1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
hoog benzineverbruik
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 04 september 2014 11:52 PM

Hallo DS fanaten.
Ik ben een D super5 uit 1973 aan het restaureren met een 2100 motor met weber carburateur.
Bij aankoop liep de motor prima maar dat werd steeds een beetje minder door allerlei boutjes die lostrilden.
Dus dan ga je aan de slag.
Contactpunten, verdeler- en kap vernieuwen.
Bougies en -kabels vervangen
Ontsteking goed afstellen (11 graden met strobo) en vastzetten.
Carburateur schoonmaken.
En bij dit laatste veranderde het één en ander.

1) de carburateur zat los op het inlaatspruitstuk en lekte benzine bij het acceleratiepompmechanisme. Dat verklaarde het hoge verbruik: 1 op 7,6.
2) na het grondig schoonmaken (vuil en troep eruit, sproeiers doorblazen) komt het volgende:
3) de carburateur afstellen

Afstellen heb ik gedaan door alleen de mengselregelschroef (stationair toerental?) en de luchtregelschoef te verdraaien aan de rechterkant.
Resultaat? De carburateur trekt geen valse lucht meer, lekt geen benzine meer, het stationaire toerental is rond de 650 rpm. Klinkt goed toch?

En toch loopt de motor niet lekker en is het verbruik gestegen naar 1 op 5,5. Dat is vreemd want je gaat op je verbruik letten en dan rijd je heel rustig Wink

Zoals gezegd, de motor loop niet lekker. Ik denk dat het mengsel te rijk is. Waarom?
Als ik de mengselregelschroef helemaal indraai (dichtdraai dus) dan loopt de motor nog steeds. De luchtregelschroef kan ik er net zo goed uithalen, die staat minimaal. De gasklep kan niet ‘dichter’.
Als je met de wagen rijdt, bijvoorbeeld 50 km in de derde versnelling dan loopt de motor niet vloeiend; hij houdt in. Het is net of er een cilinder af en toe wordt overgeslagen. Ook stationair hoor je dat. Het is een heel charmant gepruttel aan de uitlaat, maar het hoort niet. Ik heb ook geen rare rookpluimen.
Het idee dat één of meerdere cilinders af en toe niet mee doen heeft ervoor gezorgd dat ik de gehele ontsteking onder handen heb genomen. Die is nu echt goed en dus kom ik bij de carburateur uit.
Ook kan ik de choke niet gebruiken. Als het frisjes is dan heb ik de choke nodig voor het aanspringen van de motor maar daarna moet ik de choke meteen indrukken anders slaat hij af. Overigens slaat de wagen altijd snel aan.

Ik heb het idee dat ik een onderdeel mis; ik ben van mening dat als ik de mengselregelschroef helemaal indraai er geen benzine meer door kan lopen, maar klopt dit wel?
Als ik de choke gebruik, slaat de wagen af. De choke sluit middels een klep de luchtinlaat gedeeltelijk af en zorgt voor een rijker mengsel. Ik bedenk mij dan dat als het mengsel al rijk is, de wagen letterlijk verzuipt bij het gebruik van de choke.

Als laatste wil ik nog melden dat ik het hele benzine-traject gevolgd ben om ergens lekkage te vinden. Ik heb dus niets gevonden.
Komend weekend ga ik de carburateur nogmaals demonteren. Nog maar eens controleren of de sproeiers op de juiste plek zitten en de vlotterhoogte controleren/afstellen. De choke is alleen te verstellen door het stangetje te verbuigen,toch?

Wie weet raad of heeft iemand een ‘exploded view’ van de carburateur? In de manuals staan wel foto’s maar ik kan zo niet zien of ik een onderdeeltje mis.
Vriendelijk bedankt voor de tips!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 september 2014 12:04 AM
  [ # 1 ]

Heb je het vlotterniveau al gecontroleerd?
En zo ja, sluit de vlotter goed af?
Weber:

Afbeelding Bijlagen
Carbu.jpgcarbu 2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 september 2014 08:22 AM
  [ # 2 ]

Luchtfilter staat toch niet op winterstand?

knuffel

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 05 september 2014 08:37 AM
  [ # 3 ]

het stationair afstellen van de carburateur heeft heel weinig invloed op het benzineverbruik. De stationairafstelling doet namelijk niet meer mee na een klein haartje gasgeven. Tenzij je natuurlijk een half uur stationair staat te draaien en dan een klein stukje gaat rijden.

Bij hoog verbruik en niet lekker lopen;
- Inderdaad vlotterniveau controleren
- kleppen stellen
- luchtfilter schoonmaken
- ontstekingstijdstip en contacthoek afstellen (of een 123ignition erin zetten, dan ben je er vanaf) Let op bij het ontstekingstijdstip afstellen dat je de afstelling gebruikt die bij jouw specifieke motor en jaar hoort. (pin op ontstekingstijdstip of op bdp!!)
- vervroeging controleren met een stroboscoop en goede toerenteller (de DS toerenteller kan zo maar 20% afwijken)
- nieuwe bougies (kijk ook meteen of er geen olie in je voorste of water in je achterste bougoeschacht zit, dat kan een bougie uitschakelen en het verbruik omhoog laten schieten.
- nieuwe bougie kabels

Succes

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 september 2014 01:19 AM
  [ # 4 ]

Aanvulling op ontsteking afstellen:
Bij de meeste DSen is de gradenboog niet goed geijkt. Dus BDP zoeken en controle of dit de 0 op de gradenboog is.
De gradenboog geeft nokkenas graden aan. De vooronsteking die in WPH staat gaat om krukas graden. Dus 12 krukas graden is bij 6 graden op je gradenboogje.
Als je met een stroboscoop lamp werkt, kijk dan ook even of de centrifugaal vervroeging werkt. Tijdstip moet fors vervroegen bij gas geven.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 08 september 2014 10:02 PM
  [ # 5 ]

Update.
Allereerst dank voor de nuttige tips.
Afgelopen weekend heb een aantal dingen gedaan.
Ik heb nog maar eens de ontsteking gecontroleerd. Zoals eerder al gezegd zijn de meeste onderdelen al vernieuwd; bougies, kabels, kap, contactpunten etc.
De gradenboog staat goed. Ik heb namelijk zelf een kerf moeten maken op de nokkenaspoelie. Nog maar eens de stroboscoop gepakt en gecontroleerd, alles klopt.
Wat ik niet heb kunnen afstellen is de contacthoek. Hoe doe je dat?
Ook nog maar eens de carburateur eruit gehaald. Ook hier klopt alles. Sproeiers zitten op de juiste plek, vlotterhoogte klopt. Ik ben ook op zoek gegaan naar een tekening van de carburateur en, gelukkig, het ding is compleet.
Wat niet klopt is het type carburateur! Nu zit er een 28/36 dma3 carburateur op, er hoort een dma2 op te zitten.
Nu heb ik de verschillen eens bekeken maar volgens mij is het enige verschil de grootte van de sproeiers. Die zijn bij mij kleiner (!) dan het origineel. De motor zou dus iets zuiniger moeten zijn dan origineel.

Toch maar weer terug naar het hoofdstukje ontsteking.
Ik heb een paar bougies eruit gehaald en daar zit inmiddels zwarte droge troep op. Gelukkig veeg je het er zo af. Een te rijk mengsel, of een slechte verbranding.
Zou het kunnen dat mijn bobine aan zijn eind is? Morgen maar eens vervangen en als ik tijd over heb ga ik de kleppen stellen.
Wordt vervolgd!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 september 2014 10:06 PM
  [ # 6 ]

Als de contacthoek niet goed is bouw je te weinig spanning op om een goede vonk te maken.
Buiten de cilinder moet je vlamboog kunnen trekken van een kleine centimeter.

Wel even dikke handschoen aantrekken bij deze test!


Als je de verdeler-as laat ronddraaien openen en sluiten de contactpunten. Elk ‘kwartier’ zit een excentriek op de verdeler-as; als het nokje van de contactset bovenop het excentriek staat heb je maximale lichthoogte: dat moet 0.4mm zijn.

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 september 2014 10:08 PM
  [ # 7 ]

De contacthoek stel je af met een contacthoek meter! Ja sorry. Het is niet anders. Die meet de hoek dat de punt dicht is. Dat kan je ontsteking zeer zeker beïnvloeden! En daarmee het verbruik.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 08 september 2014 10:12 PM
  [ # 8 ]

Een contacthoek meter! natuurlijk! Ik zal een naar de bevriende garageman gaan om dat ding te lenen. Komt goed!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 september 2014 10:39 PM
  [ # 9 ]

Dwell!
Dat is geen scheldwoord hoor, maar zo heet de contacthoek op z’n engels…
Voor als je wilt zoeken voor zo’n instrument…

Maar met de 0,4mm lichthoogte van de punten en de pen-gat methode voor het tijdstip kom je al aardig in de richting…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 september 2014 10:59 PM
  [ # 10 ]

Kijk wel uit wat voor eenheid de meter geeft. Contacthoek is in graden, Dwell is in procenten. 45 graden is 50 Dwell.
60 graden is 66,66666 Dwell. Het verband is wel duidelijk denk ik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 september 2014 09:19 AM
  [ # 11 ]

123 ontsteking overwegen? Dan ben je van die puntjes af.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 september 2014 09:40 AM
  [ # 12 ]

Er is niets mis met een goede puntjes ontsteking in een ds.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 09 september 2014 09:43 AM
  [ # 13 ]

Vergeet ook niet te checken of je pin-door-gat-in-koppeling bij jouw motor het ontstekingsmoment aangeeft of het bovenste dode punt. Citroen heeft tegen de handigheid en overzichtelijkheid dit de laatste jaren van productie veranderd. Je zult niet de eerste zijn die je ontstekingstijdstip heel netjes precies verkeerd afsteld.
Controleer het door bougie 1 uit te draaien en er een lange schroevendraaier in te steken. Linkerwiel optellen, auto in zn 5 en aan wiel draaien.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 september 2014 09:44 AM
  [ # 14 ]

Dat zal ik ook niet zeggen, maar je ben wel van dat afstellen af. Ligt er dus aan waar je voorkeur ligt.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 september 2014 11:20 AM
  [ # 15 ]

Je kan van mij een mooie dwell meter overnemen, met nog wat aardige functies er op.

Ik heb een 1-2-3 ontsteking, vooral uit luiheid.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook