Informatie c35
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 28 oktober 2015 08:58 PM

Hallo mensen,

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum en hier heb ik natuurlijk een goede reden voor,
Ik heb met een paar vrienden een paar dagen geleden een citroen C32 camper gekocht.

wij zijn van plan om aankomende zomer d’r eens lekker op uit te gaan, omdat we niet heel veel geld ter beschiking hebben hebben wij voor niet veel geld een campertje gekocht waar dan natuurlijk nog wat werk aan te doen valt, hier hebben we dan nog 3 kwart jaar voor.
Dit is dus een Citroen C32 geworden (oftewel een fiat 242)

Nu zit er natuurlijk een hele hoop roest aan, de accu’s zijn dood en de bedrading is niet all te netjes.
Maar motorisch is die veder goed, als je goed hebt voor gegloeid start die in 1X, rookt als die warm is niet en loopt gewoon rustig. hij lekt wel een beetje olie en cool vloeistof, maar daar gaan we natuurlijk nog naar kijken.

Nu is d’r dus nog heel wat werk aan de winkel en om dit zo goed mogelijk te laten verlopen zoek ik zo veel mogelijk lees voer als ik maar kan vinden, ik wil dus graag vragen: heeft iemand of weet iemand nog handleidingen, schema’s, werkplaats handboek, motor informatie etc etc voor deze Citroën te vinden? hoe meer hoe beter.
Tips en tricks zijn natuurlijk ook welkom.

Ik bedank jullie voor de aandacht en bedank ook alvast voor jullie hulp.
groetjes Sander

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 09:55 PM
  [ # 1 ]

Leuk! Plaatst eens wat foto’s, altijd leuk om te zien. Ik heb ook een 242 camper. Staat ook een topic op dit forum onder bedrijfswagens. Waar in Nederland zitten jullie ergens?

Op marktplaats staan volgens mij voor 30 euro oid de werkplaatshandboeken zag ik laatst….

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 28 oktober 2015 10:03 PM
  [ # 2 ]

ik zou even foto’s maken en kijken hoe ik deze hier neer zet.

ik heb natuurlijk ook all rond gezocht op het forum en ben ook uw topic tegen gekomen, en in andere topics heb ik ook heel wat reacties van u gezien.

ik woon in Lochem (bij Zutphen in de buurt)

bedankt voor uw reactie.

Groetjes Sander

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 11:46 PM
  [ # 3 ]
Ruudolf schreef:

..... uw topic…. van u gezien.
.... uw reactie.

Groetjes Sander

Auw Laughing

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 30 oktober 2015 03:08 PM
  [ # 4 ]

Nu komt mijn eerste vraag:
Ik wil een accu isolator in de camper zetten om zo de start en huishoud accu te schijden.
Heeft iemand enig idee hoeveel amp de. Dynamo is?
Heeft iemand ooit eens ge probeert een gewone 230v > 12v accu lader aan de ingang van zo’n isolator te plaatsen?

Ik bedank alvast voor de hulp,
Groetjes Sander

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 30 oktober 2015 09:15 PM
  [ # 5 ]

Laadstroom dynamo is 50 Amp.
En zo’n isolator kijkt naar de spanning, is die hoger dan pakhembeet 13.5 Volt dan loopt de motor kennelijk en
worden de accu’s gekoppeld.
Als je een acculader op de isolator zet zal de accu gewoon geladen worden, maar je kunt volgens mij de lader
beter rechtstreeks op de accu zetten, want:
Er zit waarschijnlijk een halfgeleider schakelaar in de isolator, hou er dus rekening mee dat er wat spanning
over de aansluitingen kan staan.
Ik ga de D+ aansluiting van mijn dynamo gebruiken, de spanning die daar met lopende motor op staat
stuurt een dik relais aan, de contacten van dit relais verbinden beide accu’s met elkaar.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 30 oktober 2015 10:16 PM
  [ # 6 ]

Ik heb dit bij de mijne pas gedaan. Een scheider tussen de 2 accu’s en een ctek lader. Ben nu niet thuis de komende tijd, maar kan later wel eens kijken wat ik precies heb gebruikt. Werkte de afgelopen vakantie in ieder geval prima….

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 30 oktober 2015 10:25 PM
  [ # 7 ]

Meet dan vooral eens de spanningsval over de in en uitgang van de scheider, ik vermoed 0.8 Volt, en dat is best veel.
Maar een irl metinkje is niet verkeerd want ik heb nog een paar scheiders liggen en het inbouwen
daarvan is een stuk simpeler dan de D+ truuk.

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 31 oktober 2015 01:40 AM
  [ # 8 ]

De dynamo’s op onze C35s hebben toch geen D+? Of is later een ander dynamo toegepast?
Ikzelf heb een cyrix accuscheider tussen de accu’s zitten. Dat is een chipgestuurd scheidingsrelais. Makkelijk te plaatsen en geen omkijken naar.

Het werkplaatshandboek wat ik heb staat hier:
https://drive.google.com/open?id=0B8nrKhdZ1YfQfk1kcTVmWUdFeGdVZHdGRWI4TFdlbHBsRGlNTkRZaTA2Q0E3S2owM1hlaE0

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 31 oktober 2015 01:43 AM
  [ # 9 ]

Ik heb trouwens ook een lader aan de huishoudaccu zitten. Als de HH accu vol is, schakelt de accuscheider de accu’s pas. Dat gaat prima.

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 31 oktober 2015 11:13 AM
  [ # 10 ]

Bedankt iedereen voor jullie reacties.
ik denk dat ik die isolator maar gewoon ga proberen.
ik moet toch nog heel wat veranderen aan de elektronica.
Op dit moment is de HH accu naar zijn grootje dus ik denk niet dat die bij geladen word door de dynamo, ook zit de ene helft van de binnen verlichting op de HH accu en de andere op de start accu, dit wil ik allemaal gescheiden hebben. daar naast wil ik dan een dikke accu lader direcht op de HH accu zetten.
Wat ik ook niet pretig vind is dat je de sleutel in het contact moet laten zitten om de HH accu te kunnen gebruiken, dit ga ik ook anders doen met waarschijnlijk zo’n grote rode draai sleutel schakelaar en netjes knopjes van de “groepen” op het dashbort gaan d’r ook komen.

Gister avond een klein verlichting probleem opgelost, rechter achterlicht wou niet aan, dit gedaan door in de aanhangwagen stekker links en rechts te verbinden, doet het nu dus wel maar vind het nog steeds vreemd dat ik zonder lampje spanning meet en met helemaal niks meer en d’r ook een ampère liep van o,5 als de lamp d’r in zat .

hadden dus ook even de startkabels nodig want als je 3 uur achter elkaar de lampen aanlaat is je accu blijkbaar dus wel leeg (oeps) grrr

Bedank iedereen voor de hulp en de reacties,
Groetjes Sander

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 31 oktober 2015 12:13 PM
  [ # 11 ]
Edwin1991 schreef:

De dynamo’s op onze C35s hebben toch geen D+? Of is later een ander dynamo toegepast?

D+ is de rotor bekrachtiging en die zit in alle wisselstroom dynamo’s.
Op deze aansluiting zit ook het laadstroomcontrole lampje.
En de acculader in kombinatie met de scheider is handig, je laadt
uiteindelijk beide accu’s, ik moet de lader zo nu en dan omzetten.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 03 november 2015 12:04 PM
  [ # 12 ]

Ik heb in mijn camper van de zomer deze (of vergelijkbaar) tussen de 2 accu’s gezet:
http://www.omvormer.nu/content/overige_producten/diodeverdelers_~|_accuscheiders/accuscheider_140a_12~|24v

en dat dan in combinatie met deze:
http://www.acculaders.nl/ctek-mxs-50-12v-08a-5a.html?source=googlebase&gclid=CNe5_Yb_88gCFWvlwgodkicOBg

die op de huishoud accu is aangesloten.

Dit zorgt ervoor dat de startaccu niet leeggetrokken kan worden door verbruikers in het camper gedeelte (die je dan dus wel alleen op de hh accu aansluit natuurlijk). De dynamo zit op de startaccu. Als de accu die geladen wordt voldoende geladen is dan schakelt deze BS140 de andere accu bij zodat deze ook geladen wordt. Wellicht dat een zwaardere lader handig is. Wij hebben haast niets aan verbruikers in de camper zitten (wat lampjes en een radio, de koelkast gaat op gas als je ergens vrij staat). Grootste verbruiker is de koelkast als je rijdt en deze dus niet op 220 of op gas kan.

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 03 november 2015 12:55 PM
  [ # 13 ]

Ik ga later veder met het elektrische deel, nu zijn d’r eerst andere “zorgen”.
Heb de camper gister op een brug gezet om de onderkant even goed te bekijken.
Dat viel nog wel mee, moeten wel wat plekken weg ge werkt worden om veder toesten te verkommen maar die vielen nog wel mee.
Er zijn 2 grote zorgbaters,
- links voor bij het wiel zit er een scheurtje in de rubber hoes van de homokeneten van de aandrijfas.
- er is een flinke roest plek aan het ontstaan links achter op de draag balk.

Voor het eerste probleem heb ik wel eens een goetje voorbij zien komen om dit te repareren, of denken julie dat het beter is om de hoes te vervangen?
Wat kost een nieuwe hoes of reparatie lijm en waar kan ik die vinden.
Nog tips voor het repareren van deze hoes

De roest word een kwestie van opschuren, stop roest en verven. Ik moet wel even kijken of ik dat kan doen op een brug of dat ik ergens een hoge stoep rand moet vinden..

Ik heb foto’s gemaakt van de bus zelf en de onderkant etc, ik zou kijken hoe ik deze hier kan neerzetten.

Mochten jullie nog andere tips hebben hoor ik het natuurlijk graag.
Bedank voor het lezen,
Groetjes,

Sander

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 14 november 2015 10:06 PM
  [ # 14 ]
nanko schreef:
Edwin1991 schreef:

De dynamo’s op onze C35s hebben toch geen D+? Of is later een ander dynamo toegepast?

D+ is de rotor bekrachtiging en die zit in alle wisselstroom dynamo’s.
Op deze aansluiting zit ook het laadstroomcontrole lampje.
En de acculader in kombinatie met de scheider is handig, je laadt
uiteindelijk beide accu’s, ik moet de lader zo nu en dan omzetten.

Ik heb dan ook geen laadstroomcontrole lampje op m’n dashboard, maar een spanningsmeter. Volgens mij zit er spanningsregelaar in m’n accubak die het dynamo aanstuurt. Wellicht is het dynamo later vervangen door een andere.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 14 november 2015 10:35 PM
  [ # 15 ]

Ik heb ook (nog) de spanningsregelaar in de accubak zitten, en een van de aansluitingen daarop is D+.
Daar zou je dus een laadstroom controle lampje op kunnen zetten

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook