14 van de 18
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
C35 Neba camper
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 29 mei 2018 12:33 PM
  [ # 196 ]

Om draairichting van de motor om te keren heb je meer nodig dan een nokkenas en een startmotor.
Oliepomp en zuigers zijn ook anders.(desaxatie en compressie)
Verstuivers moeten de hogere opbrengst ook aankunnen.
En als het een distributieketting motor is zit de kettingspanner op de verkeerde plek
En dan heb je de de eindaandrijving nog, schijnt niet veel meer koppel aan te kunnen dan de
standaard motor leveren kan.

Mooi dat de “ellende” meevalt !

Ik heb nog een struma heteluchtkachel in de plus, als je die kunt gebruiken kom je hem maar halen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 mei 2018 12:47 PM
  [ # 197 ]
nanko schreef:

En dan heb je de de eindaandrijving nog, schijnt niet veel meer koppel aan te kunnen dan de standaard motor leveren kan.

De versnellingsbak, die min of meer gelijk is aan die van de ds en sm kan 300nm aan. Maarrrrr, die twee reductiekasten die ze er bij citroën hebben opgeklust, die schijnen de zwakke schakel te zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 29 mei 2018 12:55 PM
  [ # 198 ]

Ah… ja, dan zijn we gauw klaar met denken! Als die reductiekasten het niet aan kunnen, dan hoef ik daar ook niets anders op los te laten.
Back to the drawingboard! Wink

Nanko, we houden wel even contact. Smile

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 mei 2018 02:30 PM
  [ # 199 ]

Toch jammer dat de motor uit de CX (en daarmee uit de C25/J5/Ducato) de andere kant opdraait. Ik heb op dit forum ooit gelezen wat de tandwielkasten aan zouden moeten kunnen. In mijn herinnering was het zo’n 120 pk oid. Als het geen diesel hoeft te zijn: een DS23 blok is dan het minste werk. Wat dat doet voor het verbruik wil ik geloof ik niet weten.

Leuk om te zien hoe de Neba in elkaar zit. En die generator is gewoonweg grappig, zo veel werk met zo weinig resultaat.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 29 mei 2018 02:58 PM
  [ # 200 ]

Dat is zeker jammer, maar het is niet anders. En een benzine komt er zeker niet in.
Ik twijfel sterk tussen een “Nanko-conversie” of een geheel andere aandrijflijn, ophanging, etc. te doen.

Voordeel van de Nanko-conversie: Alles blijft Citroën en is eenvoudiger dan de 2e optie, ofschoon het ook best veel werk is.
Nadelen: Je mist de reductiekasten wat potentieel koppelingsplaten kan gaan vreten om op gang te komen. En je blijft met al die C35 techniek zitten, waar amper of niet meer aan te komen is.

Voordeel geheel andere techniek: Je kunt kiezen wat je wil, mits achterwiel-aandrijving, want de motor moet wel in de lengte geplaatst worden wegen plaats-gebrek in het vooronder. En je kunt voor courante techniek kiezen, waar onderdelen nog nieuw leverbaar van zijn.
Nadelen: Gehele en diepgaande ombouw, alleen het chassis blijft over. De camper komt hoger op de poten vanwege de achterwiel-aandrijving, waar bij het chassis vanzelf geen rekening mee is gehouden.

Buiten dat het jammer is dat er geen Turbo-diesel in de C35 is geleverd, is het ook jammer dat onderdelen amper of niet meer te vinden zijn.
Als de onderdelen nog wel goed verkrijgbaar waren geweest, dan had de Nanko-conversie de meest logische keus geweest.
Buiten het op gang komen gaat het namelijk wel als een speer, die C35 2.1 TD van Nanko, de motor geeft het gevoel moeiteloos zijn werk te doen.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 mei 2018 02:59 PM
  [ # 201 ]

Nanko weet maar al te goed hoe je er een XUD11ATE met 110 pk in lepelt. Laughing
Volgens mij heeft hij nog zo’n blok liggen ook.

Misschien als je ‘m lief aankijkt? Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 29 mei 2018 03:08 PM
  [ # 202 ]

Geloof me, Nanko en ik hebben het er al eens diepgaand over gehad. Hele interessante materie! Maar feit blijft dat de onderdelen-voorziening opdroogt voor de C35. En we willen de camper toch lang houden, want veel beter als dit word het gewoon niet qua opbouw. En als er over een paar jaar nieuwe remmerij op moet, of iets anders specifiek C35 vervangen moet worden, dan is het best lullig als je geen onderdelen meer kan krijgen.
Vandaar de overweging om alle C35 techniek te verwijderen tot op het kale chassis. Want dat chassis wil ik eigenlijk niet kwijt, dat is zo zwaar, daar hoef je tegenwoordig niet meer om te komen.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 mei 2018 04:30 PM
  [ # 203 ]

Audi TDi met transaxle?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 29 mei 2018 04:34 PM
  [ # 204 ]

Heb ik ook wel aan gedacht, idd, en sluimert nog wel in mijn achterhoofd. Ik heb er vorig jaar eens licht onderzoek naar gedaan en ik ben vergeten waarom ik dat idee niet verder heb uitgewerkt. Maar er zal wel een nadeel aan zitten. Afijn, onderzoek ik die mogelijkheid gewoon nog een keer voor de zekerheid. Wink

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Michel-v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 13-05-2018

Gepost: 30 mei 2018 11:21 AM
  [ # 205 ]

Je huidige motor ombouwen tot turbo diesel.

Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 30 mei 2018 12:13 PM
  [ # 206 ]

Helaas gaat dat niet, om meerdere redenen. Dit blok is niet sterk genoeg voor ombouw tot turbo-diesel. Ik meen 3 krukas-lagers tegen de turbo-diesel 5 lagers. En zo zijn er nog wel meer redenen. En, zoals eerder vermeld, kunnen de reductie-kasten dat vermogen hoogstwaarschijnlijk niet aan.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 mei 2018 12:22 PM
  [ # 207 ]
Eemspoort schreef:

Helaas gaat dat niet, om meerdere redenen. Dit blok is niet sterk genoeg voor ombouw tot turbo-diesel. Ik meen 3 krukas-lagers tegen de turbo-diesel 5 lagers. En zo zijn er nog wel meer redenen. En, zoals eerder vermeld, kunnen de reductie-kasten dat vermogen hoogstwaarschijnlijk niet aan.

Het dieselblok heeft, net als de turbo-diesel, wel een 5x gelagerde krukas. Maar: de Turbo-Diesel heeft een andere krukas met grotere lagers, een oliepomp met grotere opbrengst, oliesproeiers die vanuit het hoofdoliekanaal tegen de zuiger bodem sproeien, een aangepaste cilinderkop en nog wat essentiele verbeteringen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 mei 2018 12:23 PM
  [ # 208 ]
2d schreef:

Audi TDi met transaxle?

Dat kan, alleen moet je dan wel even goed kijken welke versnellingsbak je pakt omdat sommige audi’s een nogal lange eindoverbrenging hebben. Een Tdi met een bak van een benzinemotor zou dan een oplossing kunnen zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Michel-v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 13-05-2018

Gepost: 30 mei 2018 12:24 PM
  [ # 209 ]

Ik ben bezig met het ombouwen van een 2.5d zoals je weet.
Oud model motorblok heeft inderdaad 3 krukaslagers, nieuw model 5 en is op het oog identiek aan de c25 krukas.
Nieuw model blok heeft ook een extra koelslang aan de achterkant van de cilinderkop.
Of de reductie kasten het aan kunnen is afwachten.

Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 mei 2018 12:25 PM
  [ # 210 ]

Geen enkele 4 cilinder Citroën-dieselmotor van na 1960 heeft 3 krukashoofdlagers. Ze hebben er allemaal 5 Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
14 van de 18
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook