3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Doc bemachtigt oudste CX ter wereld
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 januari 2015 07:45 PM
  [ # 31 ]
Profiel  
 
simplex
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010

- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Gepost: 15 januari 2015 10:28 PM
  [ # 32 ]

mooie auto michael proficiat uit het zuiden

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 15 januari 2015 11:19 PM
  [ # 33 ]

De kans is heel groot dat die niet meer bestaat.

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 15 januari 2015 11:19 PM
  [ # 34 ]

Dank je wel, Simplex!

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 januari 2015 09:12 PM
  [ # 35 ]

van de voorpagina

De oudste CX

De lezers van ons CX-forum hebben de teaser al gezien: Michael “Doc” Buurma heeft na een intensieve zoektocht de oudst bekende productie-CX naar Nederland gehaald. Introductiekleur Sable Cendré, benzineklep met bobbel, korte middenconsole, dik stuur met spaak op acht uur; het is er allemaal. Daarbij: veel documentatie en nog meer werk.

Mijn liefde voor de Citroën CX is op dit forum waarschijnlijk algemeen bekend en mijn speciale liefde voor de oer-CX ook. Toen ik in 2011 het net verschenen boek Citroën CX Road Test Portfolio van Brookland Books in handen kreeg, bladerde ik direct door naar een artikel uit Your Classic van 1993, want dat ging niet zomaar over een oer-CX, maar over “Old Number One”. Citroën stuurt deze CX 2000 met het extreem lage chassisnummer MAMB00MB0048 samen met een andere naar Engeland voor de Earls Court Motorshow. Als een van de bezoekers van de show ziet de heer Oswald Jones deze CX en staat hij erop juist dit exemplaar te kopen. Aangezien Oswald Jones ook al de eerste DS en SM had gekocht, stemde Citroën Engeland hiermee in. Mr. Jones moest echter wel een jaar geduld hebben voor hij de CX afgeleverd kreeg. Jones had de CX bij de aflevering in 1975 laten overspuiten in zilvergrijs. De CX werd altijd keurig onderhouden en de heer Jones bewaarde alle papieren.

Begin jaren ‘90 wordt Roger Bradford, eigenaar van CX Centre in St. Yves, Engeland, getipt over de CX van Oswald Jones. De CX is te koop, maar wel in verregaande staat van ontbinding. Vanwege het lage chassisnummer en de geschiedenis besluit Roger meteen de CX op te halen. Vervolgens wordt de CX in al haar glorie hersteld, inclusief de originele kleur Sable Cendré. De CX is weer als nieuw! Onderzoek wijst uit dat dit de oudst bekende productie-CX ter wereld is. Hierdoor krijgt de CX de bijnaam Old Number One.

Vanaf het lezen van dit artikel wilde ik meer te weten komen over deze oer-CX. Helaas was er op internet weinig over te vinden. Ook bij navraag in 2012 tijdens de ICCCR in Engeland kwam ik niet veel verder. Sterker nog, verscheidene bezoekers van de ICCCR vertelden mij dat de CX niet meer bestond. Hevig teleurgesteld legde ik me bij dit feit neer. Een tijd later ving ik toch weer geruchten over Old Number One op, die helaas ook het ene na het andere weer doodliepen.

Op woensdagavond 5 november 2014 lig ik in bed en zit op m’n telefoon te kijken om te zien of er nog wat in de wereld gaande is. Zo zie ik een bericht voorbijkomen van DS World met daarop Old Number One, de CX waar ik zo naarstig naar op zoek ben. Ik herken de auto meteen! Mijn hartslag schiet omhoog van enthousiasme! Ik ga rechtop zitten, want mijn hersenen geloven nog niet wat mijn ogen zojuist hebben gezien. In de bijbehorende korte tekst wordt de CX te koop aangeboden en heel summier verslag gedaan van de geschiedenis die ik inmiddels maar al te goed kene. Ik heb die nacht heel onrustig geslapen.

Nu denk je misschien dat ik direct toegehapt heb, maar voor de koop rond kwam, werd nog heel wat gewikt en gewogen, waardoor de CX bijna aan mijn neus voorbijgegaan was. Pas zaterdagavond 8 november belde ik Simon van het bedrijf DS World om de koop te bezegelen. Op mijn aanbetaling volgde een mailtje: “The car is yours!”

In verband met de eindejaarsdrukte hebben we tot 9 januari gewacht met onze reis naar Engeland om de auto te gaan halen. De autoambulance, mijn vriendin Chantal, mijn schoonvader Peter en ik zijn met de nachtboot van Stena Lines van Hoek van Holland naar Harwich gevaren. We zijn van Harwich naar Hertfordshire gereden, zo’n 160 kilometer. Daar het juiste adres te vinden, blijkt nog een hele opgave te zijn. Een CX die jaren niet gelopen heeft op een autoambulance te krijgen blijkt een nog veel grotere opgave te zijn, maar uiteindelijk lukt ook dat en zijn we klaar voor de terugreis naar Harwich. Simon geeft ons nog een hele tas vol historische documentatie mee en herinnert mij eraan dat ik hem een gesigneerd exemplaar van De originele Citroën CX beloofd had. Dat krijgt hij natuurlijk! De volgende ochtend om 8 uur komen we aan en is ook Old Number One bij ons thuis. Ik kan het nog altijd niet helemaal bevatten!

Je kunt hier op dit artikel reageren. Ook La CX en Route, het clubblad van de Citroën CX Club Nederland, zal aandacht aan de oudst bekende CX besteden. Daarin wil ik meer vertellen over de Engelse geschiedenis van de auto sinds de restauratie door Roger Bradford, over de moeilijke koopbeslissing en over de reis met de autoambulance.

tekst en foto’s: Doc

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 18 januari 2015 12:42 AM
  [ # 36 ]

Kan het zijn dat de twee CX’en hier van de boot uit Frankrijk de engelse kust voor het eerst toucheren ?

http://www.classicdriver.com/en/article/cars/classic-driver-motor-show-1974

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 18 januari 2015 08:19 AM
  [ # 37 ]

Nee, deze CX’en op deze foto zijn zojuist aangekomen in Duitsland als onderdeel van de Raid Arctique in 1974. Grappig detail: op de romp van deze veerboot lijkt Stena Line te staan. Laten wij vorige week de overtocht van Harwich naar de Hoek van Holland met Old Number via Stena Line gemaakt hebben.

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 18 januari 2015 10:56 AM
  [ # 38 ]

Prachtig ,...................

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11641
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2015 11:22 AM
  [ # 39 ]

Wat een schitterend verhaal! Ik ben reuze benieuwd naar de avonturen die je met deze CX tegemoet gaat. Succes alvast met de restauratie!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 januari 2015 11:37 AM
  [ # 40 ]

Heb je eigenlijk al een beetje een idee van de staat van de auto?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 18 januari 2015 11:44 AM
  [ # 41 ]

Dank jullie wel allemaal!

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 18 januari 2015 11:47 AM
  [ # 42 ]

Het lijkt allemaal erger dan het is: de bodem en de dorpels zijn hard. Motorkap en dak hebben ernstige vliegroest. Interieur (stoelen, achterbank en stuurwiel) moeten vervangen worden. Hoedenplank moet vervangen worden en achterschermen moeten hersteld worden. Achterklep en rechter portieren moeten ook hersteld worden. Maar eerst de CX aan het lopen maken.

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 januari 2015 12:05 PM
  [ # 43 ]

Dat is te overzien. Goed, het kost tijd en geld maar het is geen wrak dus en dat is mooi. Veel succes met deze prachtige vondst!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 18 januari 2015 12:10 PM
  [ # 44 ]

Zie ook voor meer foto’s het Oer CX Register: https://www.facebook.com/OerCX

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 18 januari 2015 12:10 PM
  [ # 45 ]

Dank je wel, Waterman!

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook