Het uitlaatverhaal: meningen?
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 januari 2015 12:49 AM

Al vanaf het moment dat ik mijn Xsara VTS (2l 16v) uit 1999 bezit, kamp ik met een probleem dat niet op te lossen lijkt; resonanties en vervelende geluiden uit het uitlaatsysteem bij bepaalde toerentallen en dempers die het laten afweten na een paar weken.

De VTS heb ik sinds maart 2014. De toenmalig originele uitlaat hielt het slechts een week vol na aankoop. Deze was compleet rot. Jammer, maar dat was te verwachten, gezien de staat van onderhoud van de VTS. Dit onderhoud heb ik nu zeker ingehaald, na veel aan de auto gedaan te hebben dit jaar. De uitlaat wilt echter niet lukken. Hieronder het stappenplan:

Maart 2014
Bij een garage/bandenboer is er een B-merk imitatie uitlaat onder gekomen. Destijds onwetend en naïef voor het goedkoopste spul gegaan. Dit was een complete ellende. Het spul woog ten eerste al niks en ten tweede klonk het alsof ik nu een echte pretentieuze race auto had. Niet de bedoeling, maar goed, het kostte ook niet veel geld. (Ongeveer 300 euro)

Juni 2014
Na een paar weken zaten er in de midden- en einddemper al tussenschotjes los. Dit is netjes vervangen door de garage binnen de garantie, door exact dezelfde midden- en einddemper. Bij een andere garage (KwikFit) hadden ze me ondertussen wijs gemaakt dat het aan de katalysator lag en hebben ze me overgehaald om zo’n waanzinnige aftermarket katalysator eronder te zetten. Na afraden van menig kennis en wat onderzoek op internet heb ik dit advies van de KwikFit laten varen. De katalysator is echter wel preventief dichtgebakken met een flinke las aan de onderkant. Deze was echt niet lek.

Augustus 2014
En na een paar weken wederom hetzelfde verhaal. Beide dempers maakten weer herrie. Na de zomervakantie zijn bij dezelfde garage de beide dempers vervangen door Bosal (midden) en Walker (eind) dempers. De monteur was het inmiddels ook beu en we hoopten allebei dat het nu eindelijk over zou zijn met dit gedoe. Dus de dempers zijn vervangen onder garantie en bijbetaling voor de duurdere materialen (was maar 30 euro!!) Bosal en Walker hoor je goede verhalen over.

December 2014 Evil or Very Mad
Alsof de duivel ermee speelt; dit was niet de oplossing. De algehele dempende werking van de uitlaat was sterk verbeterd ten opzichte van de B-merk uitlaat, maar bij bepaalde toerentallen speelde alsnog resonanties en bromgeluiden uit het uitlaatsysteem op. Inmiddels was ik geswitched van garage en kon (en tevens wilde) ik geen beroep meer doen op garantie. Iedereen krijgt natuurlijk een sik van mijn auto zo.

Ik heb in die maand de volgende conclusies getrokken en aannames gemaakt uit onderzoek:
* De uitlaat van de Xsara VTS luistert ontzettend nauw en geen enkele imitatie fabrikant is in staat om een fatsoenlijke demper te bouwen.
* Misschien resoneert een onderdeel in het uitlaatspruitstuk. Ik heb dingen gelezen over losse buizen die samenkomen na het spaghetti gedeelte.
* Misschien resoneert er een onderdeel in de katalysator.
* Misschien is er dempende werking van het inlaatsysteem verloren gegaan op wat voor manier dan ook.
* Hitteschilden die ik heb vastgezet trillen niet meer
* Akoestisch ontwerp van de Xsara VTS is uberhaupt niet stil? (Geloof ik niks van eigenlijk)
* Mijn auto is bezeten.  huh

Ik ben in de maand december naar mijn nieuwe garage gegaan (Bosch service garage) en hier is geconstateerd dat de middendemper in de fout zat. Na gezegd te hebben dat deze al 3 keer vervangen is zonder resultaat, was de monteur er nog steeds van overtuigd. Er moest een Romax uitlaat onder komen die volgens de monteur stukken beter is dan de Bosal uitlaat. Kostte wel 200 euro om deze te monteren. Nu moet ik zeggen dat die Romax uitlaat er ook echt wel kwalitatief beter uit ziet dan de Bosal. Maar je raadt het al..

Dus wat nu?

Mijn uitlaatsysteem klinkt op zich prima, maar tussen de 3400 en 3700 toeren speelt een ontzettend vervelende resonantie/brom op. Dit is duidelijk hoorbaar in de auto en dit is ook het toerental dat op de snelweg constant aangehouden wordt. Niet erg comfortabel dus. Twee monteurs van mijn nieuwe garage hebben er inmiddels weer naar gekeken en de ene noemt de akoestiek van de inlaat en de andere de einddemper. Het advies was om alle imitatiespullen links te laten liggen en voor origineel te gaan. Ik word nog gebeld voor een offerte, maar ben bang dat ik de prijzen niet heel aantrekkelijk ga vinden. (Een nieuwe originele katalysator kost bijvoorbeeld meer dan 1000 euro). Wat denken jullie van dit verhaal en herken je er iets in? Welk advies zal ik opvolgen?

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 08 januari 2015 11:29 AM
  [ # 1 ]

na het lezen van dit bericht maak ik mij al wat zorgen want ik heb namelijk net een uitlaat besteld via internet midden demper en einddemper bij uitlateneindhoven.nl normaal heb ik altijd bosal of walker.

maar deze prijs was veel beter en aangezien hij ook uitlaten verkocht voor vrachtwagens dacht ik van het kan toch geen prul zijn want bij een vrachtwagen kan je het toch niet maken rommel er onder te hangen want ze maken meestal veel kilometers enzo.

vandaag komt mijn pakket aan in weekend ga ik hem plaatsen ben benieuwd naar het geluid en de pas vorm.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 januari 2015 08:21 PM
  [ # 2 ]

weet het niet zeker, maar moet je niet een uitlaatsysteem hebben met open dempers, in plaats van shotten. zo,n shotten demper, remt natuurlijk de gassen enorm af, wat dan de resonatie zou kunnen zijn, een open demper kijk je dus dwars door heen, maar dempt even goed het geluid,

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 januari 2015 09:03 PM
  [ # 3 ]

Zo blijkt maar weer: goedkoop is duurkoop. Imitatiespullen van een webshop of fastfitter is vaak niet goed qua pasvorm of het klinkt niet, gaat rammelen, rot snel weg.

Ik heb geleerd na ervaringen met de gele Xsara om geen imitatie-uitlaatdelen meer te kopen, maar alleen nog maar door de dealer geleverd spul aan te schaffen, en dit zelf te monteren. Op zich vond ik de prijzen altijd best schappelijk, maar een VTS 167 is wellicht wat exotischer op dat gebied.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 januari 2015 09:13 PM
  [ # 4 ]

Weet je zeker dat het de uitlaat is?
Motorsteunen versleten?

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 09 januari 2015 10:50 AM
  [ # 5 ]
beremans schreef:

weet het niet zeker, maar moet je niet een uitlaatsysteem hebben met open dempers, in plaats van shotten. zo,n shotten demper, remt natuurlijk de gassen enorm af, wat dan de resonatie zou kunnen zijn, een open demper kijk je dus dwars door heen, maar dempt even goed het geluid,

Als ik door de einddemper heen kijk zie ik wel een doorlopende opening. Alleen bij de middendemper zitten er volgens mij schotten in. Ik heb ook al eens iets echt horen trillen van metaal in die demper. Dat betreft de eerste en slechtste demper.

2d schreef:

Zo blijkt maar weer: goedkoop is duurkoop. Imitatiespullen van een webshop of fastfitter is vaak niet goed qua pasvorm of het klinkt niet, gaat rammelen, rot snel weg.

Ik heb geleerd na ervaringen met de gele Xsara om geen imitatie-uitlaatdelen meer te kopen, maar alleen nog maar door de dealer geleverd spul aan te schaffen, en dit zelf te monteren. Op zich vond ik de prijzen altijd best schappelijk, maar een VTS 167 is wellicht wat exotischer op dat gebied.

Ik denk dat het met je eens ben. Kwa pasvorm vind ik de imitatie uitlaat echter goed tot zeer goed te noemen. Alles zit mooi op zijn plek. De flenzen zijn daarentegen weer wat minder..

Een originele einddemper kost 330 euro inclusief montage bij de garage. Mooie prijs? Ik vind het voor één demper redelijk veel geld, en dan weet ik ook nog niet 100% zeker dat mijn probleem weg is.

H@ns schreef:

Weet je zeker dat het de uitlaat is?
Motorsteunen versleten?

De monteurs zeggen allemaal dat het door de uitlaat komt. Ik zou het zelf niet met volle zekerheid kunnen zeggen. Het geluid klinkt overal in door dus het is lastig te bepalen (zonder brug).

Vraag: Zou tweedehands een optie zijn? Of is dat sterk af te raden ivm interne roestvorming door zuren etc.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 januari 2015 08:21 PM
  [ # 6 ]

Tweedehands is natuurlijk wel een risico, maar meestal is de prijs er dan ook naar…
Als je met een schroevendraaier of iets dergelijks op de kwetsbare plekken klopt en het klinkt massief dan zit je meestal wel goed (wat betreft gasdichtheid).
Als je tenminste een VTS op de sloop kan vinden…

Profiel  
 
robinschlinkert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 31-05-2015

- Xsara 2.0 16v Exclusive serie2
Gepost: 03 januari 2016 12:12 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ook een imitatie uitlaat gekocht bij AP onderdelen bv. Koste me 440 euro. Wordt volgende week gemonteerd. Compleet van kat tot einddemper. Hoop dat ik er geen problemen mee krijg Als hij maar op zn minst 2 jaar blijft hange vin ik t wel best! Dan is de xsara ook wel op zijn eind denk ik.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 januari 2016 01:21 PM
  [ # 8 ]

Ik heb ook de B lijn van Citroën onder mijn auto gehad toen mijn uitlaat lek was gegaan.

Dit klink echt voor geen meter, ik ben terug gegaan en ik heb het laten vervangen voor de A lijn van Citroën.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 03 januari 2016 01:24 PM
  [ # 9 ]

Òok ik heb een goedkope uitlaat onder de Xsara. Bij koude motor lijkt het net backfire, wat een herrie.
Met warme motor is het net een race uitlaat qua ploffen.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook