1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Doorzichtige bougie
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 10 mei 2015 02:32 PM

Grappig idee, maar hoe goed zou het werken?

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Doorzchtige bougie

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 mei 2015 06:02 PM
  [ # 1 ]

Als de vonk van de doorzichtige bougie niet goed is, dan weet je nog niets..  Wink

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 mei 2015 06:48 PM
  [ # 2 ]

Jawel, je weet dat de vonk niet goed is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 mei 2015 10:06 PM
  [ # 3 ]

Laughing

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 11 mei 2015 12:07 AM
  [ # 4 ]

Laughing 

Ja precies: volgens mij voeg je alleen maar extra variabelen toe, dus je weet nog niet wat er goed of fout is…

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 mei 2015 12:42 AM
  [ # 5 ]

Met deze colortune bougie kan je de kleur van je verbranding zien ,

en zo dus ook het mengsel per cilinder beoordelen cq bijstellen .

Soms is het wel het makkkelijkste om in het donker te werken voor de goede zichtbaarheid.

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 11 mei 2015 12:51 AM
  [ # 6 ]

Lijkt me een onnodig accessoire…. Het idee is wel leuk!

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 11 mei 2015 09:44 AM
  [ # 7 ]

...V8 en met de kap open het asfalt omploegen… Wink

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 mei 2015 10:20 AM
  [ # 8 ]
Michiel Bliekendaal schreef:

Lijkt me een onnodig accessoire…. Het idee is wel leuk!

Voor een BX sport of een SM zou ik dat zo zeker niet noemen ,

probeer maar eens alle carburateurs mooi gelijk te krijgen Rolling Eyes

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 mei 2015 10:23 AM
  [ # 9 ]

Color-tune werkt super. Zeker geen onnodig ding bij sommige motoren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 11 mei 2015 09:58 PM
  [ # 10 ]

Kijk, er komt discussie op gang!


@ Waterman: wanneer zou je zo’n bougie dan gebruiken?
Je zegt:‘voor bepaalde motoren”?

Het leek me wel een handig ding (vermits het werkt natuurlijk) aangezien ik geen uitlaatgastester bij de hand heb.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 mei 2015 10:46 PM
  [ # 11 ]

Met een colortune kan je per cilinder kijken, en met een gastester in de uitlaat kijk je naar het gemiddelde van alle cilinders.
Als je dus “meervoudige” carburateurs hebt kun je zo per cilinder kijken of de instelling hetzelfde is. Bijvoorbeeld als je een BX sport hebt met 2 dubbele solexen of een SM met 3 dubbele webers. ALs je 1 tweetraps solex hebt op een 4 cilinder kun je wel wat zien, maar toch niets instellen. 
Het alternatief is pijpjes op het uitlaatspruitstuk lassen dichtbij de klep en dan per cilinder een gasmeting doen, dat is pas omslachtig.
Het is dus niet echt een vervanger van een uitlaatgastester, maar je kunt wel zien of al je cilinders “gelijk” zijn bij de verbranding.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 mei 2015 11:22 PM
  [ # 12 ]

Werkt het alleen bij carbs? Of kan je er bij injectie auto’s ook wat mee?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 mei 2015 11:59 PM
  [ # 13 ]

maakt denk ik niet uit…

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 12 mei 2015 12:19 AM
  [ # 14 ]

@citroensmgz:
maar je kan wel je mengsel goed instellen toch, ook al heb je maar een carburateur?
Als het dan voor een cilinder goed is, dan zal het voor de rest ook wel goed zijn…


@H@ns en Arjan:
je kijkt echt naar de kleur van de verbranding ín de cilinder, dus volgens mij maakt het niet uit of het injectie is of carburateur; de vlam moet blauw zijn.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 mei 2015 05:11 AM
  [ # 15 ]

Het werkt ook met injectie, maar bij een SM Injectie zitten de aanzuigpijpen flink in de weg, met name voor de cilinders 2,3,4 en 5.

Met een “multi-barrel” is het grootste probleem voor een mooie motor loop om iedere cilinder gelijk te krijgen, zowel qua luchthoeveelheid ( vandaar het gebruik van een synchronisateur) alsook qua verbranding/mengverhouding. Dat geld ook voor veel motorfietsen.

Een enkele carburateur kun je met een Colortune prima instellen, maar met een CO meter gaat dat gemakkelijker, en met een 4-gas tester nog gemakkelijker. Een rondje rijen met een portable CO meter leert je veel meer, ook onder belasting.
Je moet bij een colortune naar de kleurverandering kijken, geel is rijk, wit is arm en blauw is goed. Je kan echter moeilijk onder belasting meten, of je moet het op een rollenbank doen, maar dan heb je meestal wel andere apparatuur erbij. Waarom moeilijk onder belasting: Om een motor zonder belasting op 3000 of 4000 toeren te laten lopen heb je maar een heel kleien gasklepopening nodig, want je hebt nauwelijks belasting en dus ook vrijwel geen vermogen nodig. Dat zegt je weinig over wat er gebeurt als je echt rijdt en je carburateur hapert.

Wat je wel kunt zien: Als je bij een enkele carburateur verschil tussen de cilinders hebt is soms de ontsteking een probleem, dat vind je dan wel als het niet in de bougies zit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook