1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vering checken tijdens het rijden.
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 01 december 2014 02:15 PM

Is het mogelijk om de vering van een C6 helemaal te controleren/door te meten met een laptop tijdens het rijden?
Mijn auto is al een paar keer (statisch) gecalibreerd door specialisten, maar ik blijf ontevreden.
De auto rolt om zijn lengte-as na het nemen van een oneffenheid in het wegdek en dat is een onplezierig gevoel.
Ik heb eerlijk gezegd geen referentie, dit is de enige C6 waar ik ooit in heb gereden.
Op dit gebied blijf ik heimwee houden naar mijn XM v6-24v uit 1997 die veel rustiger op de weg lag.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen…....

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 december 2014 08:51 PM
  [ # 1 ]

Rollen om de lengte-as is mij onbekend. Wat dat betreft ligt de C6 als een blok op de weg.
Wel tegen het deinen aan over lange oneffenheden. Op de A12, een paar kilometer na Oudenrijn in de richting van Den Haag, liggen een paar van zulke lange hobbels. Ik ben hier al eerder bestraffend toegesproken over deinen, maar daar deint de auto echt. Alleen daar.
Maar rollen, nee nooit gevoeld.

Of het mogelijk is om rijdend de vering te controleren, weet ik niet.
Wie zijn die specialisten? Die zouden je toch zo antwoord moeten kunnen geven op die vraag.
Kalibreren van de vering is een erg nauwkeurig werk met exact meten van de wagenhoogte.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 01 december 2014 08:58 PM
  [ # 2 ]

Ook de mijne rolde niet en deinde wel. Dat deinen was vooral onaangenaam door het dansen van de door het head-up display geprojecteerde informatie in verhouding tot de horizon. In de sportstand deinde hij niet en was hij op snelwegsnelheden niet minder comfortabel.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 01 december 2014 10:25 PM
  [ # 3 ]

Deinen is toch ook niet zoals het hoort met zo’n geavanceerd ontwerp….....

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 december 2014 10:57 PM
  [ # 4 ]

Deinen is gewoon een teken dat je niet hard genoeg rijdt… Mr. Green

Serieus: dat stuk op de A12 rij ik in de spits meestal zo’n 115 km/h. Als ik daar 150 rij dan deint hij echt niet meer hoor, dan is alles veel strakker geworden.
Probeer het eens, misschien is het rollen bij jou dan ook weg… Smile

Profiel  
 
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 02 december 2014 10:41 AM
  [ # 5 ]

Dat deinen hoort toch echt bij Citroen, alleen een Citroen kan dat haha
Mijn C6 deint ook, maar als ik harder rijd is het weg, de vering wordt dan merkbaar strakker.

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 02 december 2014 11:13 AM
  [ # 6 ]

Die deining hoort echt bij een double wishbone-ophanging Citroën zoals de DS, CX en in mindere mate bij de C6 en C5 Ph3 met bollen. De XM heeft McPherson-ophanging en daar is de deining echt een stuk minder.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 02 december 2014 11:16 AM
  [ # 7 ]

Een goed gekalibreerde C6 zonder speling in het onderstel deint niet. De voortrein is vrij dikwijls toe aan nieuwe silentblocs. In Nieuw Vennep gebeurt dat voor weinig.
Rollen om de lengte as kan gebeuren als je wegdek hobbels aan één kant heeft. Hier in de buurt is zo’n polderweggetje.
Als hij rolt op een net wegdek moet je naar het onderstel kijken.
Met een laptop met Lexia kan je tijdens het rijden alle waarden uitlezen.
Er zijn ook Bluetooth OBD lezers voor enkele tientjes die af te lezen zijn met Android smartphones.
Scheelt heel veel draden en zo.
Voor iPhones helaas (nog) niet goedkoop gevonden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 02 december 2014 11:18 AM
  [ # 8 ]

Deint niet op een vlak wegdek, maar wel op hobbels of bijvoorbeeld bij op/afrijden van bruggen op de snelweg.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 december 2014 11:28 AM
  [ # 9 ]
JanSr schreef:

Rollen om de lengte as kan gebeuren als je wegdek hobbels aan één kant heeft. Hier in de buurt is zo’n polderweggetje.

En dat rollen zal bij een C6 met amvar sterker zijn dan bij bv een xm of een C5-III of C6 2.2Hdi zonder Amvar. Een C6 met amvar kun je niet met een XM vergelijken JohnFred!

Thijs schreef:

Deint niet op een vlak wegdek, maar wel op hobbels of bijvoorbeeld bij op/afrijden van bruggen op de snelweg.

Thijs schreef:

Die deining hoort echt bij een double wishbone-ophanging Citroën zoals de DS, CX en in mindere mate bij de C6 en C5 Ph3 met bollen. De XM heeft McPherson-ophanging en daar is de deining echt een stuk minder.

Juist. En het is juist een eigenschap van het ontwerp. Vind je het bagger? Koop een andere auto zou ik bijna zeggen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 03 december 2014 12:23 PM
  [ # 10 ]

Ik rijd c6 sinds afgelopen vrijdag en herken het gevoel van deinen of rollen over lengte-as bij mijn c6 niet.
Mijn c6 vangt kleine oneffenheden mooi op. Bij grote oneffenheden beweegt de auto gewoon mee met het wegdek.

Ik zou ik jouw plaats oldenhage of De jong in Aalsmeer even erin laten rijden, al dan niet met apparatuur aangesloten.
zij hebben veel c6-en in onderhoud en weten hoe het zou moeten voelen en wat normaal is en wat niet.

Dan weet je om te beginnen of het een technisch probleem is of niet.
Daarna kan je verder kijken.

Profiel  
 
Gepost: 03 december 2014 05:31 PM
  [ # 11 ]

Alle sensoren individueel doormeten met de LEXIA kan je veel vertellen.
Het over de lengterichting rollen van een C6 is typisch voor een C6 met AMVAR.
Een XM met hydraactive+ heeft het bijvoorbeeld minder.
Lijkt dus samen te hangen met de onafhankelijke regeling van de achterwielvering.
Al hoewel sensor resultaten van links en recht gemiddeld worden en niet onafhankelijk regelen.

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 03 december 2014 10:22 PM
  [ # 12 ]

Vandaag in Aalsmeer de vering opnieuw laten calibreren na een proefrit met een laptop aan boord.
De sensor rechtsachter gaf een afwijkende meetwaarde en de wagen stond voor twee centimeter te hoog en achter een paar millimeter verkeerd.
Ook is er een veringupdate geinstalleerd.
Bijzonder vond ik trouwens de opmerking van de werkplaatschef dat alle bij hun bekende C6-en anders veren!!

Het lijkt erop dat de grootste problemen zijn verholpen; de auto is wat minder soft en deinerig.En het rollen om de lengte-as lijkt verminderd.
(En als je er geld in hebt gestopt wil je ook graag resultaat merken! Pas na een tijdje zal blijken hoe het zit…)
Maar ik heb voor mezelf uitgemaakt dat dit het is, dus niet meer verder klooien en tevreden zijn of op zoek naar iets anders!
Trouwens..bedankt voor jullie opmerkingen!!

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 26 december 2014 09:40 PM
  [ # 13 ]

En na een paar grote ritten blijft de conclusie dat ik nu (pas) voor het eerst kan genieten van mijn C6..het blijft een softverende auto maar die gelukkig niet meer om de lengte-as rolt.
Mijn advies;als je het gevoel hebt dat er wat schort aan de vering: laat de boel tijdens het rijden uitlezen, dat had mij heel wat geld bespasrd!

Profiel  
 
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 29 december 2014 06:19 PM
  [ # 14 ]

Ik moet een beetje lachen om softverende auto, dit hoort toch juist bij Citroen, als ik wil stuiteren koop ik wel een Audi of BMW haha

Overigens is de C6 een stuk stugger dan een C5 phase 1 waar ik uit vandaan kom.
De wegligging van de C6 vind ik overigens erg goed, je kan echt hard de bocht om zonder erg over te hellen.

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 29 december 2014 10:47 PM
  [ # 15 ]

Spijker op zijn kop! Laten we hopen dat Citroen trouw blijft aan comfort, ik heb gehoord dat de nieuwe DS lijn ook al behoorlijk hard afgeveerd is (alhoewel ik er zelf nooit in heb gereden). Ook het einde van de hydropneumaten lijkt nabij nu deze alleen nog maar verkrijgbaar is op topmodel van C5 (of ben ik te pessimistisch?).

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook