2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
ID19 aangeschaft, met een bult werk
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 11:19 AM
  [ # 16 ]

Oké bedankt, dan ga ik er weer mee verder.

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 januari 2015 11:12 PM
  [ # 17 ]
Gersjob schreef:

H@ns, ik denk dat je gelijk hebt. Het is geen emulsie, maar echte witte dikke gelei, bijna net zo dik als kit. Zie de foto’s…..

Bar’s Leaks is volgens mij bruin.
Ik denk dat het inderdaad iets te maken heeft met dat aluminium en lang stilstaan.
Lijkt wel een soort bacteriegroei… bleh
Ik heb ook wel eens gelezen dat het voor kan komen bij het mengen van verschillende soorten koelvloeistof…
Maar als het goed wegspoelt is het geen probleem denk ik.

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 07 januari 2015 04:05 PM
  [ # 18 ]

dat is Special: ben met een zelfde auto bezig (DSpecial zonder stuurbekrachtiging) en vastzittende motor, zo te zien door dezelfde oorzaak.

Afbeelding Bijlagen
20150107_144953.jpgdspecial.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 07 januari 2015 06:36 PM
  [ # 19 ]

Dat is wel toevallig dan. Mijn motor zit gelukkig niet vast, maar zat er wel tegenaan. Ik heb voor ik de kop lichtte eerste de cilinders vol laten lopen met kruipolie en dit 2 weken laten intrekken. Toen 1 wiel eraf gehaald, bokje onder de draagarm, ID in de 1e versnelling en vervolgens met behulp van een buis als momentvergroter tussen de naaftapeinden langzaam de naaf gedraaid en zo de zuigers weer in beweging gekregen. Toen weer 2 weken laten inweken, en vervolgens met de startmotor geprobeerd. Langzaam maar zeker ging de motor rond, en uiteindelijk draaide de motor zeer soepeltjes rond op de startmotor. De cilinderwanden van de bussen zien er nog zeer goed uit, en dat is een grote meevaller.

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 07 januari 2015 06:44 PM
  [ # 20 ]

even offtopic, wat een fantastisch stukje muurdecoratie Willem!

ontopic,
ik ben laatst dergelijk afzetting ook in een BX motorblok tegengekomen. leek wel een soort gelei achtig spul, bij die BX was achteraf de koppakking lek dus wellicht dat daar door een eigenaar ook anti lek spul in is gegooid.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 08 januari 2015 12:25 PM
  [ # 21 ]

Mooi nietwaar? Stukje huisvlijt van de kids.

Bij mij zat het blok muur en muurvast. Alle trucs erop losgelaten, zoals Gerard schreef, heftruck ervoor, DS er stuiterend achteraan, helemaal niets.
Dus dat werd een ander blok…

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 08 januari 2015 02:01 PM
  [ # 22 ]

Dat is jammer. Dan heeft jouw D Special een aardig tijdje stil gestaan denk ik? De motor in mijn ID heeft zo’n 10 jaar niet gelopen, dus ik ben er ook nog niet. 1 afgebroken kopbout aan de uitlaatzijde, maar dat komt wel goed. Iedere avond een uurtje aan de gang, dus binnenkort kunnen we testen.

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 08 januari 2015 03:33 PM
  [ # 23 ]
Gersjob schreef:

ID in de 1e versnelling en vervolgens met behulp van een buis als momentvergroter tussen de naaftapeinden langzaam de naaf gedraaid en zo de zuigers weer in beweging gekregen. .

Als je hem in de hoogste versnelling zet (4 of 5) lever je met de zelfde kracht op het wiel een veel grotere kracht op de motor. Daarom met kleppen stellen ook een wiel van de grond en hem in zn 5 zetten, dan draai je de motor makkelijker rond. Dus ook in zn 5 achter de heftruck, alhoewel als hij zo vastzit kan het ook zijn dat je nog goede versnellingsbak uitelkaar klapt en je toch al kapotte motor nog steeds kapot is…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 januari 2015 09:40 PM
  [ # 24 ]

Ik heb wel eens een motor losgekregen door de auto in de hoogste versnelling te zetten en dan met 2 of 3 man heen en weer te schommelen.
Voor- en achteruit bedoel ik. Wel eerst een flinke hoeveelheid dunne olie in de bougiegaten spuiten.
Eerst geprobeerd met de zwengel en enorme hefboom. Ging niet.
Met heel beheerst schommelen en behoorlijk geduld kwam ie uiteindelijk los…

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 08 januari 2015 09:58 PM
  [ # 25 ]

Tis net als met een vastgeroeste bout he…  beetje bij beetje…patience and persistence can do the job

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 10 januari 2015 06:52 PM
  [ # 26 ]

I’ve been there done that.
Al zou de motor loskomen, hoe ziet de cilinderwand er dan uit?
Nieuw blok zit er al in, loopt als een zonnetje.

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 januari 2015 11:53 AM
  [ # 27 ]

Ik heb een keer een zescilinder diesel los gekregen met oliedruk.
Verstuivers eruit, tuimelaars eraf zodat alle kleppen dicht staan.
Verloopstuk van bougiegat naar een hydrauliekpomp (bijvoorbeeld van HBM https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/hbm-10-ton-hydraulische-pomp-met-manometer/, kan ook met een krikpomp), en per cilinder de boel beurtelings op druk zetten.
Die olie drukt dan de cilinders naar beneden met een forse kracht. Wat er aan olie lekt gaat tussen de zuigers en de zuigerwanden door, precies waar je het hebben wilt.
Die motor heeft daarna nog ruim 10 jaar gedraaid in mijn boot.
Lukt bij een viercilinder alleen als de krukas niet toevallig in een BDP staat.

Het was een beetje een smeerboel, maar binnen een dag (met verloopstukken maken mee) draaide het ding weer rond.
De kans dat je iets vernielt is klein.
Als de kleppen te veel lekken kan het ook met de kop er af met een deksel met o-ring die je pas maakt voor 1 cilinder. Wel wat meer werk, telkens dat deksel verzetten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 11 januari 2015 12:37 PM
  [ # 28 ]

Leuke truc! Als je bij een 4 cilinder dan 2 adapters tegelijk gebruikt met een t-stuk op je persleiding, kan je de gelijklopende zuigers in één keer bedienen, dus 2x zoveel kracht. Ga dat ook eens proberen als de gelegenheid zich voordoet.

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 januari 2015 12:45 PM
  [ # 29 ]

Ipv hydrauliekpomp en olie kun je evt ook een vetspuit overwegen…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 11 januari 2015 02:25 PM
  [ # 30 ]

dat is een hele fraaie oplossing.
Voor de volgende keer.

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook