3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De Jumpy-avonturen van Visa GTI 115
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 maart 2016 09:35 PM
  [ # 31 ]

van de voorpagina

Per Jumpy naar Marokko

Na een eerdere aankondiging beginnen we nu aan de Marokko-reis van Kees “Visa GTi 115”. Alsof een Citroën-tocht van bijna 5.000 km nog niet genoeg is, onderbreken we deze eerste aflevering ook nog voor een intermezzo van 2.200 km in een Alpine A110. We gaan op reis met een fanaat!

Donderdag 22 april 2004: Amsterdam NL – Sandaucourt FR, 550 km
Het is 15h45 als de Citroën Jumpy HDi 110 (2003) met de Alpine A110 1300 (1974) op de autotrailer naar het zuiden vertrekken. Op de A2 mogen we direct in de file aansluiten, die duurt tot Utrecht. Net over de grens staan we weer stil in verband met een aanrijding, dan de ring van Antwerpen en die van Brussel. Hierna is het fileleed voorbij, maar we zijn al uren onderweg en hebben maar weinig kilometers afgelegd. Op de E411 naar Luxemburg gaan we voor 50 km naar n rijbaan en rijden niet harder dan 70 km/h; er wordt veel op snelheid gecontroleerd. Dan tanken in Luxemburg en na Nancy de tolweg op. Het is tegen half twaalf als we de auto bij het eerste tankstation parkeren om te gaan slapen.

Vrijdag 23 april 2004: Sandaucourt – Buis-les-Baronies, 710 km
Ik word half zes wakker, start de motor en vervolg mijn weg. We komen tegen de spits aan in Lyon, waar we weer kunnen aansluiten in een rij, maar dat valt mee. Dan bij Montelimar-Sud eraf en dan nog een uur naar Buis-les-Baronnies. We drinken eerst wat in het Alpine-café van Michel Roux en gaan dan naar de camping om de Alpine af te laden, de tent op te zetten en deze in te richten.

Zaterdag 24 april 2004: 100 km
Na een uitstap naar het circuit van Lédenon, waar het mooiste racespul dat ooit gebouwd is vandaag de laatste klassementsproeven rijdt in de Tour Auto, gaan we om 13 uur weer terug naar Buis-Les-Baronies. Hier zijn inmiddels al een groot aantal deelnemers aangekomen voor de door mij georganiseerde Alpine Tour 2004 die morgen begint. Allen komen naar het Alpine-café Bar des Passions om elkaar te begroeten en wat te drinken. Later gaan we met z’n allen de stad in voor het diner. Het is een groep fanaten die ervan houden om de hele dag in de auto te zitten over de door mij aangegeven routes. En dat zijn routes, daar lusten de honden geen brood van: 400 of 500 km per dag is niets bijzonders.

Vrijdag 29 april 2004: 450 km
Na 375 km door de Drôme op zondag, 425 km door de Ardèche op maandag, 525 km door de Provence op dinsdag en 425 km door de Cevennen op donderdag rijden we vandaag de laatste ronde van de Alpine Tour 2004. Het mooiste hebben we tot het laatst bewaard: vandaag twintig cols. Direct achter Buis gaan we de bergen in en na Saint-Nazaire rechtsaf dat hele kleine weggetje op. Dan naar de stad Die en dan naar boven, de mooiste col van Frankrijk: de Col de Rousset van 1.254 meter. Waarom de mooiste? Omdat je hier met de hoogste snelheid over een geweldig wegdek naar boven kan vegen over een afstand van 15 km, dan de tunnel door en verder naar boven naar de Col de la Bataille op 1.313 meter. Dan weer naar beneden, weer via Die, dan even verder linksaf naar de Col de Menée op 1.457 meter en later de Col de Grimone op 1.418 meter. Na deze cols, ooit proeven in de Rally van Monte-Carlo, volgen er nog veel, maar komt ook het einde van deze Alpine Tour in zicht. Terug op de camping bedank ik mijn wederhelft voor het geweldige navigatiewerk van deze vijf dagen: ik geef het je te doen! Snel wordt de Alpine op de autotrailer geladen en bij Michel in de tuin achter de bar geparkeerd voor de komende vijf weken. Iedereen verzamelt zich hier in de Bar des Passions en we gaan in een rij auto’s de bergen in naar de Auberge de La Cleu in Plaisians voor een geweldig afscheidsdiner. Michel en wij worden bedankt door de deelnemers van de veertien auto’s. Ze hebben ingestudeerd om met z’n allen te roepen: “Volgend jaar weer!” Ik geef ze graag hun zin, want het verveelt nooit!

Zaterdag 1 mei 2004: Buis-les-Baronnies FR – Rojales ES, 1.100 km
De afstand naar de boot naar Afrika is vanuit Buis zo’n 1.700 km. Een stel deelnemers aan de Alpine Tour, René en Mariska, zet ook de Alpine in de tuin van Michel achter de bar. Zij gaan nog een week naar hun huis in Rojales bij Alicante. Nadat we de tent hebben afgebroken en de Jumpy hebben ingeladen, gaan wij achter hen aan. Bij de bar zitten nog enkelen te ontbijten, dus we toeteren even en gaan onze 1.100 km tegemoet. Het is tegen vieren als we aankomen. René zit dan al languit in de zon. Deze avond gaan we lekker uit eten: René weet hiervoor goed de weg…

Maandag 3 mei 2004: Rojales ES – Asilah MA, 650 km
Na het ontbijt nemen we afscheid van René en Mariska. We komen om twee uur aan in de haven van Algeciras en ik koop een retourtje voor de overtocht naar Tanger. Ik ben minder geld kwijt dan waarop ik gerekend had: heen en terug 258 euro. De overtocht is om drie uur en er is weinig volk. Als we ruim na vijven aan de andere kant in Tanger aankomen, stort een horde handlangers zich op onze auto. Allemaal willen ze de papierwinkel voor je regelen, mits je in bent voor het uitdelen van euro’s. Er moeten stempels in het paspoort komen en je krijgt een soort extra verzekeringsbewijs waarop eventuele schades aan je auto worden genoteerd. Je lacht je rot, want ze spelen een soort toneelstuk wat je nog nooit hebt gezien en iedereen zegt dat hij voor je bezig is, maar waar het om gaat is het uitdelen van de euro’s. Dat doe ik pas als ik alles weer in mijn bezit heb. Dan langs de douane het haventerrein uit en dan de heksenketel van verkeer in van deze grote, modern uitziende stad. De bewegwijzering is in het Arabisch en het Frans. Het kan dus niet missen, maar het weer is slecht en dus sukkelen we langzaam de stad uit naar de camping in Asilah, zo’n 45 km verderop.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 24 maart 2016 01:28 PM
  [ # 32 ]

Leuk verhaal Kees, ga zo door.

Adri

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 25 maart 2016 06:02 PM
  [ # 33 ]

van de voorpagina

Per Jumpy door Marokko 2

In de eerste aflevering zijn we vanuit Amsterdam tot in Marokko geraakt. Nu trekken we eerst door het Rifgebergte, bezichtigen de medina van Fes met haar leerlooiers en gaan dan de Atlas in. Kees “Visa GTI 115” laat ons van de leegte van hoge plateaus genieten, van diepe ravijnen en vruchtbare oases.

Dinsdag 4 mei 2004: Asilah – Fes, 428 km
De stad waar we eerst heen rijden, Ketama, is er een waarover iedere reisgids schrijft dat je deze links moet laten liggen. Voor mij een reden om te gaan kijken! Daar, in het Rifgebergte, wordt enorm veel cannabis verbouwd en verhandeld. De hoogtemeter in de auto geeft 1.600 meter aan, de weg is slecht, het regent, er is mist en aan de kant van de weg ligt veel sneeuw, dus ik rij rustig. In Ketama blijven de deuren van onze auto steeds afgesloten. Langs de weg staan de vreemdste figuren uit dit land, die gebaren wat ze te koop hebben. De Citroën moet in beweging blijven, maar de weg is zo vreselijk slecht dat de auto zelfs in de eerste versnelling pijn lijdt. We rijden dus door deze menigte heen en verlaten de stad, even later gevolgd door een auto die ook dan nog aan mij wil wijsmaken wat hij te koop heeft. Alle boekjes hebben gelijk dat je hier als toerist niets te zoeken hebt, maar dat neemt niet weg dat wij wel door het Rifgebergte zijn gereden; dat doet echt niemand. Het is een prachtig gebied met mooie uitzichten, tenminste als de mist weg is en die is af en toe heel erg dicht, dus stapvoets rijden.

Vanaf Ketama is het nog zo’n 160 km naar de stad Fes en het regent nog steeds, dus loopt overal water en blubber over de weg. De auto ziet er verschrikkelijk uit. Na enige tijd naderen we Fes. Het is nu eindelijk droog en we zien in de verte een gigantisch grote stad die liefst 1,25 miljoen inwoners heeft. Nu nog even de camping opzoeken. Dat is niet zo moeilijk, blijkt later, maar dan zijn we al wel een paar keer fout gereden: de borden staan voor ons altijd aan de verkeerde kant van de weg. Met de beheerder van de camping bespreek ik de plannen van morgen. Ik wil een taxi en een gids. Nu volgt de discussie over het tarief. 300 dirham voor de taxi en 300 dirham voor de gids voor een hele dag vind ik wel wat veel. Het moet maar; dit is volgens mij de enige manier om wat van deze zeer oude stad te zien.

Woensdag 5 mei 2004: bezoek Fes
Bij de ingang van de camping staat de taxi reeds klaar en ook de gids stelt zich aan ons voor. Wij in de taxi en rijden maar: we maken een rondrit door de stad en brengen een bezoek aan het paleis van de koning. We stoppen overal en er worden veel foto’s gemaakt. Bij de medina gaat de taxi weg en gaan wij te voet verder. In de medina wonen 350.000 mensen. Dit moet je zelf gezien hebben, wil je het geloven. Hier bezoeken we elke vorm van bedrijvigheid en natuurlijk ook het plein waar ze het leer kleuren. Dit moet je zien, want dit gaat nog net zo als in de middeleeuwen. Mannen met korte broeken staan in bakken met verf en huiden te dansen. Nu ik het opschrijf, ruik ik de verschrikkelijke stank ook weer! Alles in die medina wordt op ezels vervoerd, die je zo ondersteboven lopen als je niet uitkijkt. De straatjes zijn zo smal dat Kees en ezel er niet naast elkaar door kunnen gaan.

Na uren sjokken hebben we de medina wel gezien en de taxi wordt weer opgeroepen voor het vervolg van de rondrit. De uitstap naar het Atlasgebergte laten we maar zitten: we zijn immers zelf met de auto. We laten ons liever terug naar de camping brengen. Daar drinken we nog een borreltje, zitten languit in de stoel en koken later het eten.

Donderdag 6 mei 2004: Fes – Errachidia, 382 km
Als we wakker worden, ziet het er buiten goed uit met het weer: een strakblauwe lucht. Na het eten breken we het kamp op, betalen de camping en gaan op pad richting Sefrou. Tot deze stad kom je nog wel verkeer tegen, maar als we eenmaal Sefrou voorbij zijn, gaan we omhoog, via het Massif du Kandar zo de Atlas in.

Na de col Tizi Abekhnanes op 1.769 meter gaan we via de stad Boulemane verder de Atlas in. Je ziet hier niemand, totdat ik verderop iemand met de fiets aan de hand zie staan, een fiets met bagage. Ik stop en vraag aan deze krasse knar of hij pech heeft. Nee, nee, deze Engelsman op leeftijd staat na een hele tijd tegenwind wat uit te rusten. Ik vraag of hij wat wil eten. Dat is niet nodig, maar hij wil wel wat drinken. Daarna rijden we heel lang bovenop een plateau en komen af en toe heel kleine nederzettingen tegen; je begrijpt niet dat ze hier kunnen wonen.

We gaan naar een pas van 1.907 meter en rijden door een landschap dat we nog nooit ergens eerder hebben gezien: na elke bocht een nieuwe verrassing. De prachtige kleuren van de bergen blijven ons verbazen. Ook zijn er enorme afgronden, zo diep en mooi dat je er bang van wordt. Je rijdt eigenlijk van de ene oase naar de andere. Bij die oases wonen Berbers in lemen huizen of kashba’s. Na Kerrandou rijden we door de Tunnel du Légionnaire, waar ook werkelijk nog een soldaat bij zijn huisje staat en moederziel alleen is. Deze tunnel is in 1927 door het Vreemdelingenlegioen in de kalksteen uitgehakt om een verbinding naar het zuiden te krijgen.

Als je door die tunnel bent gereden, kijk je in een gebied, daar zijn geen woorden voor zo mooi. Al die palmentuinen langs deze rivier: het blijft een prachtgezicht. Dit prachtige gebied na de tunnel is de Gorge du Ziz, met aan het einde een groot stuwmeer met energiecentrale voor de stad Errachidia met zo’n 62.000 inwoners. Een heel eind voor die stad staat er midden in de woestijn een nieuw tankstation met alles er op en er aan. We laten hier de Citroën wassen, want die ziet eruit als een beest. Elke keer als je wat beetpakt, ben je zelf ook weer vuil. Als hij weer schoon is, gaan we verder en dan door de poort Errachidia binnen. Alles hier ziet er mooi uit: straten met stoepen en alle stoepbanden in twee kleuren geschilderd en alles mooi afgezet met palmen. Ik heb het natuurlijk over de hoofdstraat. Alle zijstraten zijn alleen maar stoffige paden, maar het geheel ziet er netjes uit.

Wij gaan nu naar de camping, die ligt 15 kilometer verder. De naam is “Source Bleue de Meski”: een toeristische attractie, omdat er een grote bron is die als zwembad dient. De douches worden ook door de bewoners van het dorp gebruikt. De douches hebben echter geen afvoer: het water loopt gewoon over het terrein en zakt vanzelf in de grond. Het is hier geen geschikte plaats om de tent op te zetten, dus proberen we de bagage die op het bed ligt voorin de auto kwijt te raken. Dat lukt; alleen de stoelen en de tafel overnachten buiten de auto.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 25 maart 2016 07:04 PM
  [ # 34 ]

Je had fotograaf moeten worden, Kees!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 25 maart 2016 08:31 PM
  [ # 35 ]

Hoezo..!!

In een lang leven wordt je vanzelf van alles en nog wat.

Tenminste… Waar een wil is, is een weg.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 maart 2016 11:14 PM
  [ # 36 ]

Wat een prachtige verhalen Kees, ik geniet er met volle teugen van Very Happy

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 maart 2016 01:25 PM
  [ # 37 ]

Mooie foto’s en reizen! Aardig eindje tokkelen met de Jumpy!
Hoeveel kilometer heb je al gemaakt met de Jumpy, Kees?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 28 maart 2016 03:20 PM
  [ # 38 ]

Niels dit is de vorige, dus oud model Jumpy waar we ruim 100.000.

km. mee hebben gereden.

We zijn inmiddels een C4 Grand Picasso 65.000. km.  en de huidige Jumpy verder.

En de laatste gaat richting de 2 ton aan km.

En als je niet meer hoeft te werken, moet je toch wat doen hebben.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 29 maart 2016 02:58 PM
  [ # 39 ]

Wat een heerlijke verhalen en prachtige plaatjes Kees! Bedankt voor het delen!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 12 april 2016 04:43 PM
  [ # 40 ]

Even weer naar boven, verhaal 31 2e foto.

Dat tentje gebruiken wij niet meer, voor honderdvijfentwintig

euro..!! kan je hem op komen halen.

Is aan twee zijden afsluitbaar en er is ook een binnentent bij.

Je kan de auto zo wegrijden en de tent blijft dan gewoon staan.

Het geheel is nauwelijks gebruikt.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 12 april 2016 11:50 PM
  [ # 41 ]

Dat groene tentje? Die koppel je aan de auto oid?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 13 april 2016 01:06 AM
  [ # 42 ]

Inderdaad de deuren van de Jumpy staan nu dus open.

Deuren dicht, achterkant dicht ritsen, voorkant dicht ritsen.

Elastiek los van tussendeel en weg rijden.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 april 2016 08:46 AM
  [ # 43 ]

Gisteren hebben we de Jumpy weer naar vakantie auto omgebouwd.

Ofwel we kunnen er weer in slapen. En ook zullen er weer

10 plastic kratten onder de kisten verdwijnen. Ook een tafel en

2 stoelen,tevens 2 koffers en dat is het.

De reis start Zaterdag a.s. en ons vakantie adres is 2935 km van huis.

In de Jumpy zit een tank van 80 liter en het is de bedoeling dat met

twee tanken dieselolie te halen.

Er gaat dit keer geen caravan mee en rijden met een hotelstop nabij

Munchen in twee dagen naar Ancona. Daar vertrekt de boot op Maandag

17.00. uur en zet ons na 24 uur af in Patras. Vandaar is het nog 185 km naar

het appartement dat we voor 30 nachten hebben gehuurd.

Een prima plek op de Peleponees. Tijdens deze vakantie bezoeken we nog de

Seajets Acropolis Rally die in de buurt van Lamia wordt verreden.

De start is dit keer in Thermopyles.

Dit is het spul net na de WRC auto’s, maar met meer snelle

mannen met hetzelfde snelle materiaal veel langzamer dan de WRC gaan ze niet.

Deze Rally zou eerst in en bij Loutraki worden verreden maar in

Griekenland kan alles zo maar veranderen. Dat was redelijk in de buurt.

Ook maken we nog een 3/4 dagen reis over de Peleponees met als hoogtepunt

Gythion en de Mani. Ook zullen we overnachten in Finikounda een andere

uithoek van dit schiereiland. Google de rare en onbekende namen maar eens.

We hebben er wel zin in…

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Gepost: 18 april 2016 09:37 AM
  [ # 44 ]

Een hele fijne vakantie toegewenst Kees! Geniet ervan en we zien de verhalen wel weer verschijnen 👍🏻

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 april 2016 10:20 AM
  [ # 45 ]

Veel plezier, Kees!

Groeten (andere) Kees

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook