3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Fading remmen C6
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 november 2015 10:09 PM
  [ # 31 ]

Jan, de antwoorden op je vragen staan hier:
http://www.crashforensics.com/brakefailure.cfm

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 08 november 2015 10:39 PM
  [ # 32 ]

Goh, wat een interessante discussie is dit aan het worden! Ik kan er geen wetenschappelijk onderbouwde bijdrage aan leveren, maar volgens mij beschrijven jullie 2 ietwat verschillende remacties: langdurig met gemiddelde kracht afremmen versus regelmatig kort en zeer krachtig afremmen. In het 1e geval wordt de wrijvingsenergie over een langere periode opgebouwd en duur t het langer om te vertragen, waardoor het systeem de kans krijgt om de warmte voldoende snel af te voeren. In het 2e geval wordt in korte tijd heel veel wrijvingsenergie en warmte opgebouwd en wordt de vertraging snelle opgebouwd, maar krijgt het systeem periodiek de kans om een deel van de warmte af te voeren doordat het contactoppervlakte wordt vergroot (blokken raken schijf niet).
Wat funest voor het systeem is, is een situatie waarbij langdurig en zeer krachtig wordt geremd om in een zo kort mogelijk tijd zoveel mogelijk snelheid te verliezen. In dit geval wordt er langdurig warmte/wrijvingsenergie aan het gehele systeem toegevoegd met alle nare gevolgen voor olie, blokken en schijf.
De omstandigheden waarin het euvel zich in mijn geval voordeed, is de situatie waarbij ik regelmatig en kort op elkaar volgend mijn snelheid moest aanpassen. De snelheid moet er dus in relatief korte tijd uit en met korte maar krachtige remacties was dat in het begin van de rit ook geen probleem. Het was pas nadat ik kort achter elkaar een fiks aantal van dit soort wisselingen had gedaan, dat fading optrad. Ik vermoed dat de warmteopbouw veel sneller ging, dan dat het systeem het kon kwijtraken.
Ik heb vandaag nog een nagezocht wanneer de remolie voor het laatst was ververst, maar ik kon daar geen details over terugvinden. Wat ik wel ontdekt heb is dat de schijven aardig aardig zijn ingesleten. Dus ga ik asap remolie, schijven en blokken laten vervangen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 november 2015 08:25 AM
  [ # 33 ]

Volgens mij is de hele discussie niet nodig, mij is altijd al geleerd kort en harder te remmen, nooit de rem er lichtjes op te houden.

In de praktijk is dit ook al vaak genoeg bewezen. Tijdens de LCP rally zijn er elk jaar weer een paar deelnemers die de eerste dag verkeerd remmen, oftewel de rem vast blijven houden met als gevolg dat de auto niet goed meer remt. Na de rijstijl aan te passen naar kort en harder remmen treden de problemen niet meer op.

Kijk in het buitenland ook maar naar het lokale verkeer, ze rijden niet met remlichten aan naar beneden.

Hetzelfde geld voor de vrachtwagens. Op de lange dalingen op de snelweg zie je ook de remlichten elke keer even kort aangaan, nooit het hele eind.

Tot nu toe heb ik ook nog niet eerder iemand horen beweren dat de remmen vasthouden beter is.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9904
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 november 2015 10:07 PM
  [ # 34 ]

Volgens mij kan het vrij simpel bekeken worden. Stel dat de benodigde snelheidsafname in 20 seconden tot stand komt. De een met zachtjes remmen, de ander met 4x 2 seconden stevig remmen. In beide gevallen wordt evenveel warmte opgewekt. Maar in het tweede geval is er tijdens het afremmen 12 seconden beschikbaar om te koelen. Daar komt nog bij, dat bij het stevig remmen de temperatuur hoger oploopt. Aangezien warmte overdracht evenredig is met het temperatuurverschil zal in het tweede geval in de tussenpozen de warmte afgifte sneller verlopen, en waarschijnlijk de eindtemperatuur lager zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 november 2015 10:16 PM
  [ # 35 ]

Tja de praktijk wijst anders uit…

Mensen die lang remmen krijgen problemen, passen ze de rijstijl aan naar kort en stevig remmen zijn de problemen weg.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 november 2015 08:47 AM
  [ # 36 ]

Jullie zijn het wel degelijk met elkaar eens. Wink  Kort en stevig remmen is effectiever.

Enne, het effect van fading kun je heel makkelijk ervaren met een automaat in Nederland door aan de ochtend- of avondspits mee te doen. Omdat je constant aan het remmen bent vanwege het stapvoets rijden en stilstaan, wordt het remgedrag snel minder scherp. Als je na de file een stuk hebt doorgereden en de remmelarij is afgekoeld, gaat het remmen weer merkbaar beter.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 10 november 2015 06:04 PM
  [ # 37 ]

Grappig is dat men voorbij lijkt te gaan aan helemaal niet remmen, maar uit laten lopen.
Zonder er nu meteen bergen en dalen bij te halen, want daar ging de discussie niet over.
ls we van 200 km/h naar 100 km/h willen is het ene uiterste op de rem gaan staan tot je 100 rijdt. Het andere uiterste is (als de omstandigheden dat toelaten, wat altijd wenselijk is) helemaal niet remmen maar tijdig je gas los laten. De rijwind en de weerstand in motor+aandrijving werken ook als rem. Ik durf te wedden dat je remmen dan koud blijven.

Net als een motor hebben remmen een duur-vermogen. Je kan ongestraft een zekere remkracht uitoefenen zonder dat de boel zo warm wordt dat de remkracht afneemt. Waarschijnlijk is dat duur-vermogen een stuk kleiner dan we wensen. DAT kom je tegen bij het afdalen van hellingen. Dat wordt je ook tekens voorgehouden bij afdalingen: terugschakelen tot je je remmen niet meer (steeds) nodig hebt.
Dat is ook zo fijn aan die hedendaagse 6-traps automaten, in de M stand kan je de zaak prima in de hand houden, geen rem bij nodig. In D vind ik het altijd nog iets te hard gaan.

Wim beweert dat je file rijdend in NL in een automaat ook al last zou krijgen van fading. Ik heb daar NOOIT iets van gemerkt in 20 jaar filerijden met automaat. Maar misschien let ik niet goed op.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 15 januari 2016 12:44 AM
  [ # 38 ]

De remschijven en -blokken zijn afgelopen week eindelijk vervangen! Ik was van plan om hiervoor richting Nieuw Vennep te rijden, maar inmiddels deden zich nog meer problemen voor: de auto wou niet meer starten en de accu laadde ook niet meer op.
Aangezien ik sinds begin November de auto niet meer had gebruikt, had een startprobleem wel verwacht, maar het oplaadprobleem niet.

De auto is daarom bij de dichtstbijzijnde Citroen garage in reparatie gegaan en daar hebben ze niet alleen de remschijven en remblokken vervangen maar ook de remklauw linksachter. Deze bleef namelijk hangen, wat waarschijnlijk voor oververhitting en verglazing van de blokken heeft gezorgd. De bijbehorende remschijf was ook iets meer ingesleten dan de andere. Remmen doet ze nu weer als de beste!

Het oplaadprobleem werd veroorzaakt door een defecte alternator, dus die is samen met de accu ook vervangen. En gezien de kilometerstand bleken de distributieriem en accessoireriem ook aan vervanging toe. En omdat we er toch waren, heb ik ook maar groot onderhoud laten doen. Voorlopig kan ze er weer even tegen!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 januari 2016 01:03 PM
  [ # 39 ]

Dan heb je dus de “midlife” beurt achter de rug, dus zo ongeveer 240.000 km.
Zal een lieve duit gekost hebben.
Nog gedacht aan het thermostaathuis?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 15 januari 2016 01:49 PM
  [ # 40 ]

Inderdaad Jan, dat was een behoorlijke smak geld. Maar laten we hopen dat ik voorlopig verschoond blijf van dit soort akkefietjes!

Het thermostaathuis was midden vorig jaar al vervangen. Op de terugweg van NL viel de airco ineens uit en kwam er steeds meer witte rook vanonder de motorkap vandaan. Ik had geen andere keus dan de auto aan de kant te zetten en te laten verslepen naar de garage.

Overigens staat de teller pas op 166K. Zijn er naast de genoemde onderdelen, nog meer zaken die ik tijdig moet vervangen of waarvan ik mag verwachten dat ze binnenkort de geest zullen geven?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 januari 2016 01:55 PM
  [ # 41 ]

Dan heeft de dealer je (zoals gebruikelijk) toch behoorlijk bij de poot gehad, want de D-riem wissel je pas bij 240.000 km. Een multiriem vervangen is peanuts. Spanrollen en waterpomp pak je doorgaans mee met de D-riemwissel.
Dynamo’s zijn vrij regelmatig aan de beurt, maar om dan meteen ook maar de accu te vervangen lijkt mij standaard dealergedrag.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 januari 2016 02:14 PM
  [ # 42 ]

Ja laten we weer eens lekker een dealer afzeiken op de vrijdag… Die distrieriem daar staat 240.000 of 10 jaar voor trouwens. Gezien de leeftijd van de auto is dat vervangingsadvies dus helemaal niet gek.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 15 januari 2016 02:47 PM
  [ # 43 ]

Als liefhebber zonder gedegen en hands-on kennis van de C6, vertrouw ik op de 2 dealers waar zij in onderhoud is.
Na 2 jaar diverse dealers bij mij in de regio geprobeerd te hebben, zijn dat Van Kelst in Schriek (B) en natuurlijk GJO.

Net als GJO heeft Van Kelst meerdere C6’en in onderhoud en hebben zij voor mij bewezen kundig, zinnig en pragmatisch advies en onderhoud te leveren. En natuurlijk gaat GJO als dé C6 specialist net even iets verder.

Mijn C6 is weliswaar begin 2007 op kenteken gezet, maar al in november 2006 in Rennes-Janais van de band gerold.
In dit kader wordt dit jaar de genoemde 10 jaar bereikt en Van Kelst gaf dit en niet de kilometerstand als reden voor vervanging op. De accu die vervangen is, zat er overigens al vanaf 2011 in. Ik heb geen idee wat de vervangingstermijn voor een C6 accu is, maar vervangingskosten waren voor mij te laag om extra risico te lopen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 januari 2016 02:50 PM
  [ # 44 ]

very good

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 januari 2016 03:13 PM
  [ # 45 ]
waterman schreef:

Ja laten we weer eens lekker een dealer afzeiken op de vrijdag… Die distrieriem daar staat 240.000 of 10 jaar voor trouwens. Gezien de leeftijd van de auto is dat vervangingsadvies dus helemaal niet gek.

Hoezo vrijdag? Als ze allemaal zo gewetensvol opereerden als een bekende uit de Haarlemmermeer viel er niets te zeiken.

En 10 jaar? plus of min hoeveel? 5% of 10%?
Ik vind het gat tussen 166 en 240 k te dol, we hebben het over 30%.
En wat doe je bij verkoop? Je bek houden? Zo van: dat is pas bij 400.000. Zover komt dat ding toch nooit?

Dat zijn zo van die dingetjes.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook