3 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Multiriem / airco + signaallampje (BX)
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 mei 2017 05:11 PM
  [ # 31 ]

Dieptepunt. Vandaag gedaan:

- met een staafstethoscoop geluisterd of de compressor of de dynamo misschien rare geluiden maken, wat niet het geval is;
- multiriem verwijderd en de poelies met een staalborsteltje en wat spiritus op een doekje goed schoongemaakt;
- een nieuwe multiriem correct gemonteerd (op de oude sporen) en goed strak gezet.

Helaas: bij een ingeschakelde airco hoor je gekrijs, nu ook als ik hem bij 80 km/u aanzet.

- bij stationair draaien met uitgeschakelde airco hoor ik nu een wat schurend geluid; het lijkt eerder uit de buurt van de krukas te komen, maar aangezien ik niet zeker weet wat ik precies wel en niet moet horen met een stethoscoop, ben ik er niet zeker van.

Balen, ik had gedacht dat het nu in orde zou zijn.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 mei 2017 06:27 PM
  [ # 32 ]

Balen dus.
Komt het krijsen van de krukaspoelie of de pomp-poelie?  Dat kun je beluisteren met een slangetje aan je oor, of je haalt de staaf van de stethoscoop, dan luister je veel lokaler ? Begint hij pas te krijsen als je 80 km/uur rijdt of als je meer toeren maakt, of vanaf het begin dat je hem aanzet ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 mei 2017 06:36 PM
  [ # 33 ]

Hij begint meteen als je hem bij stationair inschakelt en met meer gas wordt het erger. Vanmorgen hoorde ik in de compressor en de dynamo geen vreemde geluiden, dus ik denk dat het bij de krukas vandaan komt. Ik zal vanavond of anders morgen nog een keer luisteren en kijken wat er gebeurt als ik de riem iets losser zet. Als het schurende geluid bij uitgeschakelde airco dan weg is (en misschien het krijsen met ingeschakelde airco ook), weet ik dat ik op het blok iets naar de kloten heb geholpen, mogelijk door keer op keer de riem juist veel te strak te zetten. Zo raken we steeds verder van huis…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 mei 2017 07:21 PM
  [ # 34 ]

Zojuist nog even de riem een fractie losser gezet, maar het maakt geen verschil. Het schurende geluid bij uitgeschakelde airco was nu zowel voor als na het losser zetten weg. Daar staat tegenover dat je soms gekrijs hoort als je bij uitgeschakelde airco gas geeft. Uit de geluiden word ik geen wijs, maar bij de dynamo en de compressor hoor ik niets bijzonders.

Ik kan er beter mee stoppen voor vandaag…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 mei 2017 04:51 PM
  [ # 35 ]

Alles voor de wetenschap…

Vandaag gedaan wat je op het plaatje ziet en zojuist een kwartiertje rondgereden. Geen gekrijs of vreemde geluiden tot nu toe -ik blijf zo nog een tijdje rijden- dus waarschijnlijk heb ik geen schade aan mijn krukaslagers en zit het probleem (gelukkig) in de compressor. Ik denk niet meer aan een slippende riem, want deze stond heel strak, maar aan het apparaat zelf.

Als het krijsen vanaf vandaag wegblijft, denk ik niet dat ik de compressor ga (laten) repareren, maar dat ik op zoek ga naar een nieuwe compressor die geschikter is voor een BX dan deze zware Sanden 4711. Gezien het Nederlandse klimaat én mijn financiën kan ik ook gewoon met de korte riem en dus zonder airco blijven rijden, maar dat is een beetje zonde: een BX 16 TRS met automaat en airco is tamelijk bijzonder.

Aanvulling: Ik blijf erbij dat een BX eigenlijk niet ontworpen is voor een airco, want 1,24 meter voor een viersporenriempje van, ik meen, 1,4 cm breed, is erg lang.

Afbeelding Bijlagen
kortere_riem_poelies.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 mei 2017 05:29 PM
  [ # 36 ]

Nog een aanvulling: de ingreep van vandaag heeft niet geholpen voor het probleem van de drukregelaar die niet dichtgaat, dus dat draadje blijft nog even bestaan.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 juni 2017 04:35 PM
  [ # 37 ]

Vraagje:

Klopt het dat als je de compressor vervangt je meteen ook de droger moet vernieuwen, of is dat slimme bangmakerij van het betreffende bedrijf?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 05 juni 2017 12:07 PM
  [ # 38 ]

Is geen bangmakerij! De droger zorgt ervoor dat je geen vocht of vuiligheid in je aircosysteem krijgt. Als deze droger verzadigd is heb je kans op bevriezing elders in het aircosysteem. Bij afkoppelen van het systeem krijg je een grote hoeveelheid buitenlucht wat door de droger (silicagel) wordt opgenomen en zal het element verzadigd raken. Ook bij diverse maken het systeem op een aircostation aan te sluiten kun je dit krijgen.

Gezien de leeftijd van de auto zit er misschien nog de originele droger in? Dus vervangen zou zeker geen kwaad kunnen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 juni 2017 12:47 PM
  [ # 39 ]

Dank je! Na wat onderzoek -Eric The Car Guy zet heel instructieve video’s op YouTube- was ik er inmiddels zelf ook al achter dat zo’n droger niet het eeuwige leven heeft en verzadigd raakt. De mijne ziet er al oud uit, dus vervangen kan zeker geen kwaad. Net als bij compressoren zie je trouwens zeer grote prijsverschillen; ik ben in zo’n geval altijd een beetje huiverig om een heel goedkope te nemen, maar vind het anderzijds, gezien het Nederlandse klimaat, een beetje zonde om vele honderden euro’s uit te geven aan een betrekkelijk “luxe” voorziening.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 juni 2017 08:19 PM
  [ # 40 ]

Je kunt met aircocompressoren het beste een “merk” nemen.
Welk het best is mag ieder voor zich bepalen, maar Nissens, Sanden, Delphi en Mitsubishi zijn een paar goed bekend staande merken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 juni 2017 08:51 PM
  [ # 41 ]

Als ik er even van uitga dat het gekrijs niet door de riem veroorzaakt werd maar in de compressor zelf zit, is het wellicht de moeite waard mijn installatie te laten leeghalen en zelf de pomp (een Sanden 4711 van vijf jaar oud) open te maken om te zien of hij misschien nog gerepareerd kan worden. Daarna zou ik de gerepareerde of een nieuwe pomp, plus een nieuwe droger kunnen monteren en de installatie door Renard of iemand anders kunnen laten vacumeren en vullen. Op die manier houd ik de kosten een beetje in de hand.

Airco is een mooie, maar kwetsbare en nogal wat onderhoud vragende uitvinding!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 juni 2017 09:36 PM
  [ # 42 ]

Airco vraagt vooral onderhoud, en helaas wordt daar vaak op beknibbeld, met alle narigheid van dien.
Een goed onderhouden systeem gaat niet zo snel kapot.
Goed onderhoud is onder andere eens per 2 jaar vullen, maar ook reinigen en de droger vervangen.
Hou je dat bij (en dat is best prijzig) dan gaat je airco systeem heel lang mee.

Helaas laat “men” vaak alleen vullen op enigzins regelmatige basis. Dat is geen onderhoud.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 juli 2017 10:02 PM
  [ # 43 ]

Update (en slot?):

Zoals aangekondigd heb ik de (lege) airco zelf ontdaan van de compressor en de filter/droger en eerstgenoemde naar mijn garage gebracht om te laten onderzoeken of het probleem misschien in het apparaat zelf zat. Met de pomp was niets mis, maar wel bleek dat op mijn motorblok -ik heb een B2C-motor- een bevestigingspunt voor een tussen- of geleidewieltje zit! Vreemd dat dat wieltje er nooit op heeft gezeten!

Via-via heeft Renard nog een origineel wieltje weten te bemachtigen en dit, samen met de pomp, een nieuwe riem en een nieuwe droger gemonteerd. Het effect ervan is dat de riem meer steun heeft en over een groter deel van de compressorpoelie loopt. Hoe groter het raakvlak, hoe kleiner de kans op slippen.

Daarnet de auto opgehaald en getest: vooralsnog geen gekrijs meer, dus ik hoop dat de ellende de wereld uit is! (Niettemin vind ik dat R12 een beter koudemiddel was dan R134A, maar ja, de planeet moet nog langer mee…)

Afbeelding Bijlagen
Geleidewiel_foto_3.jpgGeleidewieltje.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 september 2017 11:41 AM
  [ # 44 ]

En om het af te maken: een signaallampje voor de airco, in de juiste kleur.

Afbeelding Bijlagen
Aircolampje_640_x_480.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 september 2017 08:34 PM
  [ # 45 ]

Weer eens te vroeg gejuicht… Als het interieur op temperatuur is, moet de airco uitschakelen, maar dat doet hij niet: hij blijft koelen en het lampje blijft branden, waardoor je na verloop van tijd zelfs een instroomtemperatuur van 0 graden krijgt, wat niet de bedoeling is. Vreemd genoeg maakt het ook niet uit of je de schuif maar een klein stukje of helemaal openzet; het lijkt meer een aan-en-uitknop. Volgende week, als de auto toch z’n APK heeft, gaan ze er bij Renard naar kijken. Zelf zal ik deze week nergens meer aan toe komen.

Profiel  
 
 
3 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook