Mijn DSuper gaat morgen voor de APK. Nu blijkt mijn luchthoorn niet te werken, maar de bescheiden claxon (echt weinig geluid) wel. Is dit voldoende voor de apk, of moet de luchthoorn ook werken?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Als er maar een claxon op zit, je orginele, is zeker zo een met roostertje zeg maar? En ja in de jaren 50 en 60, was het verkeer niet zo druk, en klonk ie ook niet zo hard als tegenwoordig, als je toen zo,n claxon als nu had, kreeg je gelijk een hartaanval als voet hanger, de claxon moet gewoon een regelmatige luide toon geven, en niet dat je denkt hij maakt nu wel contact, en dan niet, waar door het geluid iederkeer veranderd
De zachte claxon (met roostertjes) werkt, de tweetonige luchthoorn niet. Hoop dat ie met de zachte claxon de apk overleeft, waarna ik rustig de uitdaging kan aangaan om die te repararen (heb nog een reserve exemplaar)
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Niet dat jij er misschien wat aan hebt, maar in BE is dit geen afkeuring, enkel een opmerking, dus ik denk (...) dat je bij de apk ook geen problemen mag hebben (ik ben al 2 keer geweest met een claxon die niet werkt, dusja)
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
beremans schreef:Als er maar een claxon op zit, je orginele, is zeker zo een met roostertje zeg maar? En ja in de jaren 50 en 60, was het verkeer niet zo druk, en klonk ie ook niet zo hard als tegenwoordig, als je toen zo,n claxon als nu had, kreeg je gelijk een hartaanval als voet hanger, de claxon moet gewoon een regelmatige luide toon geven, en niet dat je denkt hij maakt nu wel contact, en dan niet, waar door het geluid iederkeer veranderd
Die luchthoorns zijn anders wel vrij luid… Dat is ook van toen de tijd.
En er zijn maar weinig “standaard” auto’s van nu die de luchthoorns van een CX overtreffen
Bij mijn DS zit er maar 1 luchthoorn in, dat komt prima door de APK. De 2de moet ik er nog maar eens bij zetten…
Wanneer is je hoorn het laatst nog gesmeerd?
Bovenop zit een klein gaatje, doorsmeren met dunne olie (naaimachine olie werkt goed)
Kan ook ergens een los draadje zijn maar dat zul je wel al gecheckt hebben
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik heb hem inderdaad lang niet gesmeerd, dat is jaren terug. Ik heb hem vanmiddag gesmeerd door het gaatje, dus ik hoop dat het nog effect heeft. Kan er na het smeren weer leven uitkomen? Morgenochtend even weer proberen. Draden heb ik gecheckt ja…bedankt voor de tips
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De luchthoorn krijgt spanning samen met de tweede standaard toeter.
Als die sluiting maakt, doet je luchthoorn het ook niet.
Wissel de bedrading van de kleine toeters en controleer zo de werking van beide.
Citrof schreef:Mijn DSuper gaat morgen voor de APK. Nu blijkt mijn luchthoorn niet te werken, maar de bescheiden claxon (echt weinig geluid) wel. Is dit voldoende voor de apk, of moet de luchthoorn ook werken?
De claxon moet gewoon werken, de regels zeggen niets over hoe hard, als er meerdere claxons of hoorns aanwezig zijn moeten die tegelijkertijd werken en een toonsoort weergeven (geen riedeltjes enzo).
dank weer!De kleine claxon werkt wel (blijkbaar voldoende voor de apk), dus er komt spanning, dus ik vermoed dat er wat met het relais of compressor mis is. Hoop dat het smeren morgen resultaat oplevert….
Om de luchthoorn in werking te zetten moet de schakelaar in de 2e stand gezet/getrokken worden.
Gaat dus niet automatisch gelijk met de claxon aan.
In het verleden was het juist een zorg om door de APK te komen met een werkende luchthoorn. Want er werd gevreesd dat een APK keurmeester het zou kunnen beoordelen als meertonig. Meertonig is uiteraard niet toegestaan.
Ik heb altijd begrepen dat in Frankrijk de standaard claxon is bedoeld voor binnen de bebouwde kom en de luchthoorn(s) voor buiten de bebouwde kom.
De uitleg is dat de claxon en de luchthoorn dezelfde toon hebben alleen heeft de luchthoorn veel meer volume.
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat lijkt me niet helemaal kloppen…
De luchthoorns zijn niet even lang, dus klinken anders.
Zolang ze niet van toon veranderen of onderbroken worden, klinkt het geheel als 1 toon.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je hebt twéé kleine claxons. Bij aantrekken van handel aan stuurkolom wordt er maar ééntje voorzien van spanning.
De tweede gaat af bij doortrekken van de handel, samen met de luchthoorns (indien gemonteerd).
Wegens de geringe verschillen in toonhoogte van de kleine claxons krijg je doordringender signaal.
vlietmansje schreef:Je hebt twéé kleine claxons
Nou weet ik eindelijk waarom ik laatst (lang nadat de restauratie van mijn DS gereed was) nog een claxon vond waarvan ik zeker wist dat die van een DS kwam, terwijl ik er op mijn DS óók eentje gemonteerd had. En ik heb óók een dubbele luchthoorn. Alles werkt perfect. Maar blijkbaar zitten er dus 2 ‘eenvoudige’ claxons op, waarvan er 1 voor Ville is, en de andere voor Routière (i.c.m. de luchthoorns). Hoe dan ook: de gevonden claxon doet nu dienst op mijn Renault 4 GTL, en hij werkt nog steeds perfect
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Meestal zitten de schotten in het compressortje vast. Dat is echt heel makkelijk te repareren; dekseltje eraf schroeven, shotjes gangbaar maken (schoonmaken en olieen) en dan doet hij het meestal weer.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wegens dat vastzitten kun je dus ook sluiting krijgen. Er zit een stelschroef in de achterwand die je zó moet draaien dat het membraam gaat vibreren. Te ver de ene kant uit maakt hij sluiting, te ver de andere kant uit doet hij het helemaal niet.
Eigenlijk gaan ze nooit echt stuk (bij normaal gebruik).