Cx 2400 gti ‘78 of Cx 2500 gti Turbo ‘85?
Japio69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 31-05-2015

Gepost: 31 mei 2015 07:36 PM

Ik ben in bezit van een 2400 gti uit ‘78. Ik krijg een aanbod om een 2500gti (i) te kopen voor een redelijke prijs (rond 3500 euro in prima staat) Ik vraag mijzelf hardop af of ik daarmee vooruit ga in : onderhoudskosten en rijplezier, Iemand ervaring met deze wagens?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 31 mei 2015 08:09 PM
  [ # 1 ]

Welkom Wink

Mja, rijplezier moeilijk te beantwoorden, onderhoudskosten ook. Meer vermogen en het gevoel van een modernere auto (en breedspoor vs. smalspoor) vs. klassieke GTi. Als ‘t om een serie 2 GTiT gaat: totaal ander interieur, wat je mooi/prettig moet vinden. Kwa onderhoudskosten: sommige specifieke onderdelen zullen voor de GTiT misschien wat makkelijker en/of goedkoper te vinden zijn, maar veel zal ‘t niet schelen. Uitlaat voor een GTiT is bijv. alweer veel lastiger of duurder dan voor een GTi.

De GTi is over 3 jaar belastingvrij, GTiT nog lang niet. En wat weet je van de GTiT, hoe goed ken je die? Van de GTi weet je wat je eraan hebt, ken je de onderhoudsgeschiedenis en minpunten/aanpakpuntjes, neem ik aan. Als je die van de GTiT niet kent, zou ik er niet aan beginnen.

Profiel  
 
Japio69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 31-05-2015

Gepost: 01 juni 2015 02:39 PM
  [ # 2 ]

Dank, GTTT ken ik niet goed genoeg. Vroeg me af of deze al minder last hebben van de roetsduivel.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 01 juni 2015 02:42 PM
  [ # 3 ]

ja toch wel hoor, jaren 85-86 zijn veel beter dan bv 77-78

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 01 juni 2015 02:47 PM
  [ # 4 ]

Volgens reputatie, ja. Toch zijn ook daarbij accubak, voetenbakken, dorpels, wielkasten, onderzijde A-stijlen en/of bovenzijde achterschermen na zoveel jaar weg.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 juni 2015 02:48 PM
  [ # 5 ]

Ik vraag me met name af of je voor 3500 een Gti Turbo kunt krijgen die écht in prima staat verkeert…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juni 2015 02:52 PM
  [ # 6 ]

Is het een serie 1 of een serie 2 die Turbo?

Voor een serie 1 GTiT zijn heel veel onderdelen specifiek voor dit model, zoals bijvoorbeeld zo’n beetje het gehele interieur.

Voordelen serie 2:
De stof op de VIP stoelen blijft erg lang goed en netjes. Dat is bij nagenoeg elke serie 1 een probleem.
Hetzelfde geld voor de serie 2 deurpanelen, hier zijn maar weinig problemen mee. Serie 1 is bijna altijd een probleem.

Dan de motor en bak, persoonlijk vind ik de Turbo erg fijn op de snelweg. De Turbo heeft een langere bak dan een 2400 GTi of 25 GTi, waardoor het een hele stille rustige reisauto wordt op lange afstanden. Ook het verbruik blijft binnen de perken, al is een Turbo 2 (met intercooler) wel wat zuiniger dan een GTiT.

Als je twijfelt, ga er eerst eens mee rijden en kijk hoe de auto bevalt. Soms merk je al direct dat het jouw auto niet is, dan hoef je ook niet langer te twijfelen Wink

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 04 juni 2015 01:52 PM
  [ # 7 ]

ik vind een turbo ook veel leuker rijden dan een gti 2400… qua ontsteking ook allemaal iets betrouwbaarder, buiten de bobines die hebben niet het eeuwige leven

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook