1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
D Spécial 1972
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 15 augustus 2014 09:51 PM

Mijn D Special doet KnakkerdeKnak in de bocht, naar links en naar rechts. Dat zal wel in een aandrijfas / homokineet zitten lijkt me. Of zijn ze beide kapot dan?
Maar bij de DS/ID zit dat wat anders dan een ‘normale’ auto las ik op dit forum. Is dit te verhelpen of moeten er nieuwe assen of homokineten ( weet niet of dat losse onderdelen zijn)  onder.
Ik weet dat ik daar evt. nog wel een tijdje mee door kan rijden, maar ik erger mij daar aan dus wil ik dat niet.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 augustus 2014 09:59 PM
  [ # 1 ]

Kan ook aan 1 liggen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 augustus 2014 10:22 PM
  [ # 2 ]

Even de auto op bokken, wielen eraf en met het stuur in bochtstand aan de naaf draaien. Dan zie je het meestal wel.
De DS heeft meenemers aan de bakzijde en dubbele kruizen aan de wielkant. Die kruizen gaan nog wel eens stuk…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 16 augustus 2014 09:39 AM
  [ # 3 ]

Is het niet meer een tak-tak-tak-tak-tak -achtig geluid? Typisch kenmerk van een versleten aandrijfas (kruiskoppeling meestal, deze is eigenlijk niet te vervangen). Dit geluid verdwijnt weer als je de bocht door bent en snelheid vermeerdert.
Rechteraandrijfassen hoor je bij een bocht naar links, zoals op een rotonde. Het gewicht van de auto ‘leunt’ op de as.
Draai je van de rotonde af, dan verdwijnt het ge-tak, je stuurt dan naar rechts en je accelereert.

Is het ge-tak hoorbaar bij een linker- en daarna rechterbocht (rotonde op en af), dan is het meestal de linkeraandrijfas die aan vervanging toe is.

Er zijn nieuwe (repro) aandrijfassen in de handel, maar je kunt ook prima een goede gebruikte monteren.

Profiel  
 
Ivo ID19B
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-2012

Gepost: 16 augustus 2014 10:57 AM
  [ # 4 ]

Dit is mij laatst overkomen, Aan de rechterkant. Je kan het tijdens het rijden wel horen aan welke kant het is. Zoals Bogaard vertelt, in bochtstand aan de naaf draaien. Heeft hij me laatst laten zien! nog bedankt he!


gr,

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 augustus 2014 11:13 AM
  [ # 5 ]

Griemer,

Het is ons opgevallen dat er diverse werkzaamheden aan je auto zitten. Elke keer wordt er een nieuw topic geopend. Inmiddels wordt het onoverzichtelijk.

Zou je 1 topic willen openen en daar alle problemen behandelen?
Je kan de topic titel (deels) aanpassen om eventueel de aandacht te leggen op het huidige probleem.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 augustus 2014 12:36 PM
  [ # 6 ]
repelsteeltje schreef:

Rechteraandrijfassen hoor je bij een bocht naar links, zoals op een rotonde
.

Niet mee eens.
Als je max stuurt, hoor je de as aan de kant waar je heen stuurt. Hoe scherper de hoek is die de as maakt, hoe meet je hem hoort. De binnenbocht is scherper dan de buitenbocht.

Beste is inderdaad de Boogaard methode.
Onwaarschijnlijk dat het 2 assen zijn (statistisch).

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 16 augustus 2014 02:56 PM
  [ # 7 ]

En als je toch zo ver bent zou je de aandrijfassen onderling kunnen wisselen. Slijtage is 1-zijdig

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 augustus 2014 02:59 PM
  [ # 8 ]

De aandrijfassen zijn van verschillende lengte waardoor je links en rechts niet kunt omwisselen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 16 augustus 2014 05:19 PM
  [ # 9 ]

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd. Ik had het nog thans hier op het forum ergens gelezen dat dat mogelijk was.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 augustus 2014 05:22 PM
  [ # 10 ]

Krak krak in de bochten wijst op homokineet (wiel kant) en niet op de tripoid (bak kant). Tripoid slijt langzaam inderdaad aan 1 belastings kant en dan heeft li-re omwisselen zin van de losse tripoiden.
In de homokineet zitten 2 kruiskopplingen. Daar geldt niet het verhaal dat ze aan 1 belastings kant slijten. Daar zitten naaldlagers in en die zijn gewoon kapot als ze problemen geven.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 16 augustus 2014 06:43 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Even de auto op bokken, wielen eraf en met het stuur in bochtstand aan de naaf draaien. Dan zie je het meestal wel.

@bogaard77,  wat zie ik dan? Waar moet ik kijken?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 augustus 2014 11:17 PM
  [ # 12 ]
Egbert schreef:

Krak krak in de bochten wijst op homokineet (wiel kant) en niet op de tripoid (bak kant). Tripoid slijt langzaam inderdaad aan 1 belastings kant en dan heeft li-re omwisselen zin van de losse tripoiden.
In de homokineet zitten 2 kruiskopplingen. Daar geldt niet het verhaal dat ze aan 1 belastings kant slijten. Daar zitten naaldlagers in en die zijn gewoon kapot als ze problemen geven.

Soms treedt het opeens op, zoals bij Ivo ID19b. Daar was het veerclipje weg en is het kommetje met naaldlagers naar buiten gelopen. Opeens begon het geknak toen de naaldjes eruit vielen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 16 augustus 2014 11:27 PM
  [ # 13 ]
Griemer schreef:
bogaard77 schreef:

Even de auto op bokken, wielen eraf en met het stuur in bochtstand aan de naaf draaien. Dan zie je het meestal wel.

@bogaard77,  wat zie ik dan? Waar moet ik kijken?

Had Bogaard77 deze gelezen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 augustus 2014 11:33 PM
  [ # 14 ]

OW.  red face

Eeeh je ziet de houder van de kruizen op en neer bewegen. En je voelt speling tov de as.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 19 augustus 2014 06:10 PM
  [ # 15 ]

Mijn achterdeuren gaan niet op slot.  Het kan zijn dat ik niet snap hoe het werkt ( heb ‘m nog niet zo lang), of er is iets kapot.  Auto is wel helemaal uit elkaar geweest bij de vorige eigenaar i.v.m.  spuiten, dus het kan ook zijn dat het binnenwerk van de deur niet helemaal netjes in elkaar zit.

Als je het handvat aan de binnenkant vastpakt, kunt je door het opstaande ‘dingetje’ dat helemaal vooraan de kruk zit met je duim aan te trekken de deur openen
Door het palletje naar voren te drukken en de deur dicht te doen zou de deur naar mijn idee op slot moeten gaan. Dit is helaas niet zo want ik kan de deur van buitenaf gewoon openen.

Waar kan dit aan liggen?

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook