1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Luuk1983’s Citroën Xsara Coupe - met kapot schermpje :(
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 18 augustus 2014 05:45 PM

Zoals beloofd foto’s van de Xsara.

Sinds vrijdag ben ik in bezit van een mooie Xsara Coupe. Het gaat hier om een Coupe VTR phase III uit 2003 in het grijs. De motor is de 1.6 16V met 110pk. Voor een auto uit 2003 vind ik de VTR erg goed uitgerust met cruise control, automatische airco en boordcomputer. Alles werkt naar behoren. Ook vind ik de witte tellers er erg cool uitzien.





Deze saar heeft een aantal jaar stilgestaan, wat je terug ziet in de kilometerstand van slechts 85k. Nou is lang stilstaan normaal niet zo goed voor een auto, maar er is grondig en groot onderhoud gepleegd aan deze saar toen ik ‘m kocht. Denk daarbij aan: 4 banden, 4 remschijven, accu, waterpomp, distributieriem, grote beurt etc. Eigenlijk alles wat er aan onderhoud te verwachten zou zijn was al gedaan. En toen ik ook nog twee maanden garantie kreeg was de keuze snel gemaakt.

Van buiten zijn er de nodige deukjes en ziet de lak er niet overal even goed uit. Hopelijk dat een goede polijstbeurt dit kan veranderen. Van binnen ziet de auto er nog heel netjes uit, met uitzondering van een brandgaatje in één van de stoelen.

Ik merk wel dat de motor wat lui is, daar gaan we wat verandering in aanbrengen. En nu de auto weer meer rijdt had ik in het begin af en toe een uitlaatgas storing, waarschijnlijk omdat alles los begint te komen. Dat is gelukkig nu weg.

Al met al hopelijk een auto voor de komende jaren. Volgende week ga ik naar Tsjechië rijden. Dat moet geen probleem zijn lijkt me. De stoelen zitten in ieder geval erg lekker!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 augustus 2014 07:03 PM
  [ # 1 ]

Zeer zeldzame kleur voor een Xsara coupé, Gris Orageux.
De mijne is dezelfde kleur, het heeft meer als een jaar geduurd voordat ik er nog 1 tegen kwam. In break en berline zie je ze wel af en toe.

Na lang stilstand en wat luie auto zou ik hem zo snel mogelijk een grote beurt laten geven, dus verse olie, filters en bougies.
Persoonlijk zou ik dat zelfs doen voordat je op vakantie gaat, tenzij het aangetoond net gebeurt is.

En waarschijnlijk is het een VTR, geen VTS. De 1.6 16v VTS is niet NL niet geleverd Wink

Veel plezier ermee!

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 18 augustus 2014 07:29 PM
  [ # 2 ]
Arjan Verkade schreef:

Zeer zeldzame kleur voor een Xsara coupé, Gris Orageux.
De mijne is dezelfde kleur, het heeft meer als een jaar geduurd voordat ik er nog 1 tegen kwam. In break en berline zie je ze wel af en toe.

Dat had ik inderdaad gezien aan je foto’s. De mensen hier op het forum hebben echt meegeholpen aan het enthousiasme dat ik voor de Xsara gekregen had. Heb een hoop topics gelezen! En jouw foto’s waren inderdaad een goede referentie voor mijn auto Wink Hoewel jouwe echt mooier in de lak zit. Ik vind donker grijs ook niet echt een sportieve kleur. Het zou niet mijn eerste keuze zijn voor de Coupe.

Arjan Verkade schreef:

Na lang stilstand en wat luie auto zou ik hem zo snel mogelijk een grote beurt laten geven, dus verse olie, filters en bougies.
Persoonlijk zou ik dat zelfs doen voordat je op vakantie gaat, tenzij het aangetoond net gebeurt is.

De beurt heeft de auto zeer zeker gehad, zelfs de remvloeistof en dergelijke.

Arjan Verkade schreef:

En waarschijnlijk is het een VTR, geen VTS. De 1.6 16v VTS is niet NL niet geleverd Wink

Doh! Uiteraard is het een VTR. Ik weet de verschillen ook prima, maar gewoon blind verkeerd getypt. Ik heb het even aangepast Wink

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 10 september 2014 10:14 AM
  [ # 3 ]

Zo de eerste 3000 kilometer zitten erop met een vakantie naar Tsjechië! En meteen panne gehad helaas. Na het tanken langs de Duitse snelweg wilde de auto niet meer starten. Accu was in orde, aanduwen ging prima, alleen gaf de startmotor geen kick… Na een bezoek je van de ADAC werd duidelijk dat de startmotor overleden was. In Tsjechië is deze gerepareerd, maar verder geen problemen met de auto gehad!

Er vallen me wel een paar dingen op. Zo vind ik de stuurbekrachtiging soms wat raar doen. Alsof het adaptieve stuurbekrachtiging is die soms de weg kwijt is. Zo stuurt de auto soms als je ineens snel stuurt om een parkeervak in te gaan veel te zwaar naar mijn idee.

Verder valt me op dat de temperatuurmeter vaak maar tot het eerste streepje komt, maar ik las hier op het forum dat iedereen dat eigenlijk heeft. Niks om me druk over te maken volgens mij!

En de snelheidsmeter trilt boven de 120 een beetje. Niet trillen de zin van schudden, maar dan gaat ie weer iets omhoog, dan weer iets omlaag op een soepele manier.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 september 2014 09:46 PM
  [ # 4 ]

luuk de stuurbekrachtiging, als je heel langzaam rijd en je giert in een keer het stuurom, dan is de oliedruk laag, omdat de motor rustig draait, een kleine test om te zien of electronica werkt, laat motor even stationair draaien, en draai dan iets aan het stuur, de electronica geeft nu wat gas bij, natuurlijk geen 1000toeren, maar je merkt het wel. of geef je gas als je bocht in duikt, dan heeft de auto neiging om weer rechtdoor te gaan, en moet je natuurlijk iets meer aan het stuur trekken, je weet ook zeker dat de multiriem niet slipt of piept. dan die temperatuur, die moet naar de 88graden gaan, zo niet dan krijt de ecu, de verkeerde waardes van de sensoren, en krijgt de motor een verkeerde brandstof verhouding, wat dan ook de rare reactie op het gas geven kan, of wel wat jij lui vind. maak een rit met de auto, ga naar de kant en laat de motor stationair draaien. loopt de meter nu wel op, en gaat ook de fan dan draaien, heb je die dus gecontroleerd, dus liep de meter op? naar 90 graden. dan weer gaan rijden, zakt de meter dan weer naar beneden, dan thermostaat vervangen. dan nog even die snelheids meter, is dat schomelen van de naald in combenatie , dat je op de cruise rijd? dan kan dit natuurlijk kloppen, als je bv naar boven rijd zakt eerst de snelheid iets, en dan geeft de cruise gas bij, maar doet dit altijd een beetje abrubt, zodat ie dan door de ingestelde snelheid heen gaat en daarna weer terug zakt

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 september 2014 09:56 PM
  [ # 5 ]

Beremans, de meter van alle Xsara’s met de derde tellerwinkel (oneven tientallen, dus 90-110-130) geven 75 graden aan als bedrijfstemperatuur, terwijl dit in werkelijkheid dus ongeveer 85 is.

Mijn HDi gaf altijd 75 aan. De VTS 136pk ook. Alleen met hard werken in de bergen heb ik ‘m wel eens hoger aan zien wijzen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 september 2014 09:57 PM
  [ # 6 ]

Voor wat betreft de stuurbekrachtiging: ik herken de karaktertrek. Misschien het overwegen waard de vloeistof te (laten) vervangen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
rzasa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 07-09-2014

Gepost: 10 september 2014 10:08 PM
  [ # 7 ]

Mooie Xsara zeg!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 september 2014 09:09 AM
  [ # 8 ]

Idd, zoals gezegd KVS temp staat heel laag.
Olie temp juist heel hoog, loopt gemakkelijk op naar de 140.

Die stuurbekrachtingsolie gewoon laten verversen, dat kan geen kwaad na dik 10 jaar.
Kan ook nog in je banden zitten, check even het profiel en de DOT code of ze niet toevallig al erg oud zijn. Nieuwe banden sturen veel fijner.

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 11 september 2014 09:49 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor alle reacties!

Qua stuurbekrachtiging gaat het vooral om een vrij plotselinge ruk aan het stuur wanneer het optreed. En dat kan soms best link zijn, want ik moest ook een keer snel uitwijken en toen stuurde de auto veel te zwaar waardoor het bijna fout ging. Verder heb ik eigenlijk geen problemen met de stuurbekrachtiging.
De elektronica lijkt wel gewoon te werken. Je merkt inderdaad dat als je stuurt terwijl je stil staat dat de motor daar op reageert qua toerental. Ik had het peil van de stuurbekrachtigingsvloeistof al gecontroleerd en deze is in orde. Misschien dat het inderdaad helpt op de vloeistof te vervangen. Dat ga ik proberen.

Ik heb de temperatuurmeter even in de gaten gehouden. De normale stand lijkt 75 graden te zijn (tussen de 60 en 90). Echter, als je een stuk rijdt en dan even stil staat loopt deze op tot ongeveer 82 (tussen de 75 en 90 in). Het lijkt me wat dat betreft in orde.

De olietemperatuur gaat inderdaad hard richting het rood als je een stuk flink gast in Duitsland Wink

De snelheidsmeter schommelt zowel met als zonder cruise control. Dit is echt alleen > 120 a 130. Hij kan soms van 130 ineens verspringen naar 135-140 en weer terug en alles daar tussen. Qua toerental veranderd er helemaal niks, dus het is niet zo dat de auto ineens magisch harder en zachter rijdt Wink Plus het gaat ook veel te snel om de cruise control de schuld te geven.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 11 september 2014 06:53 PM
  [ # 10 ]

ja luuk je schreef dat het op een soepele manier ging, maar maakt niks uit, je kan nog even kijken, naar de stekker op de snelheids zender, deze zit bovenop het difrencieel, bij de rechter aandrijfas, het is een witte knop, even kijken of ie niet in de olie zwemt of zo, gebeurt ook wel eens dat ze stuk gaan, het is eigenlijk gewoon een dynamo (zoals die van een fiets) die stroom op wekt, maar dan heel weinig.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 11 september 2014 11:44 PM
  [ # 11 ]

Mooie Coupé!


Maarre bekende omgeving:


Wink

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 12 september 2014 12:08 PM
  [ # 12 ]

Haha, verrek! Nou een BX misstaat ook niet op deze plaats.

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 30 oktober 2014 03:00 PM
  [ # 13 ]

En toen waren er ineens twee horizontale rijen pixels van het schermpje van de boordcomputer kapot Sad Gelukkig vallen de kapotte regels in het midden van het scherm waar niks geprojecteerd wordt, maar het is wel zichtbaar dat er twee regels niet ‘goed’ meer zijn.

Is dat iets wat bekend is? Gaat het schermpje gewoon kapot of is het mogelijk een contact dat slecht is?

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 05 maart 2015 04:37 PM
  [ # 14 ]

Helaas gaan er steeds meer lijnen kapot van het schermpje en nu ook op zo’n manier dat de datum en buitentemperatuur nog amper te lezen zijn. Is dit echt het schermpje dat kapot gaat of zou het een contact kunnen zijn? Kan je het schermpje van de boordcomputer eruit halen zonder hele dashboard eruit te moeten halen? En heeft iemand enig idee wat zo’n schermpje zou kosten?

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 05 maart 2015 08:35 PM
  [ # 15 ]

Informeer eens bij Bart Ebben in malden of de Vos in beneden Leeuwen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook