3 van de 19
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Oplossing olieverbruik EW7J4,EW10J4,EW12J4,EW10A,TU,XU,VTi en THP motoren.
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 29 januari 2016 11:03 PM
  [ # 31 ]

Klopt,Waterman. Er zijn er meer die daar huiverig voor zijn. Ik ga daar binnenkort metingen aan verrichten om dit te bekijken. Vooralsnog zijn er geen keringen omgekruld…zonder flauwekul.
Geen problemen in de afgelopen 4000km.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2016 11:09 PM
  [ # 32 ]

Ok, goed van je dat je ook dat wil uitzoeken!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 30 januari 2016 07:48 AM
  [ # 33 ]

Ondanks de restrictie zal er toch een zuigkracht overblijven die een onderdruk in de motor zal opleveren. Een negatief effect op keringen en dergelijke zie ik hierdoor niet optreden.

Groet, Jan

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 januari 2016 02:10 PM
  [ # 34 ]

Tenzij de zuigerveren flink versleten zijn. De zuigkracht, in combinatie met de wrijving in de slangen en de restrictie bepalen de maximale gasstroom. Als die kleiner is dan de blow-by is er een probleem. Maar dan is de motor eigenlijk aan revisie toe.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 januari 2016 02:46 PM
  [ # 35 ]

Voor de EW10J4 is er een InfoRapid B1AUH4Q0 : VIA DE OLIEPEILOPENING KOMT BIJ LAGE BUITENTEMPERATUREN, MET NAME IN KOUDE LANDEN, OLIE ONDER DE MOTORKAP.
Dat bevriezen treedt op omdat er water in de olie zit, een niet onbekend verschijnsel.

Citroën heeft dat opgelost:

Monteer het nieuwe carterventilatiecircuit.
Bestel bij de afdeling Onderdelen een luchtverdeelhuis met een verwarmde voet :
• Onderdeelnummer 0361 N1 voor een auto met UGR
• Onderdeelnummer 0361 N2 voor een auto zonder UGR
• Bedrading met onderdeelnummer 6558 KA
• Een dop met onderdeelnummer 1336 K9 (verpakt per 2)
• Een carterventilatieslang met onderdeelnummer 1192 Y4

Gezien het feit dat de carterventilatie van de EW10J4 al zo’n kleine doorlaat heeft vraag ik me in gemoede af of die toch al zo kleine doorlaat met deze restrictor nog wel OK blijft. Als die te klein wordt zal het in de IR genoemde verschijnsel gaan optreden, en lopen de keerringen gevaar.

Ik zou er dan ook voor willen pleiten eerst een uitgebreide field-test te gaan doen met één of twee auto’s, en dan pas te beslissen of het al-dan-niet toegepast kan worden.
De schade die kan ontstaan door een verstopping op dat punt is aanzienlijk groter dan de kosten van een paar liter olie die je moet bijvullen…...

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 30 januari 2016 03:49 PM
  [ # 36 ]

Over welke buitentemperaturen wordt hier gesproken, JW? Water in de olie, dat heb ik in geen jaren gezien. Ik ga er uiteraard wel van uit dat men tijdig olie ververst volgens normale voorschriften en dat er daadwerkelijk met de auto gereden wordt.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 januari 2016 07:06 PM
  [ # 37 ]

Heb jij de olie die er zo’n 10 kkm in zit dan laten analyseren?
Water komt er heel gauw in, en niet alleen bij auto’s die elke keer maar een paar kilometers gebruikt worden.

En hoe zit het met de sludge, die altijd ontstaat?
Ook die moet door de kanaaltjes.

Vandaar mijn advies en slotopmerkingen…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 30 januari 2016 07:45 PM
  [ # 38 ]

Altijd interessant dit soort technische discussies.

JW schreef:

VIA DE OLIEPEILOPENING KOMT BIJ LAGE BUITENTEMPERATUREN, MET NAME IN KOUDE LANDEN, OLIE ONDER DE MOTORKAP.
Dat bevriezen treedt op omdat er water in de olie zit

Het “Dat” wordt niet gestaafd met een voorgaande tekst. Ik neem aan dat Dat in de IR staat beschreven? Het zal wel het bevriezen zijn van de olie (met een klein? beetje water) in de carterventilatieslang. Dus voordat de pakkingen er uitgeblazen worden, wordt de druk afgelaten door de oliepeilbuis. Kennelijk vindt Citroën dat toch ongewenst.

Voor de goede orde, UGR is Citroëntaal (en goed Nederlands) voor EGR Wink

Adri

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 januari 2016 07:50 PM
  [ # 39 ]

In die IR staat:

1. HERKOMST
Bevriezing van het circuit van de recirculatie van de carterdampen.

In mijn beleving bevriest pure olie niet, dat moet water zijn in die olie.
Dat kan in emulsievorm zijn, uiteraard.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 15 februari 2016 11:21 PM
  [ # 40 ]

Is deze plug ook te gebruiken op een DW blok?
Mijn DW10BTED gooit beetjes olie via de ontluchting in de (turbo)inlaat, net zo als bij een EW blok.

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 februari 2016 09:20 AM
  [ # 41 ]

Ik heb geen idee, Banzer. Waarschijnlijk is er wel een modificatie te maken maar het lijkt me sterk dat de huidige restrictor zomaar direct past.
Post eens een foto van de aansluiting op de motor/kleppendeksel van de carterventilatie.

Afgelopen zaterdag heb ik bij mijn eigen voiture na 4700km een 0,65 L olie toegevoegd. Het duurde wat langer om de juiste hoeveelheid af te meten en te bepalen voordat ik weer op de beginstand terug was.
Eerder ging er op 4000km zeker een liter bij en nu dus 4700/0,65= circa 7200km/L kunnen rijden.
Een behoorlijke stap van 80% minder olieverbruik. Dat is nogal wat!

Voor diegenen die op de restrictor wachten voor de EW10J4, morgenavond is er pas gelegenheid tot het passen in deze motor. Griep en narigheid hebben het hele verhaal vertraagd.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 24 februari 2016 12:17 PM
  [ # 42 ]

De olierestrictor voor de EW10J4 is gepast en gisteravond in de eerste C5 Ph1 gemonteerd.
Hier moet allereerst de zilverkleurige afdekplaat gedemonteerd worden om de slang van de carterventilatie te kunnen bereiken. Die knijp je dan in en trek je los.

De restrictor gaat met de neus naar voren in de slang en zit met 2 tikken met de hamer vast op zijn plekje. Zorg dan dat hij ongeveer 1 tot 2 mm nog uit de slang steekt. Even goed voelen of hij vast zit en dan slang weer terug, deksel weer terug en klaar.

Zijn er nog liefhebbers? De productie gaat starten. Wordt geleverd met extra O-ring en M2 schroef om hem te kunnen verwijderen.

Afbeelding Bijlagen
20160223_193009.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 24 februari 2016 09:03 PM
  [ # 43 ]

Nou, ik ben helaas niet een trouwe bijhouder/olie bijvul opschrijver maar mijn oliepijl is al een hele poos op hetzelfde niveau. Ik wou nog wat toevoegen aan het daarvoor bestemde draadje op een ander forum ( Wink ) maar die wordt iedere keer op slot gedonderd…

Mijn BX (de meeste BX -en) had ook een soortement “restrictor” in de carterventilatie. Een gaasje. Helaas wou die wel eens bevriezen in de winter, waardoor de carterventilatieslang er af kon knallen. (door de beroerde contructie van de olievulpijp/carterventilatie) Oplossing was, gaasje er uit, met als gevolg? Een verhoogd olieverbruik!

Gelukkig heeft de C5 een normale olievuldop.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 26 februari 2016 12:16 AM
  [ # 44 ]

Dit staat in de forumregels:

3.  Respect voor medegebruikers
Je dient je te gedragen als een gast. Beschouw ook je medegebruikers als gast en handel daarnaar. Iedereen heeft recht op een mening en deze dient gerespecteerd te worden, want jouw mening is niet per definitie de enig juiste. Niet iedereen is even vaardig met het internet of met de forumsoftware en sommige gebruikers zijn nieuw en moeten hun weg op het forum nog vinden. Wees hen behulpzaam.


Laten we het vooral informatief houden. (En leuk)

 

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 februari 2016 10:50 AM
  [ # 45 ]

Mijn inschatting is dat de meesten alleen kijken naar de besparing in olieverbruik, en zich niet realiseren dat ze deelnemen aan een, met name bij de J4 motoren nog niet in de praktijk geteste, experiment.

Er rijden nu een paar EW10A’s rond met deze restrictor. Die zit in en leiding met een aanzienlijk grotere doorlaat dan de oudere J4’s hadden. Waarbij ik me afvraag: waarom heeft PSA die doorsnede vergroot?
In de dunne leiding van de J4’s zit nu ook een restrictor, die maakt de doorlaat nog veel kleiner.

Realiseert een ieder zich dat? Ik heb daar zo m’n twijfels over…...

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
3 van de 19
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook