2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
XM 2.1 TD - doen of niet?
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 15 januari 2015 06:49 PM
  [ # 16 ]

Voor mij dus zelfde als jabaar. Jaren ging het prima. Maar werd me te dol. En toen bak in soep, was ik er wel klaar mee.
Verder nooit gestrand. Grap is dat ik met lease vw na 1000km al rood lampje had! Stekkers los en vast en was weer goed!
Als ik weer xm ga rijden dan ook de handbak. Die automaten zijn te trickie. Kan goed gaan. Maar met pech is het wel heel veel werk.
Het schakelen van 4hp18 vond ik nog niet zo tegen vallen. Alleen irritant dat ie precis rond de 50 wil schakelen.

Maar zeker waar, gewoon aan beginnen dan krijg je het wel voor elkaar. De lucas pomp vervangen vond ik wel meevallen.
Alleen de eerste was nog meer lek dan ik al had. Moet je gelijk nog een keer.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 15 januari 2015 07:04 PM
  [ # 17 ]

Jabaar schreef ook iets zinvols over de ongeblazen diesel met handbak. De Serie I die ik had heeft het in die configuratie namelijk 740.000 kilometer volgehouden… En had nóg kunnen rijden, ware het niet dat het voor XM-begrippen economisch niet meer verantwoord was om een kapotte voorruit, een wiellager en de verstuivers te vervangen. Ergens spijt het me nog steeds dat ik dit icoon van betrouwbaarheid gedumpt heb!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 16 januari 2015 01:13 AM
  [ # 18 ]

“Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak” vast wel eens van gehoord…
Ik denk dat je te veel kilometers maakt om daadwerkelijk van de XM te kunnen genieten. Je zit nl. constant met de dreiging dat er e.e.a. kapot gaat. En geloof me, dat gebeurt. Ook al koop je een exemplaar van 8000 Euro die zgan is.
In jouw geval zou ik een kleinere moderne diesel voor de grote kilometers, en een leuke XM voor de zondagritjes en tourritten en overig genot. Maar een 16 jaar oude Citroen als dagelijkse auto met veel kilometers…niet doen. Maar ik ken de verleiding:-))

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 16 januari 2015 09:46 AM
  [ # 19 ]

Ik ben hard op weg naar dezelfde conclusie, merk ik. Voor de leuke zomerritten heb ik bovendien al iets anders.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 januari 2015 10:18 AM
  [ # 20 ]

Voor de leuke zomerritten is een xm ook niet bijzonder genoeg, merk ik…
Als je dan kunt kiezen tussen benzine verstoken in je eigen xm of de km’s maken met je lease hok, dan is die keuze snel gemaakt..
Tenminste, in mijn geval.. Het is toch een beetje te ‘normaal’ en nieuw om écht apart te zijn…

Een cx is dan heel andere koek!

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 16 januari 2015 10:30 AM
  [ # 21 ]

“Maar een 16 jaar oude Citroen als dagelijkse auto met veel kilometers…niet doen.

..... misschien geldt dat voor een XM, maar met onze Xsara TD (OK, hij is geen 16, maar slechts 15 jaar oud) gaat het al 5 jaar goed. Zo’n 40.000 km per jaar eigenlijk zonder problemen. Goed en op tijd onderhoud, de auto een beetje aanvoelen en met respect behandelen (niet voor ieder wissewasje gebruiken, rustig warm rijden en op tijd vol gas) en dan kan het lang goed gaan. Nu staat hij op 420.000 en we gaan gewoon door!

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 januari 2015 10:39 AM
  [ # 22 ]

De laatste 4 XM’s die ik had zijn alle vier niet meer op de weg. Na ca 15 jaar en pakweg 300k km is het echt wel zo’n beetje op.
Zelfs als je een topauto van de laatste 2 jaar vindt met weinig km’s, en die zijn er nog wel, dan loop je al gauw vast met de verkrijgbaarheid van onderdelen. En wat je aan onderdelen vind is dan ook al oud.
Remblokken, uitlaten en dergelijke slijtende delen is nooit het probleem.
Meestal stopt het na een lange reeks van kleinigheden als er zich weer iets onverwachts aandient.
Bijvoorbeeld een naderende APK, vier kale banden, rotte uitlaat, lekke hydrauliekleidingen, of een lekke koppakking (uiteraard de achterste kop in de v6). Allemaal postjes van meerdere honderden euro’s die de waarde van het ding verre overstijgen.
Maar… Ik heb er heerlijk in gereden en heerlijk aan gesleuteld.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
RueCitroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 17-02-2007

Gepost: 16 januari 2015 10:46 AM
  [ # 23 ]

Nog even “my 2 cents” dan als ervaren XM dieselaar. Tot vorig jaar zomer in vier-en-half jaar tijd zo´n 180.000 km in een XM Turbo D automaat gereden (weggegaan met 560.000 op de klok en inmiddels in de XM hemel). Veel zakelijke kilometers. Ik ben zelf ook geen sleutelaar dus afhankelijk van de Citroen specialist. Gemiddeld onderhoud over deze jaren: plus minus 3000 Euro per jaar.

Kleine bloemlezing van de grotere uitdagingen in die ruim 4 jaar:
- Hardnekkig lekkende dieselpomp. Dit vreet dan weer met grote regelmaat je multiriem op. Uiteindelijk toch gekozen voor een gereviseerd exemplaar. Hier loop je financieel dan wel op leeg.
- Koprevisie door motorschade als gevolg van ernstig versprongen distributie (spanrollen).
- Raammechanisme LV. Na eerst gepruts met herstelde exemplaren uiteindelijk maar een nieuwe gemonteerd. Prijzig akkefietje.
- Kachelradiator lek.
- Startmotor & dynamo moeten vervangen
- Diverse elektronica problemen.
- Airco bleef hardnekkig leeg lopen, lekkage ergens achter dashboard, dus uiteindelijk maar opgegeven dat deze nog werkend zou komen.
- Cruise control overleden en niet meer herstelbaar. Uiteindelijk maar zo gelaten.

Hiernaast het normale onderhoud. Qua onderdelen is de XM dan niet de meest voordelige auto. Abonnement bij de Wegenwacht kon in sommige jaren echt wel uit confused

Uiteindelijk was vooral mijn vrouw het meer dan zat en is de XM - eerlijk is eerlijk: met pijn in het hart - weggegaan. Rijd nu in een veel minder bijzondere C5 2.2 HDI (inmiddels al weer 30.000 probleemloze kilometers in een half jaar tijd). Voor de zomerdagen is er nog de DS cheese

Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 16 januari 2015 10:48 AM
  [ # 24 ]

Bedankt voor dit laatste zetje. Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 januari 2015 10:53 AM
  [ # 25 ]

Ik zal wel de uitzondering op de regel zijn, heb nu 5 jaar een 2.5 td, 80.000 mee gereden, rijd nu ongeveer 20.000 per jaar en op gebruikelijk onderhoud (olie en filters, LHM, stuurkogel, gloeibougies, remblokken en schijven, achterste 2 uitlaat dempers, 1 keer een geknapte koelwaterslang) weinig bijzonders. Teller staat nu op 330.000.

1 keer een hydraulische leiding geknapt, is hersteld voor 150 euro door een handige garagehouder hier in de buurt, 1 hydraulische leiding uit voorzorg laten vervangen, kostte net zo iets.

Ok, ik doe het onderhoud allemaal zelf, maar dat is echt niet zo moeilijk….

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 16 januari 2015 11:01 AM
  [ # 26 ]

Mits je er tijd, plek en het gereedschap voor hebt, er zin in hebt en de auto indien nodig een dag of wat kan laten staan. In mijn geval 5x een nee.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
RueCitroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 17-02-2007

Gepost: 16 januari 2015 11:12 AM
  [ # 27 ]

Gold ook voor mij: geen tijd, niet geïnteresseerd in sleutelen en de auto elke dag nodig. En oh ja: ik was nog het stranden met een kapotgelopen krukaspoelie vergeten Smile

Ga met met veel anderen: XM diesel is gewoon te oud en te onbetrouwbaar geworden om nog veel kilometers mee te kunnen rijden. Zeker als je de auto elke dag nodig hebt. Zodat je niet, zoals mij af en toe is overkomen, bij min 10 op een tochtig en zeer koud perron op een ernstig vertraagde trein staat te wachten omdat de XM je weer in de steek heeft gelaten…. En je vervolgens in een volgepakte trein als slachtvee een uur mag staan totdat je op je plek van bestemming bent aangekomen.

Maar het blijft heerlijk rijden in zo´n XM!

Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 januari 2015 11:13 AM
  [ # 28 ]

Tja, dan is de leasebak inderdaad beter, moet je wel 1 hebben die geen kinderziektes heeft, anders sta je nog steeds bij de garage, het kost dan wel niks maar de ergernis van telkens bij de garage staan is ook niks….

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 16 januari 2015 01:17 PM
  [ # 29 ]

Vind het allemaal wel erg negatief , met fatsoenlijk onderhoud komt een Xm nog best een eind hoor ... Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 januari 2015 01:33 PM
  [ # 30 ]

Dat ben ik wel met je eens Menno, met goed onderhoud kan je een hoop voorkomen en kan een auto best betrouwbaar zijn.

Maar als je er echt afhankelijk van ben dan vind ik de onderdelen voorziening toch wel een risico. De dealer heeft niets meer liggen en veel onderdelen zijn of NFP of zit een levertijd op.
Dat wordt voor iemand die zelf niet kan of wil sleutelen toch wel lastig, zeker als je echt veel kms per jaar wil rijden.

Daarin tegen, als je goed contact het met je dealer en hij kan (tegen betaling of niet) vervangend vervoer regelen mits je dat nodig heb dan kan je er best nog over nadenken.
Als je een dealer heb die een XM liever ziet gaan dan komen dan helpt dat naar mijn idee niet echt mee.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook