Iemand al een cactus op LPG/autogas ?
C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options
Op de Autorai stond Stichting Autogas Nederland met een voorbeeld Cactus. Maar die was nog niet volledig omgebouwd, ze waren de hem nog aan het ontwikkelen.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb ‘em net laten ombouwen op LPG. Rijden als de brandweer! Ik merk geen verschil met benzine. Behalve aan de pomp natuurlijk…
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Waar heb je dat systeem laten inbouwen en weet je ook welk merk ze hebben ingebouwd? Je hebt een 110 pk e-thp motor in je Cactus?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Het is inderdaad een E-THP 110. De installatie is Prins, keurig ingebouwd bij Mesman in Son. Het is allemaal wat meer complex bij zo’n directe injectiemotor, zeker in vergelijk met mijn carbu-DS. Gas wordt dampvormig in het inlaatspruitstuk geïnjecteerd. Bij vollast geven de benzine-injectoren wat benzine bij. Zo heb ik het me laten vertellen. Bij vlagen een echte Bi-fuel dus. Dit is de eerste 110 driepitter met een Prins-installatie. De Cactus heeft vorige week een aantal dagen bij Prins op de rollenbank gestaan. De uitdraaien van die proeven had ik graag gehad, maar krijg ik helaas niet. Ik zal nog wat foto’s van de installatie maken.
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Als echte LPG-fan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen. Wil je die met ons blijven delen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Tuurlijk, ik ben ook altijd al enthousiast over LPG. De eerste ervaringen zijn goed. Koude start op benzine en na zo’n halve kilometer gaat’ie op gas over. De herstart (S/S) gaat op gas. De tank (66ltr bruto) ligt in de reservewielkuip. Tank is iets hoger dan het wiel, zodat de koffermat een centimeter of 5 omhoog is gekomen. Met deze tank blijft de Cactus nog net in dezelfde gewichtsklasse
Onder de motorkap zie je bijna niks van de installatie. De injectoren zitten onder het geluidsdempend matje op de kleppendeksel.
De tankmeter/G-B-schakelaar is het enige wat opvalt aan de binnenkant
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Die cactus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb het LPG-verbruik een paar keer bijgehouden. Koud weer en weinig lange ritten, 1:14,5. Verder een keer een kleine hapering gevoeld met optrekken enkele weken terug. Verder loopt ‘ie perfect op gas. En oh ja…de ‘MyCitroën’-app geeft sinds de ombouw geen ritten en verbruikscijfers meer weer. Kilometerstand houdt ‘ie wel bij.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
netjes ingebouwd stekelt die cactus niet bij het overschakelen bv of zet je hem dan even aan de kant?????
waterman schreef:Als echte LPG-fan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen. Wil je die met ons blijven delen?
Wat Yuri zegt: Ik ben ook benieuwd!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De kleine hapering is niet meer teruggekomen. Verbruik en rijden blijft super op GPL. Afgelopen week kreeg ik een storingsmelding op het beeldscherm: ‘motorstoring, acuut naar de dealer’. Dealer heeft ‘em uitgelezen. Daar kwam een ‘onlogische druk in het inlaatsysteem’ uit het storingsgeheugen. Alles gereset en sensoren doorgemeten. Niks aan de hand. Een dag of wat later kwam de storing weer terug op het scherm. Maar nu is die automatisch weer verdwenen. Kleinigheidje hoop ik. Wel fijn dat ‘ie zichzelf nu herstelt.
Wel benieuwd wat deze instalatie koste, en hoe snel terug verdiend, scheelt toch bijna eurotje per liter.
Heb het al overwogen, maar ik heb de 82 pk versie, ben een beetje bang voor nog minder vermogen en bij mij is het wel een gewichtsklasse hoger, zit nu net op de 950 kg.
In het verleden altijd goede ervaringen met gas gehad.
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo’n Prins installatie zit tussen de 16 en 1800 Euro.
LPG is super en dat zouden meer mensen moeten uitdragen.
Ik rij er al jaren met veel plezier en zonder rare extra kosten op. Maar dat is wel met een Volvo.
However: wie rekent, rijdt autogas
Ben benieuwd hoe het nu is met de cactus op gas en of er al meer cactussen zijn die een lpg installatie hebben ingebouwd.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De Cactus op gas loopt als een zonnetje. Verbruik is rond de 1 op 16. Plus nog zo’n kleine 10% benzine (schat ik). Bij de laatste beurt zijn de bougies uit voorzorg eerder vervangen dan volgens schema (bij 38.000 km). Ik ben vooralsnog erg tevreden over de ombouw naar LPG.