2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De Jumpy-avonturen van Visa GTI 115
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 27 december 2015 09:25 PM
  [ # 16 ]

van de voorpagina

Unicum: de Jumpy KdWW-camper

Binnenkort beginnen we een artikelserie over een groot avontuur van Kees “Visa GTI 115” en zijn Jumpy. Voordat we op reis gaan, stellen we je die Jumpy in detail voor. Wat deze Jumpy onderscheidt van alle andere is de zelfgemaakte camperuitrusting.

Voor deze Jumpy hadden we nog het oude model 2.0 HDi met 110 pk. Deze wilden we vervangen, omdat hij maar 1.300 kg mocht trekken. Ervoor in de plaats kwam de eerste Grand C4 Picasso met 142 pk benzinemotor en ESB-zesbak. Al snel bleek dit een vreselijk verkeerde keus te zijn na 20 jaar dieselen.

Na anderhalf jaar benzine hebben we in 2009 weer een nieuwe Jumpy besteld met toen de dikste motor erin: de twee liter diesel met turbo en intercooler levert 140 pk en 320 Nm. Als particulieren moesten we de BTW en BPM ook afdragen, dus dat was kassa. Maar ja, dat was onze eigen keus. Het moment van afleveren blijft altijd een feest. In dit geval vierden we dat op 18 augustus 2009 bij Citroën Dijkstra in Lelystad. “En rijden maar!”, riepen ze ons nog na.

Zijn belangrijkste werk zou het trekken van de caravan worden: een LMC 520 HTD, de grootste en breedste enkelasser. Volgens de folder is het een compleet landhuis op wielen. Met deze grote caravan achter de Jumpy is het een feest om rechtuit te rijden, alhoewel een 2,5 meter brede en 7,5 meter lange caravan een heel bijzondere ervaring is. Dat moet je echt nooit kopen: zo’n ding met brede as gaat echt helemaal zijn eigen weg, dus heel hoog ophalen bij bochten is een must. Doe je dat niet, dan zijn vele schades het gevolg, ofwel ik weet er alles van. Maar waar het om gaat, is de kracht van de motor die het niets doet dat dat gevaarte erachter hangt. 

Er zijn reizen waarvoor een Jumpy met caravan nou niet bepaald de juiste manier is. In dat geval wordt hij als camper ingezet. Het is wel belangrijk dat je het samen met je partner leuk vindt en deze manier van kamperen ook ambieert. Het is natuurlijk wel een groot verschil met een caravan waar alles inzit. Wij vinden het prachtig, helemaal als het weer mee zit. Om de Jumpy daarvoor geschikt te maken,  is er een zelfgemaakt houten interieur ingezet. Het enorme lawaai dat uit de laadruimte van een lege Jumpy komt, is sowieso niet bepaald prettig. Dus werd direct begonnen om het geheel te isoleren en ook de hele vloer van laminaat te voorzien. Het camperinterieur ofwel de slaapplaats is geheel eigenhandig gemaakt. Het stamt deels uit de vorige Jumpy, maar er moest wel het een en ander worden aangepast. Het is een systeem dat er in vijf minuten in of uit kan, want niets zit vast. Naast het sleutelen, kan ik ook in het bewerken van hout mijn driften kwijt. Ook blijf ik altijd nog maar kleine dingen verbeteren.

We hebben er op deze manier diverse reizen mee gemaakt naar Schotland, de Noordkaap, naar Sardinië, Marokko, ook Ierland en diverse keren naar Corsica. Wees gerust, bij echt minder weer slapen we ook in Hotels en B&B’s. Minder weer is altijd mogelijk en vooral waar je dit niet verwacht. Op Corsica hebben we al heel veel neerslag meegemaakt: kort maar echt hevig. Een prieel gaat ook altijd mee op camperreizen: dat is onze woonkamer op de camping.

We hebben nooit haast, dus de vaste snelheid is altijd 90 km/h. Er blijft dus heel veel over als we moeten inhalen, want 320 Nm is niet niks. Toch heb je met 90 km/h eigenlijk nooit iemand voor je rijden; zelfs vrachtwagens hebben meer haast. Met deze snelheid is het verbruik heel goed te doen. Rijden we zonder caravan en gaan we ervoor zitten, dus alles rustigaan, dan lukt het weleens om op n tank meer dan 1.050 km af te leggen. Het is een zegen dat de Jumpy een tankinhoud heeft van 80 liter, echt top.

Behalve caravantrekker en camper is de Jumpy ook de trekker van de autotrailer met de VISA GTI 115, wanneer die naar een of ander evenement gaat. Trouwens, de Jumpy is ook ons dagelijkse vervoer! In zeseneenhalf jaar hebben we er bijna 195.000 km mee gereden, met als enige bijzonderheid dat er twee raamgeleiders zijn gebroken en de EGR-klep open is blijven staan door een losgevallen zitting. Uit voorzorg komt er volgende maand een nieuwe Gates-distributieriem op met waterpomp en lager. Ook de vier banden en alle remblokken gaan we vernieuwen. Alle filters en de olie worden natuurlijk ook vervangen. Daarna zijn wij en de Jumpy in april/mei weer aan vakantie toe, dus worden eerdaags plannen gemaakt met of zonder caravan.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 28 december 2015 07:49 AM
  [ # 17 ]

Ja écht een multifunctionele wagen die Jumpy, zelfs met een nóg zwaardere C15RD achterop trekt ie ‘t nog prima !

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 28 december 2015 11:22 AM
  [ # 18 ]

Deze reis is toch al weer even geleden.

Mooi he,...zo’n C15D, ik weet er ook nog een met 6 wielen.

Dat is een van de Visa’s die je nog niet in je bezit hebt gehad.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 28 december 2015 07:13 PM
  [ # 19 ]

Het is hier een “hommage” van je Jumpy Kees , fenomenale trekkracht heeft ie (is ook niet gek met 140 PK)  Ik vind/vond alleen die een-assige ambu nog wel een beetje eng i.c.m. een C15D.
Maar ik weet waarom of je die hebt gekocht en geen tandem-as Wink

32000km per jaar is flink wat Kees, het begint aardig op werken te lijken Laughing

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 10 februari 2016 01:09 PM
  [ # 20 ]

De Citroen Jumpy heeft een aantal dagen in de garage gestaan.

De distributie riem is uit voorzorg met lager en waterpomp vernieuwd.

Er zijn 4 nieuwe banden gemonteerd.

Maar de remblokken zijn ook rondom vernieuwd.

Tevens zijn alle filters vernieuwd en motor olie ververst.

Wat olie in het stuurpomp reservoir en de koelvloeistof hebben ze vervangen.

En dit allemaal bij een km stand van 195.00. km. in 6.5. jaar.

Hij kan er dus weer tegenaan.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 februari 2016 02:09 PM
  [ # 21 ]

Helemael goed, Kees!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 13 februari 2016 06:18 PM
  [ # 22 ]

Toch altijd lekker als je weer met een gerust hart op pad kunt, vooral als het bussie het hele seizoen de baan weer op moet met allerhande voortgetrokken materiaal idem

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 maart 2016 07:58 PM
  [ # 23 ]

van de voorpagina

Rad van Fortuin beslist over Jumpy-vakantie

Onze enige, echte, eigen Kees “Visa GTI 115” reist veel en ver. Het vakantiedoel 2016 wordt op een bijzondere manier voor hem gekozen. Het resultaat: zon en zee, lekker eten, aardige mensen, een eigen variant van de Méhari en andere interessante voertuigen.

Het is hoog tijd om de vakantiebestemming voor 2016 te kiezen, maar hoe? Er zijn zoveel landen waar het goed toeven is! Daarom doen we het nu maar eens anders. We zetten de Jumpy op het Rad van Fortuin en geven daar een enorme slinger aan. De schijf draait heel erg hard in de rondte en het duurt even voor hij weer stilstaat, maar dan! Het rad stopt bij de naam Griekenland.

Griekenland? Daar waren we al eerder, maar liefst negentien keer! Nu hebben we daar helemaal geen slecht gevoel bij, dus na kort overleg gaat ons reisplan de deur uit naar het ons vertrouwde World Wide in Rotterdam. Daar krijgen we bericht van dat ze deze hele handel per 1 december j.l. hebben overgedaan aan… overtocht.nl. Dat treft, want het is ons inderdaad om het boeken van de overtochten te doen. We sturen direct het reisplan door naar deze voor ons nieuwe club. Al snel krijgen we een offerte met een heel aantrekkelijke prijs voor de overtocht naar Igoumenitsa en/of Patras met natuurlijk Minoan Lines. Met dank aan Leontine, o nee, hier draait Tessa de bordjes om, is de uiteindelijke uitkomst nog lager dan de offerte, zodat we zelfs minder dan de helft van de officiële prijs gaan betalen. De kortingen voor vroeg boeken, 65+, ANWB en retour zijn alles bij elkaar echt de moeite waard.

We gaan deze keer niet zo lang in verband met onze aanwezigheid aan het Lac de Madine voor de beurs Rétro Meus’Auto op 11 en 12 juni. Uit en thuis zal het 5 weken gaan duren, ofwel de hele maand mei. Het hele land rondrijden, hebben we inmiddels vaak genoeg gedaan; dat doen we dus niet meer. Er is een plek waar we het helemaal naar de zin hebben en waar ook genoeg afleiding in de omgeving te vinden is. Ook weten we er diverse doodstille stranden met echt glashelder water waar je heerlijk kunt zwemmen. Zelfs de wegen naar de echte Griekse tavernes zijn ons bekend. We schreven eens: “Dit was de laatste keer”, maar ja, toen hadden we buiten het Rad van Fortuin gerekend.

We laten de caravan thuis en gaan alleen met de Jumpy. We nemen onze intrek in een bungalow of appartement, want die zijn er genoeg. Zonder caravan kunnen we onze aan- en afrijtijd met meerdere dagen verkorten. Wel wordt de Jumpy achterin weer met de slaapplaats ingericht, want een rondje van een paar dagen over de hele Peloponesos hoort er wel bij. Het blijft een geweldig land met echt heel aardige mensen. Ja, ik hoor het velen zeggen: “Dat wil ik ook”, maar nee, er mag niemand met ons mee. Als je iets wil vragen of weten, zullen we je zeker verder helpen. Of Griekenland volgend jaar ook weer in het rad van fortuin zit? Ik denk van niet, want dan is de caravan weer veel langer aan de beurt.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 12 maart 2016 12:09 AM
  [ # 24 ]

Leuk die stoomloks, elke keer als ik er kom zet ik ze op de foto.

Je zal ze niet snel vinden en er staan er bij elkaar 8.

Gewoon in en bij de stalling waar ze thuishoren na hun werk.

Hoe lang staan ze daar al. Dus ging ik op onderzoek uit.

Bij een plaatselijke taverne had ik direct beet.

En vroeg of ze daar meer van wisten.

Aan de muur hing nog een schilderij met daarop een nieuwe motordiesellok.

De aanwezige dame vertelde dat er een datum op stand van 1958/59.

Ofwel die loks staan daar al vanaf die tijd weg te roesten.

Ze staan dus in Mili op de Peleponees.

Maar daar rijden al jaren geen treinen meer.

Jammer want het traject gaat verder naar Tripoly en loopt door een geweldig mooi gebergte.

Wel gaat er nog een trein van Athene naar Patras.

Ook de trein van Patras naar Kiparisia is verleden tijd.

Inderdaad, treinen zijn geen Citroens maar ook hoogst interessant.

Ja en over Griekenland daar kan ik nog wel het een en ander over vertellen.

2004 weet je nog wel de Spelen, die breken ze nog altijd op.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 maart 2016 12:22 AM
  [ # 25 ]

Dan hebben ze dus ook al bijna 60 jaar geen verfkwast meer gezien! Daarvoor zien ze er nog best goed uit.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 maart 2016 10:05 AM
  [ # 26 ]

Museale locomotieven!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 12 maart 2016 11:11 AM
  [ # 27 ]

Wat een fotogenieke Locs ! 
Het valt mij ook altijd op dat er veel autoliefhebbers zijn met een zwak voor spoorwegmaterieel very good

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 12 maart 2016 12:37 PM
  [ # 28 ]

dat klopt in mijn geval ook, ik mag ook graag naar die locs kijken.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 maart 2016 10:30 PM
  [ # 29 ]

Ik hoop dat jullie ook allemaal de dubbele chevrons voorop die locomotieven zien, zodat wat volgt voor on-topic kan doorgaan…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 maart 2016 12:50 AM
  [ # 30 ]

“Het” logo is op de tweede foto (boven de locomotief) met enige fantasie goed te zien. Subtiel, Rens!

Naschrift: dronkemansgelul, sorry.

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook