1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Vaders wordt het aardig zat
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 februari 2015 11:05 PM

Voor een beetje voorgeschiedenis zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226970/

De laatste maanden ga ik met regelmaat weekeindjes naar het noorden des lands waar ik poog mn break op de rit te krijgen. Menig bout en moer is al bevochten en weinig gaat vanzelf, met wat curieuze akkefietjes als topping (zie bv bovenstaande link). Maargoed, langzaamaan begint het konijn vorm te krijgen. Nu probeer ik echter al een tijdje om die kar fatsoenlijk te laten lopen en daarin boek ik weinig succes. Alle voor de hand en minder voor de hand liggende zaken heb ik al bij de neus gevat en mijn slotconclusie is dat; 1 of de timing van de ontsteking niet goed staat; 2 de 123 rot is. Van 1 kan ik zeggen dat ik in alle toonaarden geprobeerd heb m op tijd te zetten en 2 lijkt mij minder waarschijnlijk dan dat ik gewoon loop te kl#ten met de timing. Eindresultaat is iig dat de kar zowel op lpg als benzine uitzonderlijk beroerd loopt en op beide backfires geeft.

Na de afgelopen keer een vol weekeinde, gewapend met doorgewinterde sleutelvrind, strobe en goede zin (dat laatste was na alle vruchteloze pogingen al lichtelijk geforceerd) geen steek verder gekomen te zijn, heb ik moeten concluderen dat ik gewoon te dom ben voor deze geavanceerde techniek… drunk

Kortom; alle goede bedoelingen ten spijt hoef ik geen meedenkers of adviezen, want ik denk dat alles mbt de ontsteking hier op het forum wel gezegd is. Wat ik graag zou willen is dat iemand die van de hoed en de rand weet mbt DS ontstekingen icm 123 mij volgend weekeinde (7 of 8 feb) eens een dagje komt helpen om ‘r fatsoenlijk te laten draaien. De wagen staat 20min westelijk van de stad Groningen. Mocht je je afvragen waarom ik op dit punt niet naar een garage stap; 1 principe; 2 de wagen valt niet te rijden zoals ie nu loopt; 3 de enige specialist nog enigzins in de buurt heeft een hekel aan 123; 4 principe.

Voel je je aangesproken, doe me dan ff een pbtje als je wilt. Vanzelfsprekend tegen vergoeding en verzorgde lunch.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 februari 2015 11:23 PM
  [ # 1 ]

Met stroboscoop moet het toch niet te moeilijk zijn…
Is je bobine niet gaar?
Met een breukje in een wikkeling kan ie ineens spontaan vonken.
Kleine kans, maar bobine is zo verwisseld…

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 februari 2015 10:44 AM
  [ # 2 ]

nope, bobine is gecheckt en goed.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 02 februari 2015 10:53 AM
  [ # 3 ]

Ben ook jaren geleden iemand gaan helpen die een 23 carburateur had due hij niet goed lopend kreeg, precies zoals jij beschrijft. Als laatste oplossing hebben we toen de kleppen gesteld en toen was het over. Liep als een zonnetje. En er waren toen geen echte aanwijzingen dat die niet goedstonden. Goede compressie geen getik ed. Misschien een idee..

Succes.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 februari 2015 11:00 AM
  [ # 4 ]

kleppen heb ik gesteld tijdens de inbouw van dit blok en om mezelf te controleren en alles uit te sluiten 2 weken geleden nog eens.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 02 februari 2015 11:14 AM
  [ # 5 ]

Mmmm. Distributie vervangen en heel misschien een tandje verkeerd gezet? Anders misschien de 123. Heb ik mijn hy ook wel eens gedonder mee gehad. In de ds overigens nooit.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 02 februari 2015 11:25 AM
  [ # 6 ]

Je kent het verhaal van verschil in vliegwiel (positie ‘pen in gat’)?

LPG-mengstuk er helemaal tussenuit en alleen benzine-configuratie proberen. Over mengstukken kun je ook boeken vullen…

 

Nb In reactie op de oorspronkelijke vraag: je zit beetje te ver weg om serieuze/fysieke hulp te verlenen.

knuffel

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 februari 2015 11:31 AM
  [ # 7 ]

Eeerst Murphy’s law buiten de deur zetten.
-Ontstekingsvolgorde is NIET 1-2-3-4, na omzetten naar 123-ignition zul je niet de eerste zijn die 2 bougiekabeltjes heeft verwisseld op de verdeler. Je kunt dan flinke klappen krijgen! (ontsteking op bovenste dode punt van uitlaatslag; klep uitlaat en inlaat alletwee open!!) Met kleppendeksel en je verdelerkap eraf kun je mooi zien wat de ontstekingsvolgorde is (beide kleppen dicht dus speling op tuimelaars) en waar je rotor op dat moment is.
-DS heeft 2 verschillende ontstekingstijdstip-bepalingen; bij sommige blokken is pen door gat ontstekingstijdstip (8 graden voor BDP) bij andere blokken is het pen door gat het bovenste dode punt.
Dit kun je makkelijk bepalen met schroevendraaier door bougiegat, in zn 5, wiel in de lucht en motor ronddraaien aan het voorwiel. Je moet echt zeker weten welke versie je hebt voordat je je ontsteking afstelt.
-DS heeft nogal de neiging om zn bougieschachten vol te laten lopen met olie; dan mis je een ontsteking en loopt hij beroerd.

En inderdaad kan een nieuwe bobine en een nieuw setje bougiekabels ook geen kwaad
Succes!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 februari 2015 03:50 PM
  [ # 8 ]
jmta schreef:

Mmmm. Distributie vervangen en heel misschien een tandje verkeerd gezet? Anders misschien de 123. Heb ik mijn hy ook wel eens gedonder mee gehad. In de ds overigens nooit.

Distributie ben ik niet aan geweest.

vlietmansje schreef:

Je kent het verhaal van verschil in vliegwiel (positie ‘pen in gat’)?
LPG-mengstuk er helemaal tussenuit en alleen benzine-configuratie proberen. Over mengstukken kun je ook boeken vullen…

Nb In reactie op de oorspronkelijke vraag: je zit beetje te ver weg om serieuze/fysieke hulp te verlenen.

Verhaal ken ik. Mn DX2 zou in principe [gezien de bouwjaren tijdsspanne] van het oude of nieuwe principe kunnen zijn, echter na schroevendraaier methode gehanteerd te hebben blijkt het 6mm gat op bdp te staan. LPG mengstuk-idee wordt onderuit gehaald doordat ie op LPG dezelfde kuren heeft.

 

Stef Sep schreef:

Eeerst Murphy’s law buiten de deur zetten.
-Ontstekingsvolgorde is NIET 1-2-3-4, na omzetten naar 123-ignition zul je niet de eerste zijn die 2 bougiekabeltjes heeft verwisseld op de verdeler. Je kunt dan flinke klappen krijgen! (ontsteking op bovenste dode punt van uitlaatslag; klep uitlaat en inlaat alletwee open!!) Met kleppendeksel en je verdelerkap eraf kun je mooi zien wat de ontstekingsvolgorde is (beide kleppen dicht dus speling op tuimelaars) en waar je rotor op dat moment is.
-DS heeft 2 verschillende ontstekingstijdstip-bepalingen; bij sommige blokken is pen door gat ontstekingstijdstip (8 graden voor BDP) bij andere blokken is het pen door gat het bovenste dode punt.
Dit kun je makkelijk bepalen met schroevendraaier door bougiegat, in zn 5, wiel in de lucht en motor ronddraaien aan het voorwiel. Je moet echt zeker weten welke versie je hebt voordat je je ontsteking afstelt.
-DS heeft nogal de neiging om zn bougieschachten vol te laten lopen met olie; dan mis je een ontsteking en loopt hij beroerd.
En inderdaad kan een nieuwe bobine en een nieuw setje bougiekabels ook geen kwaad
Succes!

 

Kabels zitten goed. Schachten zijn schoon. Bougiekabels zijn nieuw en laten in het donker niks zien.


Om het verhaal nog even compleet te maken; er zijn wel momenten geweest in dit traject dat ie aardig liep, zelfs 1x zeer netjes (tot ie water begon te spuiten (zie link in openingspost)) . Dit was echter voorbij nadat het blok op temperatuur kwam… Boven de 2000 toeren gaat het ook goed, tot je het gas los laat; dan krijg je op beide brandstoffen backfires. Stationair wil ie lopen maar klinkt naar een cementmixer en geeft ook backfires. De backfires zijn overigens klein (tilt luchtfilterdeksel paar cm op als je die los zet).

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 februari 2015 04:07 PM
  [ # 9 ]

Domme vragen bestaan niet, maar heb je nieuwe bougies geprobeerd? NGK is wat mij betreft vijf stappen beter dan Champion.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 februari 2015 04:25 PM
  [ # 10 ]

Bougies zijn nieuw en ook dubbel gecheckt op afstelling. Merk is volgens mij NGK of Bosch oid, vonken iig prima.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 februari 2015 04:28 PM
  [ # 11 ]

Nou, ondanks dat je eigenlijk geen tips meer wil, ga ik je nog eens even lekker treiteren met een opmerking. Je zegt dat dat secreet boven de 2000 rpm wel ok wil lopen. Dat geeft mij vooral aan dat je een mega mengseldingeltje hebt. Weet je 100% zeker dat je niet een gigantisch lek inlaatspruitstuk of vertyfte inlaatspruitstukpakking ergens hebt? Is de carbuarteurvoet niet zo krom als quasimodo z’n rug???

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 februari 2015 04:42 PM
  [ # 12 ]

Ik ga dat ook doen! Ik denk dat er 2 bougiekabels verkeerd om zitten.

Ik voel me mega aangesproken om dit ijsklontje goed te laten lopen maar heb geen tijd.. Als het nou om de hoek was..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 02 februari 2015 07:01 PM
  [ # 13 ]

Serge, wat ik nog niet bij de opmerkingen heb gelezen:
Heb je de benzine klep al gecontroleerd? Degene die de bezinetoevoer moet afsluiten als je schakelaar op LPG staat. Ik heb meegemaakt dat deze niet lekker afsloot en wat we ook probeerde, er was altijd sprake van een bokkig lopende motor. Toen gewoon echt de benzineslang afgesloten en kwam dit probleem naar voren.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 februari 2015 09:40 PM
  [ # 14 ]

@Yuri; luchtlekkage heb ik gecheckt op zowel de carb als inlaatspruitstuk met een bus remreiniger en dat maakt geen verschil.

@Joris; kabels zitten ‘echt’ goed Wink

@Capt Kok; aangezien ie op beide brandstoffen hetzelfde euvel heeft, kunnen we dat wel uitsluiten.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 02 februari 2015 10:39 PM
  [ # 15 ]

Ik begrijp dat je er niet mee op de openbare weg rijdt, maar bij stilstaande auto het blok op toeren brengt en weer laat terugvallen naar stationair, en dat dán de backfires optreden.

Versleten distributieketting of -spanner, slingerende verdeler-as…

Het probleem is dat je steeds verder gaat zoeken, terwijl de oplossing dichtbij ligt.
Mijn vader heeft in de jaren 70 soortgelijke ervaring gehad, met als oplossing vervangen van de rotor.

Die bleek prima te zijn bij controle met bougies buiten de cilinders, maar sloeg door onder compressiedruk. Dát zie je uiteraard niet. Eenvoudige check, wie weet helpt het je verder.

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook