1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
xantia 1.8 veert slechter na vervangen bollen en banden. wie weet raad
cornelis123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-2015

Gepost: 10 februari 2015 03:53 AM

dit is mijn laatste wanhopige poging om mijn xantia 1.8 automaat berline uit 2000 weer goed te laten veren. Ik hoop dat iemand de moeite neemt dit te lezen en een oplossing weet.
Eigenlijk ben ik een sukkel en had ik niets moeten doen. 
mijn vrouw was tevreden met de vering tot ik alle bollen liet vervangen en er 4 nieuwe michelin energiesavers onder liet zetten. Dit om er een tijdje geen onderhoud aan te hebben in portugal waar de wegen niet zo best zijn. Ik ben niet rijk, maar mijn vrouw is ziek, warmte helpt wat dus dan maar low budget naar Portugal en ik dacht een tijd onderhoudvrij te kunnen rijden. Dus niet. 
wat de bollen betreft; daar heb ik al mee geexperimenteerd, gaatjes wat groter gemaakt maar daar werd het een schommelschip van. nu zijn de bollen bij een citroengarage in olheao (vlak bij faro, aardige mensen,kost toch weer 70 euro per bol) opnieuw vervangen en ze veren naar behoren vinden zij ik zelf eigenlijk ook. wegligging ok. alleen vangt het onderstel niet bepaalde gaten in de weg naar behoren op. Ze hebben in portugal namelijk met oa onze eurobelastingcenten alle woningen op de riolering aangelegd en daarvoor zijn ze overal op de b wegen dwars door de weg gegaan met een frees en de gleuf hebben ze provisorisch weer opgevuld met snelasfalt of gravel. toen dat werk enigszins klaar was trad de crisis in en nu verzakken die gleuven her en der, geld voor reparatie van de wegen is er niet en helaas vangt mijn xantia ze niet goed op. Het onderstel geeft de klappen door net of je tegen een stoeprand rijdt, en is extra hinderlijk als een kant van de auto door zo.n gat gaat, want dan stuitert hij over een kant. Een gat of putdeksel is niet zo´n probleem, daar laveer ik wel omheen.
Wat heb ik er aan geprobeerd te doen. alle banden slapper maken. ipv 3.3 voor en 3.1 achter 0,6 eruit. dat scheelde al wat.
Vraag:Zou het monteren van half versleten banden helpen? zijn die michelin energiesavers wel zo goed of bestaan er betere en comfortabelere banden? Kan het aan de wielophanging liggen? De Garageexpert zegt dat er geen electronica aan te pas komt, en dat het veersysteem naar behoren werkt. lijkt mij ook.
en dan nu vraag 2.
Ik heb ook nog een 2 liter automaat uit 96 staan kwalitiatief veel betere uitvoering dan de budget 1.8, minder plastic en zo maar helaas hebben de oekrainers uit deze 2 liter het complete instrumentenpaneel uit gestolen (waarschijnlijk op bestelling vanwege het snel defect gaan van de electronische snelheidsmeter en toerenteller) en dat is tot nu toe nergens meer te krijgen want ik heb een teller zonder km kabel nodig en bij de sloop in nederland hadden ze dat model niet meer. Nu zit er dan tijdelijk een paneel uit een 1.8 in en alles doet t behalve de snelheidsmeter en de apk kan ik zo vergeten, kost me nu elke 3 mnd 137euro en ik moet maar een beetje gokken hoe hard ik rijd.  ook vernielden ze de tank om de benzine er uit te stelen door met mijn eigen gereedschap dat ze daarna ook nog pikten de vulpijp te vernielen en nu gaat er niet meer dan 5 liter in voordat hij begint te lekken. daar doe ik dan voorlopig niks meer dan ducktape aan want zonder teller komt ie toch niet door de apk. Het was een luxe active (niet hydractief) uitvoering met twee luxere stoelen, bestuurderstoel in hoogte verstelbaar. 
nu na al deze info de vraag. Bij citroen Olheao (ligt naast Faro) wilden ze de stoelen niet omruilen omdat hoewel de 1.8 de goedkoopste versie stoelen bezit, sideairbags heeft. dit vanwege de reparatiegarantie.
 
Ik kan wel eningszinds sleutelen, ik heb een ami gehad,(geniaal ontwerp,helaas binnen 3 jaar totaal verrot), een bx (veerde beter dan de xantia maar ja, die rotte ook weg-bij de xantia gelukkig opgelost) en een paar wielen verwisselen of stoelen omzetten moet toch wel lukken. Ik wil mijn vrouw graag weer blij maken en
de vragen zijn dus:
1. is het zinvol de half versleten wielen om te zetten van de oude 2 liter zodat hij dwarse hobbels beter opvangt?
2. Kan ik ongestraft de voorstoelen van een oud model 96 in een nieuwere uit 2000 omzetten zonder dat de airbags ontploffen of is de bodemplaat iets veranderd en passen de boutgaten niet meer of is er een ander probleem dat ik niet ken?
Vriendelijke groeten, en bedankt voor het lezen van mijn vraag.

Cor

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 10 februari 2015 08:10 AM
  [ # 1 ]

Bandenspanning lijkt me aan de hoge kant. Zoek die eens op in je boekje. Voor de XM is die bijvoorbeeld een stuk lager. Staat misschien ook op een sticker aan de binnenkant van deurstijl of de deur aan de bestuurderskant.

Profiel  
 
Gepost: 10 februari 2015 08:23 AM
  [ # 2 ]

Even snel zoeken op google levert voor deze auto een bandenspanning van voor 2.5 en achter 2.3 bar op. Lijken me al veel normalere waarden voor een dergelijke auto en zal zeker een hoop schelen in het opvangen van dwarsrichels en putten.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 10 februari 2015 08:50 AM
  [ # 3 ]

afhankelijk van de band kan het nog wel wat minder zijn zelfs. Hier het instructieboekje:
http://klokjerond.prit.biz/xcnl/Xantiaboekje-T2/hfst-6.htm

Daar zie je als je naar benenden scrollt het overzicht van de bandenspanningen voor de verschillende types.
Voor de 1.8 is dat 2,4 voor, 2,1 achter en 2,6 voor het reservewiel. De 16 klepper 1.8 is heeft 2,3 af aan de voorzijde. Dat zal zeker schelen in het comfort. Half versleten banden monteren zou ik niet doen.

Stoelen omzetten zou wellicht kunnen, dat is een kwestie van proberen of het past. Als je de accuspanning er eerst een tijdje af haalt zullen de airbags niet zo maar knallen. Maar je zit dan met een lampje in je dashboard dat blijft branden met een airbag storing. Of je daarmee door de APK komt betwijfel ik.

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 10 februari 2015 09:11 AM
  [ # 4 ]

Xantia’s staan er om bekend dat ze korte richels moeilijk kunnen verwerken. Ik heb er 3 gehad en alle 3 vonden ze dat niet fijn. Als je de auto van hoog naar laag laat zakken, gaat dat soepel of met groffe schokken

Die banden zijn prima; niks aan doen en zeker niet vervangen voor meer versleten exemplaren.

Profiel  
 
cornelis123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-2015

Gepost: 10 februari 2015 12:59 PM
  [ # 5 ]

hartelijk bedankt voor jullie reacties. werkelijk hartverwarmend om goede tips te krijgen. sorry, ik heb de bandenspanning verkeerd doorgegeven, dat was 2.3 voor en 2.1 achter staat in de linkerdeursponning. en die heb ik dan 0,6 laten zakken (tot 1.7 voor en 1.5 achter. Bij de garage zeiden ze ook dat t soepele banden zijn, misschien als het loopvlak wat versleten is wordt het nog een graadje beter? T vreemde is dat we voor mijn bol en bandenvervanging ook naar Polen zijn geweest en daar reed hij nog als een zonnetje. Moet wel bekennen dat ze daar wat beter met eeg geld de wegen hebben aangepakt. Ik heb t onderhoud daarna bij een niet citroengarage laten doen.dom dom dom. kwa prijs maakte t niet veel uit.  Of ze er iets aan hebben kunnen verknoeien weet ik niet, een bol kan ik zelf ook op en af schroeven en ze gebruikten wel officiele ciroenbollen. en Citroen Olheao vond geen rare dingen, hebben de lmh wel vervangen, was ook wel nodig.
De banden. Bedankt voor de reactie, dat scheelt investering in een ander soort band. Wat ik vroeger altijd deed was de versleten voorbanden achter laten monteren en nieuwe voor. misschien kan ik dat proberen, ik heb die vernielde 2 liter nog staan.
ook bedankt voor de vervangingstip van de voorstoelen. als mijn lieve vrouw toestemt ga ik daar mee aan de slag. het interieur is wel veranderd tussen model 96 en 2000, maar ze zullen de bodemplaat toch niet hebben veranderd?


vriendelijke groeten en nogmaals bedankt iedereen! Cor

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 10 februari 2015 02:28 PM
  [ # 6 ]

Zulk lage bandenspanning geeft gevaarlijk weggedrag , met name als je moet uitwijken kan dat vreemde reactie opleveren ,...
A la minute gewoon op voorgeschreven 2.3/1 zetten !

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2015 02:38 PM
  [ # 7 ]

Weet je zeker dat de bollen op de goede druk staan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 10 februari 2015 02:42 PM
  [ # 8 ]

inderdaad de bandenspanning aanhouden zoals aangegeven door de fabrikant van het voertuig.
Als er inderdaad verkeerde bollen (of oudere, deels “leeggelopen”) heeft dit ook een nadelige invloed. Er zijn nogal wat verschillende. Aan de buitenkant is dit niet zo maar te zien. De code op de bol (geprinte of ingeslagen letters/cijfers) geeft het type aan. Volume, druk en demping kunnen verschillen….

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 10 februari 2015 03:39 PM
  [ # 9 ]

Zijn er niet per ongeluk verkeerde bollen gemonteerd? Bijvoorbeeld hydractive-bollen op een niet-hydractive? Daar wordt je Xantia wel stug van.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 10 februari 2015 05:24 PM
  [ # 10 ]

Zoals ik het lees veert de auto prima, alleen worden korte dwarsrichels niet lekker verwerkt. Hier is waarschijnlijk weinig aan te doen.
Heb zelf diverse hydropneumaten gehad en heb in vrijwel alle andere bollentypes gereden. Niet een daarvan kon korte dwarsrichels echt vloeiend opvangen.
Ik heb de indruk dat de vering van een hydropneumaat te traag reageert om zulke korte dwarsrichels glad te strijken, zelfs de elektronisch geregelde hydractive uitvoeringen.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 10 februari 2015 07:02 PM
  [ # 11 ]

Ik vraag me af of de wagenhoogte wel goed is.
Dat heeft namelijk enorm veel invloed.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
cornelis123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-2015

Gepost: 10 februari 2015 08:12 PM
  [ # 12 ]

weer bedankt voor alle reacties.
in Olheao bij faro hebben ze de bollen getest met zo´n ouderwets pompsysteem. ik zeurde dat ze de oude bollen er maar weer terug op moesten zetten maar die waren hartstikke leeg, dat liet hij zien.
Wat betreft de lage druk: ik rijd niet harder dan 70-80 en ik voel steeds even of de zijkanten niet te warm worden. >ik ben het met jullie eens dat het een beetje link is maar ik rijd als een bejaarde en hij remt nog vlot.
als ik er iets mee moet vervoeren pomp ik er wel wat bij.
Dank zij jullie reacties weet ik dat er niet veel aan te doen is en dat we dan maar moet accepteren dat hij bepaalde hobbels slecht neemt. alleen zo vreemd dat hij voor de reparatie beter reed.
2e hands krijg ik hier in Portugal niks meer voor deze eigenlijk goede auto en raar maar waar 2e hands autos zijn hier een stuk duurder dan in nederland. Ik ga eerst maar voor de stoelen denk ik.
weet iemand een auto die wel die richels aan kan? Ik heb een paar maanden een C5 gehad dat was een zware afknapper.volgens mij hebben ze het veersysteem weer verder uitgekleed.  Die kon ik gelukkig inruilen voor de xantia die ik nu heb.  groeten cor

Profiel  
 
cornelis123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-2015

Gepost: 10 februari 2015 08:18 PM
  [ # 13 ]

o ja, de wagenhoogte. kunnen ze ergens een stang verbuigen bij ondeskundig gesleutel?
Ik heb zelf voorzichtig diverse hoogtes geprobeerd, met de hand de handel in een positie gehouden, maar hij reed het beste in de normale stand. voor de rest durf ik er niet aan te sleutelen.
cor

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 10 februari 2015 11:04 PM
  [ # 14 ]

Als de auto in de rijstand op een normale hoogte lijkt te staan is er weinig reden om aan te nemen dat er tijdens het sleutelen iets versteld is.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 11 februari 2015 09:22 AM
  [ # 15 ]

Trek de veercomputerstekkers eens los en weer vast. Dit heeft een aantal keer wonderen verricht bij een XM die ik ooit had. Waarom weet ik niet maar het was zeker geen verbeelding….Bij weer aanklikken klonk er dan een harde klik, alsof ie een zucht van verlichting slaakte. (als ik me goed herinner)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook