2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Multiriem / airco + signaallampje (BX)
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 juni 2016 06:55 PM
  [ # 16 ]

Geld speelt geen rol, Tom Poes! Het gaat erom of het technisch verstandig was.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 juni 2016 06:57 PM
  [ # 17 ]

Tuurlijk. Anders zou het ding toch nooit zo geleverd zijn? Wink

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 juni 2016 07:06 PM
  [ # 18 ]

De klant vraagt, wij draaien… Moderne auto’s met injectie en een computer passen bij het inschakelen van dit of dat in een fractie van een seconde o.a. de benzinetoevoer aan, maar zo’n Solexje kan dat niet. Dus met hydrauliek, automaat en airco wordt de motor een beetje overvraagd.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 juni 2016 08:56 PM
  [ # 19 ]

Misschien, maar met 90 PK op iets meer dan 1000 kg had de motor in principe porrie zat hoor, ook in combinatie met hydrauliek en airco, zelfs met automaat. Het spul is alleen wel oud, zo langzamerhand. Dus wellicht ben je wat PK’s kwijt en merk je dat verschil als de airco inkomt.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 juni 2016 11:49 PM
  [ # 20 ]

Hallo Hilko,

Mogelijk heb je gelijk als je kijkt naar de verhouding pk, massa, automaat en airco. Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht, maar als ik op de snelweg zit met 100 km/u en ik schakel de airco in, hoor ik inderdaad geen gekrijs. Het probleem doet (deed!) zich voor bij lagere toerentallen, optrekken en weinig snelheid, dus als de massa van het voertuig tegen je werkt in plaats van dat je ervan profiteert.

Vooralsnog lijkt het probleem opgelost door de multiriem strakker te zetten, maar als het anders blijkt te zijn meld ik mij weer!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 mei 2017 02:13 PM
  [ # 21 ]

Vervolg, helaas…

De laatste tijd toch weer last van een krijsende riem. Zoals eerder gezegd wordt het geluid zeker niet veroorzaakt door een te slappe V-snaar van de HD-pomp, want deze staat zo strak dat je er viool op kunt spelen en bovendien doet het geluid zich (vrijwel) uitsluitend voor als de airco wordt aangezet. Vanmorgen daarom de multiriem strakker gezet, wat leek te helpen, tot het geluid weer terugkeerde.

Nu is de compressor in 2011 vernieuwd en de poelie ervan heeft wel acht sporen (de riem vier). Als mijn geheugen mij niet bedriegt, heeft de riem altijd op de buitenste sporen gezeten. Veel meer naar binnen zou ook niet kunnen, want dan komt hij in contact met het kleine spanwieltje van de HD-snaar. Toch heb ik vanmorgen de riem één spoor naar binnen gezet, in de hoop dat hij dan beter in lijn staat met de poelies van de krukas en de dynamo. Na goed strak spannen is het geluid tot nu toe weg.

(Al schrijvende bedenk ik me dat de compressor die er in 2011 is opgezet wellicht niet voor niets acht sporen op de poelie heeft en dat er dus eigenlijk een bredere riem op hoort, wat natuurlijk niet kan i.v.m. de twee andere poelies. Zou de pomp iets te zwaar zijn voor het viersporenriempje van mijn BX?)

Afbeelding Bijlagen
Poelie_airco.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 mei 2017 02:43 PM
  [ # 22 ]

Ze hebben er dus niet de originele pomp op gezet ?
Misschien is de “spoorbreedte” ook niet hetzelfde, maar ik denk eerder dat ze er zwaardere pomp op gezet hebben die veel meer opbrengst heeft, vandaar de bredere poelie. Ik zou daar eerst maar eens gaan zoeken. Soms kun je die poelie’s van de pomp verwisselen, maar dat werkt alleen bij hetzelfde merk. Ik dacht dat een BX origineel een 5H9 pomp had, terwijl je die PV8 vaak vindt op grote compressors als de 7H15, die hebben ruim 2 keer zoveel capaciteit.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 mei 2017 02:50 PM
  [ # 23 ]

Dank, Citroensmgz! “5H9” zegt me niets, maar ik weet wel dat de oude compressor die er indertijd vanaf is gegaan geen acht sporen had. Ik zal me eens oriënteren.

Aanvulling:

Zou een originele aircopomp misschien ook mijn probleem van de niet-sluitende drukregelaar (zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233302/P90) oplossen? Dat zouden dan twee vliegen in één klap zijn, maar wellicht is dat te optimistisch gedacht.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 mei 2017 03:31 PM
  [ # 24 ]

Ik zie de link niet tussen die 2, dus helaas niet denk ik zo.
Een 5H9 is de kleinste Sanden pomp die er is, de 7H15 ongeveer de grootste.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 16 mei 2017 07:27 PM
  [ # 25 ]

Wanneer ik naar de foto kijk lijkt het net of ik op sommige plaatsen vooral bij de v-snaar een lichte aanslag van olie(nevel) zie?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 mei 2017 07:55 PM
  [ # 26 ]

Nee, dat moet gezichtsbedrog zijn. De riemen zijn netjes droog. Ik heb trouwens al wat zitten googelen en een of ander bedrijf in de UK kan een compressor leveren die geschikt zou moeten zijn voor mijn BX. Het zou gaan om de 6453 H6, maar ik ga nog niets bestellen. Eerst maar eens mijn naheffing inkomstenbelasting betalen…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 mei 2017 12:15 PM
  [ # 27 ]

Op de foto kun je zien wat voor compressor er nu onder mijn BX zit. Op de site van Sanden kom ik voor type 4711 dan de volgende specificaties tegen. Citroensmgz had het goed gezien: het gaat hier om een 7H15-pomp. Maar… is deze inderdaad te zwaar om zonder slippen met een viersporenriem te worden aangedreven?

Compressor Family: SD7H15
Style: HD
Mount Type: Ear 8 Long
Ear ID: 83.3
Refrigerant: R134A
Displacement: 155.00
Rotation Direction: CW
Oil Qty (cc): 135
Cylinder Head: JD
Port Angle: V
Port Clocking: 12:00
Head Port Style: 3/4X7/8
Rotor Size: 119
Rotor Groove: PV8
Gauge Line
to First Groove: 21.63
Gauge Line
to Middle Groove: 34.09
Gauge Line
to End Groove: 46.55
Coil Voltage: 12
Connector: 1 Wire Male Bullet

Afbeelding Bijlagen
Compressor_Sanden_4711.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 mei 2017 12:53 PM
  [ # 28 ]

“Kennelijk” had ik aan mijn vraag kunnen toevoegen, maar voor ik op zoek ga naar een vervangende compressor met de originele capaciteit of het originele vermogen, wil ik het wel zeker weten.

PS: Het gepiep is trouwens weer terug.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 mei 2017 02:10 PM
  [ # 29 ]

Je hebt dus een grotere pomp en dan in HD ( Heavy Duty) uitvoering, veel gebruikt in bussen en vrachtwagens. Maar die wordt ook met een “gewone” v-snaar poelie geleverd. Ik denk dat het met een 4-multiriem ook moet kunnen. Wat je nog kunt nakijken: Ligt de snaar goed recht op de poelie, d.w.z. liggen de pielies goed in een vlak? Kijk eens naar de poelies: Als ze “glimmen” dan zijn ze ingesleten en dan lijdt ook tot herrie. Ik zou de multi-riem gewoon wat strakker zetten en dan kijken of het beter werkt. Geen olie/vet/kaarsvet etc erop: Hij piept omdat hij slipt, als je er vet/etc op doet dan slipt hij nog steeds, maar je hoort het niet meer.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 mei 2017 03:26 PM
  [ # 30 ]

Ik zal nog wat van de genoemde controles uitvoeren, maar kan nu al het volgende zeggen.

De riem staat echt goed strak en ik moet ook een beetje om mijn lagers denken. Gisteren heb ik zoals gezegd de riem op de compressorpoelie één spoor naar binnen gelegd, juist om daarmee wellicht alles beter op één lijn te krijgen, maar het heeft niet geholpen. Aan de riem heb ik niets bijzonders gezien, maar ik zal hem nog eens controleren. Ik neem aan dat als de poelies glimmen ik ze licht zou kunnen opschuren voor een betere grip.

Profiel  
 
 
2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook