4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Sander’s BX (& ik weet nix)
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 december 2015 03:37 PM
  [ # 46 ]

Je moet ook even heel goed naar je rubberen luchtslangen kijken. Ook even er in knijpen en zo, slangklemmen even nalopen.
Als er een scheurtje in een aanzuigbuis zit kan het mengsel ook van slag raken.
en bij warme motor kan een slang dan misschien weer net even anders liggen dan in koude toestand.

Veel succes met het opsporen! Dit kan heel lastig zijn om te vinden…

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 14 december 2015 12:21 AM
  [ # 47 ]
tim1993 schreef:

Lambda niet zo best meer? Code 32 is lek in uitlaatsysteem vóór de lambda, erna zit immers geen controle. Code 31 is valse lucht, toch die pakking? Beide codes kunnen wijzen op de lambda, gek genoeg. Als je je dynamo niet meer zo vertrouwd, moet je ‘m nameten. Ongeveer 14,4V met draaiende motor en met verbruikers (koplampen, verwarming) en 12,5 zonder draaiende motor. Heb je je ontstekingsmodule al eens vervangen? Zo ja, inclusief koelpasta gemonteerd?

Waar zit die lambadasonde precies? Is dit makkelijk zelf te vervangen? (deze zijn aardig prijzig zie ik..)

Ontstekingsmodule heb ik al vervangen (mét koelpasta)

De dynamo opmeten lijkt me sowieso een goede om te doen. Waar meet ik dit precies op? Kan iemand dit aangeven op deze foto?

dat zwarte plastic ding aan de rechterkant is die spanningsregelaar toch? of zit ie juist daar in?

citroen23 schreef:

Is de massa(kabel) in alle situatie’s: koude motor, warme motor , natte motor, vette motor etc 100% ???
Zo niet dan kun je 4 weken ongestoort door Slovenië rijden zonder problemen maar o wee als je weer terugkomt in dat vochtige/natte holland Laughing Als de spanning even wegvalt krijg je de gekste storingen. Zoals een ecu die waardes gaat missen en het hele zaakje platgooit = o.a. geen ontsteking meer.
Leg fff een verse/nieuwe/extra massakabel van - pool accu naar het motorblok. Kost niets tot weinig.

Ik weet niet of deze 100% zijn. Hoe werken die massa punten precies? en waar zitten deze? (fotootje zal weer enorm fijn zijn, kan ik ze even controleren & schoonmaken!). Ik zie op google dat dit inderdaad het probleem kan zijn en verklaart waarom ie de ene keer als een zonnetje rijdt en de andere keer weer niet, dus zeker de moeite om even te checken!

H@ns schreef:

Je moet ook even heel goed naar je rubberen luchtslangen kijken. Ook even er in knijpen en zo, slangklemmen even nalopen.
Als er een scheurtje in een aanzuigbuis zit kan het mengsel ook van slag raken.
en bij warme motor kan een slang dan misschien weer net even anders liggen dan in koude toestand.

Waar zitten die? Naar het injectiehuis toe neem ik aan? (aangeven in een foto zou ik weer prachtig vinden!)

H@ns schreef:

Veel succes met het opsporen! Dit kan heel lastig zijn om te vinden…

Thx, dat begin ik onderhand ook goed door te krijgen. Om eerlijk te zijn zakt de moed me een beetje in de schoenen, maar vind het erg fijn dat jullie me hierbij helpen!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 14 december 2015 12:36 AM
  [ # 48 ]

Even je multimeter op de accupolen houden (één op de + en één op de -), niet op de dynamo.

De lamdasonde zit, op jouw bovenstaande foto, net een klein stukje op de foto als ik het goed heb. Ik ken de TU niet zo heel goed. Rechts in het midden op je spruitstuk van de uitlaat. Bovenop.

Luchtslangen zitten voornamelijk tussen je injectiehuis en luchtfilter. Loop ze inderdaad gewoon even rustig na.

Succes met speuren!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gepost: 14 december 2015 12:39 AM
  [ # 49 ]

Je kunt met een eenvoudige multimeter al even kijken of de accu een contante stroom krijgt, om te zien of je dynamo goed werk doet. Wil je zeker weten dat de dynamo goed werkt, kun je een draad tegen de ring aanhouden waar het dikke draad richting accu gaat (via de startmotor, als ik me niet vergis). De massadraad van je multimeter houd je tegen kaal metaal )blok, motorkapvergrendeling, zoek een handige plek). Zelf heb ik bij een TU-blok wel eens problemen gehad met de kabel van de dynamo. Die was gaar en gaf teveel weerstand.

Als je toch met je snuffert bij de dynamo zit, kun je als het goed is ook de lambdasonde zien zitten in je uitlaat. Zit er gewoon in geschroefd, met een draad eraan. Voor zover mijn kennis reikt, kun je met huis, tuin en keukengereedschap niet meten of het ding het goed doet. Daar heb je een alternatief exemplaar voor nodig, maar misschien heeft een andere forummer hier nog een suggestie voor?

Belangrijkste masspunt vind je op je versnellingsbak, door de draad van je accu naar de bak te volgen. Schoef dat ding van de bak en maak alles goed roest- en vetvrij en maak weer vast.

Check de slangen, eigenlijk alles waar geen koelvloeistof door gaat. Niet opgeven, gewoon een voor een nagaan of alles werkt zoals het moet. Misschien kun je er met een medeforummer naar kijken, hangt er vanaf waar je BX staat. Succes!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 14 december 2015 12:39 AM
  [ # 50 ]

Kijk, de tips komen dus al weer binnen. Tegelijk…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 december 2015 12:53 AM
  [ # 51 ]

Ik heb fff 5 minuutjes voor je gegoogeld:

http://www.decrxgarage.nl/index.php/handleidingen/ecuasensoren/89-lambdasonde

http://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/l/Lambdasonde/lambdasonde.htm

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 december 2015 10:07 AM
  [ # 52 ]

Deze jongens weten ook veel over de BX; al is de lamda sonde verkocht ........

http://www.garage80.nl/a-38017317/motor-en-motor-onderdelen/lambdasonde-1-4-tu/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 14 december 2015 11:11 AM
  [ # 53 ]

Lambda heb ik nog wel liggen voor je Wink Lambda zit in de rechterkant van de uitlaat geschroefd, net onder het spruitstuk. Een lang ding met kabels eraan.

Er zit op je versnellingsbak een strip die naar je carrosserie gaat, even de weerstand meten tussen versnellingsbak en carrosserie. Weerstand moet zo laag mogelijk zijn. Daarnaast wat HvdL al zegt, even alles opschonen. Alles een beetje opschuren en met wat vet monteren.

Ik adviseer om naar de BX te kijken met iemand die weet hoe een BX in elkaar zit, dat is net wat makkelijker.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 14 december 2015 07:21 PM
  [ # 54 ]

Bedankt iedereen! Ik kruip van t weekend weer even onder de motorkap om dit alles te checken. Als iemand het leuk vind om hier (Amsterdam) bij te zijn, hoor ik het graag Wink

(en je hebt een PM tim!)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9152
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 december 2015 10:54 PM
  [ # 55 ]

Om de eventuele weerstand van de massakabel te controleren kan je beter met een goede multimeter een spanningsverschilmeting doen tussen de min van de accu en het massapunt op het blok.
En dan tijdens starten, dan loopt er de hoogste stroom.
Spanningsverschil moet zo klein mogelijk zijn, het liefst 0 V.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 december 2015 02:50 AM
  [ # 56 ]

33 gaskleppotentiometer - Komt héél veel voor dat die versleten is. Dit geeft vage klachten als te laag of te hoog stationair toerental, bokken, niet in toeren klimmen terwijl je wel op het gaspedaal drukt, enz.
32 automatische aanpassing mengselverhouding F (uitlaatsysteem) - Ergens een lek in het uitlaatsysteem vóór de Lambda-sensor, b.v. het uitlaatspruitstuk. De sensor zelf of het contact van de bedrading daarvan kan ook slecht zijn.
31 automatische aanpassing mengselverhouding E (inlaatsysyteem) - Ergens een lek in het inlaatsysteem, b.v. de voetpakking van het injectiehuis of het inlaatspruitstuk.
21 stationaircontact in de gasklepstelmotor - Zeer waarschijnlijk ook een gevolg van een versleten gaskleppotmeter.

Maar ... voordat je allerlei dingen gaat vervangen zou ik eerst eens beginnen met alle stekkertjes eens los te halen, controleren op corrosie, evt. schoonmaken en/of bijbuigen en dan invetten met een zuurvrij vet en weer vastzetten. Ook de stekker van de ECU even loshalen en weer vast zetten. Dit alles uiteraard met de accu afgekoppeld. Zou zomaar kunnen dat dit al de oplossing biedt voor een of meer storingen.

En heb je het contactslot en de brandstofpomp al gecontroleerd? Als deze niet helemaal lekker meer zijn dan kunnen die een heel divers scala aan storingen veroorzaken. Wanneer de motor uitvalt door brandstoftekort als gevolg van een brakke pomp dan zal de computer b.v. denken dat er héél veel valse lucht binnenkomt en dan klopt er uiteraard ook niks meer van de uitlaatgassen (32, 31). Bovendien komt de positie van het gaspedaal t.o.v. de feitelijke gaskleppositie niet meer overeen met de verwachte meetresultaten (33, 21).

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Gepost: 15 december 2015 12:09 PM
  [ # 57 ]

Inderdaad, vóór alles eerst schoonmaken/roestvrijmaken! Zo heb ik de Deadville die ik ooit had regelmatig tot leven gewekt.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 19 december 2015 07:28 PM
  [ # 58 ]

Vandaag weer een middagje onder de motorkap gehangen. Zoals door jullie getipt eerst alle slangentjes geïnspecteerd, zagen er allemaal goed uit. Alleen aan het uiteinde van een slang kwam ik erachter dat ie helemaal niet bevestigd was! De valse lucht zal hier wel vandaan gekomen zijn.

Dit met 15 nieuwe tie-wraps vastgemaakt, zodat ie de komende paar eeuwen er niet meer uit schuift.

Daarna heb ik allerlei stekkertjes schoongemaakt en met contactspray ingespoten. Zo ook het gele stekkertje vlak bij de bestuurder, waar enorm veel corrosie in zat. De massapunten op het motorblok schoongemaakt en opgeschuurd en met contactspray teruggezet. Het andere massapunt wat van de minpool naar weer vlak bij de bestuurder zit (vlak naast dat verrotte stekkertje) was er wat zwaarder aan toe: eentje was volledig doorgeroest en heb ik vervangen. Meteen een goede zet, want ineens vonkte de minpool toen ik de accukabel terug wilde zetten (deed ie voorheen niet).

En dan de testrit:
- Motor Management lampje brand bijna continue, ook als ie alleen stationair loopt.
- Op de snelweg gaat het lampje uit als ik gas bij geef, wanneer ik mn gas los laat gaat het lampje weer aan
- Na em even 5min weggezet te hebben, ben ik er weer in gaan rijden (hier komen vaak de problemen). Zo nu ook: motor valt uit en het volledige vermogen daalt naar nul als ik in zn 2 of 3 zit. Ook nu zit ik me weer te verwonderen over het lampje dat uit gaat wanneer ik gas geef en weer oplicht als ik mn gas los laat.

De Foutcodes:
- 13 inlaatluchttemperatuursensor (deze had ik nog niet gehad)
- 33 gaskleppotentiometer

21, 31 & 32 zijn dus weg. Halleluja!

Welke stappen kan ik volgens jullie nu het beste ondernemen?

Profiel  
 
Gepost: 20 december 2015 12:56 AM
  [ # 59 ]

Of je zonder de gaspotmeter te vervangen van code 33 afkomt, weet ik niet. Wat je wel kunt doen is de ECU resetten. Klinkt heel bijzonder, maar het komt er op neer dat je de accupolen even een aantal minuten los laat (computer zonder stroom). Dan weer aansluiten en starten. Tijdje stationair laten lopen en een rondje karren en kijken of de storingen blijven. Zelf heb ik het niet meegemaakt, maar na het resetten kan de motor aanvankelijk wat rommelig lopen.

Heb je ook ‘die twee ronde klemmen’ achter dat vermaledijde pijpje goed vastgezet?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 20 december 2015 03:09 PM
  [ # 60 ]

De ECU had ik al gereset. Die 2 ronde klemmen zitten nu ook goed vast.

Gaskleppotentiometer zal ik dan maar eens vervangen. Is dit hetzelfde als het gasklep stel element? Ik kan dit namelijk nergens als onderdeel vinden. Of moet ik dan iets groots (injectiehuis?) gaan vervangen?

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook