8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
   
Bandenmaat 2
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 17 januari 2017 10:54 AM
  [ # 106 ]

3 x Hankook van hierboven besteld, ervaringen zijn wel goed en je kan niet echt een buil vallen voor 45 euro ex montage.

https://www.autobandentest.com/web/pages/zomerbanden/hankook/optimo-k715

2 nieuwe Hankook banden op de vooras en 1 nieuwe Hankook als reserveband, de huidige nog prima maar te kleine voorbanden (Michelin Energy) gaan naar achteren.
Hopelijk zijn ze nu wel leverbaar, via bandenleader.nl en montage bij een James Autoservice in de buurt die zelf een paar DS’en heeft dus dat wel wel goed komen.

 

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 07:56 PM
  [ # 107 ]

Nieuwe banden op de achteras!
Voorbanden oprijden, daarna wisselen en weer nieuwe banden achterop.

Beste banden achter, geen last van uitgedroogde achterbanden door weinig slijtage en nooit meer 4 nieuwe banden tegelijk hoeven kopen.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 januari 2017 08:01 PM
  [ # 108 ]

Nope: de beste banden ALTIJD voor! Dan heb je de meeste kans om je auto onder controle te houden bij onverwachte uitwijkmanoeuvres.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9154
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 08:03 PM
  [ # 109 ]

Niet dus, Arjan heeft gelijk.

Google maar eens.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 januari 2017 08:05 PM
  [ # 110 ]

Op een slipcursus leer je dus dat de beste banden voor moeten. Waarom? Je stuurt met de voorkant en dan wil je heel graag dat die banden grip hebben.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9154
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 08:07 PM
  [ # 111 ]

De grootste krachten op de banden worden veroorzaakt tijdens het remmen.
Een auto met een glijdende achterkant is onbestuurbaar, ook dat leer je op een slipcursus.
Dus achter altijd de meeste grip.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 17 januari 2017 08:07 PM
  [ # 112 ]

Om jullie allemaal uit de droom te helpen, mijn huidige voorbanden zijn zgan, niets mis mee alleen te kleine maat en die wil ik niet op de voorwielen, lees maar even terug.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229041/P60/#1990823

En de calculator:

https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=185-70r14-185-80r14

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 08:16 PM
  [ # 113 ]
wimb schreef:

Op een slipcursus leer je dus dat de beste banden voor moeten. Waarom? Je stuurt met de voorkant en dan wil je heel graag dat die banden grip hebben.

Op een CX heb je waarschijnlijk al 2 of 3 set voorbanden versleten en dan zit er nog dik profiel op de achterbanden. Ze worden oud en drogen uit.
Als je ze dus wisselt rijdt je in de praktijk nooit op slechte en/of oud banden (totdat je ze op rijdt).

Zoals René al zegt remmen doe je met de voorkant, in de praktijk heb ik een noodstop moeten maken dan een uitwijk actie. En juist ook met uitwijken kan het gevaarlijk zijn als de achterkant grip verliest.

Het blijft een discussie en uiteindelijk altijd een compromis.
Want je wil het liefst gewoon altijd 4 nieuwe banden Wink

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 januari 2017 08:20 PM
  [ # 114 ]

Zoals je zelf al zegt, de meeste remkracht gaat naar de voorwielen en daarom wil je daar de meeste grip hebben. Maar als jullie het graag beter weten: sterkte!

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9154
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 08:51 PM
  [ # 115 ]

Kan ik je hier mee overtuigen? Wink

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/c891a228-40cf-453a-842b-4d77ab5a514e/slechtere-banden-voor-of-achter

Ik verkeerde jarenlang in dezelfde veronderstelling als jou, totdat ik een keer op tv een test zag.
Sindsdien zitten bij mij de beste banden achter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 januari 2017 09:33 PM
  [ # 116 ]

Ik blijf het toch een moeilijke discussie vinden…
Het hangt er maar net vanaf in welke situatie je terecht komt.
Als je op een flink natte weg plotseling moet remmen heb je denk ik het meeste aan goed profiel op de voorbanden. De achterbanden hebben minder water te verstouwen omdat de weg al droger is gereden door de voorbanden.
Als je gaat uitwijken in deze situatie is diep profiel achter weer net zo belangrijk.
Op een droge weg is minder profiel weer gunstig, F1 rijdt niet voor niets op slicks…
Beetje roulette dus…

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 januari 2017 09:41 PM
  [ # 117 ]

Een cx breekt achter uit!
Wat René zegt; de beste banden achter!
Om het te proberen moet je eigenlijk een break hebben,dan snap je het meteen.Wink
Maar met een gewone cx is het ook zeer raadzaam.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9154
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 09:41 PM
  [ # 118 ]
H@ns schreef:

De achterbanden hebben minder water te verstouwen omdat de weg al droger is gereden door de voorbanden.

Niet bijvoorbeeld bij een ID/DS, door het grote verschil in spoorbreedte rijden de achterwielen daar hun eigen spoor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 januari 2017 09:48 PM
  [ # 119 ]

De achterbanden hebben meestal een andere (smallere) maat dus dat is weer een apart verhaal…
Die komen dus niet vóór
Bovendien slijten ze veel minder, drogen alleen maar uit…

Okee, injectiemodellen hebben dan wel weer dezelfde maat. En breaks ook bedenk ik me net…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 januari 2017 10:38 PM
  [ # 120 ]
René Jongejan schreef:

Kan ik je hier mee overtuigen? Wink

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/c891a228-40cf-453a-842b-4d77ab5a514e/slechtere-banden-voor-of-achter

Nee. Probeer je de volgende situatie maar eens in te beelden:
Het regent en dus heb je slecht zicht. Op het laatste moment ontdek je dat de auto’s voor stevig in de ankers gaan. Je hebt een reactietijd, dus al een aardig aantal meters afgelegd voordat je begint te reageren waardoor je remweg te kort is. Ergo: remmen + uitwijken. Die manoevre lukt alleen als de auto ook daadwerkelijk daarheen gaat waar jij hem stuurt. Nogmaals, dat lukt je alleen met goede grip voor.
En dit soort situaties komt vaak genoeg voor om dat als leidend uitgangspunt te nemen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook