1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Motorrevisie dx2 blok begonnen en twee vraagjes
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 04 augustus 2014 07:38 PM

Hallo,

Inmiddels is het al een tijdje geleden dat ik werkelijk ben begonnen met het reviseren van een DX2 blok.
Of ja een DY3 word omgebouwd tot dx2 en tegelijkertijd gereviseerd.
Het is begonnen met het demonteren van een DY3 en DV2 blok om een van deze als basis te gebruiken.
De onderdelen van deze 2 blokken die hergebruikt worden zijn:

Onderblok (DY3)
carterpan (DY3)
Nokkenas (DY3)
Krukas   (DV2)

Verder heb ik besteld:

5L motorolie
Motorpakkingset (2100)
hoofd+drijfstanglagers +0,50
Standaard ax lagers
oliefilter
Dis ketting + toebehoren
Zuigers + bussen (2100)

Nog te bestellen:

oliepomp
stoterbussen (citrotech)

De krukassen had ik beide afgeleverd bij het revisiebedrijf omdat ze beide te slecht waren om zo te voorzien van nieuwe lagerschalen.
Alleen was het de bedoeling dat er maar 1 geslepen werd (diegene waar het minste werk aan was).
Maar je kan al raden wat er gebeurd is en nu heb ik een geslepen krukas te veel.
Deze 2e geslepen krukas is te koop mocht er belangstelling voor zijn.

De nokkenas heb ik eveneens laten controleren en polijsten.

Onerblok en overige losse elen heb ik laten spoelen.

De oliepompen van beide motoren blijken te slecht te zijn voor hergebruik (ingelopen in het aluminium)
Dus hiervoor moet ik Herman Jansen na zijn vacantie eens over benaeren of hij een oplossing weet.

Ik heb nadat alles terug was de krukas eens droog gemonteerd (in de 0.50 overmaatse lagerschalen) om te kijken of er niets mis was.
Maar ik voelde radiale speling ....ik dacht speling oke , maar voelbaar????
Dus heb ik de krukasspeling gemeten mbv plasticagage en deze blijkt ruim binnen de marges te zijn.
De axiale speling zit net op de grens van wat toelaatbaas is.
Dus ik ga met Herman overleggen of ik de onbeschadigde standaard lagers kan ruilen voor een overmaat , om zodoende meer in het gemiddelde te komen.

Vandaag zijn de zuigers + bussen binnengekomen.
Herman wees me er op dat de zuigers + bussen van deze leveranciers opzich van goede kwaliteit zijn maar ik de slotspeling moet controleren want deze kon wel eens te krap zijn waardoor de veren in de cylinderwand vreten zodra de motor warmer word.
Dit heb ik dus gedaan , en inderdaad te krap (overige maten kloppen wel)
Als voorbeeld: compressieveer 0,20 ipv 0,35-0,50 volgens wph , dit heb ik opgelost door een beetje materiaal van de zuigerveer af te nemen.
Nu liggen de slotspelingen van alle veren binnen de toleranties.

Dus ik was vanaag blij en dacht te kunnen beginnen met het opbouwen…...
Dus had ik de pasvlakken van de cylinderbussen schoongemaakt en de hoogte tov het blok gemeten.
Eerst droog : dan krijg je er nog geen 0,05 voelermaat tussen
Daarna met de dunste voetpakking , dan meet ik aan een kant 0,20 en aan de andere kant 0,15mm bij alle 4 de bussen.
Dit vond ik al vreemd en vond de betreffende gegevens niet in het wph en zocht het op op het forum.
Maar hier komen hele andere waardes (0,05/0,06 mm) naar voren.
De pasvlakken zijn echt brandschoon!

Wat moet ik hier nu mee?
En waar vind ik dit in het wph?

Misschien dat jullie je afvragen waarom ik niet praat over eventuele revisie van cylinderkop en de overige toebehoren aan de motor.
De kop van het dx2 blok is 7000KM geleden onderhanden genomen (uitgez. tuimelaars+assen) en gaat samen met de overige spullen van het dx2 blok op het gereviseerde onderblok.
Het DX2 blok zit namelijk nog in de DS.
Het enige wat ik in de toekomst nog ga doen is het vervangen van de tuimelaars+assen.
Dat is nu even geen haalbare kaart maar ook niet direct noodzakelijk.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 05 augustus 2014 12:45 AM
  [ # 1 ]

Tuimelaars en assen van de inlaatkleppen moet je meteen meenemen. Deze worden vastgezet met je kopbouten. Achteraf kan wel, maar dan moet je de cylinderkop er weer afhalen.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 augustus 2014 06:19 PM
  [ # 2 ]

Nee hoor cylinerkop kan er op blijven.
Alleen je mag niet alle bouten losraaien natuurlijk.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 augustus 2014 09:51 PM
  [ # 3 ]

Inlaat tuimelaars kan je vervangen. Uitlaat tuimelaars moet je veel kopbouten losdrasien, niet doen!

En de lighoogte van de bussen staat niet in het WPH. Origineel was er ook maar 1 dikte voetpakking.
Meet eens wat de lighhogte met de originele bussen was. Iemand op dit forum heeft een keer een fractie van de bussen af moeten draaien dacht ik.


Axiaal lager speling staat fout in het NL WPH, daar ben ik ooit fors mee de fout in gegaan.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 augustus 2014 10:54 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

Wat zou de axiale speling dan moeten zijn?
Er staan nog wel meer fouten in het boek zoals foto’s in spiegelbeeld , verkeerde woorden , verschillende maten voor een bepaale speling ..... als je niet oplet monteer je bijvoorbeeld de zuigers en drijfstangen verkeerd om.
De lighoogte van de orginele bussen wilde ik vandaag nameten , maar ik had weinig tijd , dus geen tijd om ze schoon te maken.
Dus at is iets voor later deze week.

gr bjorn

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 augustus 2014 11:12 PM
  [ # 5 ]

Axiale speling: 0,045 tot 0,16 mm

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 05 augustus 2014 11:22 PM
  [ # 6 ]
Bjorn Kusters schreef:

Hallo,

Wat zou de axiale speling dan moeten zijn?
Er staan nog wel meer fouten in het boek zoals foto’s in spiegelbeeld , verkeerde woorden , verschillende maten voor een bepaale speling ..... als je niet oplet monteer je bijvoorbeeld de zuigers en drijfstangen verkeerd om.
De lighoogte van de orginele bussen wilde ik vandaag nameten , maar ik had weinig tijd , dus geen tijd om ze schoon te maken.
Dus at is iets voor later deze week.

gr bjorn

De vertaling in NL van het WPH is complete bagger.
Tip, gebruik de engelse, of de duitse vertaling. Persoonlijk kijk ik nooit meer naar die Nederlandse vertaling. Die is gewoon om te janken zo slecht.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 augustus 2014 11:30 PM
  [ # 7 ]

Engelse is makkelijk te downloaden, even googlen op “Tony Jackson DS “

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 augustus 2014 11:58 PM
  [ # 8 ]
Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 augustus 2014 12:05 AM
  [ # 9 ]

Er is een tijd geweest dat we deze link ivn auteursrechten niet op het forum mochten plaatsen, daarom mijn google tip.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 10 augustus 2014 08:07 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

de axiale speling is nu tussen de 0,15 en 0,20 dit vind ik nogal ruim.
Geeft me geen goed gevoel na een revisie (zonder inrijden) al op zn minst aan de bovenste grens te zitten.

Dan nog de uitsteek hoogte van de cylinderbussen zonder voetpakking.
Een oude schoongemaakte bus : Krijg een vloeitje niet tussen rij en blok of tussen bus en rij , dus nagenoeg geen verschil in hoogte.
Een nieuwe bus         : Krijg een vloeitje licht klemmend aan een zijde , en ruim geleidend tussen rij en blok , een voelermaat van 0,05 wil er in ieder geval niet tussen.

In bijde gevallen hebben de bus en blok dus nagenoeg de gelijke hoogte.
Maar dan komt de voetpakking er tussen (de dunste die ik heb is 0,15mm) maar dan zit ik meteen te hoog.
Nu kan ik de nieuwe bus wel 0.10 mm af laten draaien , maar het verschil met de originele oude bus is slechts 1 of 2 100ste mm.

Wat is nu wijsheid?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 augustus 2014 08:38 PM
  [ # 11 ]

Bjorn, in het WPHB staat precies tussen welke waarden de maten moeten zijn van de bussen en tussen bovenkant blok en voetpakkingvlak.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 augustus 2014 08:38 PM
  [ # 12 ]

Bjorn, in het WPHB staat precies tussen welke waarden de maten moeten zijn van de bussen en tussen bovenkant blok en voetpakkingvlak.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 augustus 2014 09:04 PM
  [ # 13 ]

Op hoeveel zit je dan met pakking?
(Jan dubbel posten nog niet opgelost?)

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 augustus 2014 09:09 PM
  [ # 14 ]

Soms goed, soms dubbel. Ook bij sommige anderen. Weet jij de oplossing?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 augustus 2014 09:16 PM
  [ # 15 ]
Bjorn Kusters schreef:

de axiale speling is nu tussen de 0,15 en 0,20 dit vind ik nogal ruim.

Mee eens.
Gemeten met nwe axiaal lagers, of de gebuikte?
Axiaal lagers zijn er origineel in 2 dikten, CTA heeft de standaard maat. De overmaat hebben ze momenteel niet op voorraad.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook