,oppeens lichtjes hyfroliek.
Ik kijk onder het deksel en de oelie spuit 2 meter hoog,
Weer vantussen die moer van 17.
Ik bel naar de garage,ze hadden er iets tussen gestoken dat ze liggen hadden zeggen ze want die dichting kun je niet meer krijgen.
In een andere garage hebben ze deze wel nog.
Ik ga zelf eens kijken wat er is.
Of is er iets aan die pomp,te veel druk mischien.
pfff…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook