1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Xsara Picasso 2.0 HDi slechte start (warm en koud) -OPGELOST!-
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 17 augustus 2014 10:11 PM

Hallo beste forumbewoners!

Mijn eerste post hier, dus even een korte introductie:
Woonachtig in Finland. Mijn werkelijke naam is Roope. Auto is een 2003 Xsara Picasso 2.0 Hdi met webasto en flink wat kilometers op de teller. Geen probleemloze auto, maar welke is dat wel?

Ik ben nu toe aan het vervangen van de lagedruk brandstofpomp. Dat geval dat in de tank hangt en in de Xsara geen dekseltje heeft. Ik weet het… Ik ben er nog niet uit hoe ik het aan ga pakken, maar mijn vragen gaan over iets anders, waar ik geen uitsluitsel over kon krijgen bij het zoeken.

Aangezien ik een webasto heb, moet ook de pomp een iets ander type zijn. Dat kreeg ik door bij het zoeken naar nieuwe modellen. Mijn vraag: wat is het verschil met een pomp voor een auto zonder standverwarming?

Mijn tweede vraag gaat over doorrijden bij dit probleem. Ik las om niet door te rijden bij problemen met de pomp, maar dacht dat dit ging over de hogedruk pomp in de motorruimte, omdat die na de filter komt. Wat kan er nu misgaan met een defecte opvoerpomp als je blijft karren? Behalve dat ‘ie de geest geeft ergens ver van huis?

Alvast dank.
Roope

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 augustus 2014 12:32 PM
  [ # 1 ]

zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226097/

Helpt dat?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 22 augustus 2014 02:08 PM
  [ # 2 ]

Als hij er onderweg een keer mee ophoudt, wat meestal gebeurt na een stop en niet meer willen pompen bij de start van de wagen, kan je zelf of iemand anders even een klap (laten) geven onder de brandstoftank, zeg maar een onderarm lengte vanaf de rechter zijkant van de auto. Dit kan dan net genoeg beweging geven in de diesel in de tank en in de pomp dat hij over zijn eerste weerstand heen wordt geholpen en alsnog op gang komt en pompt.

ik kan me voorstellen dat een opvoer pomp voor een versie met een standkachel deze ook moet voeden en daarvoor een extra elektrische aansluiting heeft? Dit kan je het beste even bij citroën navragen lijkt me. Misschien dat iemand anders op het forum in deze specifieke citroën onderdeelboeken kan?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 22 augustus 2014 02:56 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de antwoorden!

Het kan zijn dat de standkachel eigen aanvoer heeft, want ik denk niet dat hij er bij de dealer ingezet is. Dat ik niks over verschil in pomp kan vinden op specifieke autoforums is niet zo vreemd, want dit is vrij zeldzaam. Ik had eigenlijk meer info verwacht bij fabrikanten van die dingen (VDO, Pierburg, Bosch, Valeo, Airtex).

Ik heb dat probleem ‘welke pomp neem ik nu?’ zo opgelost dat ik zelf een gat maak in de vloer en dan niet zelf de pomp ga bestellen en installeren. Dat is makkelijk zelf te doen,  maar mijn garage geeft garantie en hun prijs (indien ik dat gat zaag) is dan laag te noemen. Zelfs de pomp is bij hun in de zelfde prijsmarge dan als ik zelf bestel. Er komt een Airtex in voor 175,- Zij testen de standkachelwerking na installatie en als dat niet meer werkt dan zorgen zij voor een andere pomp en plaatsing. Hopelijk dan meteen. Wink

Met dat eventuele doorrijden was ik niet bang om stil te staan. De truc met de klop op de onderkant tank had ik hier inderdaad ook opgepikt. Nee, ik was bang voor schade en hoe dat dan veroorzaakt zou kunnen worden.  Nu heb ik inmiddels er niet meer mee gereden en woensdag gaat ‘ie onder het mes, dus ik zit de rest van de tijd wel uit.

En ik laat het eindresultaat wel even weten. Weglopen na een vraag is niet zo m’n stijl. Zal ook even mijn oude pomp terug vragen en als ik tijd heb open maken.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 15 september 2014 05:28 PM
  [ # 4 ]

Update.

Ik ben met alles niks opgeschoten. Hij zit er nu in en ik start nog altijd slecht warm en de auto begint nu ook koud slechter te starten. Alleen het brandstofpeil (aantal kilometers tot volgende tankbeurt) is nu altijd correct.

Het starten duurt te lang voordat hij aanslaat. Zodra de motor loopt is alles goed en hij begint nooit met een stotterloop. Meteen strak. Mag ik de gloeipluggen verdenken? Maar waarom dan ook een slechte warme start…?

Verder alles in orde. Geen rook uit de uitlaat. Schoon luchtfilter en MAF. Wel -al sinds ik ‘m bezit- een heel beroerd vermogen. Ik had zoveel meer kracht verwacht en zelfs m’n oude Golf D uit 97 met slechts 47 kW heeft meer pit. Zal wel zo horen.

Graag meningen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 september 2014 05:43 PM
  [ # 5 ]

Is de auto al eens uitgelezen met een Lexia?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 15 september 2014 05:49 PM
  [ # 6 ]

Nog niet zo lang geleden, maar toen bestond het probleem nog niet. 
Probeer nu eerst wat meningen te verzamelen voordat ik ‘m weer aan de computer hang. De vriend-met-laptop woont 180 km verderop, dus ik doe dat niet even snel. Wink

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 15 september 2014 06:00 PM
  [ # 7 ]

Tja, bij een HDi is een Lexia m.i. toch echt noodzakelijk om dit probleem te kunnen oplossen. Je kan ook lukraak vanalles gaan vervangen maar dat ben je uiteindelijk duurder uit. Google anders eens op ‘hdi warme start’.

Heb je de retour van de verstuivers al eens gecontroleerd?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 15 september 2014 06:11 PM
  [ # 8 ]

Retour van verstuivers nog niet bekeken. Staat nu ook op de lijst.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 15 september 2014 07:58 PM
  [ # 9 ]

Ik heb even je topictitel aangepast, dat trekt misschien wat ander volk aan Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 15 september 2014 08:34 PM
  [ # 10 ]

Thanx!  very good

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 16 september 2014 12:10 AM
  [ # 11 ]
majava schreef:

Update.

...Verder alles in orde. Geen rook uit de uitlaat. Schoon luchtfilter en MAF. Wel -al sinds ik ‘m bezit- een heel beroerd vermogen. Ik had zoveel meer kracht verwacht en zelfs m’n oude Golf D uit 97 met slechts 47 kW heeft meer pit. Zal wel zo horen.

Graag meningen!

Dan is er toch echt iets niet in orde.
Zoals al gezegd, de Lexia er aan hangen.

Wat je niet met de Lexia kan zien zijn dingen als een probleem met te lage compressie door overmatige slijtage, of een dichtgeslipte uitlaat/kat. Beide kunnen reden zijn van te weinig vermogen en slecht starten.

Als de waste gate niet goed sluit heb je ook geen vermogen, dat kun je wel zien op de Lexia. Bij vol vermogen is dan de turbodruk te laag. Alleen verklaart dat weer niet het moeilijke starten.


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 16 september 2014 10:45 AM
  [ # 12 ]

@Alfred: bedankt voor de aanwijzingen. Ook als dit niets met het starten te maken heeft is het handig want ik ben nog altijd op zoek naar meer vermogen (dan ik waarschijnlijk zou moeten hebben).

Ik ben bang dat hij snel naar de garage moet, want vanmorgen wilde hij bijna helemaal niet aanslaan. Op de derde poging pas, met meer dan 10 seconden. Geen tijd om zelf meer dingen rustig uit te zoeken…

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 08 november 2014 03:51 PM
  [ # 13 ]

Even een tussen-update, want we zijn er nog niet.

Hij start inmiddels soms echt heel beroerd. Zelfs zo slecht dat je denkt dat ‘ie nooit meer aanslaat. M’n accu is echt een held. En de volgende keer kan het weer een ‘normale’ slechte start zijn (zo’n 3 seconden, maar nooit beter dan dat).

Waar ik inmiddels al achter ben:
-het is niet de MAF
-het is niet de watertemperatuursensor
-het is niet de accu of startmotor

Lexia geeft momenteel een P1138 fout
Live is de druk in de rail 300 bar stationair, oplopend tot 800 vol gas. Contact uit natuurlijk 0 en tijdens primen 8 bar. Ik durf te concluderen dat de hoge druk rail sensor gewoon z’n werk doet. En de vervangen lagedruk pomp ook. Mogen van mij ook op de lijst. Heb de sensor eens afgekoppeld tijdens (wederom slechte) start en meteen een foutmelding en noodloop. Dat werkt dus gewoon.

Tijdens het starten kreeg ik echter waarden van 47 tot ergens in de 80 bar. Dat is niet voldoende om de injectors te openen, meen ik. En dus ga je kijken naar de hoge druk pomp. Nu zit er op die pomp een dingetje “fuel pressure regulator” en die verdenk ik nu. Want die is cruciaal voor het (niet) verlenen van hoge druk. Ik ga dat volgende week laten vervangen. Zelf geen tijd voor en bovendien vriest het hier nu. Ik hoop data het zo simpel zal zijn.

Ik heb ook wat dingen opgeschreven die mogelijk te maken hebben met het missende vormogen, maar daarover ga ik wellicht een ander topic openen, zodra dit opgelost is.

Graag meningen.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 09 november 2014 11:30 PM
  [ # 14 ]

Al naar de LMM gekeken?

Als de raildruk te laag is bij starten, dan blijft dacht ik, het MM-lampje branden als de motor is aangeslagen.


Grt. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 10 november 2014 04:33 PM
  [ # 15 ]

LMM… MM? Afkortingen in het Nederlands gaan bij mij niet zo lekker. Het is m’n 3e taal nu.
Het lampje dat ging en bleef branden was die van de engine fault. Die kwam pas bij het niveau hopeloos lang starten. En 5 minuten rijden deed het niet verdwijnen. Toen maar weg ge-Lexia’d.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook