2 van de 17
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Oplossing olieverbruik EW7J4,EW10J4,EW12J4,EW10A,TU,XU,VTi en THP motoren.
FastFred
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 08 januari 2016 10:12 AM
  [ # 16 ]

Klopt, mijn ouders hebben ook een Xsara Picasso 1.8 EW7, met een debiel hoog olieverbruik

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4990
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 januari 2016 10:41 AM
  [ # 17 ]

In dat geval wil ik graag mee testen!
Wij hebben een vrij hoog olievebruik (helaas niet exact bijgehouden) en veel stadsritten.
Goede omstandigheden voor eventuele vervuiling…

Ik ben trouwens wel overgegaan op Lidl olie, op zich niks mis mee…


Kan ik eventueel zo’n ding bij jou bestellen?
(zal vanavond PM sturen)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1629
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 08 januari 2016 11:14 AM
  [ # 18 ]

Prima, ik ben alleen nog niet zo thuis in alle motoren die er geleverd zijn, omdat ik met name gefocussed ben (was) op de C5. Stuur voor de zekerheid
de laatste 8 cijfers van je VIN (chassisnummer) mee, dan kan ik de juiste erbij zoeken.
Een foto van je motor voldoet ook.

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Break Exclusive BVM-2005.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1629
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 21 januari 2016 01:23 PM
  [ # 19 ]

De restrictors voor de EW10A motoren zijn klaar! Iedereen die er 1 besteld heeft krijgt per PM bericht over betaling en verzending.Op het C5 club forum staat beschreven hoe het ding gemonteerd moet worden.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16551&p=549918#p549918

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Break Exclusive BVM-2005.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40198
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 21 januari 2016 02:54 PM
  [ # 20 ]

wil je die montagehandleiding misschien hier ook even posten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1629
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 21 januari 2016 03:57 PM
  [ # 21 ]

Voor de eenvoudige montage van de olierestrictor ga je als volgt te werk:
- Motorkap openen en zwarte kunststof motordeksel losnemen.

zie motordeksel.jpg


- Aan de zijkant van het voorste kleppendeksel (inlaatzijde) bevindt zich
de carterventilatieslang. Duw deze wat naar links, druk de gele vergrendeling in
en trek de slang voorzichtig naar rechts los. Druk hem dan even naar beneden
zodat hij niet voor de opening van de aansluiting zit.

zie slang1.jpg

- Maak de O-ring vochtig met wat smeerolie en duw hem met de O-ring zijde in het gat van de aansluiting.Een klein tikje met de hamer is al voldoende en druk de restrictor helemaal
tot aan de borst in het gat.

zie olierestr_in_pos.jpg

De schroefdraad aan de voorzijde maakt het mogelijk om de restrictor weer te verwijderen door hier een schroef M4 in te draaien zodat je daaraan kunt trekken om hem te verwijderen.

Wanneer het allemaal te strak gaat voor je gevoel, kun je ervoor kiezen om de dunnere O-ring, die los is bijgeleverd, te gebruiken. Er kan namelijk wat variatie in de afmetingen van de opening zitten.

Nu de slang weer aansluiten, terwijl je de gele vergrendeling weer ingedrukt houdt. Volledig
over de aansluiting duwen en de vergrendeling loslaten. Controleer of deze goed vast zit.
Zwarte motordeksel weer in positie klikken en klaar!

Succes!

Afbeelding Bijlagen
motordeksel.jpgslang1.jpgolierestr_in_pos.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Break Exclusive BVM-2005.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40198
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 21 januari 2016 04:56 PM
  [ # 22 ]

super zeg! Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 21 januari 2016 05:52 PM
  [ # 23 ]

Dat de fabriek hier niet op gekomen is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1629
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 23 januari 2016 01:54 PM
  [ # 24 ]

Vanmorgen nog even de oliepeilstok ter hand genomen…....

Ik wil niemand ongerust maken, maar het verbruik is nu een halve liter en ik heb 3300km gereden.
Wanneer zich dit lineair doorzet kom ik straks uit op 6000km/liter olie. Dat zou een verbetering zijn van rond de 50%. Ik noem dat niet niks!

Mijn verbruik schommelde tussen de 3000-4000km op 1 liter olie.

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Break Exclusive BVM-2005.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1629
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 28 januari 2016 02:07 PM
  [ # 25 ]

2 stuks voor de EW10J4 van de Ph1 gereed. Aankomend weekend plaatsen om te passen. Daarna testen.

Afbeelding Bijlagen
received_898652253588883.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Break Exclusive BVM-2005.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17271
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 29 januari 2016 07:32 PM
  [ # 26 ]

van de voorpagina

C5 2.0 met olieverbruik? GW-tje heeft de oplossing!

De benzinemotoren EW10A en EW10J4 die Citroën vooral in de C5 geplaatst heeft, verbruiken nogal wat olie. Gerbert “GW-tje” heeft een slimme oplossing gevonden. Zijn “olierestrictor” voorkomt dat de olie via de carterventilatie verdwijnt en kan de C5-rijder flink geld besparen.

Eind vorig jaar kampte mijn C5 met een lekkende koelwaterslang van de warmtewisselaar op het oliefilter. Om hier lekker bij te kunnen, besloot ik het inlaatspruitstuk te verwijderen. Toen dat aan de kant lag, kwam er een klein plasje motorolie uit en kreeg ik goed zicht op de inlaatkleppen. Er zat behoorlijk wat koolaanslag op die kleppen door verbrandingsresten van motorolie.

Die koolaanslag in combinatie met het plasje olie in het inlaatspruitstuk kon maar één ding betekenen en dat was dat de carterventilatie te veel olie verloor. Op het C5-clubforum was al een tijdje een discussie gaande over het hoge olieverbruik van sommige benzinemotoren van de C5. Met name de tweeliter motoren EW10J4 en EW10A kunnen er wat van. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Mijn eerste C5 was er een met EW10J4-motor en automaat. Mijn huidige dame heeft een EW10A met handbak. Beide voertuigen lustten flink wat olie. Mijn persoonlijke olieverbruik lag met de huidige C5 bij een liter per 3.000 tot 4.000 km.

Ik heb een simpel, maar doeltreffend middel tegen dit olieverbruik gevonden: de olierestrictor. Het is een simpel plugje. Het wordt in de slangaansluiting van de carterventilatieslang in het kleppendeksel geplaatst en houdt zodoende de olie zoveel mogelijk in de motor. Plaatsen kan zonder gereedschap binnen 5 minuten. Ondertussen zijn er wat testkilometers mee gereden en staat mijn persoonlijke olieverbruik nu op een halve liter in 3.400 km. De verbetering schommelt tussen de 30 en 50%, want elke motor is natuurlijk anders. Maar wat een verschil! Dit is goed voor de portemonnee en het milieu! De variant voor de 2.0i 16v EW10A, de motor die ook in de C5-III en in de C4 ligt, is nu 30 keer geproduceerd en al 17 keer verkocht.

De uitvoering voor de oudere 2.0i 16v EW10J4 is nog in ontwikkeling, daarvan is nu een eerste prototype gemaakt. Ook hiervoor is redelijk wat belangstelling. Verder wil ik nog een variant ontwikkelen voor de THP- en VTi-motoren. Dit zijn echte oliezuipers die veel eigenaren voor grote problemen stellen.

Je kunt de olierestrictor via een PM bestellen; de prijs is €27,50 excl. verzendkosten.

tekst en foto’s: GW-tje

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2461
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 januari 2016 09:08 PM
  [ # 27 ]

Beste GW-tje, je artikel blijft een paar dagen op de voorpagina staan. Vervang daarom, na de tweede foto, in de eerste regel, “n” door “éen”. (Eigenlijk zou er “één” moeten staan, maar het programma begrijpt “één” niet.)

Profiel  
 
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder)
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013

Gepost: 29 januari 2016 09:09 PM
  [ # 28 ]

Vind het een super vinding. Ondertussen heb ik er al eentje in een 1.4 VTI geplaatst. Eens kijken of het olieverbruik daar ook afneemt.

Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1629
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 29 januari 2016 10:50 PM
  [ # 29 ]

Ik ben ook zeer benieuwd naar die resultaten.

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Break Exclusive BVM-2005.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40198
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 29 januari 2016 10:53 PM
  [ # 30 ]

Hoe zit het met de druk in het carter? Door de vernauwing kan de druk toenemen lijkt mij?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 17
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook