1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
‘89er BX 16RE Montreux
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 03 januari 2016 05:25 PM

Hallo,

Ik zal mij eerst voorstellen: Ik ben Bart Middelkoop, bijna 26jaar oud en afkomstig uit het hoge noorden. Ik ben bezig mijn BX op te knappen. Puur technisch, optisch vind ik niet zo belangrijk. Het zal een beetje een franse “ratrod” zijn. Wink

Ik heb deze BX ooit gekregen van mijn vorige werkgever. Hij werd ingeruild en er moest nogal wat aan gebeuren en daarom mocht ik hem wel hebben. En hem in mijn eigen tijd klaarmaken. Ik heb er een tijd in gestuurd als tweede auto, meestal om de winter te overbruggen. En mijn broertje heeft er een jaar in gereden. Inmiddels heel veel dingen al vernieuwd: remmen rondom, leidingen van voor naar achter en achter alles. Lekzakken achter, Veerbollen en LHM rondom. Remslangen en handremkabels. Koppeling. Draagarmrubbers, fuseekogels, stuurkogels en stuurstangen voor. Draagarmlagers achter gereviseerd. Noem maar op.

Toen ik hem in 2013 heb gekeurd zag ik dat linksachter bij de achterasophanging er een koker erg slecht werd. Toen heb ik de BX later die winter geschorst en is hij naast de schuur van mijn vader gestald. Daar heeft hij bijna 2 jaar gestaan tot ik zin had om deze roestplek maar eens verder te gaan onderzoeken. Ik wist al dat de achteras en brandstoftank eronder weg moesten. Na 2 jaar stilstand was alleen overstarten genoeg om de auto weer aan de praat te krijgen. Wat een superbak!

De bx in betere tijden:

Na 2 jaar stilstaan en een schoonmaakbeurtje:

De BX op het werk op een reservebrug in het magazijn gezet om aan het demonteerwerk te beginnen. Zo hangt hij er nu bij:

In september ben ik ingeloot om met de “carbagerun” zomereditie 2016 mee te doen. Dit ga ik samen met mijn broertje in de BX doen uiteraard.( Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/bxplaisir/ )
Hierdoor is de lijst van werkzaamheden nogal wat uitgebreid omdat je je onderweg niet teveel pech kan veroorloven. Wat ik nog wil doen voor mei (omdat ik dan nog 2 maand kan proefrijden):
>Koppakking en distributieriem + waterpomp en kleppen stellen
>Kachelradiateur vervangen (inmiddels gedaan)
>Alle nog niet vervangen hydrauliekleidingen /remleidingen vervangen. (ik wacht op een flairapparaat)
>kachelbedieningspaneel vervangen.
>carburateur reviseren (inmiddels mee begonnen)
> en er volgt nog wel meer Laughing

Ik heb nog wat vragen over de carburateur die hoop ik hier ook te kunnen stellen.

Groeten,

Bart

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 03 januari 2016 05:45 PM
  [ # 1 ]

Leuk project!

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 03 januari 2016 06:15 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een vraagje over de stekkeraansluitingen op de carburateur.

Deze carburateur is ooit al eens vervangen door een omgebouwde carburateur met handmatige choke.
Op de rode aansluiting zat wel een stekker aangesloten en op de groene ook. Hebben deze nog functie bij de handmatige choke ombouw?

En op de oranje aansluiting zat geen stekker. Hoort dit zo? Of is er iets fout aangesloten geweest? Kan de koelvloeistof bypass nou ook weg, nu de wasprop geen functie meer heeft? 

Alvast bedankt. Carburateur heb ik vanmiddag uit elkaar gehaald en kan van de week even in het ultrasoonbad.

Groeten,

Bart

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 03 januari 2016 11:31 PM
  [ # 3 ]

Leuk! Deze auto heb ik wel eens zien staan achter de IKEA in Groningen. Mooi dat hij er nog is!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 04 januari 2016 08:08 PM
  [ # 4 ]

Jazeker is deze BX er nog. Als je iets hebt dat goed is, moet je het maar zo niet weg doen!

Hij stond inderdaad vaak bij Scania in Groningen. Mijn broertje heeft er een jaar mee gereden en die had zijn vrachtwagen altijd daar geparkeerd. Het is niet de mooiste, maar wel een hele betrouwbare goede BX.

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 04 januari 2016 08:57 PM
  [ # 5 ]

Nog even een vraagje over de carburateur:

Onderstaande vacuümklep is lek. Wat heeft deze precies voor functie? En is zoiets los te bestellen?

Groeten

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 04 januari 2016 09:51 PM
  [ # 6 ]

Kijk eens op de internetsite van BCCP Fuelsystems, ze zitten gevestigd in Gramsbergen en hebben veel kennis van carburateurs en hebben veel onderdelen.
http://www.BCCP.nl en voor de webshop http://www.BCCP.EU. enkele jaren geleden hier
Choke onderdelen besteld voor een BX 16 TRS (1985)

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 16 januari 2016 03:11 PM
  [ # 7 ]

Even een update van de carburateurrevisie. De carburateur zit inmiddels weer helemaal in elkaar. Ik zal hem alleen nog moeten afstellen. Hiervoor heb ik een pdfje uit een Haynes boek weten te vinden.

Een impressie van de opbouw:

De carburateur zal nog niet worden teruggeplaats. Dit doe ik pas nadat ik de koppakking heb vervangen.

Nog een paar plaatjes van de roestplek van de kokerbalk waar ik nog aan moet beginnen:


De binnen en buitendorpel had ik reeds uitgeslepen. Ik weet dat er BX’en voor minder naar de sloop zijn gegaan. Maar ik ga stug verder tongue wink .

Groeten

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 januari 2016 04:22 PM
  [ # 8 ]

Ik zie geen kokerbalk! Wink
Maar even zonder gekheid…
Hij is wel behandeld aan de binnenkant zo te zien.
Mogelijk van buitenaf doorgeroest?

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 16 januari 2016 05:52 PM
  [ # 9 ]

De dubbele plaatconstructie van de kriksteun/asophanging zorgt inderdaad voor het doorroesten van buitenaf. Buitendorpel had ooit al eens een oplawaai gehad. Niet heel slecht, maar ik ben nu toch bezig.

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 20 januari 2016 06:31 PM
  [ # 10 ]

Vandaag de voorbumper even gedemonteerd. Kom tot de conclusie dat ik eigenlijk wel toe ben aan een ander rechter voorspatbord. Iemand nog iets liggen voor een type 2/3? kleur maakt niet uit. Auto krijgt nog een ander motiefje… En ook graag een modderkuip rechtsvoor:P.

Groeten

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 20 januari 2016 10:06 PM
  [ # 11 ]

Hallo buurman.
Spatbord en modderkuip heb ik wel liggen.
Even de trekweg afhobbelen, en een stukkie naar rechts.
Pm maar even voor de details

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 04 februari 2016 11:41 PM
  [ # 12 ]

Vandaag eindelijk mijn felsgereedschap mogen ontvangen. Ruim 2 maand geleden besteld en nu dan eindelijk daar! Kan ik als het laswerk gereed is, met de leidingen verder gaan!

Ik kan nu zelf de 3,5 4,5 en 6,35mm leidingen flairen!!

Mocht er iemand in het noorden zijn die leidingen geflaired wil hebben, pb me maar. Ik leen het niet uit, maar wil het uiteraard (tegen een kleine vergoeding) wel voor anderen doen.

Groeten,

Bart

Profiel  
 
Zweefgraag
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 05 februari 2016 12:10 AM
  [ # 13 ]

Oh dat is heel mooi! Mooi speelgoed, bijna jammer dat ik momenteel geen leidingen hoef te flairen   Smile Veel plezier ermee!

1992 Citroën BX 16 TZI

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 06 februari 2016 09:58 PM
  [ # 14 ]

die roestplek is op veel bx’en terug te vinden tegenwoordig!
goed dat je er zo mee aan de slag bent, het is een leuk ding!

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Bart Middelkoop
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 08 februari 2016 01:31 PM
  [ # 15 ]

Nog een vraagje: Waar loopt de slang voor de achterruitensproeier origineel langs? Mijn achterruitensproeierslang was toen ik hem kreeg bij de pomp afgedopt, en stekker van de pomp ook los. Kan in de auto ook geen resten vinden van de oude slang. Links langs de dorpel in de auto lijkt mij de meest logische plek… tongue wink

Groeten Bart

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook