XM TCT koelwater verdwijnt?
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 01 januari 2016 04:26 PM

Beste mede-Citroën liefhebbers,

Mijn XM Turbo CT heeft onlangs een nieuwe multi-riem gekregen en sindsdien (geen idee of er een verband is) moet ik iedere 500 km een halve liter koelvloeistof bijvullen. Ik heb geen idee waar dit koelwater blijft en hoe ik het kan verhelpen.

- Ik zie nergens koelwater lekken, heb de hele motor-ruimte al vaak geinspecteerd met hete draaiende motor en koude motor. Nergens is het nat of zit witte aanslag.
- Ik zie geen koelwater bij de olie op pijlstok.
- Ik zie geen aanslag onder de olie bijvul dop.
- Ik zie geen witte rook, verbranding lijkt OK.
- De temperatuur blijft netjes op 90 gr.C staan.
- De radiateur is nieuw, die heb ik van de zomer vervangen.
- Vanwege bovenstaande verdenk ik de koppakking niet (direct).

Geen spoor van de verdwenen koelvloeistof…

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik dit kan vaststellen?

Ik hou mijn TCT met inmiddels 280.000 km graag op de weg. Wil de 400.000 zeker halen! Wink
Bij voorbaat dank!

Groeten,
Maarten

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 januari 2016 04:45 PM
  [ # 1 ]

Verwarming?
Ik weet niet waar dat zit bij XM, maar ergens in het interieur vermoed ik.
Is je tapijt nat?

Profiel  
 
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 01 januari 2016 04:49 PM
  [ # 2 ]

Nee verwarming lijkt in orde, hij wordt netjes heet en tapijt blijft droog.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 01 januari 2016 04:56 PM
  [ # 3 ]

Wellicht de dop op het expansievat, die gaan wel eens kapot of worden minder en dan verdampt er koelvloeistof. Is volgens mij nog gewoon bij de dealer te halen en kost niet heel veel….

Profiel  
 
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 01 januari 2016 05:08 PM
  [ # 4 ]

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik heb de dop en het expansievat helemaal schoon gemaakt. Zou ik dan alsnog witte aanslag moeten kunnen zien wanneer hier koelvloeistof uit lekt/verdampt?

Als ik de dop open draai met nog een warme motor (ongeveer 1 uur na rijden), hoor ik wel dat het systeem nog op druk staat. De dop houdt dus wel de druk vast…

Maar je hebt gelijk, een nieuwe dop is goedkoop en daarom makkelijk om deze oorzaak uit te sluiten. Ga ik zeker proberen!

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 03 januari 2016 06:14 PM
  [ # 5 ]

Dan ga ik met mijn XM dat ook maar eens controleren, min of meer hetzelfde verhaal.

Staat momenteel in de winterslaap, geschorst en eigenlijk op dit moment door onvoorziene omstandigheden een beetje overbodig, maar op de planning staat toch echt dat ik er met de ICCR naar toe wil dit jaar.

Alleen 3 auto’s in de wegenbelasting is toch echt een beetje te gortig.

Peter

love

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 04 februari 2016 12:48 AM
  [ # 6 ]

Ook mijn TCT heeft koelvloeistof verlies, chronisch. Ik heb de nodige ervaring en ook al eerder hier op het forum over geschreven. Wat zou kunnen en wat je zeker moet checken is de slang die onder het raam loopt, naar de turbo. Ik heb hier meerdere malen over gelezen. Als deze lekt drupt de koelvloeistof van boven af op de turbo waardoor deze kan gaan scheuren omdat hij te snel afkoelt. De turbo is heet waardoor het water snel verdampt en je geen lekkage ziet. Ook de water bevestiging aan de turbo kan gaan lekken, is een nippel bovenop de turbo die je van bovenaf kunt bekijken. Afhankelijk van de kleur van je koelwater laat het een rode, blauwe of groene aanslag achter. Ga vooral een keer onder de auto kijken naar het deel van de turbo dat aan de uitlaat vast zit. Deze kan gaan scheuren met een nare reparatie als gevolg. Ook heb ik mijn expansievat al vernieuwd, twee keer de radiator vervangen, een koelslang vanaf de waterpomp, en nog steeds moet ik af en toe een litertje bijvullen.
Wat ik je aanraad is eens met een luchtcompressor de boel onder druk zetten, zo kom je snel achter een lekkage.
Suc6

Erik

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 februari 2016 08:26 AM
  [ # 7 ]

Waar het ook nog kan lekken is onder op het blok aan de achterkant. Daar komen (als ik het me goed herinner) twee koelslangen samen. Eentje zit met een slap aluminium kraag gekneld op een wartel. Daar gaat het ook lekken. Reparatie is vrij simpel door de alu kraag weg te knippen, wartel schoon te maken en de slang met een goede slangklem weer vast te zetten.
Je kunt er bij via de rechter wielkast.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 04 februari 2016 11:57 AM
  [ # 8 ]

Bij een CX die ik ooit had verdween er ook steeds koelvloeistof. Er bleek een minuscuul scheurtje te zitten in een lasnaad van het expansievat, waardoor de koelvloiestof (uiteraard op een plek waar je het totaal niet zag) wegliep. Kwestie van de boel onder druk zetten en je kunt alweer een hoop uitsluiten.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 10 maart 2016 06:13 PM
  [ # 9 ]

Dank voor de reactie’s!
De oorzaak bleek iets heel anders—> overdruk op mijn koelsysteem, veroorzaakt door (waarschijnlijk) een kapotte koppakking of lekkage van turbo in koelsysteem.

Het eerder beschreven onvindbare lek zat in het aluminium pijpje dat door het schutbord gaat richting de kachel-radiateur. Het lekken begon pas bij een hete motor na ongeveer een uur rijden, omdat dan de druk dermate is toegenomen dat het ergens moet ontsnappen. Blijkbaar was het alu pijpje de zwakste schakel. De dop van het koelwater reservoir laat dus blijkbaar ook geen druk af. Dit verschijnsel verklaart eerdere gesprongen koelleidingen in december 2015.

Na het repareren van dit pijpje klapte er namelijk een andere slang tijdens het rijden met geweld los. Na het repareren van deze slang ging een andere slang weer bol staan als een ballon. De specialist gaf aan dat het de koppakking of turbo is. Een lek naar het koelsysteem zorgt er dan voor dat overdruk in de cilinders of turbo kan ontsnappen naar het koelsysteem en deze langzaam op druk zet.

Nu rijd ik rond met de dop van het koelwater reservoir er gewoon los op gedraaid. Dit voorkomt drup opbouw en weer springende leidingen.

Klinkt de verklaring en oorzaak logisch?
Zijn er betaalbare oplossingen? Een turbo vervangen is vrij prijzig en de koppakking vervangen is ook niet goedkoop maar vooral zinloos als het achteraf de turbo blijkt te zijn.

Iemand nog ideeen?

Bedankt!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 10 maart 2016 06:34 PM
  [ # 10 ]

Nu moet ik weet even diep nadenken. Maar de turbo van een CT heeft volgens mij geen water.
Ik heb er twee jaar geleden een af gehaald, mijn CT liep niet goed.
Zit alleen olie op. Dat zou ik even nakijken.

Dan is de koppaking wel een verdachte. Je zou even de bougies kunnen bekijken.
In de cilinder waar het water wordt verdampt zie je wel wat aan de bougie.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 maart 2016 07:15 PM
  [ # 11 ]

Je kan in een garage aan het koelwater laten “snuffelen”. Dan wordt duidelijk of er co2 in de kvs zit. Als dit het geval is heb je een lekke koppakking, want de co2 komt van de verbrandingsgassen. Is dit niet het geval, dan is je koppakking ok. Maar ik heb het idee dat het overdrukventiel in de dop niet werkt. Anders zouden er geen slangen springen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 maart 2016 09:25 PM
  [ # 12 ]
verkuilm schreef:

Nu moet ik weet even diep nadenken. Maar de turbo van een CT heeft volgens mij geen water.

Jawel,de turbo is weldegelijk watergekoeld. Na 5 keer met de turbo bezig te zijn geweest weet ik dat zeker. Daarom durf ik ook te beweren dat als dáár een lek zit dat ook aan de buitenkant te zien is. Gescheurd huis en koelvloeistoflekkage.

Ik zet in op een doorgeslagen koppakking.

Als de kop er af gaat dan moet de nokkenas er uit. Dat betekent een distriwissel. Mijn advies als je dat laat doen om meteen de klepspeling te laten controleren, de klepseals te vervangen (scheelt aanzienlijk in olieverbruik) en natuurlijk de waterpomp. Qua materiaal niet veel extra kosten en alles ligt toch open dus ook niet heel veel meer werk.

Maar voordat je hiertoe besluit adviseer ik je eerst het achterste subframe te laten controleren. Niet bepaald het meest roestbestendige onderdeel van de XM en herstelwerk is ook een aanzienlijke kostenpost.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook