2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Motormanagement op een SM motor. Benzine/LPG/CNP/Sequentieel
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 07 november 2014 12:26 PM
  [ # 16 ]

Voor een uitgebreid systeem als dit, komt er wel wat draad in de auto:



Met excuus voor de matige foto, zo ziet het er ongeveer uit als alles erin zit:

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 07 november 2014 12:34 PM
  [ # 17 ]

ziet eruit als een nette kabelboom, maar nog wel veel gelijkgekleurde draden of lijkt dat zo? Die groene bijv of zijn die nog tweekleurig, of maakt het niet uit welke je hier van neemt?

Wanneer moet dit rijden?

(ik vind de SM er onder de motorkap trouwens niet uitzien. Groene bollen, lelijke luchtfilters.)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 november 2014 12:40 PM
  [ # 18 ]

Bollen zijn vanaf DS LHM t/m Xantia en alles wat daar tussen zit altijd groen geweest.

De luchtfilters zie ik op deze foto niet.

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 07 november 2014 12:42 PM
  [ # 19 ]

maar die komen nog wel Smile En wat eens groen was, kan je toch best een andere kleu geven. Bijv. de kleur van de auto?

Ik had het niet specifiek over deze sm hoor, maar meer in het algemeen.

Het is gewoon te vol voor een mooi motorruim. Er ligt een prachtige v6, maar die vind je gewoon niet terug wanneer alles op zijn plaats zit.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 november 2014 12:48 PM
  [ # 20 ]

Die bollen zijn groen om aan te geven dat ze onderdeel van het systeem zijn.
En hoe ga je bollen vervangen als ze in de kleur van de auto zijn? Dealers moeten dan voor elke auto een nieuwe bol bestellen.

Je kan ze nu natuurlijk wel in een andere kleur spuiten, maar ik heb nog geen enkele auto gezien waar dat mooi was.

Overigens vind ik het prima om wat techniek te zien onder de motorkap. Tegenwoordig zit alles onder kappen Confused

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 07 november 2014 12:48 PM
  [ # 21 ]

De luchtfilters komen niet terug cheese . De luchtslangen krijgen een andere loop. Geen ontsteking, ook dat levert meer uitzicht op het blok op. Qua techniek staat originaliteit niet bepaald voorop bij deze auto. Functionaliteit voor dagelijks gebruik en originaliteit qua uiterlijk, dat zijn de uitgangspunten. Overigens uiteraard wel met Maserati-motor en originele (gerenoveerde) bak. Het Maserati-blok is het wezen van de SM wat mij betreft. Dus geen XM-blok voor mij.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 november 2014 02:23 PM
  [ # 22 ]
Wilfred en Geesje schreef:

maar die komen nog wel Smile En wat eens groen was, kan je toch best een andere kleu geven. Bijv. de kleur van de auto?

Ik had het niet specifiek over deze sm hoor, maar meer in het algemeen.

Het is gewoon te vol voor een mooi motorruim. Er ligt een prachtige v6, maar die vind je gewoon niet terug wanneer alles op zijn plaats zit.

Eigenlijk is dat toch De eSsentie van een grotere Citroen: doe een gigantische motorkap open en je ziet een bedrade slangenkuil met wat bollen, tankjes en bij voorkeur ook reservewielen. En daaronder zit dan een motor. Ook bij mijn DS moest ik de motor aanwijzen als geinteresseerden eens onder de kap wilden kijken.

En helemaal eens: een XM-blok hoort niet in een SM.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 07 november 2014 02:55 PM
  [ # 23 ]

Nou weet ik toevallig iemand die dat heeft gemaakt en het originele blok nog heeft bewaard. Het is niet mijn ding en toch gun ik ieder het zijne, dus ook de mannen die een XM-blok in de SM hebben gelepeld. Ik denk dat het ook niet nodig is. Het Maseratiblok, daar is niet zoveel mis mee. Na een paar modificaties uiteraard cheese .

Update vers van de pers:


Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 november 2014 03:31 PM
  [ # 24 ]
Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 07 november 2014 03:43 PM
  [ # 25 ]

Ik ook. Toch gaat het hier niet zozeer daarover. Meer over benzine en LPG. En dat met motormanagement. Afgeleid van LPG en benzine kom je nog wat dingetjes tegen, zoals LPG-tank en de vulopeningen.

De benzinevulopening is van een Volvo V70. Van mijn C70 wist ik dat die lekker smal is. Ik kwam op het 850-forum iemand met een sloper tegen en heb voor een appel en een ei alle vulopeningzut van ‘m overgenomen. Deze wijze van een gasnippel inbouwen, is wat mij betreft de mooiste manier. Overwogen is een klep achter de centrale reflector, een originele tankklep op het linker achterscherm, een vulopening voor benzine in de koffer direct samen met de gasnippel op de plek van de benzinevulopening onder de tankklep.  Wellicht is dit een blauwdruk voor de SM die naast de mijne staat en de inbouw van een zelfde systeem ondergaat.

Het bestaansrecht van roest is overigens wat mij betreft dat je het weg kunt stralen cheese .

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook