1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
JanvB’s Christine IX
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 15 maart 2015 05:01 PM

Hallo!

Even voorstellen:
Ik ben Jan, ik rij al een poosje olie-en-gasgeveerd (gas toegevoegd op veler verzoek… tongue wink ) zoals jullie in mijn signature kunnen zien, maar de CX staat er nog niet bij… Wink

Op het moment rij ik een XM diesel automaat, en dat bevalt heel goed, ware het niet dat ik problemen ga krijgen met het feit dat ik niet meer Utrecht in mag.
Ik voorzie dat er nog wel meer steden deze debiele trend - waarbij perfect gekeurde en op het Nederlandse wegennet toegelaten auto´s geweerd worden van plaatsen waar ze wettelijk gezien toch echt zouden mogen komen…etc etc. Affijn, ik preek voor de Paus hier op dit forum neem ik aan! Smile  )

Dusss, het plan was om een “verstandige” auto te kopen, iets van een recente C5 of C4, en er een “onverstandige” auto bij te nemen voor het betere zweefgevoel.
Ik heb gisteren in een CX 2.0 uit ´85 gereden, en dat beviel me uitstekend!
Het is een carburateurversie, dus weinig enge jaren 70 elektronica!

De prijs is ook niet gek: 1950 euro, met nieuwe APK.

Van de buitenkant is eigelijk alleen het dak niet mooi: men heeft er de lak een heel eind afgepoetst. Er zitten twee vlekken op de motorkap, van ingebrande vogelstront, maar dat is er wel uit te poetsen denk ik. Verder schadevrij, op een deukje op de hoek van de voorbumper na.
Van binnen is het matig. verbrokkelde armsteunen in de deurpanelen. Erg vuile bekleding, vooral onder het dashboard. Hemeltje is goed, en schimmelvrij.
Het doel is niet om een perfect mooie CX te kopen, dus dit is niet zo´n groot probleem.

Qua roest viel het op eerste gezicht mee: prima deuren, achterklep en motorkap.
Er zit een open dakje in, maar daar is maar een klein plekje roest van te zien.
Er zat een plekje ter hoogte van de slotvanger van de achterdeuren. Ik neem aan dat dat net zo´n fijne constructie is als bij de BX, dus dat zal wel van de wielkast uit komen.
Er is aan gelast in de achterbak, links en rechts tegen de achterbank aan.
Dorpels voelden goed aan, maar ik begrijp dat daar kappen overheen zitten, en dat ze vooral aan de binnenkant roesten, dus daar moet ik nog eens aan voelen.

Een paar dingen zitten me alleen niet lekker:

1. de wagen trekt naar links. Niet persee met optrekken, maar tijdens het rijden.
Is dat een kwestie van uitlijnen?

2. De pook zwabbert tijdens het rijden.
Is dat een kapotte aandrijfas, of een kapot motorrubber?

3. De kachel deed het eerst heel fanatiek, en na een kwartier niet meer.
Bij aankomst draaide de verkoper de dop van het koelwater reservoir, en toen kwam er veel bruin water uit bruisen. Hij zei dat hij het overlooptankje had vervangen, en dat er waarschijnlijk nog lucht in het systeem zit…

Met 3 zit ik eigelijk het meeste. Het klinkt meer alsof er gewoon water in het systeem zit (vandaar bruin roestwater) en/of dat de kop lek is (of een scheur ergens anders) en dat er lekkage is naar het koelsysteem.
De motor loopt en start verder prima. Geen rare rookpluimen uit de uitlaat. De radiateur was normaal heet.


Wat zegt het gezamenlijk forumgeweten over deze CX? Smile

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 15 maart 2015 05:27 PM
  [ # 1 ]

leuk dat je erover denkt een CX te kopen. Misschien dat je kan vermelden waar hij te koop staat of heb j foto’s van de wagen. Dat geeft de experts hier een beter beeld.

* Ik denk dat de vlekken van vogelpoep je er nono niet uit poetst. Waarschijnlijk hebben ze dat met het dak ook gedaan?
* Het lijkt mij dat het uitlijnen nog door de verkoper moet gebeuren

Voor de rest van de punten laat ik het oordeel aan beter onderlegde technisch mensen over Wink

NB: hou je vragen in 1 draadje en open niet voor alles een nieuw onderwerp.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 15 maart 2015 05:41 PM
  [ # 2 ]

Ik zou ‘m mooi laten staan.
Voor een CX met een uitgeleefd interieur, een kaal dak, diverse roestplekken, een twijfelachtig koelsysteem en een ongezonde voorkeur voor de linker weghelft vind ik 1950 euro veel teveel geld. Laat je niet misleiden door die nieuwe APK! Er zijn genoeg louche adresjes waar ze de grootste dramabakken ongezien goedkeuren voor een paar centen meer.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 maart 2015 06:04 PM
  [ # 3 ]

Tjsa wat wil je horen?

Welbeschouwd is een CX een auto die nog wel eens wat onderhoud nodig heeft. Roest is het grootste probleem, maar ook technisch kan er wel het nodige mis zijn.

Ik kan je best wel wat tip/moglijkheden aan de hand doen:

Ophanging, specifiek trekken naar één kant: Dit kan een kwestie van je Diravi stellen zijn (gunstigste geval) of je hebt een hele rits draagarmlagers en kogels te pakken. Rubber bussen van de draagarmen voor vertonen na verloop van tijd speling, en van de bovenste draagarmen gaan de lagers stuk. Dit geldt ook voor de onderste fuseekogels als de bovenste fuseekogels. Ik heb bij al mijn CX’en zo ongeveer alles door de tijd heen moeten vervangen.

Dit geldt ook voor de achterste draagarmlagers. Vaak heeft dit trekken naar 1 kant als gevolg als de lagers niet meer goed zijn. Ook dit komt regelmatig voor.

De zwabberende pook: Heel goed mogelijk dat het een aandrijfas is die onwillig is en vervangen moet worden. Of misschien heb je een paar gare motorsteunen te pakken. Vooral die onderaan altijd in de olie zit is berucht en vooral duur.

De Kachel:
In het gunstige geval een gaar contactje, of in een minder gunstig geval moet je kachelmotor vervangen worden. of je hebt een brakke kachelweerstand. Kortom allemaal op te lossen, maar reken al snel op wederom een paar uur klussen.

Bruin roestwater:
Tsja koelwater moet helder en fris zijn. Een beetje druk op het systeem is normaal, maar borrelende koelwatervaatjes rieken naar gare koppakkingen. Sowieso is het een slecht onderhouden koelsysteem. Kopakkingen gaan regelmatig naar de haaien bij Douvrin motoren en ik haal altijd liever de hele zwik eruit om vervolgens alles in één keer aan te pakken. Koppakking, koppeling, en keerringen. Elke douvrin lekt na verloop van tijd.

Mijn eerlijke mening: Ik zou de auto lekker laten staan en omkijken naar een goed en fris exemplaar. Tenzij je zin hebt om jezelf een paar leuke klussen op de hals te halen. Zeker in combinatie met een vies interieur krijg ik het gevoel dat je een slecht onderhouden exemplaar hebt bekeken.
Zelfs bij frissere exemplaren heb ik regelmatig bovenstaande klussen uit moeten voeren, dus rekening houden met fiks onderhoud hoort erbij! Het is nu eenmaal een CX Smile

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 15 maart 2015 06:37 PM
  [ # 4 ]

niet de hoofdprijs idd, maar ook niet een lot uit de loterij denk ik.

de niet werkende kachel, is dat dat hij niet warm wordt of dat de ventilator niet draait?

wat betreft 1 en 2: kan meevallen, maar is een gok. als je een zelf aan de auto wil en kan sleutelen zou ik hem alleen daarom niet laten staan.

3: ik denk dat dit een auto betreft die veelvuldig met water is bijgevuld.
hij zal vast ook wel eens te heet zijn geweest.
dus laten staan of kopen voor weinig met in je achterhoofd dat er waarschijnlijk nog wel het eea vertimmerd moet gaan worden.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 15 maart 2015 07:40 PM
  [ # 5 ]

Iedereen bedankt voor de snelle en nuttige reacties!

Ik gok er op dat de kop lek is, aangezien er zo veel druk op het systeem staat.
De kachel deed het eerst wel, en toen niet meer, ondanks dat de kachelfan wel blies..
Ik denk dat ik haar maar laat staan….


Ik struin alle fori en de autrader.nl´s al af, maar als er iemand is die een CX heeft staan met de volgende eigenschappen, dan hou ik me aanbevolen:

1. bouwjaar voor 1987, vanwege de wegenbelasting
2. benzine, liefst carburateur
3. geen break of prestige
4. hoeft niet in concoursstaat te zijn, maar redelijk deuk- en roestarm.
5. technisch in orde, maar ik kan zelf eventueel kleine dingen verhelpen
6. APK

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 maart 2015 08:42 PM
  [ # 6 ]

Leuk! Een cx speurtocht Smile
Bepaal voor jezelf vooral of je een serie 1 of serie 2 wil, want beiden hebben wat specifieke zwakkere plekken.
Wat mij veel geholpen heeft, is Citromobile. Je vindt daar veel CX-en bij elkaar, en daar kan je makkelijk om elk exemplaar heen lopen, om er achter te komen dat ze bijna allemaal wel iets hebben. Maar je leert wel goed kijken.

Mijn samenvatting m.b.t CX aanschaf:
1. bepaal wat je wil (serie 1 of 2), benzine carb weet je al.
2. Bepaal je budget. Tel daar minstens 1000 euro bij op Smile
3. Ga naar een auto kijken met een kenner (iemand die door alle mooie dingen heen weet te kijken).
4. Veel plezier!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 maart 2015 09:06 PM
  [ # 7 ]
Apprentice schreef:

Ik zou ‘m mooi laten staan.
Voor een CX met een uitgeleefd interieur, een kaal dak, diverse roestplekken, een twijfelachtig koelsysteem en een ongezonde voorkeur voor de linker weghelft vind ik 1950 euro veel teveel geld. Laat je niet misleiden door die nieuwe APK! Er zijn genoeg louche adresjes waar ze de grootste dramabakken ongezien goedkeuren voor een paar centen meer.

Ik denk dat je gelijk heb….
Voor 1950 Euro koop je een CX waar je minimaal een garage rekening van 1950 krijgt.

Houd er rekening mee dat voor zo’n beetje elke CX die je koopt je minimaal 1500 Euro aan achterstallig onderhoud kan afrekenen na aanschaf.

Puntje 1 kan uitlijnen zijn, maar ook de afstelling van de diravi (laat daar niet de garage om de hoek aan rommelen want dat kost je je banden). Overigens kunnen het ook de banden zijn lijkt me.

Puntje 2 kan ook van alles zijn… Vergeet ook niet dat sommige simpele zaken bij een CX veel werken opleveren omdat je er bijna niet bij kan.

Succes met zoeken!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 maart 2015 09:12 PM
  [ # 8 ]
JanvB schreef:

1. bouwjaar voor 1987, vanwege de wegenbelasting

Je hebt een andere auto voor de 3 maanden dat ie binnen moet blijven?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 16 maart 2015 01:33 AM
  [ # 9 ]

Wederom dank voor de reacties!

En ja, ik heb een auto voor de winter, en voor de kilometers: daar is die “verstandige” auto dus voor! Wink

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
jomae
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008

- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Gepost: 16 maart 2015 02:31 PM
  [ # 10 ]

Zie mijn advertentie van mijn cx athena. Mooie auto, geen rare dingen, gewoon goed!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 16 maart 2015 04:23 PM
  [ # 11 ]

Ziet er op het eerste gezicht uit als een mooie auto! Zou zeker eens een kijkje nemen…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 16 maart 2015 06:08 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 maart 2015 10:27 PM
  [ # 13 ]
Apprentice schreef:

Ik zou ‘m mooi laten staan.

+1

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 17 maart 2015 11:04 AM
  [ # 14 ]

Jomae heeft PM!

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 20 maart 2015 02:37 PM
  [ # 15 ]

Net in een 2 liter op gas, uit 1975 wezen rijden.

Al weer wat bij geleerd: in den beginne was er gene DIRAVI of stuurbekrachtiging…

Vanaf wanneer, en op welke modellen kwam e.e.a. beschikbaar?
Zijn er modellen met “gewone” stuurbekrachtiging, of is het altijd DIRAVI?

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
 
1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook