Dag Iedereen,
had graag even advies gehad van een aantal leden met betrekking tot de aankoop van een Dspecial.
Het betreft onderstaande wagen:
http://www.2dehands.be/autos/citroën/ds/ds-special-244644607.html
Weekje geleden naar gaan kijken omdat er uiteindelijk een leuke (toegankelijke) DS in mijn budgetklasse valt.
Ben er eens naar gaan kijken en een aantal dingen leken goed in orde en wat andere vond ik minder.
Eerst en vooral werd de hele bodem en longerons onder handen genomen en zijn deze in prima roestvrije staat en behandeld.
Enige kleine roestplekjes die ik kon vinden zijn aan de binnenkant van de voorste kriksteun een beetje vliegroest (zal vermoedelijk slecht behandeld zijn geweest na renovatie) en onderaan de achterste deurstijl (wederom wat vliegroest in het onderste gedeelte).
Verder geen onaangename verassingen, klein beetje roestblaasjes op 1 het linkerspatbord, het chroom rondom de voorste pinkers zijn wat twijfelachtig geschilderd en zouden zeker vervangen moeten worden (maar dat is wat mij betreft geen drama).
Onder de motorkap leek ook alles in orde met uitzondering van het ontbreken van de “slang” die uit de verwarmingbehuizing komt en naar de passagierskant gaat. Verder was er wat vliegroest op de batterijsteun maar verder niets ernstig.
Carrosserie in algemene roestvrije staat (op opmerking hierboven na) maar wel nog in originele staat dus zou op termijn wel een lakbeurtje kunnen gebruiken.
Zaken die ik persoonlijk minder vind en waar ik graag jullie input van had:
-“custom” uitlaat die (degelijk) bevestigd werd met rubbers in de kofferbodem, deze zou ik op termijn graag vervangen door een origineel exemplaar
- Hoewel de achterste stijlen aan de binnenkant van de achterspatborden in orde leken, merkte ik wat onbehandelde roest op aan de binnenkant van de koffer, op 1 plek was het zelf doorgeroest (een klein gaatje). Moet ik me hier zorgen om maken?
- Bij het vertrek vanuit stilstand leek de koppeling redelijk te “trillen” maar nu stel ik me de vraag of ik moderne autos niet te gewoon ben gezien mijn ervaringen met oudere auto’s beperkt was. Heb eenmaal met een kever gereden tijdens een rondrit en moet zeggen dat daar de koppeling ook niet zo hard beet als wat ik gewoon was van een moderne auto en de DS hier niet van leek af te wijken.
Het zou zelf om mijn eerste “oldtimer” gaan die ik zelf als occasioneel vervoer zal gebruiken voor happenings en meetings en af en toe met goed weer wat rond te toeren. Tijdens de winterperiode zal die in een (afgesloten) carport blijven uit de regen of eventueel in de garage maar deze is wat vochtig dus denk dat de carport een beter idee is.
Gaat uiteraard toch over veel geld dus zou liever geen miskoop doen en toch een jaartje gerust willen kunnen rondrijden terwijl ik de kleine cosmetische zaken aanpak.
Ik weet dat het niet onmiddellijk het meest gewilde model is en dat de originaliteit nu wat te wensen over laat maar het lijkt me een prima wagen om rustig mee te beginnen.
Alvast bedankt om even mijn tekst door te lezen, hoor graag iedereens advies of dit een interessante zaak is of ik beter wat verder kijk. Heb de eigenaar beloofd een seintje te geven deze week dus ga me daar ook aan proberen te houden. Buiten 3 bovenstaande punten ben ik redelijk zeker van mijn stuk gezien ik al een aantal DS’en heb gezien die er aanzienlijk slechter uit zagen als bovenstaande.
Ik weet niet wat de prijzen in België zijn, maar voor NL begrippen is 6000,- Euro een heel mooie prijs voor zo te zien een heel behoorlijke DS.
Aangezien je de auto alleen voor mooi weer gaat gebruiken, zou ik mij niet te veel zorgen maken over het geconstateerde roest. Wel is de werkelijke staat van de C-stijlen moeilijk te beoordelen.
Schokkende koppeling hoort gewoon niet.
Maar overweeg toch sterk om een specialist mee te laten kijken, een DS is best moeilijk te beoordelen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Beste Egbert,
6000€ is uiteraard (zeker in België) geen foute prijs, vandaar ook mijn interesse.
Ik weet niet goed hoe ik het “schokken” moet beschrijven, misschien overdrijf ik wel een beetje met de terminologie.
De overweging om een specialist mee te nemen heb ik al genomen, helaas is het niet zo gemakkelijk om iemand te vinden met de nodige expertise die mee kan komen kijken na de werkuren (want werk ligt helaas niet stil).
Enige inschatting van het aantal uren en de kosten die een koppeling vervangen zou moeten kosten? (worst case) Dan neem ik dat desnoods mee in de risicoanalyse.
Alesinds al bedankt voor jou kijk op de zaak!
Koppelingsrevisie worst case:
10 uur arbeid ???
300 Euro aan onderdelen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ok dat is best een acceptabele prijs voor dat geld durf ik nog wel het risico nemen denk ik.
En ken je het aankoop advies van DS-TT?
http://ds-tt.nl/literatuur/aankoop-van-een-ds/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Deze had ik afgedrukt en meegenomen .
Heb ook een aantal Franstalige aankoopadviezen meegenomen, heb zeker wel een uur lang alle aspecten van de wagen bekeken.
Zou voor de zekerheid nog de papieren en chassisnummers moeten bekijken maar verder heb ik alles overlopen lijkt me.
Realiseer me net (met naar veel foto’s van andere DS’en te kijken) dat er ook geen ashoezen te bespeuren waren…
Vermoed niet dat dit zo hoort, vind het vreemd dat er op zo een details bespaard zijn tijdens de renovatie.
Heb terug een afspraak genomen om nog eens de auto te bekijken. Bevalt alles dan zal ik er waarschijnlijk voor gaan.
Totaal aantal Berichten: 15634
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Haha, die 2cv koplampen op de hoedenplank, zijn dat speakers geworden?
Klopt de eigenaar heeft ook nog een 2CV en een AMI6 dus is creatief geweest met extra onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Egbert schreef:Koppelingsrevisie worst case:
10 uur arbeid ???
300 Euro aan onderdelen
Red je dat in 10 uur om de koppeling te wisselen?
Oftewel als je het laat doen ben je voor 1000 Euro klaar, dacht dat het meer werk was…
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat red je wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké valt nog te overzien dan.
Alleen tja als de motor er toch naast ligt wil je vaak ook andere zaken aangepakt hebben waar je normaal niet bij kan.
Keerringen, pakkingen, handremblokjes, nou ja noem het maar op…
Ik vermoed dat de plaatsing van stofhoezen geen enorme kost zal meebrengen, maar zijn er zaken waarop ik moet letten die schade kunnen aanduiden door het gebrek ervan?
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ik zou zo’n wagen nooit kopen zonder dat er een echte ds kenner naar gekeken heeft. Juist bij een auto die “gerenoveerd” is en op details al niet klopt, maar helemaal omdat ie als oldtimer is ingeschreven en dus niet gekeurd is!
Daarbij lijkt de passing van de schermen en de deuren niet optimaal te zijn en zie ik op de foto’s toch wel een aardig kleurverschil tussen de diverse plaatdelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Mee eens, heb al mijn resources opgebruikt van mensen die me eventueel zouden kunnen helpen in mijn omgeving.
Wil gerust iemand betalen om eens mee te kijken maar garagehouders zijn daar niet zo enthousiast over.
Iemand die hier regio antwerpen woont en mij eventueel wilt helpen? Betaling is geen probleem.
PS: Wetende dat er al een aantal mensen naar de wagen zijn komen zien maar dat niemand een bod gedaan heeft…