1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
losse schakelstang: weer als nieuw
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 12 oktober 2014 11:57 PM

ik merkte van de week dat de auto anders schakelde en met veel meer speling. Ik verdacht eerst de overbrenging bij de pook. De hele boel gedemonteerd en inderdaad blijkt de nylonkogel van de pook speling te hebben in de zitting. Maar de stang naar de motorruimte had ook veel speling en dus maar eens het reservewiel eruit gehaald en de metalen plaat op het subframe verwijderd. En wat blijkt: de stang ligt helemaal los omdat de nylon bus in het gat van de stang waar de metalen kogel in gaat verdwenen is… Gelukkig verkoopt CX Basis die bus los. Maar het is een uiterst beroerde plek net onder het subframe. Heeft iemand tips hoe ik de bus het best kan monteren en de kogel er vervolgens in te persen? Kan dit van bovenaf?
Overigens merkte ik ook dat de verticale as van de bakbediening die de versnellingsbak ingaat speling heeft. Kan dit kwaad en is dit een ingrijpende reparatie?
Alvast dank voor de tips.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 oktober 2014 12:06 AM
  [ # 1 ]

Ik heb de hevel uitgebouwd en de bus r ingeperst. In een 76 er. Vaak wordt ie gemodificeerd door er een vast kogelgewricht in te lassen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 13 oktober 2014 09:24 AM
  [ # 2 ]

Het lastigste is dus om de bus in de stang te krijgen; hij is wel redelijk makkelijk op de kogel te krijgen?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 oktober 2014 10:38 AM
  [ # 3 ]

Als je alles er toch onderheen hebt,zou ik er een kogelgewricht inlassen.
Zo’n gewrichtje kost maar 2 tot 3 euro.
En is makkelijk te monteren.
Een busje rond de 22 euro bij cx basis.
En is zeer lastig te monteren.
Het staat wel ergens in mijn topic maar kan het zogauw niet weer vinden.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 13 oktober 2014 06:51 PM
  [ # 4 ]

Bedoel je deze melding van het kogelgewricht  Wink

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 13 oktober 2014 07:49 PM
  [ # 5 ]

Dank heren! De duidelijke foto’s van Frank had ik nog niet gevonden. Waar haal je zo’n kogelgewrichtje vandaan Frank? Het moet wel de goede schroefdraad hebben. En makkelijk zelf doen is betrekkelijk bij mij: je moet wel kunnen lassen (en de apparatuur tot je beschikking hebben)
Ik zal eerst eens kijken of ik de stang onder de auto vandaan kan halen.
Overigens is het niet voor niets: ook de gewrichtjes op de lange verbindingsstang zijn versleten. Gelukkig heeft CX Basis die nog nieuw.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 13 oktober 2014 10:20 PM
  [ # 6 ]

Fase 2 is gelukt: ik heb de auto op assteunen gezet en ben er maar eens onder gekropen. Dat was best wel weer even geleden.
Na eerst 5 minuten toch weer met verbazing naar de complexiteit van wat er allemaal rond het subframe aan draden, leidingen etc loopt te hebben gekeken ben ik op zoek gegaan naar de bevestiging van de schakelstang. Dat leek even een mysterie maar al gauw vond ik een hitteschildje boven de uitlaat wat het zicht ontnam. Dat is nu verwijderd (ging heel makkelijk) en zie daar: de boutjes van de schakelstang zijn nu goed bereikbaar.
later deze week maar weer eens gaan schroeven maar het moet nu lukken.
Heeft iemand ervaring met het pookmechanisme dat CX Basis verkoopt? De nylon kogel is dus ook versleten en ik denk eraan om deze ook te vervangen zodat daar de speling ook weg is. Of zijn er andere trucs om deze speling te verhelpen?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2014 10:29 PM
  [ # 7 ]

Welk deel bedoel je?

Ik heb zowel de korte als lange schakelstang en een nieuwe bus van CX Basis erin zitten.
Schakelt veel soepeler als voorheen.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 oktober 2014 10:40 PM
  [ # 8 ]

Even een inhaken hier: mijn CX schakelt in 3, 4 en 5 soepel als een tiet, maar laat zich wat lastiger (terug)schakelen naar 1 en 2.
Kan dit ook een gevolg zijn van versleten bussen, of heeft dat niets te maken met de stangencombi?
Ik heb verder geen gekraak/geknarsetand bij het schakelen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 oktober 2014 11:15 PM
  [ # 9 ]
Arjan Verkade schreef:

Welk deel bedoel je?

.

Hij bedoeld het deel onder de pook.
Hier zit een bolletje deze kun je omdraaien of je draaid de plaatjes om.
Foto’s zie mijn topic Wink

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 oktober 2014 11:46 PM
  [ # 10 ]

even de foto’s opgezocht.
http://www.citroen-forum.nl/?URL=https://picasaweb.google.com/104808338418977024156/20120811224547?authuser=0&feat=directlink

Vriendelijke groet Frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 16 oktober 2014 12:32 AM
  [ # 11 ]

de schakelstang waar de nylon cup in moet komen heb ik er vanavond in een half uurtje onderuit gehaald. Was nog even lastig want er is heel weinig ruimte om te manoeuvreren. Verder bij CX Basis de onderdelen besteld. Ik laat er geen kogel op lassen maar neem gewoon de nieuwe nylon cup. De eerste heeft het immers ook 28 jaar en 185000 km volgehouden. Ook heb ik een nieuwe pook met nylon kogelgewricht besteld. Ik blijk een ander type te hebben dan Frank; ik heb geen veer. Tot slot ook een nieuwe (lange) verbindingsstang met gewrichtjes. Ben heel benieuwd hoe het schakelt straks. Eigenlijk was het best dramatisch gesteld maar heb ik er nooit op gelet omdat de bak op zich goed schakelt.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 oktober 2014 12:40 AM
  [ # 12 ]

Dat schakeld straks weer strak,je hebt immers geen speling meer.
Succes met montage.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 oktober 2014 11:06 AM
  [ # 13 ]
freek schreef:

De eerste heeft het immers ook 28 jaar en 185000 km volgehouden.

Ja. maar dat plastic was heel degelijk. Mijn stang met vervangen cup plopte er in de hitte in frankrijk weer af.
In holland nooit last van gehad gelukkig..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 21 oktober 2014 11:10 PM
  [ # 14 ]

Gisteren kwam het pakketje van cx basis binnen, en s avonds meteen maar begonnen. Eerst de nieuwe nylon bus in de schakelstang geplaatst en daarna de kogel in de bus geperst mbv een bankschroef. Dat kostte behoorlijk wat kracht en de kogel zit dan ook zeer strak in de kom. Ik kan me niet voorstellen dat deze er weer snel uitschiet. Daarna de schakelstang weer tussen het subframe en alle leidingen gemanouvreerd. Net als het verwijderen was dat weer een enorm geklooi. Vervolgens deze vastgemaakt aan de stang die uit het schutbord komt en de kogel vastgemaakt in de hevel. Toen het nieuwe (lange) schakelstangetje geplaatst dat achter evenwijdig aan het blok loopt.
Vandaag de nieuwe pook gemonteerd. Deze is door cx basis gereviseerd en heeft geen enkele speling. Tot slot de afwerking:  de console teruggemonteerd en de bestuurdersstoel. Al met al toch wat uurtjes werk….
Maar het resultaat mag er zijn: de overbrenging naar de bak heeft geen enkeke speling meer en het schakelen is een genot. Ik kan me niet herinneren dat dit zo ooit geweest is.
Nog een vraag: de pook heeft een lichte knik (serie 1 had dit niet volgens mij en misschien is dit alleen bij 5 bakken). Ik heb niet goed opgelet bij de demontage en gokte nu dat de knik naar rechs zat. Maar misschien moet de pook wel iets naar de bestuurder gericht zijn. Het knikje zie je als je de pookhoes naar beneden doet. Dus als iemand even wil kijken hoe het hoort te zitten…....

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 oktober 2014 11:35 PM
  [ # 15 ]

Naar links, naar de bestuurder.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook