1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Advies gevraagd over verschillende typen DS
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 03 augustus 2014 06:22 PM

Goedemiddag,

Na inmiddels dik 3,5 jaar in mijn Dsuper5 te hebben gereden ben ik rond aan het kijken naar wat anders. Ik rij, naast mijn studentzijn, rond de 20.000 km per jaar voor mijn werk als tuin- en landschapsontwerper en de huidige DS begint dat te merken. Opknappen en doorrijden of een andere kopen dus. Nu zijn mijn vader en ik nogal fan van een tweede neus, liefst nog een Pallas ook. Ik heb enkele vragen over een oudere DS:

- is het beter om een vroege tweede neus te nemen met een onverslijtbare DA motor of is een latere DY prettiger?
- zijn er tweede neuzen met een originele handgeschakelde 5-bak?
- zo niet, wat is een prettige snelheid met een 4-bak of halfautomaat? (veel snelwegkilometers)
- zijn de DA en de DY motoren geschikt voor LPG?

Zoals misschien al lichtelijk opvalt wil ik eigenlijk de rijeigenschappen van een Dsuper5 in een oude Pallas. Ik weet niet of dit haalbaar is dus vandaar dit draadje.

Overige tips of opmerkingen zijn ook welkom!

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 augustus 2014 06:38 PM
  [ # 1 ]

De latere DY/DX/DV heeft vijf krukaslagers en draait rustiger en makkelijker hogere toerentallen. Vermogen van een eerste DY, 83 pk, gelijk aan de laatste DA. Er zijn geen tweede-neuzen met 5 bak door citroen geleverd, maar ombouwen kan prima. Maare, waarom geen Ds21 van 67(groen systeem, 100 pk, topsnelheid 170+, kruissnelheid 140-150 kan prima)? Trouwens, zo’n DS19 met DA is rood-systeem en bij dagelijks gebruik zou ik zelf liever een LHM (groen systeem) auto hebben omdat die in de regel toch wel minder onderhoud aan het hydraulisch systeem nodig hebben.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 augustus 2014 06:58 PM
  [ # 2 ]

Ik weet niet wat voor budget je heb als student, maar een 2de neus in Pallas uitvoering is over het algemeen niet goedkoop Wink
Zelfs met een hoop (las)werk vragen ze er nog een goed bedrag voor.

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 03 augustus 2014 11:47 PM
  [ # 3 ]

Een DS uit ‘67 is inderdaad een goede optie. Is ook ongeveer de meest populaire uitvoering lijkt me. Als iemand er een te koop weet hou ik me aanbevolen.

Die snelheid, is dat met een 4- of 5-bak?

De prijzen zijn mij inderdaad bekend. Het is de bedoeling dat het een bedrijfsauto wordt en ook de komende 10 jaar mee moet gaan. Zijn dus wel bereid om te investeren maar het moet niet boven de 25k uitkomen. Auto hoeft ook zeker niet in concoursstaat te zijn als het maar een goede basis is.

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 augustus 2014 11:56 PM
  [ # 4 ]

Een ID uit 66/67 met DV motor heeft een lange 4e versnelling (als enige voor zover ik weet).
Dat maakt minder herrie op de snelweg.
Die motoren zijn ook erg taai omdat ze niet zwaar belast worden.
Jouw DSuper heeft wel meer power. Misschien kan je de motor met 5-bak in een 66/67-er bouwen? Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 augustus 2014 11:56 PM
  [ # 5 ]

Die snelheid is voor een ds21 met vierbak. Vijfbak rijd nog veel fijner!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 augustus 2014 11:58 PM
  [ # 6 ]
H@ns schreef:

Een ID uit 66/67 met DV motor heeft een lange 4e versnelling (als enige voor zover ik weet).
Dat maakt minder herrie op de snelweg.
Die motoren zijn ook erg taai omdat ze niet zwaar belast worden.

klopt! Maar echt vlot is dat niet in z’n vier. 160 haalt ie wel, alleen duurt het heel lang..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 04 augustus 2014 12:25 AM
  [ # 7 ]

Duidelijk! Mijn gemiddelde snelheid is vaak 130/140 met rond de 3000 touren. Dan kun je ook nog fatsoenlijk een gesprek voeren:)

Maar het mooiste is dus wel een 5-bak inbouwen? Dan kom je nog het meest in de buurt van wat ik nu heb. Dat ie met optrekken wat minder rap is vind ik geen ramp, als ik op de snelweg maar goed mee kan komen.

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 04 augustus 2014 12:31 AM
  [ # 8 ]

Als je het over de duvel hebt:

http://www.classics.nl/klassieker/19276/aangeboden-citroen-ds-pallas

Helaas is mijn portemonnee net niet zo dik…..

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 augustus 2014 08:48 AM
  [ # 9 ]
DS-lover schreef:

Duidelijk! Mijn gemiddelde snelheid is vaak 130/140 met rond de 3000 touren. Dan kun je ook nog fatsoenlijk een gesprek voeren:)

Ik denk dat je dan een teller afwijking heb.
Een 5 bak doet iets meer toeren dan 3000 bij 130.

Overigens denk ik dat je voor max 25k wel een geschikte auto kan vinden|

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 augustus 2014 10:09 AM
  [ # 10 ]

Afwijking is standaard in die jaren geloof ik…
Hier rijd ik 120 op GPS met lange 5-bak:

De meeste 4-bakken draaien al 3000 rpm bij 100…
(V1000=33,3km/u,  bij de lange 5 V1000=36,2km/u. De V1000 bij de DV is 36,1km/u)
Als je vaak op de snelweg zit is een DSuper5 eigenlijk IDaal…
Dus ik zou zeggen: opknappen dat ding! Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 augustus 2014 10:56 AM
  [ # 11 ]

Die toerentallen en afwijkingen komen grofweg wel overeen met wat ik ervaar met BVM5.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 augustus 2014 12:29 PM
  [ # 12 ]
DS-lover schreef:

Als je het over de duvel hebt:

http://www.classics.nl/klassieker/19276/aangeboden-citroen-ds-pallas

Helaas is mijn portemonnee net niet zo dik…..

Ik heb een beetje twijfels bij deze auto trouwens: de aanbieder is geen DS-specialist en de auto is licht verprutst (2300 motor, maar zonder het expansievat; open dak). Prijs is wel erg hoog. De opmerking “Zonder twijfel een van de weinge echt goeie DSen in nederland!!” is wat overdreven, er zijn heus nog wel wat meer goede DS-en. Wink

Sinds december heb ik zelf een DS 21 Pallas uit ‘67. Erg fijne auto en er is goed 130 mee te rijden. De DX motor heeft ook voldoende kracht voor dagelijks gebruik (voor mijn gevoel beter dan de DY3 die ik vroeger had). Het geluid valt ook nog mee met de Pallas-isolatie.

Een DSuper5 is wellicht een rationeler optie maar daar rijd je geen DS voor natuurlijk!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 04 augustus 2014 01:06 PM
  [ # 13 ]

Ik ben inmiddels aan mijn 3e ds met DY3 motor en geeneen heft mij ooit in de problemen gebracht. De krengen blijven het gewoon doen. Als ik er een koop zet ik er altijd een 123 ontsteking op, stel de kleppen, verwissel olie en oliefilter, maak de filtertjes bovenop en onder links netjes schoon en haal zoveel mogelijk drab en sludge weg uit kop en oliefilterruimte. Tot nu toe altijd met 5 bak (met altijd afwijkende toerenteller, check hem maar eens tegen een digitale toerenteller, zitten bij mij altijd stevige verschillen in)

Altijd voldoende vermogen om te deessen

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 04 augustus 2014 07:34 PM
  [ # 14 ]

Als ik mij niet vergis, maakt een 4bak zo’n 3600rpm bij 120km per uur en een lange 5 bak doet 3300rpm

Mijn toerenteller was lange tijd mijn snelheidsmeter, deze gaf altijd te weinig

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 04 augustus 2014 09:39 PM
  [ # 15 ]

Ik zou een tweede neus afraden als kilometervreter. De ventilatie is een stuk slechter dan bij de 3e neus waardoor het warmer in de auto is en je de motor een stuk meer ruikt. Ben zelf ook liefhebber van 2e neus en neem de ongemakken voor lief - maar rij ook niet zoveel.

Succes met de zoektocht, ben benieuwd naar wat het wordt!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook