1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vastloper?
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 06 augustus 2015 04:28 PM

Na een paar weekjes aan de kust in Zuid-West Frankrijk (100 km benoorden Biarritz) moesten we ivm dramatische ontwikkelingen op het thuisfront een weekje eerder dan gepland terug. Zo reden we op zaterdag 25 juli rond 11:30 op de A1, halverwege tussen Parijs en Lille met 130 km/h, op de linkerbaan in onze DS23break bv5 uit 1973 met onze even oude Scout vouwwagen erachter.

Net als gedurende de heenreis staat de temp-meter tegen het rood aan. Heuvelop gaat soms de lamp even flikkeren, maar dan neem ik even gas terug en zet de kachel aan, en dan gaat de lamp ook meteen weer uit.

Alles leek dus OK, we hadden net weer LPG getankt en reden alweer 20 km op de linkerbaan toen er opeens een luid gerammel uit het motorruim kwam, alsof er een drijfstang door het blok was geslagen. Meteen ook snelheidsverlies, terug naar 100 km/h. Dus dan trap je de koppeling in, valt meteen de motor uit. Gauw vanaf de linker baan naar rechts,waar we precies op een vluchtplaats met praatpaal uitkwamen.

Ik deed de kap open en verwachtte niet anders dan een enorme ravage te zien, maar er was niets opvallends of bijzonders. Wel droop er een forse hoeveelheid vloeistof onder de auto uit die aan de bijrijderskant de berm in verdween. Een spoor vanaf de weg maakte duidelijk dat het ernstig was. Balen!

Doordat de motorolie nog op peil stond en de gelekte vloeistof honinggeel, lauw en vettig was, leek het me dat dit versnellingsbakolie moest zijn, en de eerste inschatting was dan ook dat de 5e versnelling misschien was losgelopen en zich door het huis van de versnellingsbak had gevreten. Ik heb de motor weer gestart, had meteen oliedruk en kon zonder probleem in de 1e, 2e en achteruit. Zo heb ik de auto op eigen kracht de sleepwagen op weten te krijgen.

Hoeveel moeite het vervolgens heeft gekost om via de ANWB alarmcentrale een vervangende auto te krijgen is een apart topic waard. Het interpreteren van allerlei regeltjes, beoordelen van dekking voor de aanhanger, zoeken naar een huurauto met trekhaak, terugbellen binnen redelijke tijd etc etc ging bepaald moeizaam. Het was die dag duidelijk was erg druk, maar de dames en heren aan de telefoon hebben hun uiterste best voor ons gedaan, zodat wij om 19:00 met huurauto maar zonder trekhaak naar huis vertrokken, waar we om middernacht aankwamen.

Inmiddels staat de auto bij mijn garage. Na verwijderen van koeltunnel etc blijkt de bak onbeschadigd en de bakolie nog op peil. Motorolie is ook goed, maar koelvloeistof was twee liter kwijt. KVS bijgevuld: niet lek. Motor gestart: duidelijke tik bij accelereren, zeker onder 2000 toeren. Ik heb er voorzichtig een paar kilometer mee gereden. Ik zou er zo niet mee naar Parijs durven rijden, maar alles lijkt verder in orde, op die tik/ratel na.

Meest waarschijnlijke scenario lijkt me dat ik een ‘vastloper’ heb gehad, waarbij door een combinatie van hoge belasting, temperatuur en snelheid een zuiger zich door de oliefilm heen tegen de cilinderwand heeft gedrukt, alwaar hij dan even aan vastkleeft, met krassen en schuurplekken tot gevolg.
Bij het afslaan van de motor stopt ook de waterpomp, en ik kan me voorstellen dat de nog aanwezige warmte in het blok de koelvloeistof voldoende laat opwarmen en uitzetten dat die er via de overloopslang deels uit wordt geperst.

Wat ik dan echter niet helemaal begrijp is waar die tik nu nog precies vandaan komt, want het klinkt nu eigenlijk vooral alsof er ergens speling op een drijfstang- of pistonpenlager zit.

Het is duidelijk dat het blok uit elkaar zal moeten, maar voordat dat gebeurt hoor ik toch graag jullie ideeën, meningen, suggesties en voorstellen.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 augustus 2015 04:36 PM
  [ # 1 ]

Dit lezende denk ik ook aan een vastloper. Heb je de compressie al gemeten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 06 augustus 2015 05:14 PM
  [ # 2 ]

Compressiemeting nog niet gedaan, ik hoop daar morgen aan toe te komen (nadat ik eerst voor iemand anders z’n kabelboom heb gefatsoeneerd).
Maar ook een compressiemeting zal waarschijnlijk niet de vraag beantwoorden die me het meest blijft jeuken: wat tikt/rammelt/ratelt er nou eigenlijk?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 augustus 2015 05:51 PM
  [ # 3 ]

Als het een vastloper is geweest heb je op een van de zuigers een glasharde laag en dat kan een behoorlijke tik veroorzaken. Een uitgelopen bigend is een veel zwaardere tik, meer een klop. Mogelijk kun je via de bougiegaten met een endoscoop de cilinderwanden inspecteren op vastlopsporen, want die moeten duidelijk te zien zijn. Hij smeert een laag aluminium tegen de stalen cilinderwand.

Als je geen endoscoop hebt kun je hem bij me komen halen. Kilometertje of 15 toch?

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 06 augustus 2015 05:59 PM
  [ # 4 ]

Je schrijft dat het lijkt alsof het drijfstang- of pistonpenlager rammelt. Waarschijnlijk heeft één van deze of hebben beiden een ‘tik’ gehad van de vastloper/warmloper.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 07 augustus 2015 08:47 PM
  [ # 5 ]

Tip: in het geval van een slecht drijfstanglager maakt deze meestal bij een koude motor minder lawaai dan bij een warme motor, bij een beschadiging aan een zuiger (wat waarschijnlijk het geval is) is het vaak andersom.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 augustus 2015 08:50 PM
  [ # 6 ]
nltecoko schreef:

Maar ook een compressiemeting zal waarschijnlijk niet de vraag beantwoorden die me het meest blijft jeuken: wat tikt/rammelt/ratelt er nou eigenlijk?

Toch wel: een vreter/vastloper geeft altijd een enorm compressieverlies ten opzichte van de nog goeie zuigers, en dat compressieverlies meet je niet als er alleen een drijfstanglager of topeindlager (pistonpenlager) is uitgelopen. Compressiemeting geeft dus zeker een goede indicatie naar mijn bescheiden mening devil

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2015 09:26 PM
  [ # 7 ]

Altijd vervelend zulke dingen…
Succes met de reperaties, hopelijk valt het nog enigszins mee.

Wat mijn garage zegt, 10 jaar gelden ging de motoren bijna nooit stuk, en waren er genoeg goede reserve motoren te vinden.
Nu gaan ze vaker stuk en bij een reserve geen idee wat je koopt, oftewel wil je iets goeds dan moet je motor reviseren. Dat loopt direct een stuk mooier.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 augustus 2015 07:24 AM
  [ # 8 ]

Gisteren even tijd gemaakt om onder de kap te duiken.

Eerste constatering: bij draaiende motor kan de carterontluchting het werk nauwelijks aan, als je de olievuldop loshaalt spettert de olie bijna omhoog met de uitgeblazen lucht. Er komen kennelijk verbrandingsgassen langs de zuigerveren. De oliedamp ruikt ook niet prettig.

Daarna de bougiekabels om beurten verwijderd. Het verschil is niet héél groot, maar bij het loshalen van cilinder 1 wordt het tikken merkbaar minder.

Vervolgens de compressie gemeten: 6, 11, 11 en 10 bar voor respectievelijk cilinders 1 t/m 4.

Tenslotte de endoscoop in cilinder 1: behoorlijke verticale groeven in de cilinderwand.

Het lijkt duidelijk: vastloper op 1e cilinder, bus kapot en waarschijnlijk de zuiger ook.

Nu moet ik me beraden op de vervolgstappen. Ik kan dit blok (laten) reviseren, of een ander lopend blok inbouwen.
Jammer dat de cursus Motorrevisie van DS-TT bij Heijnekamp niet doorgaat, dat zou me nu goed van pas komen. Nu moet ik wachten op een andere locatie / planning. Voorlopig moet de auto dus maar even de winterstalling in, want voor mijn andere DS wordt inmiddels het nieuwe plaatwerk zo’n beetje afgeleverd en ik kan niet teveel hooi tegelijk op de vork nemen.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 augustus 2015 11:06 AM
  [ # 9 ]

Dikke pech!!
Geen klus waar je op zit te wachten…

Je kan je blok aanbieden aan de TT als lesmateriaal? Wink

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 augustus 2015 05:40 PM
  [ # 10 ]

Oscar, heb je zelf de ruimte om de motor er uit te beunen? Ik heb wel een motorkraan voor je staan.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2015 06:10 PM
  [ # 11 ]

We moeten even beraden. Misschien jouw blok gebruiken voor de motorrevisie cursus binnenkort?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 augustus 2015 06:18 PM
  [ # 12 ]

Win-win situatie!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 augustus 2015 08:04 PM
  [ # 13 ]

Of je trekt de kop er ff af en zet er één nieuwe zuiger en één nieuwe bus in.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 augustus 2015 09:57 PM
  [ # 14 ]

Dat is inderdaad een heel realistische optie.

Ik heb een paar jaar geleden de zuigers en bussen vervangen met de motor op zijn plek:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171345/P300/

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 augustus 2015 11:46 PM
  [ # 15 ]

Inmiddels nog weer wat meer nagedacht en realiseer me dat er nog iets bij te vertellen valt.
20 km voor de vastloper hadden we weer LPG getankt. Toen we weer op de snelweg waren en ik terug schakelde naar LPG was er in eerste instantie onvoldoende LPG om boven de 80 - 90 km/u te rijden. Er zit een Lambda-sonde in deze auto, en ik kon aan de display dus ook zien dat er werkelijk te weinig LPG beschikbaar was. Na weer een stukje op benzine en nog een paar keer schakelen was het probleem over, alles leek weer normaal. Tot 10 km later de motor dus vastliep.

En pas deze week bedacht ik me: ik heb met een andere DS eens eerder meegemaakt dat bij het oprijden van de snelweg er opeens te weinig LPG was. De oorzaak was toen een bevroren verdamper, omdat er te weinig koelwater door stroomde.

Zoals aangegeven: toen we in Nederland de eerste schade bekeken bleek er inderdaad 2 liter KVS te ontbreken. Een deel daarvan ligt op de vluchtstrook en is daar ná de vastloper terechtgekomen, maar een deel is misschien ook al eerder verdwenen. Nu moet ik dus rekening houden met de mogelijkheid dat het allemaal begonnen is met onvoldoende koelvloeistof, waardoor de motor te heet is geworden, terwijl de temperatuurmeter noch de waarschuwingslamp dat hebben aangegeven.
Na herstel van de motor zal ik me zeker ook buigen over de mogelijkheid om een laag KVS-nivo te detecteren via een sensor en een waarschuwingslampje, zoals dat bij modernere auto’s gebruikelijk is.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook