Lekke HD-pomp?
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 15 juni 2015 07:50 PM

Mede-zwevers,

Gisteren begon de pomp van mijn 21ie bvh een beetje een ratelend geluid te maken in de “duty-cycle”. Een kilometer of 20 later begon het bloque hydraulique te klapperen bij gas los, een geluid dat ik inmiddels herken als “luchtbellen in de LHM”. Daar gaat duidelijk iets niet goed, en inderdaad: net toen ik de auto thuis de parkeerplaats opdraaide ging de rode LHM-lamp aan en werd het sturen al wat moeizaam. Een spoor van druppels liet geen twijfel: ze bloedt groen sap.

Zojuist even wezen kijken, en het lijkt onderuit de HD-pomp zelf te komen. In eerste instantie verdacht ik de HD-leidingwartel, die heb ik wat aangedraaid en de omgeving schoongemaakt, en die blijft droog. Echter, iets verder naar achter, op hetzelfde gietstuk, vormt zich steeds snel een dikke schuimende druppel. Aldaar weer schoongemaakt en met spiegeltje bekeken lijkt het alsof er een scheurtje zit in datzelfde ‘oor’ waarin dus aan de voorkant de HD-leiding zit, maar dan dus aan de onder/achterkant, precies waar ook de druppel hangt.

Die pomp moet er dus uit, maar de vraag is nog even: heeft iemand dit ooit zo gezien? Is er een andere bekende lek-plek die zich zo presenteert?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 juni 2015 09:02 PM
  [ # 1 ]

Haarscheur in het gietstuk ken ik niet.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 juni 2015 09:08 PM
  [ # 2 ]

nee. het gietstuk is waarschijnlijk gewoon dicht maar het aluminium pomphuis is denk ik gescheurd. revisiepomp of upgrade naar CX pomp is hier de remedie.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 juni 2015 11:45 PM
  [ # 3 ]

Hopelijk is het toch de retourslang…
Met een scheurtje bij de aansluiting kan het lijken alsof het uit de pomp zelf komt…

Succes met de reparatie in elk geval!

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 16 juni 2015 10:32 AM
  [ # 4 ]

De problemen met mijn pomp kondigde zich aan door af en toe zweten en lucht in de remmen. Als de auto een dagje stilgestaan klapperde mijn paddenstoel bij de eerste keer intrappen. Later begon de pomp echt serieus te lekken. Nu een fijne pomp van Citrotech erop.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 juni 2015 03:36 PM
  [ # 5 ]

Pomp vervangen, probleem opgelost…. maar er is altijd wel een nieuwe probleem Sad
Vanochtend een ratelend geluid van onder de kap, een minuut later op de afrit van de snelweg laadstroomlamp aan, bij einde afrit LHM-druklamp aan en al minder stuurbekrachtiging, en geen aandrijving resp. koppeling bleef “ingetrapt”. Snel een veilig heenkomen gespot want dit duidt op gebroken snaren, of: inderdaad, de klinknagels van de nokkenaspoelie zijn doorgeslagen, poelie draait niet meer. ANWB-centrale meldt dat het maximaal een uur zou duren maar WW was met 10 minuten ter plaatste en met 1 minuut weer klaar, sleepwagen nog eens 15 minuten, weer 20 minuten later stond de auto op de brug bij vriend en (partner-)garagehouder Johan Dekker in De Weere en was ik met een geleende Kia Picanto op weg naar m’n werk, waar ik uiteindelijk minder dan een uur te laat aankwam.
Dat zat dan weer wél mee….

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2015 04:13 PM
  [ # 6 ]

ook een keer gehad, op de duitsce autobahn…. Ik heb het daarna vastgelast en hardstalen boutjes en moeren eringezet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook