Ruitenwissermotor CX type 1 wil niet los
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 november 2015 02:29 PM

Hallo,

De ruitenwissermotor van mijn CX type 1 wil er niet af. De drie boutjes waarmee hij aan het mechanisme erboven vast zit gingen er redelijk vlot af. Na het verwijderen van het centrale moertje op de as zou je dan verwachten dat de motor bijna vanzelf naar beneden valt, maar helaas: ik krijg hem er niet af. Voor zover ik kan zien en voelen, zit er verder geen borgveer die verwijdering tegenhoudt. Heeft iemand een tip?

B.v.d.
Rougefurio

Afbeelding Bijlagen
P1010035.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 10 november 2015 03:03 PM
  [ # 1 ]

Op die manier zit hij los. Gewoon iets meer kracht gebruiken.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 november 2015 04:19 PM
  [ # 2 ]

Bedankt XM 2.9 V6 Exclusive! Inderdaad moet je wel wat kracht zetten, want het asje is conisch en gegroefd en heeft zichzelf dus vastgetrokken. (Sorry dat ik met mijn cameraatje geen mooie detailopname kan maken.) Ik laat nog even weten of schoonmaken en nieuw vet in de motor ertoe leidt dat de wisser in de intervalstand niet meer hapert, want daar is het allemaal om begonnen.

Groeten Rougefurio

Afbeelding Bijlagen
P1010040.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 november 2015 07:04 PM
  [ # 3 ]

Vandaag de motor teruggeplaatst, na hem schoongemaakt en van nieuw vet te hebben voorzien. Dit vet heb ik trouwens alleen maar op het wormwiel aangebracht (op de foto rechts boven de blauwe afdichting) en niet op de grondplaat of de drie sleepcontacten. Ik weet weinig van elektriciteit, maar het wil er bij mij namelijk niet in dat vet een elektrisch contact zou bevorderen. De wisser functioneert nu weer prima, inclusief de intervalstand.

R.

PS: Na montage van de motor bleek de wisserarm niet helemaal de oude begin- en eindpositie in te nemen. Dit is echter gemakkelijk op te lossen door de wisserarm zélf even los te halen en opnieuw te positioneren.

Afbeelding Bijlagen
P1010042.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2015 09:36 PM
  [ # 4 ]

Wat voor vet kan je het beste gebruiken voor zoiets als dit?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 november 2015 09:57 PM
  [ # 5 ]

Ik heb gewoon kogellagervet (Kroon) gebruikt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2015 10:22 PM
  [ # 6 ]

de sleepcontacten moeten licht vet zijn anders slijten ze te hard. best is kopervet, want dat geleidt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 november 2015 11:18 PM
  [ # 7 ]

Dank je, bogaard77,

Dat lijkt me een zinnig advies. Ik zal erover nadenken of ik de boel nog een keer loshaal. Eerst moet mijn gebroken rug echter herstellen…

Groeten Rougefurio

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 14 november 2015 10:16 AM
  [ # 8 ]
Rougefurio schreef:

PS: Na montage van de motor bleek de wisserarm niet helemaal de oude begin- en eindpositie in te nemen. Dit is echter gemakkelijk op te lossen door de wisserarm zélf even los te halen en opnieuw te positioneren.

Dit is niet de oplossing, de arm gaat dan een andere stand aannemen en de motorkap/parafan wissen, hij stopt dan wel op de juiste ruststand. Je zal echt het armpje op de wissermotor op de juiste plek moeten terug plaatsen (weet ik uit ervaring).

Het wisserarmpje los houden van de motor, dan de wisser even aanzetten zodat deze in ruststand stopt en dan de het armpje op de juiste plaats terugbouten zodat de wisser in zijn ruststand staat.

Als deze niet goed is geplaatst is zal de wisser eerste terug gaan en daarna heen en zal zijn uiterste stand niet bereiken (links/rechts)

Succes met plaatsen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 november 2015 03:43 PM
  [ # 9 ]

WebmasterGS,

Ik heb het asje nog een keer los gehad, maar doordat de stang die naar de wisser gaat en het kleine armpje waar de as van de motor in moet nogal beweeglijk zijn, blijft het een beetje gokken. Zoals het nu zit raakt de wisser nergens de rand en maakt hij een mooie lange slag; alleen in de intervalstand zie je dat de wisser vóór hij aan de ‘reis’ begint eerst nog een centimetertje zakt, maar ook dan blijft hij op voldoende afstand van het ruitrubber. Ik laat het dus maar zo.

Groeten Rougefurio

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook