1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX 2.5 TRI stationairloop
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 22 december 2015 02:44 PM

Hallo,

Ben terug van even weggeweest. Ik heb sinds een paar maanden een CX 2.5 TRI break uit 1985, die wat kuren heeft.
Met name als de motor wat warmer wordt treedt het volgende op:
de auto loopt in principe gewoon stationair, maar regelt traag bij. Dus: als je gas geeft en dan loslaat -zoals bij overschakelen- zakt-ie eerst tot onder zijn minimale toerental om dan pas weer “bij te regelen” en weer min of meer normaal stationair te gaan lopen. Met name bij warme motor duikt het toerental zo sterk dat de motor afslaat. Voorbeeld: met warme motor rijd ik op een rood stoplicht af. Vlak voordat ik stilsta laat ik gas los en trap koppeling in en dan slaat hij vaak af voordat het toerental weer bij geregeld is. Start ik de motor vervolgens weer, dan loopt ie normaal stationair.

Mijn TRI heeft een Airco die niet werkt. Hij heeft een nullastregelaar. Die verdacht ik eerst, misschien is dat de oorzaak. Heb ik gedemonteerd en schoongemaakt, maar geen verandering. Ik meen gelezen te hebben dat die nullastregelaar alleen voor de modellen met airco is. Dat zou betekenen dat-ie ook zonder zou moeten kunnen. Ik heb op basis van een tip de nullastregelaar verruild met een doorstroomregelaar zoals je bij LPG-auto’s in de slang tussen verdamper en mengstuk hebt, maar dat lost het probleem niet op. 

Heeft iemand een tip of idee? Bedankt vast!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 22 december 2015 06:52 PM
  [ # 1 ]

Heeft een 2500ie net als de 2400ie ook nog een gasklepsensor met drie standen?
1. Geen gas—> teken om stationair te moeten lopen
2. Gas (geen contact eigenlijk)
3. Volgas

Als deze niet op tijd door heeft dat je van de middenstand naar stand 1 gaat, bv. door vervuiling, kant dit euvel optreden/

Daarnaast kunnen ook de contacten in de Luchtmassameter wat vast zitten, wat hetzelfde effect geeft.

De nullastregelaar zou alleen bij ingeschakelde airco het stationair toerental wat moeten verhogen, net als bij een C-matic bij inschakelen van een versnelling.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 december 2015 08:09 PM
  [ # 2 ]

Als het dezelfde injectie is als de BX TRI (LE jetronic) dan ben ik ook wel benieuwd naar een oplossing.
Mijn BX ‘87 heeft dat namelijk ook.
Ik heb het stationaire toerental wat verhoogd om dat te ondervangen, maar nog zakt ie behoorlijk in toeren bij gas loslaten.
Mijn gasklepsensor werkt(doorgemeten).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2015 08:09 PM
  [ # 3 ]

Wat bedoel je precies met nullastregellaar?

Een CX 25 IE met airco heeft wel 2 plekken waar je het stationair kan regelen.
1 zit bovenop de motor, een stelschroef (met een veer eronder) waar je het stationair toerental meer kan regelen, soms helpt het om deze een slagje open te draaien.

Bij airco modellen zit er nog 1, deze is om het verhoogd stationair te regelen bij het inslaan van de airco pomp. Deze zit aan de achterkant van het blok, gezien de airco niet werkt zal deze weinig invloed hebben.

Ook op de luchtmassa meter zelf zit een bypass, deze is met een imbussleutel te verstellen.
Echter deze moet eigenlijk afgesteld worden met meetapparatuur.

Het zou me overigens ook niets verbazen als er ergens valse lucht wordt getrokken of dat er ergens een slangetjes los zit. Dit kan voor erg vreemde effecten zorgen.

Zit er ergens niet een harmonica slang? Check goed of er geen scheur in zit.
De rest van de (kleine) slangen goed nalopen op lekken of inscheuringen bij de verbindingen. Eventueel met remreiniger spuiten of de motor reageert.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 december 2015 08:14 PM
  [ # 4 ]

Dat nalopen van slangen is inderdaad een goede tip.
Ook even slangklemmen controleren

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2015 08:57 PM
  [ # 5 ]

Een CX heeft L-Jet, een BX heeft de iets nieuwere (lees iets andere) LE-Jet.

Ondanks dat een CX altijd L-Jet heeft, zit daar onderling ook weer verschil tussen…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 december 2015 09:43 PM
  [ # 6 ]

In een CX WPH heb ik wel iets gevonden van een LE jetronic:
Ik weet niet of je er wat aan hebt om stationaire toerental iets te verhogen?
Lijkt het op jouw systeem?

Nr 3 (CO schroef) is mogelijk verzegeld

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 23 december 2015 04:20 PM
  [ # 7 ]

Ha,

Dank allemaal!

Om even met de eerste reactie te beginnen: de motor is uitgerust met een smoorklepsensor van Bosch (nummer: 0280120301). Ik vind op internet dat diezelfde smoorklepsensor bij de CX I 2.4 Gti werd toegepast. Dat zal dus hetzelfde zijn.

Met nullastregelaar bedoel ik dat g=gene wat ook wel als Idleswitch of stappenmotor wordt aangeduid. Zit inderdaad aan de achterkant van het blok. Is elektromagnetische klep.
Ik zal eerst eens de aansluitingen naar die smoorklepsensor nalopen. Er is inderdaad wel een harmonicaslang maar die leek heel. Ik Zal nog eens extra op valse lucht controleren.

VOor nu erg bedankt en ik houd jullie op de hoogte.

PS: de tekening lijkt overeen te komen met hoe mijn blok eruit ziet.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 december 2015 08:00 PM
  [ # 8 ]

Nr 4 in de tekening van H@ns is de regeling voor het stationair toerental bij airco ingeschakeld. Als je airco niet werkt zal de klep dicht blijven. (of open als de klep stuk is, maar dan zou je stationair juist hoger moeten zijn).

Met stelschroef nr 2 op de tekening stel je het normale stationair toerental in. Staat die te krap dan loopt de motor te laag stationair.

Nr 3 op de tekening zit op de luchtmassameter, maar zoals je al in de tekening ziet heb je een Co meter nodig om dat goed af te stellen.

Die gasklepsensor kan je gemakkelijk doormeten, ik weet niet meer hoe precies uit het hoofd, maar dat valt vast wel op internet te vinden.
Even het stekkertje eraf en kijken welke pinnen wel of geen contact moeten maken bij elke stand.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 december 2015 09:24 PM
  [ # 9 ]

De gasklepsensor kan je eerst heel makkelijk op gehoor testen (mits dat goed is bij jou natuurlijk Wink )
Met de motor uit moet je een heel zacht klikje van de microswitch horen als je de gasklep een beetje open en dicht doet.
Als dat niet zo is staat je gasklep te hoog afgesteld.
Als je hem wel hoort staat die in ieder geval goed.
Ik zal even zoeken op welke pinnetjes je hem kan doormeten…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 december 2015 10:00 PM
  [ # 10 ]

Volgens dit schema moet bij dichte gasklep de weerstand nul ohm zijn tussen de buitenste pinnetjes.
En de JEEEEHAAAA!-switch tussen 9 en 3 nul ohm Wink

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 24 december 2015 01:09 PM
  [ # 11 ]

Dank jullie voor de aanvulling. Ik ga e.e.a. proberen.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 24 december 2015 05:01 PM
  [ # 12 ]

Even een disclaimer vooraf: ik ben niet erg bedreven in het lezen van schema’s en in auto-electra

Bij bewegen van de smoorklep hoor je duidelijk de microswitch klikken, dus dat lijkt in zoverre goed.

Bij smoorklep in ruststand en de meetpen op bovenste en onderste contact blijft de display van de Ohmmeter hetzelfde symbool vertonen als wanneer de meetpennen van de meter met niets verbonden zijn (weerstand oneindig denk ik dan?). Meetpennen tegen elkaar geeft nul. Dat zou ook de waarde moeten zijn als de gasklep in ruststand is lijkt me, dus misschien is de smoorklepsensor kapot. Als ik de smoorklep verder open neemt de weerstand toe tot zo’n 15 Ohm (als ik die waarde goed interpreteer).

Nog twee bijzonderheden:

1.
Als ik de stroomaansluiting van de smoorklepsensor los haal (het stekkertje) geeft dat geen enkel verschil voor de motorloop (bewijs dat de sensor kapot is?)

2.
de klacht treedt met name op bij warme motor, en voorts: als de auto stilstaat, ik geef gas en laat dan gas los gaat het wel goed. Specifiek tijdens het rijden slaat de motor af als je gas loslaat en koppekling intrapt.


Is het de smoorklepsensor?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 december 2015 08:56 PM
  [ # 13 ]

Misschien moet je hem verdraaien? Ik dacht dat bij een CX ook kon.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2015 09:30 PM
  [ # 14 ]

Merkwaardig….
Hoor je dat klikje als je de gasklep een heel klein stukje open zet, of moet je een heel eind opendoen?
Dan zou de vollastschakelaar hoorbaar kunnen zijn.
Ook gek dat juist het contact plaatsvindt bij het iets gas openen. Lijkt precies andersom dan wat het schema aangeeft…
huh

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2015 10:20 PM
  [ # 15 ]

Kan zijn dat ik het verkeerde schema heb gegeven…
Kan je makkelijk bij de ECU?
Als je de stekker losmaakt en je hebt een L-Jet ipv LE-Jet dan kan je op de grote stekker doormeten of de schakelaars werken.

Volgens dit schema zou ook wel eens de volgorde van de contacten anders kunnen zijn…
(2 en 18 is stationair contact, vollast is 3 en 18)
Staan er nummers op de aansluiting?

Excuses als ik je in verwarring heb gebracht, maar ik heb weinig verstand van CX.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook