1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
De BX van koen91: Ins Blaue Hinein
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 september 2015 08:57 PM

Van de voorpagina

Ins Blaue Hinein

De Citroën BX, jaren achtereen de meest verguisde bollenbak van alles dat uit Parijs en Rennes gezweefd kwam, is nu toch echt aan een opmars bezig als liefhebbersauto. Of je daar in het algemeen blij mee bent of niet, dit exemplaar kan voor een autoliefhebber alleen maar een goede zijn: een prachtig overgebleven first-year model in een zeldzame kleur.

Dat de BX stilletjes een wat serieuzere liefhebbersauto aan het worden is, is natuurlijk ook niet zo gek. De generatie die opgroeide met de eeuwige budget-bollenbak is nu zelf aan een hobby-auto toe en zolang de BX nog vriendelijk in aanschaf en onderhoud is, zal de auto zijn weg naar liefhebbers wel vinden. Ook het oldtimervak is dynamisch, en waar de hoekige lijnen van Marcello Gandini tijdenlang als gedateerd werden aangemerkt zijn ze inmiddels retro, vintage en, kortom, opnieuw hip.

Van de verschuivende liefhebbersgroep is medeforummer koen91 zeker een lid. Hij groeide feitelijk op in en rond AX-en, maar als die voor onderhoud of reparatie bij de werkplaats werden aangeboden, kreeg de vader van Koen een BX mee. Voor de kleine Koen een belevenis, aangezien de auto immers stijgen en dalen kon. Een kermisattractie voor op de oprit! De liefde voor Citroën, veerbollen en specifiek de BX zat er dus vroeg in. Die liefde werd eerder al gedeeltelijk ingevuld met de mooie witte GS die we eerder reden, en nu dan ook met de hier getoonde BX 14 RE in de fraaie kleur Bleu Argenté (code GNE).

Koen vond de wagen min of meer per ongeluk op een oldtimerbeurs in Eelde. Brons Automobielen te Foxhol had de wagen diezelfde dag in handen gekregen. Na een week van overpeinzing is Koen de wagen in daglicht gaan bekijken, en werd het duidelijk dat als er ooit een BX moest komen, dit ‘m was: een heerlijke uitvoering, technisch helemaal in orde, een prachtige kleur, roestvrij en als bonus een exemplaar uit het eerste jaar van productie. Omdat de prijs bovendien paste, werd de koop gesloten.

De BX zelf is een wonderschoon exemplaar uit het eerste jaar van productie. Het ORGA-nummer 2226 leidt naar een productiedatum van maandag 13 december 1982. Hoewel het een maandagmorgen-exemplaar had kunnen blijken te zijn, moet het van meet af een goede wagen zijn geweest: Koen is er de derde eigenaar van en de eerste twee hebben de wagen duidelijk gekoesterd, getuige de kleine doorgepoetste plekken in de matzwarte afwerking. De auto werd afgeleverd op dinsdag 18 januari 1983 en is getuige het verzekeringsbewijs zeker tot 2010 als dagelijks vervoer gebruikt.

De auto werd afgeleverd op optionele TRX-banden (170/65-R365 TRX), met gordels achterin (die in Nederland in 1983 nog niet verplicht waren) en zonder hoofdsteunen vóór, getuige de enigszins afwijkende bekleding en de afdekdopjes voor de gaten, die in de kofferbak werden gevonden. In de loop van de tijd werden de TRX-wielen door basis-BX velgen vervangen, kennelijk omdat TRX-banden prijzig en moeilijk leverbaar zijn geworden. Koen heeft zelf de period Sharp autoradio-cassettespeler aan het interieur toegevoegd.

De auto is, mede met dank aan het wat vriendelijker klimaat in de Corréze (19), vrijwel volledig roestvrij overgebleven, tot en met vier perfecte portieren aan toe. Om dat zo te houden is de wagen uitgebreid met Dinitrol behandeld: als het warm genoeg is, druipt de auto nog van de was. Verder werden een paar hogedrukleidingen preventief vervangen. Koen heeft er zelf dan ook geen grotere plannen mee dan de velgen op te laten knappen, de gescheurde achterlichtlens te vervangen en een setje nieuwe banden te monteren. De auto heeft ook niet meer dan dat nodig; de kleine schrammen en kale plekjes wijzen alleen maar op een lang en gekoesterd verleden. Schoonheidsfoutjes die een BX als dit met alle eer mag dragen.

De BX van Koen is een van de oudste BX-en van Nederland en een van de mooiste om te zien. Een auto waar niets op aan te merken valt. Als je liefhebber bent van oude auto’s, kun je niet om de geweldige conditie van deze BX heen. En de BX liefhebbersschare zal sowieso staan te watertanden. Auto’s als dit, en eigenaren als Koen maken dat die opmars van de BX als liefhebbersauto gestaag, maar wel zeer zeker door zal gaan.

Tekst en foto’s: Penny Lane

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 18 september 2015 09:11 PM
  [ # 1 ]

Erg leuk stukje!

Wat een mooie BX! En eindelijk men gaat inzien dat de BX ook thuis hoort in het rijtje van de Traction Avant, 2CV, DS, Cx enz…..

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 september 2015 09:26 PM
  [ # 2 ]

Mooi exemplaar!

De prijzen voor goede BXen is de laatste jaren al aan het stijgen. Dat is een goede zaak, hopelijk stijgen ze nog even door zodat het ook de moeite wordt om onderdelen te gaan herproduceren. Want dat wordt wel degelijk een probleem.

Wie weet komen er de komende jaren nog meer van zulk soort leuke exemplaren aan het licht Wink

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 18 september 2015 09:29 PM
  [ # 3 ]

Nou ja, ik rij inmiddels zo’n 22 jaar met plezier in BX-en. Het is een behoorlijk comfortabele en zeer praktische auto. Met wat kuren maar zelden desastreus.
Hoewel ze er best wel apart / eigenzinnig uitziet heb ik het nooit een mooie auto gevonden.
Veel te hoekig. Te weinig echt mooie lijnen. Maar dat is persoonlijk uiteraard.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 18 september 2015 09:31 PM
  [ # 4 ]

Leuk verhaal Derek over een erg leuke en mooie BX. Tja welke BX is dat eigenlijk niet? Wink

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 18 september 2015 09:36 PM
  [ # 5 ]

Wat een prachtige BX! Persoonlijk vind ik de type 1 niet geweldig, dat komt doordat ik in type 2 en type 3 wagens ben opgegroeid - dat schrijftafel stuur hóórt erbij voor mij, maar dit is wel zo’n geweldig mooi exemplaar dat ik er even stil van word. Zo zie je maar: mooi blauw is niet lelijk.
Wat betreft het uiterlijk van de BX, ik heb het altijd een mooie auto gevonden, en te zien aan de blikken die de BX dagelijks nog trekt als ik voorbij getuft kom ben ik niet de enige!

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Koen91
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-05-2014

- BX 14RE
- GS/GSA Pallas
Gepost: 18 september 2015 10:07 PM
  [ # 6 ]

Erg leuk verhaaltje geworden Derk!  Smile

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 18 september 2015 10:47 PM
  [ # 7 ]

Leuk verhaal, heerlijke auto! Maar een vraag: hoe weet je dat ie destijds is afgeleverd op TRXen?

Grtn Martijn

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 september 2015 10:50 PM
  [ # 8 ]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke velgen dat zijn, staal of lichtmetaal TRX?

Profiel  
 
Koen91
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-05-2014

- BX 14RE
- GS/GSA Pallas
Gepost: 18 september 2015 10:56 PM
  [ # 9 ]

Er zit een sticker bij de bestuurdersdeur. Daarop staat de bandenmaat en de bandenspanning etc.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 september 2015 12:09 AM
  [ # 10 ]

Woah! Wat een plaatje!
Zijn er meer foto’s van het interieur?
Fraaie kleuren, en de lijnen en strakheid van de eerste serie komen mooi uit.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 19 september 2015 12:56 AM
  [ # 11 ]

Wát een plaatje!! Vooral de bijrijderskant komt erg strak uit, zonder buitenspiegel Smile

doei

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 20 september 2015 01:45 AM
  [ # 12 ]

Wow.
Wat.
Een.
Apparaat!

Echt fantastisch! En ook in een lekker uniek model jaar 83 kleurtje!!I
Mijn BX is ook origineel geleverd op TRX banden, weet niet wanneer ze daar mee gestopt zijn.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 20 september 2015 10:25 AM
  [ # 13 ]

Mooi verhaal. Schitterende wagen. Proficiat, Koen!

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 20 september 2015 10:58 AM
  [ # 14 ]

SAM_1151 by twan238, on Flickr

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 september 2015 11:06 AM
  [ # 15 ]

Yep, dezelfde sticker als in de BX van Koen:

Merk op dat bij de TRS van Twan de drukken rondom een tiende bar hoger zijn…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook