1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
CX bijna gereanimeerd!
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 04 januari 2015 05:22 PM

Beste Forummers ,

Ik heb de cx van mijn vader gekregen , het betreft een Cx 25 TRD 1987 full option ( zwart leder interieur , schuifdak )
motor is 2 jaar geleden gereviseerd en rijd geweldig .
Het was wel een hele klus om hem waterdicht te krijgen , vooral kofferbak en
vloer passagiers , met dank aan dit forum trouwens .
Maar nu iets heel anders , er was ook water binnengelopen langs voor en dan vooral
op de zekeringskast of fusebox , dit gaf dan ook de nodige kortsluitingen ergens aan
een relais van de verwarming denk ik , heel het dashboard eruit en kijken wat er nog
Fout zou kunnen gaan , een nieuwe zekeringskast gestoken ( 2 de hands via garage hydraulic )
maar nu doet hij niks meer , geen lampje dat brand ofzo , het blauwe bakje voor de accu maak wel lawaai
ben ik iets vergeten of wat doe ik fout , heb wat zitten uitmeten maar word er niet veel wijzer van , motor wil ook niet aanslaan
Help

Groeten
Fried

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 januari 2015 07:42 PM
  [ # 1 ]

Accu is wel opgeladen?
Domme vraag misschien, maar als ie beneden een bepaalde spanning komt doen heel veel functies het niet meer…
Meten=weten…
Maken de accupolen goed contact?
Draait de motor bij het starten flink rond of kost het veel moeite?

Wel een mooi kado trouwens, zo’n CX! Ook geen kinderachtige uitvoering…

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 04 januari 2015 07:56 PM
  [ # 2 ]

Beste Hans ,
Accu is in orde , accupolen ook ,
Ik heb hem ’ rijdend bij mij gezet vorige week ,
Inderdaad geen kinderachtige uitvoering daarom wil ik er mee rijden ,
we hebben de cx een paar jaar geleden gekocht van eerste eigenaar ,
Tot mijn vader verkeerd tankte ,daarom is de motor gereviseerd .
Ondertussen wel lang stilgestaan en een half jaartje buiten en zo het water binnenkwam .

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 januari 2015 08:41 PM
  [ # 3 ]

Water kan binnenkomen via het raamrubber heb ik gemerkt. Bij mij werkte alles weer nadat het zekeringen- en relaisbakje weer helemaal opgedroogd was. Raamrubber ‘doorgespoeld’ met WD40 totdat de ontwatering van het rubber weer goed door liep. Succes!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 januari 2015 10:03 PM
  [ # 4 ]

Draait de startmotor wel rond?
Zou het condens in de tank kunnen zijn vanwege het lange stilstaan buiten?
Of heeft ie een lange rit gemaakt tot vorige week?

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 04 januari 2015 10:14 PM
  [ # 5 ]

Doet je gloeirelais het wel (blauwe bakje bij de accu)? Als die niet werkt / niet aangesturrd word omdat je misschien iets verkeerd aangesloten hebt, dan zal de motor ook niet aanslaan. Ik zou daar eens beginnen met meten, want met heel weinig gemak moet een diesel al snel lopen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 04 januari 2015 10:52 PM
  [ # 6 ]

lopen is vrij simpel bij een diesel, desnoods zonder zekeringkast.

de rest van de functies moeten het natuurlijk ook gaan doen.
dat blauwe kastje is je voorgloeirelais, echt geluid hoort daar niet uit te komen (behalve een klikje).
als dat ding staat te ratelen heb je waarschijnlijk ergens slecht contact.
dat zou best eens in je nieuwe zekeringkast kunnen zijn.

volgens mij kun je het beste met een schema in de hand gaan meten idd

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 05 januari 2015 09:22 AM
  [ # 7 ]

Doet de rest het wel, branden de koplampen wel en werken de ruitenwissers.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 05 januari 2015 11:30 PM
  [ # 8 ]

Bedankt allen voor jullie medeleven !

Het begon zo : ik was de wagen gaan halen bij mij ouderlijke woning een 25 km van bij mij ,hij stond daar al een dik half jaar buiten .
Ik deed de cx open en twijfelde of ik laarzen moest aantrekken of toch maar een zwembroek , water veel water
zowel voorin als achterin , bepaalde functies deden het niet zoals de pinkers ik denk zelfs de ruitenwissers ook ,
Toch gestart ging vrij vlot en er mee naar huis gereden , douchen was ook niet meer nodig lang leve het lekke schuifdak .
Thuisgekomen en de wagen eerst leeggeschept , het forum afgezocht en gevonden hoe het water binnenkwam en inmiddels
opgelost !
Dan het dashboard eruitgehaald er zat een vreemd geluid achter en ook verbrandingsgeur , de Cx gestart om te kijken waar er
eventueel een kortsluiting zou zitten , de zekering van 30 ampère sprong hierbij regelmatig , deze even doorverbonden en toen
zag ik rook aan een relais beneden bij de verwarming , na die te hebben verwisseld en een andere zekeringskast te hebben
geplaatst doet mijn Cx niet veel meer.,  geen pinkers , ruitenwisser als ik doorstart , niets vanbinnen op het dashboard , enkel
af en toe het gloeilampje en als dat uit gaat en ik wil starten…..... niks zelfs de motor gaat niet rond .
Wat nu ?

Groeten
Fried

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 05 januari 2015 11:32 PM
  [ # 9 ]

O ja .....de koplampen doen het ook !

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 05 januari 2015 11:37 PM
  [ # 10 ]

Ik heb ook de oude zekeringskast eens aangesloten maar geen verschil .

Profiel  
 
Gepost: 05 januari 2015 11:37 PM
  [ # 11 ]

Al een andere accu geprobeerd?

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 05 januari 2015 11:38 PM
  [ # 12 ]

Telkens volledig opgeladen , komt trouwens uit mijn Ds Break

Profiel  
 
Gepost: 05 januari 2015 11:40 PM
  [ # 13 ]

Hoe zat het ook weer bij een CX, ik meen dat je ergens een stekker kunt doorverbinden onder de motorkap om de startmotor rechtstreeks op de accu aan te sluiten, dan omzeil je in elk geval het contactslot en de rest van de electronica.

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 05 januari 2015 11:43 PM
  [ # 14 ]

Dat wou ik inderdaad doen , maar heb daar iets te weing kennis van , ook een handleiding zou van pas komen
Alle tips welkom

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 05 januari 2015 11:58 PM
  [ # 15 ]

Als je zekeringen van 30 A gaat doorverbinden omdat ie doorbrand, dan maak je zeker iets goed kapot. Een autoaccu is onbegrensd als die niet gezekerd is, en dan last ie alles aan elkaar, een start motor vraag al gauw 200 A , ongezekerd wordt het amperage veel hoger.

Waarschijnlijk is er ergens een konnektor goed door gesmolten of is er ergens de isolatie van de draden doorgesmolten en maken die kortsluiting.

Ik zou de vloer matten (zodat je de ijzeren bodem ziet) er uithalen, paar vocht vreters in de auto zetten en de vollediger kabelboom fysiek kontroleren, evt stekkers zoveel mogelijk loshalen en weer vast maken.

Misschien is je contactslot doorgebrand , je kan 12v zetten op het stekkertje wat op de startmotor is aangesloten, dan bekrachtig je het relais en dan gaat de startmotor METEEN draaien (ook als het contact uitstaat).

PASOP DAT JE NIET MET DE KLEREN ERGENS OF VINGERS ERGENS TUSSENKOMT, STARTMOTOR HOU JE NIET TEGEN.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook