2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Xsara Picasso 2.0 HDi slechte start (warm en koud) -OPGELOST!-
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 10 november 2014 04:36 PM
  [ # 16 ]

Heb je de retour van de verstuivers al bekeken, das een kwestie van de retourslangetjes even loshalen en in een potje hangen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 10 november 2014 04:49 PM
  [ # 17 ]

Nee dat niet.
Maar is het niet normaal dat ook met een defect aan de fuel hp regulator er brandstof naar de verstuivers gaat die niet de verbrandingskamer in gaat (want ze openen niet) en dus de retour in gaat?  Het hoeft m.i. dus niks te zeggen over de conditie van de verstuivers.

Die retour-test stond wel als volgende op m’n wat-kan-ik-zelf-al-bedenken lijst om uit te vinden wat er aan de hand is.

Ik heb echt onwaarschijnlijk veel op het internet gezocht en er was maar één iets wat algemeen gedeeld werd; een waslijst aan vervangingen die het probleem niet hadden opgelost. Onwaarschijnlijk veel accu’s, startmotoren, verstuivers en sensoren zijn er over de toonbank gegaan terwijl de originele delen niet defect waren.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 10 november 2014 04:58 PM
  [ # 18 ]

Daar zit wat in.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 10 november 2014 05:04 PM
  [ # 19 ]

Wat me ook opviel, en dat zal hier niet gebeuren Wink is dat er veel forum-topics over dit euvel zijn die dan uiteindelijk niet opgevolgd of afgesloten worden door de originele vrager. Daar schieten anderen dan ook weinig mee op.

Morgen meer nieuws!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 10 november 2014 10:16 PM
  [ # 20 ]

LMM is de Lucht Massa Meter.
Zal niet de eerste keer wezen dat die alles loopt te verzieken.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 10 november 2014 10:59 PM
  [ # 21 ]

Ok. Die noemde MAF.
Die heb ik al vervangen met eentje uit een werkend model en totaal geen verschil Zelfs tijdelijk afkoppelen van stekker doet niets merkbaars in mijn auto. Dat is ook best bizar. Had bijvoorbeeld wel een ander rijbeeld verwacht door incorrecte mix.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 10 november 2014 11:37 PM
  [ # 22 ]

Als ik het nu goed begrijp zijn dit de eigenschappen:
•  Motor slaat heel moeilijk aan, maar draait daarna perfect rond
•  Motor heeft weinig vermogen
•  De opvoerpomp voor de brandstof was slecht en is vervangen
•  LMM en KV tempmeter zijn oke.
•  Geen rook uit uitlaat als motor belast wordt
•  800 bar bij vol gas, dat is te weinig. Of was het gemeten bij vol gas onbelast?
•  P1138 fout, was dat nog met de defecte opvoerpomp, of heb je die fout nu weer?

Kun je aangeven of dit lijstje (nog) klopt?
Er lijken een aantal zaken gerelateerd aan problemen met de opvoerpomp, bijvoorbeeld als daardoor de hoge drukpomp niet voldoende brandstof kreeg.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 10 november 2014 11:49 PM
  [ # 23 ]

Lijstje is correct, op één na.

De opvoerpomp voor de brandstof was slecht en is vervangen

Die pomp was verdacht, maar uiteindelijk, na vervanging met nieuw bleek dat niet zo te zijn.

Het probleem begon n.l. met slechte warme start en (altijd na het lange starten) incorrecte getal voor km’s tot aan de lege tank. Eén week na plaatsing begon de auto ook koud steeds slechter te starten en de verkeerde (soms zelfs 0km) display waarden bleven. Die waarden worden wel altijd na een paar seconden gecorrigeerd. Net zoals de airbag fault die vaste prik is bij starten meer dan 10 seconden.

De fout 1138 was niet met eerste opvoerpomp en heb ik pas recent uitgelezen.
de 800 bar was onbelast. Lekker gassen in m’n garage. Heb geen buren. Wink

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 11 november 2014 07:31 PM
  [ # 24 ]

Lastig om 1 oorzaak aan te wijzen voor alle eigenschappen. Misschien zijn er wel meer.
Het betreft hier toch de motor DW10 TD/ATED (2.0 HDi 8v)?

Met die aanvulling van elektrische storingen ga ik ook in die richting denken, en minder aan een mechanisch probleem.

Misschien een slechte massa of +kabel (bijvoorbeeld bij accu)?
Als de spanning te ver wegzakt tijdens starten krijg je ook problemen met aanslaan van de motor.
Even met een universeelmeter de spanning meten in de wagen tijdens starten. Bijvoorbeeld op je sigarettenaansteker. Dus niet rechtstreeks op de accu, daar zal het wel goed zijn.

Te weinig motorvermogen zal een andere oorzaak hebben.
800 bar vol gas onbelast zou wel kunnen kloppen


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 11 november 2014 08:58 PM
  [ # 25 ]

Ja Alfred, ik dacht ook niet aan slechts één oorzaak.

Goed, ik heb nu m’n nieuwe drukregelaar (€210 hier) op de pomp zitten en ik heb nauwelijks kunnen testen, maar ik ben niet overtuigd. 4x warm en nu net koud (+5) starten krijg ik hetzelfde resultaat. Ca. 2-3 seconden. Aan de ene kant dacht ik meteen, nou dat is dan ook niet veel beter. Aan de andere kant is het vandaag tenminste net zo als toen ik de auto kocht. Ik vond het altijd al een beetje trage starter (ondanks dat ik de startmotor niet langzaam vind -maar dat is een subjectief oordeel), maar koud en warm waren altijd gelijk en ik dacht er verder niks van. Ik wacht morgen nog even af. Dan ga ik ook weer even de Lexia er aan hangen, want de fouten zijn gewist.

De massa zal ik ook even doormeten zoals jij aangaf.

Even een vraag vooraf: wat zijn acceptabele verstuiver correctiewaarden? IK zal morgen eens een lijstje sturen met 4 eerdere metingen, waarvan 2 een maand of 3 terug toen het starten nog geen probleem was.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 11 november 2014 09:02 PM
  [ # 26 ]

Motor is denk ik het correcte type. 90 pk RHY

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 11 november 2014 09:43 PM
  [ # 27 ]

RHY en RHZ zijn inderdaad de andere benamingen voor de DW10’s.

Een warme diesel start normaal altijd gemakkelijk. En bij problemen met koude start kun je nog denken aan gloeipluggen. Maar jij schrijft dat bij koude EN warme motor starten slecht gaat. En als de motor eenmaal loopt, dan loopt hij mooi rond.

Daarom denk ik dat tijdens starten de spanning op de ECU te ver zakt. Want de ECU heeft een goede boordspanning nodig om 80V (pulse) te kunnen maken voor het openen van de injectoren.

Als je een goede universeelmeter met geheugen hebt dan kun je het meten.
Op het moment dat een injector wordt aangestuurd om te openen moet er 80V op de spoel komen, de vasthoud-spanning is 50V (is natuurlijk allemaal maar heel even).


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 11 november 2014 09:47 PM
  [ # 28 ]

Ik ben een deur met elektrieke zaken…
Ik heb een redelijke multimeter (denk ik), maar zonder geheugen. Waar zet ik de polen om te meten?

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 11 november 2014 09:50 PM
  [ # 29 ]

Oke. Meet dan eerst maar de boodspanning op de aansteker tijdens starten.

Kan het zijn dat de motor meestal pas aanslaat precies op het moment dat je de sleutel van startstand weer terugdraait naar normale contactstand?. Als dat zo is dan heb je al het bewijs.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 11 november 2014 09:53 PM
  [ # 30 ]

Gaat ik doen.
Morgen.
En al het andere…

Deze draad gaat nog eens een spannend verhaal worden. Wie weet doe ik nog wat anecdotes over sneeuwstormen of wolven er bij voor een wat groter publiek!

Oh…edit van Alfred. Antwoord:  ehh… soms of bijna, heb ik het gevoel. Bij het korte slechte starten dan.

Edit van mij: Alfred, hoe en waar zou die massa dan verminderd zijn? Fysiek dan, dus welke kabel?

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook