1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
werkende luchthoorn apk eis?
Citrof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 28-10-2012

Gepost: 02 november 2014 05:43 PM

Mijn DSuper gaat morgen voor de APK. Nu blijkt mijn luchthoorn niet te werken, maar de bescheiden claxon (echt weinig geluid) wel. Is dit voldoende voor de apk, of moet de luchthoorn ook werken?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 november 2014 06:28 PM
  [ # 1 ]

Als er maar een claxon op zit, je orginele, is zeker zo een met roostertje zeg maar?  En ja in de jaren 50 en 60, was het verkeer niet zo druk, en klonk ie ook niet zo hard als tegenwoordig, als je toen zo,n claxon als nu had, kreeg je gelijk een hartaanval als voet hanger,  de claxon moet gewoon een regelmatige luide toon geven,  en niet dat je denkt hij maakt nu wel contact, en dan niet, waar door het geluid iederkeer veranderd

Profiel  
 
Citrof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 28-10-2012

Gepost: 02 november 2014 06:45 PM
  [ # 2 ]

De zachte claxon (met roostertjes) werkt, de tweetonige luchthoorn niet. Hoop dat ie met de zachte claxon de apk overleeft, waarna ik rustig de uitdaging kan aangaan om die te repararen (heb nog een reserve exemplaar)

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 02 november 2014 06:49 PM
  [ # 3 ]

Niet dat jij er misschien wat aan hebt, maar in BE is dit geen afkeuring, enkel een opmerking, dus ik denk (...) dat je bij de apk ook geen problemen mag hebben (ik ben al 2 keer geweest met een claxon die niet werkt, dusja)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 november 2014 07:09 PM
  [ # 4 ]
beremans schreef:

Als er maar een claxon op zit, je orginele, is zeker zo een met roostertje zeg maar?  En ja in de jaren 50 en 60, was het verkeer niet zo druk, en klonk ie ook niet zo hard als tegenwoordig, als je toen zo,n claxon als nu had, kreeg je gelijk een hartaanval als voet hanger,  de claxon moet gewoon een regelmatige luide toon geven,  en niet dat je denkt hij maakt nu wel contact, en dan niet, waar door het geluid iederkeer veranderd

Die luchthoorns zijn anders wel vrij luid… Dat is ook van toen de tijd.
En er zijn maar weinig “standaard” auto’s van nu die de luchthoorns van een CX overtreffen Wink

Bij mijn DS zit er maar 1 luchthoorn in, dat komt prima door de APK. De 2de moet ik er nog maar eens bij zetten…

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 02 november 2014 08:43 PM
  [ # 5 ]

Wanneer is je hoorn het laatst nog gesmeerd?
Bovenop zit een klein gaatje, doorsmeren met dunne olie (naaimachine olie werkt goed)
Kan ook ergens een los draadje zijn maar dat zul je wel al gecheckt hebben

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Citrof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 28-10-2012

Gepost: 02 november 2014 09:48 PM
  [ # 6 ]

Ik heb hem inderdaad lang niet gesmeerd, dat is jaren terug. Ik heb hem vanmiddag gesmeerd door het gaatje, dus ik hoop dat het nog effect heeft. Kan er na het smeren weer leven uitkomen? Morgenochtend even weer proberen. Draden heb ik gecheckt ja…bedankt voor de tips

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 02 november 2014 10:17 PM
  [ # 7 ]

De luchthoorn krijgt spanning samen met de tweede standaard toeter.
Als die sluiting maakt, doet je luchthoorn het ook niet.

Wissel de bedrading van de kleine toeters en controleer zo de werking van beide.

knuffel

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 02 november 2014 10:22 PM
  [ # 8 ]
Citrof schreef:

Mijn DSuper gaat morgen voor de APK. Nu blijkt mijn luchthoorn niet te werken, maar de bescheiden claxon (echt weinig geluid) wel. Is dit voldoende voor de apk, of moet de luchthoorn ook werken?

De claxon moet gewoon werken, de regels zeggen niets over hoe hard, als er meerdere claxons of hoorns aanwezig zijn moeten die tegelijkertijd werken en een toonsoort weergeven (geen riedeltjes enzo).

Profiel  
 
Citrof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 28-10-2012

Gepost: 02 november 2014 10:41 PM
  [ # 9 ]

dank weer!De kleine claxon werkt wel (blijkbaar voldoende voor de apk), dus er komt spanning, dus ik vermoed dat er wat met het relais of compressor mis is. Hoop dat het smeren morgen resultaat oplevert….

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 02 november 2014 11:36 PM
  [ # 10 ]

Om de luchthoorn in werking te zetten moet de schakelaar in de 2e stand gezet/getrokken worden.
Gaat dus niet automatisch gelijk met de claxon aan.
In het verleden was het juist een zorg om door de APK te komen met een werkende luchthoorn. Want er werd gevreesd dat een APK keurmeester het zou kunnen beoordelen als meertonig. Meertonig is uiteraard niet toegestaan.
Ik heb altijd begrepen dat in Frankrijk de standaard claxon is bedoeld voor binnen de bebouwde kom en de luchthoorn(s) voor buiten de bebouwde kom.
De uitleg is dat de claxon en de luchthoorn dezelfde toon hebben alleen heeft de luchthoorn veel meer volume.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 november 2014 11:55 PM
  [ # 11 ]

Dat lijkt me niet helemaal kloppen…

De luchthoorns zijn niet even lang, dus klinken anders.
Zolang ze niet van toon veranderen of onderbroken worden, klinkt het geheel als 1 toon.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 03 november 2014 12:29 AM
  [ # 12 ]

Je hebt twéé kleine claxons. Bij aantrekken van handel aan stuurkolom wordt er maar ééntje voorzien van spanning.
De tweede gaat af bij doortrekken van de handel, samen met de luchthoorns (indien gemonteerd).
Wegens de geringe verschillen in toonhoogte van de kleine claxons krijg je doordringender signaal.

knuffel

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 03 november 2014 03:15 PM
  [ # 13 ]
vlietmansje schreef:

Je hebt twéé kleine claxons

Nou weet ik eindelijk waarom ik laatst (lang nadat de restauratie van mijn DS gereed was) nog een claxon vond waarvan ik zeker wist dat die van een DS kwam, terwijl ik er op mijn DS óók eentje gemonteerd had. En ik heb óók een dubbele luchthoorn. Alles werkt perfect. Maar blijkbaar zitten er dus 2 ‘eenvoudige’ claxons op, waarvan er 1 voor Ville is, en de andere voor Routière (i.c.m. de luchthoorns). Hoe dan ook: de gevonden claxon doet nu dienst op mijn Renault 4 GTL, en hij werkt nog steeds perfect Laughing

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 03 november 2014 03:23 PM
  [ # 14 ]

Meestal zitten de schotten in het compressortje vast. Dat is echt heel makkelijk te repareren; dekseltje eraf schroeven, shotjes gangbaar maken (schoonmaken en olieen) en dan doet hij het meestal weer.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 03 november 2014 04:26 PM
  [ # 15 ]

Wegens dat vastzitten kun je dus ook sluiting krijgen. Er zit een stelschroef in de achterwand die je zó moet draaien dat het membraam gaat vibreren. Te ver de ene kant uit maakt hij sluiting, te ver de andere kant uit doet hij het helemaal niet.

Eigenlijk gaan ze nooit echt stuk (bij normaal gebruik).

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook