1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
achteruit versnelling CX
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 23 april 2015 12:57 PM

Hallo,
Zoals jullie bekend is mijn technische kennis van de CX niet al te groot en is het voor mij soms lastig problemen te herkennen. Ik was benieuwd of iemand mij gerust kan stellen wat betreft de achteruitversnelling van mijn CX 20 TRE. Ik merk dat de achteruit versnelling soms lastig in te schakelen is. Vooruit gaat alles prima, hoewel uitsluitend de eerste versnelling soms wat hakerig is, zeker als de auto nog langzaam rolt. Maar achteruit wil soms niet gemakkelijk, moet er dan wat meer kracht op zetten om hem in te schakelen. Moet wel zeggen dat dit niet altijd is. Soms gaat het gewoon prima en heel soepel. Als het zwaar gaat trap ik meestal de koppeling nog even opnieuw in en dan lukt het meestal de 2e poging prima. Verder is het zo dat mijn vorige CX precies hetzelfde schakelgedrag had. Ik hoor verder ook geen gekraak of andere geluiden bij het schakelen. Is dit min of meer het normale gedrag van de achteruit versnelling bij een CX of zou er een probleem kunnen zijn?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 april 2015 01:15 PM
  [ # 1 ]
CXreflex1980 schreef:

zeker als de auto nog langzaam rolt.

Dat is onderdeel van het ontwerp, een auto hoort stil te staan om in de achteruit te zetten.
Geld voor bijna elke auto, niet CX specifiek.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 april 2015 01:47 PM
  [ # 2 ]

In tegenstelling tot de versnellingen vooruit is de achteruit een ongesynchroniseerde.

Bij het inschakelen kan het zijn dat het bijbehorende tandwielpaar net niet goed staat t.o.v. elkaar.
Even terug in N, koppeling op, primaire as van de bak draait dan weer even, koppeling in en nieuwe poging doen.
Meestal lukt het dan wel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 april 2015 01:47 PM
  [ # 3 ]
Arjan Verkade schreef:
CXreflex1980 schreef:

zeker als de auto nog langzaam rolt.

Dat is onderdeel van het ontwerp, een auto hoort stil te staan om in de achteruit te zetten.
Geld voor bijna elke auto, niet CX specifiek.

Dit sloeg op de eerste versnelling Wink

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 23 april 2015 02:09 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties voor zover. Als ik het zo lees is het het dus redelijk normaal dat de achteruit soms wat lastiger in te schakelen is en is de oplossing die ik gebruik door even terug te gaan naar neutraal en opnieuw te proberen ook de juiste.
De eerste versnelling dus alleen gebruiken uit stilstand. Ook dat is voor mij nieuw Surprisedops: Het komt gelukkig zelden voor maar ik had wel gemerkt bij bijvoorbeeld oprijden van een hele hoge drempel in de eerste versnelling deze pas in te schakelen is als de auto min of meer eerst stil staat. Als ze nog rolt wil het niet echt. In andere situaties komt het eigenlijk ook nooit voor dat je naar zijn 1 wilt terwijl de auto nog (minimaal) in beweging is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2015 02:16 PM
  [ # 5 ]

Als een lagere versnelling niet werkt kan je even tussengas geven: koppeling in, gas geven, proberen te schakelen als het toerental begint te dalen.

Door de grote vertraging moet de bak de motor op toeren krijgen middels de synchromesh en dat lukt niet. Als je zelf de motor op toeren brengt gaat het wel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 23 april 2015 02:26 PM
  [ # 6 ]

Heeft de achteruit op een CX wel een synchromesh?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 april 2015 02:31 PM
  [ # 7 ]
René Jongejan schreef:

In tegenstelling tot de versnellingen vooruit is de achteruit een ongesynchroniseerde.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 april 2015 02:38 PM
  [ # 8 ]

very good

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 april 2015 02:41 PM
  [ # 9 ]

Overigens is mijn hok ook niet altijd even makkelijk te schakelen.
1 (inschakelen) en 2 (bij terugschakelen) zijn een heel stuk koppiger dan 3,4,5 en R.

Misschien ooit die stangen eens vervangen, het lijkt mij dat het een heel stuk strakker kan.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2015 03:12 PM
  [ # 10 ]

Andere bakolie kan ook uitmaken. Mijn bak werd soepeler met Catrol Syntrax erin.
Maar de synchro van 2 en 3 krijgen het meest op zn flikker. Als die slecht zijn, wordt terugschakelen moeilijker.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 april 2015 03:14 PM
  [ # 11 ]

Bak peilen kan ook geen kwaad om mee te beginnen, neem aan dat dat bij een 20 ook kan net als bij een 25 motor.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 april 2015 03:19 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Andere bakolie kan ook uitmaken. Mijn bak werd soepeler met Catrol Syntrax erin.
Maar de synchro van 2 en 3 krijgen het meest op zn flikker. Als die slecht zijn, wordt terugschakelen moeilijker.

Ga ik die eens kopen, vervangen staat sowieso op de lijst.
Welke gooi je er precies in?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2015 03:28 PM
  [ # 13 ]

http://www.castrol.com/en_nz/new-zealand/products/cars/axle-universal-oils/universal-plus-75w-90.html

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 april 2015 03:44 PM
  [ # 14 ]

Dank!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 23 april 2015 06:26 PM
  [ # 15 ]

Bedankt voor de tips, zou ik allemaal ook nog eens naar kunnen kijken, in elk geval ben ik blij dat het allemaal niet heel ernstig lijkt te zijn. Immers is het bij mij vooral de achteruit die soms lastig is en zo te zien is daar een heldere verklaring voor zoals Rene al schreef. Bij mij zijn de 2,3,4 en 5 juist heel soepel met op en neer-schakelen, daar zit dus niet echt een probleem.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook