2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Vaders wordt het aardig zat
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 februari 2015 11:01 PM
  [ # 16 ]

Ik heb wel enkele rondjes gereden, oa om de boel weer ff vol te tanken na al dat proefdraaien….. Maar dat is bijna niet te doen zo slecht.

Rotor is nieuw en omdat nieuw niet per definitie ook goed is, heb ik die ook al eens omgewisseld met een andere. Maar het resultaat blijft hetzelfde.

Zou een versleten distributieketting/spanner of slingerende verdeler-as zich in deze duidelijker kunnen manifesteren naarmate de motor warmer wordt..? Nu wordt het verhaal wel een beetje sinister, maar ik heb de distributie niet gecheckt; het blok lag er al in toen ik het project over nam. Evengoed gooi ik het nog steeds op een verkeerde timing; ik weet alleen niet wat ik daarin dan nog fout doe.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 februari 2015 11:24 PM
  [ # 17 ]

Je kan nog proberen om een originele ouwerwetse ontsteking te plaatsen, dan kan je de 123 de schuld geven of juist uitsluiten.
En hoe heb je de bobine gecheckt? Doormeten is niet betrouwbaar.
Gewoon een andere (geteste) erop en je hebt weer wat uitgesloten.

Misschien ook weer een domme vraag, maar kan het nog zijn dat de verdeleras 180 graden fout staat?
Of loopt ie dan helemaal niet?

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 03 februari 2015 01:18 PM
  [ # 18 ]

Balen Serge, het verhaal klinkt bekend en dan niet alleen de technische kant. OOk ik woon niet op de hoek en ben lang niet zo kundig als een aantal anderen hier maar wil toch even met je meedenken. Hetzelfde hadden we een keer met een ds break die op benzine én op gas matig liep. Wat bleek nu? je kunt de elektrische benzineafsluiter handmatig openzetten, dan staat die open ook al krijgt ie een signaal dat ie dichtmoet. Ook de gasafsluiter hadden we na het in en uitbouwen van de motor met een verkeerd draadje aangesloten (draadboom is een ramp bij die auto) waardoor deze, ongeacht welke stand (benzine/gas), altijd openstond bij contact. Nadat we dit verholpen hadden liep ie weer als een zonnetje.

Een ander verhaal heb ik ooit bij mn bmw e21 gehad, deze liep ook op lpg en benzine maar daar klopte iets niet met de ontsteking, deze zijn fabriek af al elektronisch. De hele zooi uitelkaar gehad, gewisseld met een andere en ten einde raad alles maar weer teruggezet en voila, het liep weer als vanouds. En dat zonder ook maar een onderdeel vervangen oid te hebben. Wat is de clou van dit verhaal? oude auto’s zijn soms gewoon krengen.

Enfin, je zult het waarschijnlijk allemaal wel nagelopen hebben maar als opnieuw begint bij de basics; lucht, brandstof en vonk op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid móet het wel lukken.

Als eerste zou ik proberen om je snoek op één brandstof goed te laten lopen, benzine is daarbij het simpelst (al vindt ik dat ze op gas vaak mooier lopen).

Dus; complete gasinstallatie van de stroom afhalen. dan checken of je genoeg benzine vanaf de pomp in de carb krijgt.
Dan checken of al je bougiekabels de stroom doorgeven (dus niet alleen kijken of ze stroom lekken maar bougie eruit, aan de kabel vastmaken en tegen het motorblok houden. Nu de motor starten en kijken of je vonkjes ziet bij je bougie).
Meteen even driedubbel checken of je rotorkap+bougiekabels juist zitten gemonteerd. Niet alleen de onstekingsvolgorde maar ook de positie op de verdelerkap moet kloppen. (ben ik zelf enorm mee aan het kloten geweest) Als dit allemaal juist is dan ga je de ontsteking even op het gehoor verdraaien. (starten>lopen>ontsteking verdraaien) en kijk je of dit verbetering geeft.

Nog geen verbetering? dan even een bewezen bobine erop en kijken of dit verbetering geeft. (met of zonder weerstand?)
Dan kijken of je carb. fris is en goed past.

Bij elke verandering die je maakt even checken of de motor beter/slechter loopt.

Als het ding nog steeds niet mooi loopt even een andere onsteking erop zetten en kijken of dit verbetering geeft, sommige elektrische onstekingen zijn fabriek-af al stuk.

Mocht het allemaal niet baten dan zou je nog kunnen kijken of je distributie goed is gemonteerd maar dat kan denk ik zonder de hele motor uit te bouwen; de kleppen openen en sluiten op een exact bepaald tijdstip ten opzichte van je cilinders. Of je kunt zien dat je distributie een tandje verkeerd staat weet ik niet trouwens.

succes in elk geval!

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 februari 2015 03:07 PM
  [ # 19 ]

Serge,
Als je er helemaal niet uit komt, mag je met de auto naar mij toe komen in Beekbergen. Trailer huren, er op lieren en naar BB komen.
Dan lopen we alles na, zetten we evt de complete ontsteking tijdelijk over van een van mijn goed lopende DS-en.

DS-TT helpt je op Niet commerciële basis.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 03 februari 2015 05:50 PM
  [ # 20 ]
Egbert schreef:

DS-TT helpt je op Niet commerciële basis.

Top!  love4

Wel opletten dat je niet als eene Kees gebruikt wordt… tongue rolleye

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 februari 2015 05:58 PM
  [ # 21 ]

Serge,

Wat is je ontstekingsvolgorde met de klok mee op de verdeler?

Staat de rotor bij 1 als 1 in BDP is?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 februari 2015 09:00 PM
  [ # 22 ]
H@ns schreef:

Je kan nog proberen om een originele ouwerwetse ontsteking te plaatsen, dan kan je de 123 de schuld geven of juist uitsluiten.
En hoe heb je de bobine gecheckt? Doormeten is niet betrouwbaar.
Gewoon een andere (geteste) erop en je hebt weer wat uitgesloten.

Misschien ook weer een domme vraag, maar kan het nog zijn dat de verdeleras 180 graden fout staat?
Of loopt ie dan helemaal niet?

Komend weekeinde komt een vriend met een mooi lopende ds langs en dan gaan we met zijn 123 kijken of die van mij wel spoort. Bobine heb ik gecheckt door uit te wisselen met 1 uit een lopende wagen. Verdeler kun je niet 180 graden verkeerd monteren want die nok staat acentrisch.

 

hen123drik schreef:

je kunt de elektrische benzineafsluiter handmatig openzetten, dan staat die open ook al krijgt ie een signaal dat ie dichtmoet. Ook de gasafsluiter hadden we na het in en uitbouwen van de motor met een verkeerd draadje aangesloten (draadboom is een ramp bij die auto) waardoor deze, ongeacht welke stand (benzine/gas), altijd openstond bij contact. Nadat we dit verholpen hadden liep ie weer als een zonnetje.

Enfin, je zult het waarschijnlijk allemaal wel nagelopen hebben maar als opnieuw begint bij de basics; lucht, brandstof en vonk op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid móet het wel lukken.

Als eerste zou ik proberen om je snoek op één brandstof goed te laten lopen, benzine is daarbij het simpelst (al vindt ik dat ze op gas vaak mooier lopen).

Dus; complete gasinstallatie van de stroom afhalen. dan checken of je genoeg benzine vanaf de pomp in de carb krijgt.
Dan checken of al je bougiekabels de stroom doorgeven (dus niet alleen kijken of ze stroom lekken maar bougie eruit, aan de kabel vastmaken en tegen het motorblok houden. Nu de motor starten en kijken of je vonkjes ziet bij je bougie).
Meteen even driedubbel checken of je rotorkap+bougiekabels juist zitten gemonteerd. Niet alleen de onstekingsvolgorde maar ook de positie op de verdelerkap moet kloppen. (ben ik zelf enorm mee aan het kloten geweest) Als dit allemaal juist is dan ga je de ontsteking even op het gehoor verdraaien. (starten>lopen>ontsteking verdraaien) en kijk je of dit verbetering geeft.

De wagen loopt op beide brandstoffen eender, dus daarin kan het niet zitten. Dat gezegd hebbende, heb ik natuurlijk wel alle magneetventielen gecheckt, slechte bedrading/contacten vervangen, alles doorgemeten en m op beide brandstoffen met de ander afgekoppeld laten lopen. Geen verschil.

Het riedeltje van ‘terug naar de basis’ heb ik al meer dan eens doorlopen…

 

Egbert schreef:

Serge,
Als je er helemaal niet uit komt, mag je met de auto naar mij toe komen in Beekbergen. Trailer huren, er op lieren en naar BB komen.
Dan lopen we alles na, zetten we evt de complete ontsteking tijdelijk over van een van mijn goed lopende DS-en.

DS-TT helpt je op Niet commerciële basis.


Dank voor je aanbod! Ik zal het in het achterhoofd houden!

bogaard77 schreef:

Serge,

Wat is je ontstekingsvolgorde met de klok mee op de verdeler?

Staat de rotor bij 1 als 1 in BDP is?

 

Volgorde van aansluiting met de klok mee is 1-3-4-2. Yep rotor staat op 1 in BDP.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 februari 2015 09:03 PM
  [ # 23 ]

Met een beetje druk wel hoor.. En je kan de kabels er verkeerd opdrukken…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 februari 2015 09:15 PM
  [ # 24 ]

De eerste keer had ik m er verkeerd op, maar dan zakt ie die laatste 2 a 3 mm niet, vandaar dat ik er achter kwam dat ie acentrisch is. In de juiste stand zakt ie er zuigend in.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 februari 2015 10:15 PM
  [ # 25 ]

Je meldt in het begin dat je het ontstekingstijdstip niet goed kan afstellen met stroboscoop.
Zie je het markeringsstreepje dan alle kanten op zwabberen?

Je hebt eea al wel grondig doorgespit… ik ben wel erg benieuwd wat de oorzaak nou is…

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 februari 2015 10:46 PM
  [ # 26 ]

De vervroeging lijkt met strobe weinig sjoege te geven; de markering verschuift wel iets, maar minimaal en dat deed mij en mn vrind met de strobe typisch aan. Denk dat ik die voetplaat van de 123 dit weekeinde gewoon maar eens losdraai en met verstand op 0 die ontsteking langszaam, zover als de bougiekabel toelaten rond ga draaien…

H@ns schreef:

ik ben wel erg benieuwd wat de oorzaak nou is…

Anders ik wel! Misschien alles wat ernstige schade kan toebrengen, zoals snijbranders en voorhamers maar uit voorzorg even uit de bus halen voordat ik die kant op toog… very angry

Animal triste post coitum

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 februari 2015 10:57 PM
  [ # 27 ]

Dus hij verloopt niet volgens de curve?
123 lijkt dan toch verdachte nr 1..

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 februari 2015 11:04 PM
  [ # 28 ]

123 staat zeker op de verdachtenlijst. Hij heeft het +- een jaar prima gedaan in mn voormalige DS21M, maar dat was een jonger blok, DX3 geloof ik. Dit is een DX2 en dus heb ik die curveinstelling veranderd achterop de 123, maar dat priegelige onleesbare stelschroefje boezemt weinig vertrouwen in. Hoedanook, dit weekeind maar eens kijken wat die andere 123 zegt.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 februari 2015 11:24 PM
  [ # 29 ]

Misschien nog een open deur:
Die hulsjes om de bougies heb je er neem ik aan ook in zitten?

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 februari 2015 11:43 PM
  [ # 30 ]

Isolatorpijpjes zijn ook nieuw.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook