3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Krijsen met nieuwe multiriem (BX)
Rougefurio
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1897
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 18 mei 2017 05:11 PM
  [ # 31 ]

Dieptepunt. Vandaag gedaan:

- met een staafstethoscoop geluisterd of de compressor of de dynamo misschien rare geluiden maken, wat niet het geval is;
- multiriem verwijderd en de poelies met een staalborsteltje en wat spiritus op een doekje goed schoongemaakt;
- een nieuwe multiriem correct gemonteerd (op de oude sporen) en goed strak gezet.

Helaas: bij een ingeschakelde airco hoor je gekrijs, nu ook als ik hem bij 80 km/u aanzet.

- bij stationair draaien met uitgeschakelde airco hoor ik nu een wat schurend geluid; het lijkt eerder uit de buurt van de krukas te komen, maar aangezien ik niet zeker weet wat ik precies wel en niet moet horen met een stethoscoop, ben ik er niet zeker van.

Balen, ik had gedacht dat het nu in orde zou zijn.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 mei 2017 06:27 PM
  [ # 32 ]

Balen dus.
Komt het krijsen van de krukaspoelie of de pomp-poelie?  Dat kun je beluisteren met een slangetje aan je oor, of je haalt de staaf van de stethoscoop, dan luister je veel lokaler ? Begint hij pas te krijsen als je 80 km/uur rijdt of als je meer toeren maakt, of vanaf het begin dat je hem aanzet ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1897
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 18 mei 2017 06:36 PM
  [ # 33 ]

Hij begint meteen als je hem bij stationair inschakelt en met meer gas wordt het erger. Vanmorgen hoorde ik in de compressor en de dynamo geen vreemde geluiden, dus ik denk dat het bij de krukas vandaan komt. Ik zal vanavond of anders morgen nog een keer luisteren en kijken wat er gebeurt als ik de riem iets losser zet. Als het schurende geluid bij uitgeschakelde airco dan weg is (en misschien het krijsen met ingeschakelde airco ook), weet ik dat ik op het blok iets naar de kloten heb geholpen, mogelijk door keer op keer de riem juist veel te strak te zetten. Zo raken we steeds verder van huis…

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
Rougefurio
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1897
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 18 mei 2017 07:21 PM
  [ # 34 ]

Zojuist nog even de riem een fractie losser gezet, maar het maakt geen verschil. Het schurende geluid bij uitgeschakelde airco was nu zowel voor als na het losser zetten weg. Daar staat tegenover dat je soms gekrijs hoort als je bij uitgeschakelde airco gas geeft. Uit de geluiden word ik geen wijs, maar bij de dynamo en de compressor hoor ik niets bijzonders.

Ik kan er beter mee stoppen voor vandaag…

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
Rougefurio
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1897
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 19 mei 2017 04:51 PM
  [ # 35 ]

Alles voor de wetenschap…

Vandaag gedaan wat je op het plaatje ziet en zojuist een kwartiertje rondgereden. Geen gekrijs of vreemde geluiden tot nu toe -ik blijf zo nog een tijdje rijden- dus waarschijnlijk heb ik geen schade aan mijn krukaslagers en zit het probleem (gelukkig) in de compressor. Ik denk niet meer aan een slippende riem, want deze stond heel strak, maar aan het apparaat zelf.

Als het krijsen vanaf vandaag wegblijft, denk ik niet dat ik de compressor ga (laten) repareren, maar dat ik op zoek ga naar een nieuwe compressor die geschikter is voor een BX dan deze zware Sanden 4711. Gezien het Nederlandse klimaat én mijn financiën kan ik ook gewoon met de korte riem en dus zonder airco blijven rijden, maar dat is een beetje zonde: een BX 16 TRS met automaat en airco is tamelijk bijzonder.

Aanvulling: Ik blijf erbij dat een BX eigenlijk niet ontworpen is voor een airco, want 1,24 meter voor een viersporenriempje van, ik meen, 1,4 cm breed, is erg lang.

Afbeelding Bijlagen
kortere_riem_poelies.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
Rougefurio
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1897
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 19 mei 2017 05:29 PM
  [ # 36 ]

Nog een aanvulling: de ingreep van vandaag heeft niet geholpen voor het probleem van de drukregelaar die niet dichtgaat, dus dat draadje blijft nog even bestaan.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook