1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De Citroen CX van Berry
Metberryzelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 29-09-2014

Gepost: 15 februari 2015 11:01 AM

Het wordt tijd om me eens voor te stellen op het forum. Ik lees al ruim een paar maanden het CX gedeelte maar had tot nu toe nog niet veel te melden aangezien ik zelf nog geen CX in bezit had. Na hier zo’n beetje het hele forum te hebben doorgelezen, had ik naar mijn mening wel voldoende kennis opgedaan over begrippen als smalspoor/breedspoor, serie 1 versus 2, etc.

Nu is de klassiekerwereld niet nieuw voor me, ik verplaatst me al jaren in een VW Golf GL uit 1982. Verder heb ik me sinds 2000 uit kunnen leven op de roestperikelen die een Lancia Fulvia Berlina uit 1971 met zich meebrengt. En dat zijn er nogal wat: kortweg heb ik zo’n beetje de onderste 20 cm van het plaatwerk van die auto moeten vervangen. Hoewel leerzaam ben ik er niet op uit om weer 15 jaar aan een auto te werken voordat ik mee kan rijden.

Allereerst: waarom een CX en waarom überhaupt een Citroen? Ik heb meerdere oude auto’s en ben van mening dat iedere auto iets anders moet bieden. De Golf is een prima auto voor de kortere afstanden, de Fulvia is meer voor het sportieve rijgevoel en de CX is puur gebouwd op comfort. Zo heeft elke auto zijn eigen specifieke karakter.

De zoektocht naar mijn eerste Citroen kon dus een paar maanden geleden beginnen. Ik was op zoek naar een gebruikersauto, die in originele staat was maar waar nog best wat aan te klussen mocht zijn. Na de Lancia ben alleen wel wat allergisch voor roest geworden. Het zou logisch zijn geweest om op zoek te gaan naar een tweede serie vanwege de mindere roestgevoeligheid, maar ik ben nu eenmal gek op chroom en rvs op een auto. Het moest dus een eerste serie worden. Na een aantal CX’en te hebben bekeken viel mijn oog op een advententie voor een beige metallic 2400 Pallas uit 1977, een paar jaar geleden uit Frankrijk gehaald maar nog niet op kenteken gezet. De auto is duidelijk in Frankrijk groot geworden, gezien het grote aantal parkeerdeuken rondom. Echter, de bodem was puntgaaf en ook het interieur nog in originele staat. De motor liep netjes, hoewel de uitlaatpakking duidelijk betere tijden had gehad, en de vering kwam netjes omhoog en bleef dat ook. Wel blijft een auto die lang heeft stilgestaan altijd een gok. Na wat wikken en wegen heb ik uiteindelijk de auto gekocht en is die eind december op mijn oprit gezet door de verkoper.

Het plan is de auto eerst in technisch goede conditie brengen en later naar het uiterlijk te kijken. Aangezien ik nog weinig praktische kennis van de CX heb wilde ik eerst een specialist naar de auto laten kijken. Laat ik nu het geluk (?) hebben dat ik in Raamsdonksveer woon, op loopafstand van Garage Hydraulique. Dus met hen heb ik een afspraak gemaakt en samen hebben we een lijst gemaakt wat er nog moet gebeuren om de auto klaar te maken. We hebben afgesproken dat alle vloeistoffen, filters en snaren vervangen zullen worden. Verder lekt de uitlaat achter en zoals gezegd bij het spruitstuk. Rechtsachter lekt er wat LHM bij de hoogste stand, waren alle banden kaal of uitgedroogd of allebei, zit er roest in beide koplampen, moeten de remmen en wiellagers gangbaar worden gemaakt, blijft het koppelingspedaal hangen, lekt de achterruit en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij het schoonmaken van de carburateur bleek dat er een Solex van een later type in plaats van Weber was gemonteerd. Dus ook deze wordt vervangen. En zo zullen er nog wel wat verrassingen zijn. Ik zie dit maar als preventief én achterstallig onderhoud.

Begin maart heb ik een afspraak bij de RDW staan om de auto op kenteken te laten zetten. En dan gaan we eindelijk eens rijden! Onderwijl zal ik me gaan bekommeren om kromme deurpanelen, het gaatje in de dorpel onder de RVS sierlijsten, de roestige buitenspiegel, wat missende stukken van de Pallas sierlijsten, de roestige lak rond de antenne op het dak en de gescheurde kofferbakbekleding. Genoeg te doen dus!

Berry

Afbeelding Bijlagen
IMG-20141220-WA0007.jpgIMG-20141206-WA0018.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 februari 2015 11:43 AM
  [ # 1 ]

Welkom, Berry, en veel plezier met je CX en met je andere klassiekers gewenst! Bij het doorspitten van het forum zul je vast al gelezen hebben dat D’Oro in Utrecht bekledingssets voor de kofferbak verkoopt en dat veel andere onderdelen bij Hydraulique in Raamsdonksveer en bij Citroville in Borculo verkrijgbaar zijn.

Edit: de indrukwekkende voorraad van Hydraulique zul je zelf al gezien hebben…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 februari 2015 12:08 PM
  [ # 2 ]

Gefeliciteerd met je aankoop!

Je heb er idd goed aan gedaan om een roestarm exemplaar te zoeken.
Je lijstje met technische puntjes is niets geks, als alles gedaan is weet je ook dat dan alles goed is. Ik zou overigens ook de bollen laten vullen of vervangen als de auto lang stil heb gestaan. Soms denk je dat het goed veert, maar meestal kan het toch nog stukken beter. Zeker na tijdje stilstand Wink

Succes en veel plezier ermee!

Profiel  
 
Metberryzelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 29-09-2014

Gepost: 01 maart 2015 07:06 PM
  [ # 3 ]

Vandaag 1 maart, de dag dat je van de overheid weer de weg op mag. Helaas is het nog niet zover. De CX is wel zo goed als klaar, met dank aan de inzet van mijn lokale garage Hydraulique, maar ik moet eerst nog even wat papierwerk regelen en de auto op kenteken laten zetten. Er is inmiddels veel aangepakt: rondom nieuwe banden, wiellagers schoongemaakt en voorzien van nieuw vet, achterraam opnieuw gekit, nieuwe bobine, ontsteking en kleppen gesteld, nieuwe vloeistoffen erin (alles gespoeld), nieuwe veerbollen achter, remmen gangbaar gemaakt, oliefilterhuis voorzien van nieuwe o-ringen waarmee hopelijk de lekkage is verholpen, nieuwe oude koplampen die nog wel reflecteren, een aantal verdachte waterslangen vervangen, nieuwe remslangen, bovenste fusees, nieuwe spruitstuk pakking en een nieuwe uitlaat. Pff, als ik het zo lees moest er toch nog een hoop gebeuren.

Om maar niet in de verleiding te komen te gaan rijden heb ik mezelf maar in de garage opgesloten en wat roest rondom de antennevoet aangepakt. Daarnaast had ik geen werkende radio dus die heb ik nog ‘even’ gewisseld. Bij een S1 met rechtopstaande radio is dat nog een beste klus. Ik heb gekozen voor een oudje, een Blaupunkt Copenhagen uit 1981 maar dan wel één met een mogelijkheid om mijn telefoon op aan te sluiten. Drie van vier speakers doen het, ik zeg: ‘ik ben over de helft’!

A.s. dinsdag mag ik de eerste kilometers gaan maken richting de RDW voor een kentekenkeuring en APK. Aangezien dat dat mijn eerste kilometers worden, wordt dat een spannend dagje! Dan nog wachten op kenteken, blauwe platen laten maken en laat dan het seizoen maar beginnen!

PS: bedankt voor de tips trouwens, ga ik zeker wat mee doen!

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 maart 2015 11:16 PM
  [ # 4 ]

Ben benieuwd. Hoe is het afgelopen?

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
Metberryzelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 29-09-2014

Gepost: 09 maart 2015 11:07 AM
  [ # 5 ]

De auto heb ik begin december gekocht en ze heeft bijna 2 maanden bij de garage gebivakkeerd voor allerlei achterstallig onderhoud. Dus op zaterdag 28 februari heb ik haar daar opgehaald en dat was eigenlijk de eerste kilometer die ik er mee heb gereden. Tsja, garage Hydraulique is echt bij mij om de hoek.

Afgelopen dinsdag had ik een vrije dag genomen en een afspraak gemaakt bij de RDW in Rijen. Een ritje van ongeveer 15 kilometer dus deze tel ik eigenlijk als de eerste echte rit. Het is nog goed wennen aan de auto: richtingaanwijzer weer uitzetten, stugge versnellingsbak wanneer koud, etc. Maar de rit verliep prima verder. Ik had een vroege afspraak gemaakt en was al snel aan de beurt. Ik had ook maar gelijk een APK aangevraagd, dan is dat in één keer geregeld en heb ik meteen een second opinion over de auto.

De keurmeester was een jonge gast die meteen over Flodder begon…. Gelukkig bleek het een trainee te zijn en kwam een minuut later zijn leermeester aangelopen, die wel wat van CX’en af wist. Bij de type toekenning bleek er van dit type niks in de digitale files van de RDW te staan. Dus werd het papieren archief geraadpleegd (een map uit 1980) en na daar een minuut of 10 over gebogen te hebben gestaan, bleek na overleg dat alleen een CX 2400 Pallas met 1500 kg toegestaan trekvermogen het dichtst in de buurt kwam. Dat is hem dus geworden. Hoewel ik van zijn leven nooit zo’n zware kar ga trekken is het ook weer nooit weg dat het in ieder geval mag. 

Toen de APK. Allerlei tests werden nog even extra lang uitgevoerd, want de trainee moest natuurlijk ook van alles leren. Dan sta je toch wel even met samengeknepen billen als de wielophangingstest nog even extra lang doorgaat. Gelukkig had garage Hydraulique geen half werk geleverd en bleek alles prima in orde. Met de complimenten van de keurmeester voor het geleverde werk.

De CX bij de RDW:


Daarna nog wat Euro’s aftikken en weer naar huis. Op de weg terug merkte ik al dat ik al wat relaxter in de auto zat. Wel ruikt de auto zo nu en dan naar benzine en de nieuwe uitlaat ruikt ook nog wel wat. Maar verder een prima ritje. Daarna de papierwinkel voor de belastingdienst in orde gemaakt. In de BPM aangifte staat niet duidelijk of je nu een berekening toe moeten voegen als je auto 25 jaar en ouder is. Het eerste telefoontje naar de belastingdienst gaf men aan dat ik dat wel moest invullen, ook al is het nultarief van kracht. Dat leek me wel heel onlogisch (bij voorbaat weten dat er geen BPM hoeft te worden betaald, maar toch een berekening toe moeten voegen). Dus gewoon nog een keer gebeld, nog wat doorgevraagd en toen bleek dat dus niet nodig te zijn. Gelukkig, want de berekening lijkt alleen door een raketgeleerde in één keer te doorgronden. De papieren zijn nu onderweg en het is wachten op het kenteken.  De CX is van voor 1978 en krijgt dus nog net een blauw kenteken, volgens mij iets in de YD-serie. Dus nu is het nog even wachten daarop.

Gelukkig is er nog genoeg te doen. Het regende dinsdag flink en het linker achterruitje blijkt nog te lekken. De kofferbakbekleding draagt de sporen flink (nog net geen champions!) dus dat is al een tijdje niet in orde. Bij d’Oro heb ik al wel een nieuwe kofferbak mat gehaald die de oude mag aflossen. De liggende mat was aan de rechterzijde nog netjes dus ik heb dat stuk gebruikt om de opstaande mat links mee na te maken, dan is daar ook meteen de schimmel verdwenen. Verder heb ik een dimlicht relais geplaatst om de schakelaar te ontzien. Daarbij heb ik nog diverse posts van dit forum gebruikt. Prima tip: duidelijk een verbeterde lichtopbrengst!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 maart 2015 12:23 PM
  [ # 6 ]

Gefeliciteerd! Mooie voiture is het!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43027
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 maart 2015 02:46 PM
  [ # 7 ]

Over de bpm aangifte: je moet wel netjes aangifte doen, maar hoeft idd geen berekening toe te voegen. Dat staat ook echt in het aangifteformulier vermeld Wink, namelijk op de laatste bladzijde, onder het vakje waar je je handtekening moet zetten:

Let op! Zet op elke bijlage de naam en het burgerservicenummer, btw-nummer of bpm-vergunningnummer van de aanvrager van het kenteken. Vergeet niet het formulier ‘Berekening bpm bij de aangifte en melding bpm’ (BPM 014) bij te voegen.
U hoeft het formulier ‘Berekening bpm bij de aangifte en melding bpm’ niet in te leveren voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder.
Dit aangifteformulier (BPM 013) moet u in alle gevallen inleveren.

veel plezier met je CX als je de papieren binnen hebt natuurlijk! Goeie kleur, mooie auto!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 09 maart 2015 05:23 PM
  [ # 8 ]

Gefeliciteerd, dat ziet er goed uit! mooie kleur.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 09 maart 2015 06:24 PM
  [ # 9 ]

ik was vanmiddag toevallig even bij hydraulique om een leidinkje te laten bouwen, staat daar deze schoonheid te schitteren! Smile
hele gave sleeX cheese

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 maart 2015 08:33 PM
  [ # 10 ]

Mooie kleur hoor. Veel plezier ermee!

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 09 maart 2015 09:02 PM
  [ # 11 ]

Moooi. very good

JW

Profiel  
 
Metberryzelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 29-09-2014

Gepost: 09 maart 2015 10:43 PM
  [ # 12 ]

Dank voor jullie leuke reacties. De kleur beige opale begin ik zelf ook steeds mooier te vinden. Voor zover ik kan beoordelen heeft de auto nog voor het overgrote deel de originele lak. De metallic lak van toen is wat doffer dan nieuwe moderne lakken, en dat staat haar erg goed. Het moeilijke is dat elk paneel wel een deuk of een schram heeft die ik te zijner tijd wil laten bijwerken. Het liefst wil ik de lak zoveel mogelijk origineel houden zoals deze is maar wel de deuken laten verwijderen. Ik moet nog eens uitzoeken of uitdeuken zonder spuiten mogelijk is. Dus ja, de auto staat er netjes bij maar de foto’s flatteren ook wel een beetje. 

In de bijlage zet ik een paar close-ups, deze laten een paar deuken in de voorspatborden zien. Verder is de rechterachterdeur wat ingedeukt. Als iemand ervaringen heeft met uitdeuken zonder spuiten, dan hoor ik dat graag.

Afbeelding Bijlagen
IMG-20141206-WA0006.jpgIMG-20141206-WA0012.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43027
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 maart 2015 10:47 PM
  [ # 13 ]

Op 11 april is er een meeting van het citroën-forum waar je tegen een scherp tarief kunt laten uitdeuken zonder spuiten:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227719/P0/

De mannen van DSH leveren topwerk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 09 maart 2015 10:52 PM
  [ # 14 ]

Zijn inderdaad toppers!
Deze deuken zullen wel op het randje zijn of er over van wat mogelijk is, maar dat kun je op de dag altijd vragen. Als je iemand van de eveco een berichtje stuurt kunnen zij dit ook wel vooraf aan de mannen van DSH vragen…

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 11 maart 2015 12:34 PM
  [ # 15 ]

Bij het doorspitten van het forum zul je vast al gelezen hebben dat D’Oro in Utrecht bekledingssets voor de kofferbak verkoopt

Dat wist ik niet…. kan ook niets op hun site vinden.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook