1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Verwarming altijd aan
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 30 april 2015 08:04 PM

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje over mijn CX. Ik heb een serie 2 uit ‘87. Fijne auto, maar wel erg warm. Volgens mij werkt de temperatuurdraaischijf niet meer. Deze is draait namelijk veel lichter dan de andere twee schijven (die van de blower en die van de middelste twee ventilatieroosters). Of is dit normaal?
Weet iemand hoe dit op te lossen?

Alvast dank,
Groeten, Thijs

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 april 2015 08:12 PM
  [ # 1 ]

De rechter draait wel licht, dat is normaal.

Wat je simpel kan test, zet de auto op contact. Laat de motor uit, dan hoor je het beter.
Zet de blower laag of uit. Verstel dan de temp van laag naar hoog of andersom. Er moet nu vanuit het dash een geluid komen van een elektromotortje dat een klep versteld.

Je kan ook even de knop voor voorruit indrukken, dan hoor je een vergelijkbaar geluid. Er zitten namelijk 2 motortjes in het dash.

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 02 mei 2015 09:54 AM
  [ # 2 ]

Dank, ik ga het vandaag even testen.
Als de klep het niet doet, wat dan?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 02 mei 2015 12:27 PM
  [ # 3 ]

Het kan ook zijn dat je getik hoort. Dan schieten de tandwieltjes over elkaar.
Komt nogal eens voor.
De zijplaten van de middenconsole eraf halen dan zie je ze zitten als ik het goed heb onthouden.
Bekende kwaal. Maar te fixen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 mei 2015 12:30 PM
  [ # 4 ]

Of een motortje wat vast staat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 02 mei 2015 04:13 PM
  [ # 5 ]

Ik hoor inderdaad helemaal geen motortje. De zijkanten van de middenconsole maar weghalen dan he? Iemand nog tips om dat makkelijk te doen?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4720
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 mei 2015 10:22 PM
  [ # 6 ]

Beste methode, ever!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 mei 2015 11:03 PM
  [ # 7 ]

of zo

Afbeelding Bijlagen
images (3).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 mei 2015 11:28 PM
  [ # 8 ]

Voordat je gaat zagen en andere lastige dingen gaat doen, zou ik eerst de unit waar het wiel in zit even vervangen door een werkend exemplaar. Het kan natuurlijk ook in de aansturing zitten.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 03 mei 2015 12:58 AM
  [ # 9 ]

wat arjan zegt is wel een goeie.

ik weet ook niet precies waar het motortje zit, maar wel ver weg in elk geval.
de werking is dat het wieltje een weerstand is, die overeenkomt met de ingestelde temperatuur.
het korfje boven de binnenspiegel meet de temperatuur, en die wordt vergeleken met de ingestelde temperatuur.
waar die regelmodule zit weet ik ook niet, maar daar is wel uit te komen met een olving boekje.

het motortje zou ik eerst gaan zoeken met een andere cx, die is vast morgen wel in vijfhuizen te vinden.
als het dashbord uit elkaar moet ben je nog niet klaar.

succes!

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2015 08:52 AM
  [ # 10 ]

Motortjes op het kachelhuis kan je zo bij bij een serie 2.
Alleen maar even de bekleding van de middenconsole aan weerszijden verwijderen.
Zitten met 2 boutjes vast, 1 zichtbaar en 1 verdiept, deze zit vlak voor de stoel.
Daarna bekleding iets naar beneden schuiven, zit aan de bovenkant in een soort sponning.

Er zijn 3 motortjes gemonteerd, 1 voor de temperatuurregeling, zit links, 1 voor de keuze ontwaseming, zit rechts.

Het derde motortje zit onder de motorkap bij het expansievat, deze is voor de keuze verse lucht dan wel recirculatie.

Geen zaag of snijbrander nodig! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2015 09:10 AM
  [ # 11 ]

Bedacht me nog iets, mocht het motortje van de temperatuurregeling niet aangestuurd worden, kan de oorzaak ook nog liggen in de temperatuursensor, die in de hemel bij de binnenspiegel zit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 mei 2015 09:14 AM
  [ # 12 ]

Dat dacht ik ook.

Maar, ik weet niet of de maximale instellingen (dus 15 of 30 graden) ervoor zorgen dat de klep altijd beweegt?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2015 09:20 AM
  [ # 13 ]

Als je ‘m eerst op 30 zet, moet de klep vol open lopen.
En daarna op 15, gaat ie geheel of gedeeltelijk dicht, afhankelijk van de temperatuur in de auto.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 mei 2015 09:22 AM
  [ # 14 ]

Dus dan is het niet de sensor, want dan zou je wel een keer iets moeten horen Wink

Nog een aantal foto’s: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208890/P135/

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2015 09:41 AM
  [ # 15 ]

Kan naar mijn idee wel, volgens mij is de sensor een NTC.
Weet niet hoe de module reageert op een onderbroken of kortgesloten weerstand.
Kan zo maar zijn dat de temperatuurregelklep in 1 en dezelfde stand blijft staan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook