1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
ID19 aangeschaft, met een bult werk
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 28 december 2014 02:44 AM

Hallo allemaal.

Het moest er toch maar eens van komen. Een Dame aanschaffen stond al geruime tijd op mijn to-do list, en het liefst eentje waar ik mijzelf een berg werk mee bezorg, want je zou je eens gaan vervelen….. Mijn lijstje met nog aan te schaffen jeugdherinneringen wordt steeds korter, en zelden heb ik zo’n goed gevoel gehad over een aankoop.

Om technisch niet gelijk helemaal in het diepe te springen heb ik voor een ID gekozen i.p.v een DS. Het is een ID19 uit 1970 geworden, er zit hier en daar laswerk aan en het plaatwerk is nog redelijk te noemen, hoewel de lak zo dof is als een konijn. De motor is niet lopend, en reeds gedeeltelijk gedemonteerd doordat de koppakking lek zou zijn.

Werkplaats opgeruimd, veel nieuwe verlichting aan het plafond, kantelbrug gekocht en de volgorde van werken bepaald. Eerst maar eens begonnen met de motor. Een DV2 die nu inmiddels aardig kaal is geworden. Motorkap en voorschermen gedemonteerd, en het demonteren van de kop viel mij 100% mee. Op één na alle kopbouten in zijn geheel los gekregen, en morgen de truuk met het lasapparaat om ook het restant van die ene bout uit het onderblok te krijgen.

Ik ben van plan om alle zaken waar ik later niet meer erg makkelijk bij kan komen op voorhand te vervangen, zoals carterventilatie, benzinepomp, hydraulische één-plunjerpomp en alle koelslangen- en leidingen. Zijn er nog zaken die ik absoluut moet doen wanneer het blok gestript is?

Groeten,

Gerard.

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 december 2014 09:22 AM
  [ # 1 ]

Proficiat met je aanschaf, een fraaie jeugdherinnering komt tot leven!

Met raad en daad kunnen de leden van dit forum je bijstaan, en meelezen/foto’s kijken is óók leuk.
In antwoord op je vraag: je kunt het beste naar distributie kijken (zit serieus onhandig tegen schutbord, de kachelkraan zit bij jouw exemplaar daar ook dacht ik), en verder de bussen van de draagarmen (voorzijde), die scheuren soms uit chassis.

Met werkplaatshandboeken kom je heel eind, en foto’s maken voor demontage, opbergen onderdelen in gelabelde bakjes ed
Wordt je lid van de ID/DS-club?

knuffel

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 28 december 2014 11:28 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je tips, zal er zeker naar kijken. Ik laat de distributie nu nog even voor wat het is, simpelweg omdat ik het motorblok er nu niet uit haal. Ik wil eerst de motor horen lopen, volgens de vorige eigenaar liep deze als een zonnetje, en de kortste klap is om nu de koppakking te vervangen en te kijken of dat inderdaad zo is. Als ik de ID rijdend heb gemaakt, weet ik ook hoe de koppeling, versnellingsbak e.d. zijn, en als ik daarna besluit om alsnog de boel te demonteren is de distributie makkelijk mee te nemen.

Ik heb tijdens het demonteren al veel foto’s gemaakt, en de bevestiging van ieder gedemonteerd onderdeel gaat bij mij in een apart gripzakje waarop vermeld staat wat de herkomst is. Wat mij opvalt is dat de ID nog vrijwel onversleuteld is, dat heb ik bij andere oldtimerprojecten wel anders gezien. Eigenlijk heel plezierig om er aan te sleutelen. Het enige wat tot nu toe tegen zat was 1 kopbout aan de uitlaatzijde.

Mijn kachelkraan zit (uit mijn hoofd) bovenop de kachelunit tegen het linker binnenscherm aan, en voor zover ik weet is deze goed bereikbaar, maar ook dat zal ik checken.

Ik ga zeker lid worden van de ID/DS club!

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 december 2014 08:18 PM
  [ # 3 ]
Gersjob schreef:

hydraulische één-plunjerpomp

Leuk, een ID zonder stuurbekrachtiging!
Die kachelkraan zat achter het motorblok bij eerdere bouwjaren.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 30 december 2014 08:40 PM
  [ # 4 ]
Gersjob schreef:

Zijn er nog zaken die ik absoluut moet doen wanneer het blok gestript is?

Groeten,

Gerard.

Als de kop er af is moet je de cilinderbussen goed borgen om lekkage van de voetpakkingen tegen te gaan.
En dit is een nuttige website: http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Manuals.html

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 31 december 2014 02:22 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tip over de cilinderbussen en het doorsturen van de link. Had de bussen al wel geborgd, want ik weet uit de tijd dat ik monteur was in een Peugeot-garage dat dit goed fout kan gaan.

Heb na demontage van de cilinderkop geconstateerd dat de meeste koelkanalen in de kop, en ook enkele in het onderblok, volledig dicht zijn geslibd met een gelei achtige substantie. Laat zich heel makkelijk verwijderen, en is geen sludge wat ontstaat door korte ritten en teveel vocht in de motorolie.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van is? Ziet er heel vreemd uit, de meeste gaten in de koppakking ter plaatse van de waterkanalen zaten helemaal dicht met een uitgedroogd stuk gelei. De grote waterslang vanaf de waterpomp zat compleet dicht met roestschilfers. Lijkt erop dat de vorige eigenaar zijn koelvloeistofverlies heeft gecompenseerd met water, Iemand ervaring mee?

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 december 2014 11:20 AM
  [ # 6 ]

Gelei is meestal olie die gemengd is met koelvloeistof en water. Goed kloppen ( bijvoorbeeld door het regelmatig door de waterpomp te halen) en je kunt dat mengen.  Is waarschijnlijk het gevolg van de lekke koppakking want er wordt dan ook olie in de koelvloeistof geperst. Er wordt vaak heel lang doorgereden met een lekke koppakking, ” iedere week een half litertje water erbij…...doet het nog prima….”. Kan eventueel ook ingekookte koelvloeistof zijn, maar dat lijkt me minder logisch.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 december 2014 08:28 PM
  [ # 7 ]

Zou het ook nog iets als Bar’s leaks kunnen zijn?

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 01:45 AM
  [ # 8 ]

H@ns, ik denk dat je gelijk hebt. Het is geen emulsie, maar echte witte dikke gelei, bijna net zo dik als kit. Zie de foto’s…..

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 01:53 AM
  [ # 9 ]

Dat is één…..

Afbeelding Bijlagen
DSCN3063 bewerkt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 januari 2015 01:53 AM
  [ # 10 ]

Welke foto’s?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 01:54 AM
  [ # 11 ]

En dat is twee….

Afbeelding Bijlagen
DSCN3064bewerkt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 01:56 AM
  [ # 12 ]

Ging wat trager dan verwacht Jan, moest de formaten nog even aanpassen…..

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 januari 2015 02:03 AM
  [ # 13 ]

Ik zie het. Wink
Ik heb dit wel vaker gezien bij blokken die lang stilgestaan hebben. Maar de oorzaak…..?
Misschien toch een reactie van het koelmiddel met het aluminium. Maar dan is het niet het juiste koelmiddel geweest.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 02:14 AM
  [ # 14 ]

Nou ja, het is in ieder geval wel schoon te krijgen. Vond wel iets anders wat ik vreemd vond. Volgens mijn info is mijn ID voorzien van een DV2 motor, maar op de cilinderkop staat ingegoten: DX112101A. Hoort deze kop wel op het onderblok?

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 januari 2015 09:24 AM
  [ # 15 ]

Ja hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook