2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Motorrevisie dx2 blok begonnen en twee vraagjes
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 augustus 2014 09:28 PM
  [ # 16 ]
jantje1948 schreef:

Bjorn, in het WPHB staat precies tussen welke waarden de maten moeten zijn van de bussen en tussen bovenkant blok en voetpakkingvlak.

Mogelijk mis ik een pagina van het WPH?
Ik heb die waarden niet kunnen vinden in mijn NL copie via de club en in mijn Engelse PDF van Tony Jackson. Kan je een copie van die pagina posten, of de waarden?
Ik ben ook nooit uit de lighoogte gekomen en gewoon af gebouwd toen de bussen maar een fractie boven het blok uit staken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 10 augustus 2014 09:39 PM
  [ # 17 ]

Hallo,

Ook ik vind die maten niet in het nederlandse wph.
Soms is het niet al te makkelijk er iets in te vinden.
Bijv. de slotspeling van de zuigerveren staan in een ander boek dan de afmetingen van de lagertappen enz.
Ik zou ze namelijk wel op deze plek verwachten.
Misschien at het met de uitsteekhoogte het zelfde verhaal is.

De bussen steken met pakking 0,15-0,20 boven het blok uit.
Dit is met de dunste pakking die ik bezit , die zou dus ongeveer 0,15mm moeten zijn.

De axiale speling is met nieuwe lagers.
Deze had ik bij Herman Jansen besteld , ik zal morgen (dan is herman terug van vacantie) even overleggen of omruilen voor een 1e overmaat mogelijk is.

Voor een andere oliepomp kreeg ik ook al het advies om contact met hem op te nemen hier voor.
Want de 2 oliepompen die ik hier heb liggen zijn beide ingevreten en volgens het revisiebedrijf niet meer geschikt voor hermontage.
Bij een van de 2 had ik dit wel verwacht , maar het andere blok heeft nog niet extreem veel gelopen en was opzich nog in orde….

Gr Bjorn

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 augustus 2014 10:11 PM
  [ # 18 ]

Ik heb mijn oliepomp(en) in de draaibank netjes gevlakt en zo ook de speling er uit gehaald. Als het alu vlak in de diepte van het tandwiel ‘huis’ te veel ingevreten is dan heb je inderdaad pech.

Hier nog een extra groef gedraaid voor een O-ring, maakt dat er veel minder lek is en dus output pomp ook verbetert.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 augustus 2014 11:17 PM
  [ # 19 ]

Bij mijn blok (citroen cx) met het “oude DS onderblok”
Moesten de waarden liggen tussen de 0,04 en 0,13 mm boven het pakkingsvlak.
Inderdaad bij het wphb van de DS ook niet kunnen vinden .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 augustus 2014 11:20 PM
  [ # 20 ]

Ik heb hem.
Zal um even voor in scannen

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 augustus 2014 11:32 PM
  [ # 21 ]

Scan komt morgen

Maar dit zijn de waardes die ik kon vinden

Motorblok.                        Cilinder.

        +0,05.                              -  0,015
97,04.                          97,02.                  ————————-diameter in mm
          0.                                -  0,065


        +0,060.                            + 0,060
116.                              116.                  ——————————afstand tussen pakkingvlak en steunvlak
        +0,040.                            + 0,015.                    Voor cilinderbus in mm

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 februari 2015 07:23 PM
  [ # 22 ]

Hallo,

Na een aantal maanden meld ik me weer eens.
De motor van de DS ...... een grote catastrove!
Even voor de duidelijkheid wat er vervangen / gereviseerd is:

Cylinders+bussen nieuw met chromeveren slotspeling bijgewerkt naar waarde in wph.
Alle pakkingen + keerringen en filters vervangen.
Krukas geslepen en gepilijst.
Overmaat lagerschalen gemonteerd.
Smal end lagers drijfstangen gecontrolleerd.
Radiale + axiale speling na montage gecontrolleerd.
Oliepomp vervangen door goed exemplaar van Herman Jansen.
Koppeling+drukgroep en toplager vervangen.
Nokkenas kogellager vervangen.

Kortom alles gedaan wat nodig was.

Maar nu komt het:

Motor toen hij uit de auto was na montage laten lopen met oliedrukmeter.
Motor loopt netjes echter oliedruk was te laag voor een gereviseerde motor.
Liever had ik dit anders gezien maar de garagehouder waar ik dit werk aan het uitvoeren was had op het laatst niet zo veel geduld meer (na een week) en de auto moest weg.
De motor moest er dus hoe dan ook in!
Natuurlijk zou het volgens hem wel allemaal mee vallen.
Tijdens de proefrit ging het al mis , na een klein stukje ging het oliedruklampje bij laag toerental branden.
Dus weer naar binnen en druk gemeten…..hopeloos laag bij stationair.
Aangezien ik geen andere optie had dan de garage te verlaten naar huis gereden met de ds.
Moest hem redelijk hoog in de toeren houden (3000 toeren) om voldoende oliedruk te behouden zodat ie niet meteen weer kapot zou lopen.
Het naar huis rijden heb ik in 2 etappes moeten doen want na 2 km was er geen houden meer aan en hielp het hoog in de toeren houden zelfs nauwelijks.
Ik heb hem toen bij mijn tante voor de deur geparkeerd en de dag er na de volgende 2 km op dezelfde manier naar huis gereden.
Hier voor de deur begon het lampje weer te flikkeren , maar toen kon ik de motor gelukkig uitzetten.
Er moet dus of een ernstige inwendige lekkage zijn of een pomp die niet naar behoren functioneerd.

Meteen erna het revisiebedrijf en Herman gebeld en gevraagd of het mogelijk is dat :

De krukas verkeerd geslepen is of verkeerde schalen gemonteerd zijn.
Dit werd door hun uitgesloten en ik had tenslotte na montage de spelingen nogmaals gecontrolleerd en deze lagen binnen de tollerantie.

De oliepomp niet goed functioneerde (ik had tenslotte zand/straalgrit in het gat waar de centrale bout in gaat.
Dit heb ik er voor de inbouw nog uit gehaald.
Verder was er geen rommel te bekennen in de pomp.
Ik heb Herman hier ook over gemaild en het leek hem zeer onwaarschijnlijk dat het de pomp kan zijn.
Deze zou nagekeken , schoongespoeld (op de schroefdraad na) zijn en voorzien van vet tussen de tandwielen.

Volgens het revisiebedrijf zou het de oliepomp of als enige niet gereviseerde deel de nokkenas lagering kunnen zijn.
De nokkenas lagering kan ik vrijwel uitsluiten want met dit blok ben ik vanuit delft nar zuid limburg gereden en is nog geen 1000km verder vervangen.
Nooit is er een probleem met de oliedruk geweest bij dit blok.
Als het de nokkenas lagering zou zijn zou hij destijds al problemen gehad moeten hebben.

Toen begon ik ernstig aan mezelf te twijfelen ondanks dat ik voor het opbouwen van het onderblok ruim de tijd heb genomen.
Dit heeft dan ook een paar weken geduurd (vanalles uitzoeken , controlleren , opbouwen e.d.).
Toch dacht ik doordat ik twijfelde dat ik misschien een lagerschaal was vergeten te plaatsen , want dan heb je een enorm verlies.
Maar dit durf ik te garanderen dat het niet het geval is , want ik heb alle lagerschalen gebruikt en nergens een nieuwe lagerschaal gevonden.
Ik weet voor 99% zeker dat ik de motor juist in elkaar heb gezet (en het is ook niet de eerste motor die ik opnieuw opbouw).

Dat de motor er weer uit moet is een ding wat zeker is!

Dan haal ik de lagerkappen weer los en controlleer nogmaals om een fout hierin echt uit te sluiten.

Mijn onderbuikgevoel zegt van seconde 10 af al dat de oliepomp niet goed is.
In het begin was de druk goed (vet tussen de tandwielen).
Ik zou bijna zeggen dat tijdens het warm worden van de olie het vet tussen de tanswielen uit is gegaan en de olie dunner en daardoor inwenig verlies optreed.
Of dat het overdrukventiel open is gegaan en niet meer sluit.
Want na het eerste keer starten liep de oliedruk bij 3000 toeren geloof ik tegen de 5 of 6 bar!
Daarna was het ook snel afgelopen en daarna haalde ik nog minder dan de helft van dat , en zodra hij echt warm werd ..... laat ik daar maar over zwijgen want dan gaat de rode olie in mij koken!

Nu heb ik een gebruikte oliepomp gepakt en in dunne olie gehangen (om de viscositeit bij warme motor enigzins te benaderen).
Daarna handmatig aangedreven.
De olie spoot werkelijk een paar meter ver.
Daarna met mijn vingers de gaten waar de olie uit komt afgedekt en ..... nou bij de drukken die hij zou moeten halen zou hij mijn vingers weg moeten duwen ..... dat deed hij ook niet.
Dit gedaan om eens te kijken wat een gebruikte oliepomp presteerde.

Weet iemand waar ik een oliepomp kan laten reviseren en op opbrengst kan laten tesen?
Want de volgende keer wil ik zeker weten dat de pomp goed is als ik hem inbouw.
En niet meer af gaan op een verhaal van : ik heb dat en dat gedaan dus het zou goed moeten zijn.
Dan wil ik het bevestigd hebben of de pomp goed is

Gr Bjorn

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 februari 2015 07:39 PM
  [ # 23 ]

5 a 6 bij koude motor lijkt me goed. Maar hoeveel was het stationair met koude motor, 1000 a 1200 rpm?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 februari 2015 07:46 PM
  [ # 24 ]

Oliefilter goed geplaatst, nieuwe ringetjes om de opsluitbout?
Rubber oud oliefilter blijven zitten?

knuffel

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 februari 2015 08:30 PM
  [ # 25 ]

Hallo,

Die 5 a 6 heeft maar heel even geduurd , hooguit een a 2 minuten daarna begon de druk te zakken.
Daarna heeft hij de 5 a 6 niet meer gehaald ook niet koud.
De drukken (stationair en op toeren) waren de eerste 1 a 2 minuten zeer goed.
Als hij zo lang stationair gelopen had tot de thermostaat opende was de druk ook nog acceptabel.
Maar tijdens de testrit (bedrijfstemperatuur) was het afgelopen.

Ik heb inderdaad nog getwijfeld of ik het oliefilter en vooral het deksel (dit deksel zorgt voor een gesloten persruimte waarin het filter zich bevind) goed had gemonteerd.
Ik had dit goed gecontroleerd maar toch wilde ik dit uitsluiten.
Een tijdje geleden heb ik de olie afgetapt en het filter uitgebouwd , alles bleek inderdaad goed te zitten.

Het vreemde is dat hij het de eerste 1 a 2 minuten wel kon , daarna de druk zakte , en nooit meer goed is gekomen.
Daarom heb ik ook zo;n donkerbruin vermoeden dat dat komt doordat het vet tussen de tandwielen uit is (dit zorgde voor een goede afdichting) en hij daarna druk verloor door een te veel aan speling.
Of dat er een klep open is gegaan en niet meer sluit , of de pomp gewoon te veel speling heeft.

Als ik een lager of de bout in het oliekanaal was vergeten (ook dit heb ik nog gecontrolleerd), of iets anders met een grote doorlaat , dan had hij nooit enige druk gehad.
Ook niet als het deksel van de oliepomp niet goed had gezeten , dan pompt hij de olie in principe gewoon weer naar de lage druk kant toe.

Ik heb destijds 2 of drie oliepompen visuel laten beoordelen bij het revisiebedrijf.
Hun vonden het een risico om die terug te plaatsen aangezien volgens hun de speling al aan de hoge kant was.
Dit was de pomp van een lopende motor echter nooit met de auto gereden , en de pomp die in het blok zat waarmee ik vanuit Delft naar huis ben gereden.
Een van die 2 pompen is de pomp die ik in de dunne olie heb gehangen en met de hand aangedreven heb.
Het vreemde vind ik dat de olie mijn vingers niet van de plaats krijgt geduuwd.
Het overdrukventiel zou open moeten gaan boven de 6 bar zodra hij zijn druk niet kwijt kan.
Dus hij zou in theorie met geblokkeerde kanalen (of dit nu door mijn vingers is of door een verstopping) die druk moeten halen.
Hij zou op zn minst de olie goed tussen mijn vingers en pomp uit moeten kunnen persen.
Dit gebeurd dus niet!

Of ik heb bij toeval een hele slechte pomp te pakken tijdens de test of er rijden meer ds’en met pompen die het maar net halen.
Heeft iemand dit vaker meegemaakt?

Ik heb nog een van die 2 pompen liggen maar niet getest , ik zal een dezer dagen deze pomp ook eens aan de tand voelen.

Ik heb het idee om een oud onderblok (bestemd voor oud ijzer) stuk te slijpen.
Dan behoud ik het deel waar de oliepomp ingeklemd zit en een stukje oliekanaal voorzien van de aansluiting voor een drukmeter.
Dan reken ik het toerental van de pomp uit bij een bepaald aantal krukasomwentelingen en kan ik exact vertellen wat de opbrengst van een pomp is bij stationair en hoog toerental.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 februari 2015 08:38 PM
  [ # 26 ]

Oh ja,

De tuimelaarassen en tuimelaars heb ik niet aangepakt , dat zou ik dit jaar doen.
Om hier de oorzaak uit te kunnen sluiten heb ik het gat waar normaal de banjobout zit afgedicht en de motor laten lopen.
Hiermee was het verschil in druk nihil.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 februari 2015 08:40 PM
  [ # 27 ]

Heb je die krukas na het slijpen en polijsten nog nagemeten? Hebben ze de afdop-stoppen uit de krukas gehad na de bewerkingen om het geboorde oliekanaal in de krukas schoon te maken?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 februari 2015 09:00 PM
  [ # 28 ]

De radiale speling heb ik na het slijpen en bij montage in de nieuwe lagers “gemeten” met plastificage.
Dit was binnen de tolerantie.
Dit heb ik gedaan omdat ik bij het optillen van de krukas in gemonteerde toestand geen duidelijke speling voelde , maar wel kon horen dat er enige vorm van speling aanwezig was.
Dit vertrouwde ik niet , en het revisiebedrijf probeerde me gerust te stellen omdat er altijd wel iets speling moet zijn.
Dit mocht je niet voelen maar dat ik het hoorde moest ik me geen zorgen om maken.
Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik toen om plasificage gevraagd.
Ondanks dit heb ik hier nooit een goed gevoel over gehad.

Ik heb ook speciaal gelet op bonkgeluiden vanuit de lopende motor , (symptoom van versleten hoofdlagers) , of geratel (symptoom versleten drijfstanglager).
Dit heb ik gedaan zowel toen hij naast de auto lag als tijdens het rijden.
Dit is tevens ook voor mij een bevestiging , buiten het feit dat geen nieuwe lagerschalen zijn overgebleven , dat op zijn minst alle drijfstanglagers op zijn plek zaten.

De afdichtstoppen daar noem je me iets op….vaag staat me iets bij dat ik ze heb zien zitten.
Ik heb dit echter niet bewust gecontroleerd , je gaat er eigenlijk van uit dat wat van revisie terug komt in orde is.
Ik was dus wel bang dat ie verkeerd geslepen was of de verkeerde maat lagerschalen had , maar niet gedacht aan de stoppen.

Maar de kanalen in de krukas zijn dermate groot dat er vrijwel vrije doorstroom plaats zal vinden dus eigenlijk geen druk op kan bouwen.

Teminste dat is mijn gedachte daar achter , ik heb het nooit in de praktijk onderzocht wat het effect is van het ontbreken van een lagerschaal of een afdichtstop.
Misschien dat hij ondanks dat toch rond de 0,6 bar op kan bouwen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 februari 2015 09:06 PM
  [ # 29 ]

Maar, heb je hem nagemeten voor montage, met de micrometer/schuifmaat? Die stoppen: als ze gedemonteerd zijn voor het schoonmaken en ze hebben ze niet juist terug gezet dan kunnen ze loskomen en is je oliedruk weg. Been there….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 februari 2015 09:16 PM
  [ # 30 ]

Het kan ook de veer van het overdrukventiel zijn. Door veelvuldige werking worden de windingen steeds platter door wrijving met de wanden. Bij mij waren ze destijds behoorlijk plat. Geen van de bekende adressen had een nieuwe, maar Andre Pol had er een binnen 2 dagen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook